Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö mielestäsi terveet pitkäaikaistyöttömät pakottaa töihin sanktoiden uhalla?

Vierailija
11.08.2022 |

Nykytilanne on kestämätön.

Koko ajan vähemmän verokertymää, ja samalla meillä on valtava joukko terveitä pitkäaikaistyöttömiä.

Avoimia työpaikkoja nytkin 32 000 mollissa

Kommentit (340)

Vierailija
201/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin töihin?

Missä niitä on, varsinkin niitä joista maksetaan oikeata palkkaa.

Vierailija
202/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kieltämättä on absurdia tällä hetkellä. En ole edes ravintola-alalla enkä edes hoitoalalla, vaan alalla, jota jotkut kuvaa, että "apinakin osaisi", vaikka ei nyt ihan noinkaan ole. Pomo just eväsi vapaapäivät sillä, että kaikki painaa nyt täystyöllistettyinä eikä silti ole tarpeeksi tekijöitä. Tavallaan ymmärrän joo, on vaikeat ajat ja jokaisen panos tarvitaan ja jne jne. Mutta jumankauta, kauanko me vanhat työntekijät jaksetaan painaa niska limassa?

Heräsi myös pienoinen, tai isompikin v*tutus ja kysymys MIKSI??? Että miksi meidän pitää painaa pienellä liksalla töitä ja toiset saa olla työttöminä kotona melkein samalla rahalla? Kai se olis aika pyytää lisää liksaa tai lähteä...

Niin?! Miksi teille ei palkata lisää työntekijöitä? Sitä ihmettelin itse edellisessä pätkätyöpaikassani, jossa vakituiset painoivat niskalimassa, mutta minulle ei sitten enää löytynyt töitä, kun palkkatukeni oli käytetty. Kuulin, että joku toinen oli sitten palkattu tilalleni, ilmeisesti joku työkokeilija...

Kyllä niitä palkataan ja rekry on jatkuvasti auki. Kuulemma ei vaan nyt löydy helpolla tekijöitä.

Vartiointiala kyseessä. Tuletko?

Tosin en voi enää suositella firmaa kellekään, kun itsekin mietin lähtisinkö...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi järjestää pakollisia "yleisiä töitä", niin että kotisohva ei ole vaihtoehto missään tapauksessa. Ehkä sitten alkaisi paremmin palkattujen,vapaiden markkinoidenkin työt kiinnostaa.

Ei pitäisi leimata ihmisiä sen mukaan, mitä työtä tekevät, vaan joustavuuden pitäisi olla normaalia. Vaikka olet esim. akateeminen, voisit välillä tehdä vaikka ruumiillista työtä ja sitten palata koulutuksen mukaisiin töihin, kun niitä on saatavilla, ilman että sinut on jo leimattu luuseriksi.

Vierailija
204/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä töissä esim. kaupoissa hyllyttämässä tavaroita, kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn ja toimistotöissä esim. sairaaloissa auttamassa osastonsihteeriä. Sairaalassa työkokeilussa työtön saa tunnukset Lifecareen ja näkee sen potilaan terveystiedot jonka asioita hoitaa.

Vierailija
205/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikkoa ja haravoimassa.

Vierailija
206/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella SPR:n Kontti myymälöissä myyjinä.

Vierailija
207/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Mihin on kykenevän, vaikka olisi pieni palkka. Loput saa sossusta. Jos työ ei maistu, niin koulutukseen, tai sanktiot. Jokaisen kuuluu elättää itsensä. Amen. 👍

Vierailija
208/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on sairaaloissa arkistossa kuntouttavassa työtoiminnassa, osastoilla työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä, palkkatuella toimistotöissä sairaalan infossa ja hallintorakennuksessa.

Vierailija
209/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Mihin on kykenevän, vaikka olisi pieni palkka. Loput saa sossusta. Jos työ ei maistu, niin koulutukseen, tai sanktiot. Jokaisen kuuluu elättää itsensä. Amen. 👍

Työttömillä on koulutukset. Itse olin Tradenomin AMK tutkinnolla sairaalassa työkokeilussa.

Vierailija
210/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella palolaitoksella toimistotöissä.

Vierailija
211/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on toimistotöissä työmarkkinatuella esim. sairaalat, vesilaitos, sähkölaitos, museot, taidemuseot, sosiaalitoimisto, sivistyskeskus, nuorisotalot, kansalaisopistot, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot, ympäristötoimi jne.

Vierailija
212/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Toimeentulotukea ei saa, jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa, lainat ei ole laskuja, ei saa omistaa kesämökkiä eli jos esim. irtisanotaan töistä niin ei välttämättä saa toimeentulotukea, vaikka tilillä olisi 0 euroa.

Vierailija
213/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Olisi kyllä hyvä jos kouluun voisi tosiaan vain mennä. Voisin tehdä fyysisesti esim psykologin työtä mutta tähän koulutukseen pääsee alle 2% hakijoista. Ylipäänsä ongelma on se että työ mihin fyysisesti kykenisin on sellaista että se vaatii koulutuksen ja hakijoista muutama prosentti pääsee sisään opiskelemaan. Toisen asteen tutkintoja pääsee helpommin opiskelemaan mutta niitä töitä taas en pysty fyysisesti tekemään. Työt kyllä maistuisivat ja tosiaan työllistyisinkin heti jos vaan olisin terve.

Vierailija
214/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Työttömillä on koulutukset. Itse olin Tradenomin AMK tutkinnolla sairaalassa työkokeilussa.

Jos hanttihommat ei kiinnosta, ja ammattia vastaavaa ei löydy, niin uudelleen koulutukseen, ihan on edun ja yhteiskunnan takia. Terv. 3 ammattitutkintoa.

Vierailija
215/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Jos hanttihommat ei kiinnosta, ja ammattia vastaavaa ei löydy, niin uudelleen koulutukseen, ihan on edun ja yhteiskunnan takia. Terv. 3 ammattitutkintoa.

Minulla on terveydellisiä rajoitteita ja lupa hakea vain toimistotöitä.

Vierailija
216/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Olisi kyllä hyvä jos kouluun voisi tosiaan vain mennä. Voisin tehdä fyysisesti esim psykologin työtä mutta tähän koulutukseen pääsee alle 2% hakijoista. Ylipäänsä ongelma on se että työ mihin fyysisesti kykenisin on sellaista että se vaatii koulutuksen ja hakijoista muutama prosentti pääsee sisään opiskelemaan. Toisen asteen tutkintoja pääsee helpommin opiskelemaan mutta niitä töitä taas en pysty fyysisesti tekemään. Työt kyllä maistuisivat ja tosiaan työllistyisinkin heti jos vaan olisin terve.

Ilmeisesti et voi tehdä mitään fyysistä työtä, mutta esimerkiksi toimistotyö käy? Päättelen tämän nyt vain siitä, että mainitset juuri psykologin työn. Tuohon on tosiaan vaikea päästä, mutta onhan noita nyt muitakin. Esimerkiksi ihan kirjanpitäjistä ja palkanlaskijoista on pulaa. Koulutukseksi riittää aluksi merkonomi/tradenomi ja varsinkin merkonomin tutkinnon pystyy suorittamaan 3 vuodessa ellei jopa nopeammin. Ei ole yhtä hohdokasta ja hyvin palkattua kuin psykologi, mutta hyvä työ silti. Ja tämä oli nyt esimerkki, ei tarvitse takertua jos tämä ei jostain syystä nyt onnistu. Jos oma fysiikka asettaa rajoituksia, niin sitten on vain hyväksyttävä se tosiasia, että et välttämättä koskaan tule tekemään sitä unelmien työtä.

Vierailija
217/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Siivoojia ja keittäjiä siirretään toimistotöihin esim. koulusihteeriksi, jos on terveysongelmia, koska heillä on jo paikka julkisella, mutta työtön taas on työttömänä ja silloin tällöin toimistotöissä palkkatuella.

Vierailija
218/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Siivoojia ja keittäjiä siirretään toimistotöihin esim. koulusihteeriksi, jos on terveysongelmia, koska heillä on jo paikka julkisella, mutta työtön taas on työttömänä ja silloin tällöin toimistotöissä palkkatuella.

Työnantaja saa päättää kenet palkkaa ja siksi hän ottaa toimistotöihin fyysisesti terveitä. Hoitajia ei tule eläkeläisille riittämään.

Vierailija
219/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs työnantajat pakotetaan valitsemaan nämä pitkäaikaistyöttömät niihin avoimiin työpaikkoihin ja maksamaan heille oikeaa palkkaa?

No säätämällä siitä laki. Eli vaikka sellainen, että yrityksen on sakon uhalla PAKKO palkata avoimeen työpaikkaan joku niistä hakijoista, jotka ehtivät hakemuksen lähettää ennen hakuajan umpeutumista.

No tässähän olisikin kätevä ansa, kun kuka tahansa voi hakea mitä tahansa paikkaa, riippumatta siitä onko hommaan pätevä. Jossain pohjoisessa on vaikka kuinka paljon vapaita lääkärin paikkoja, joihin ei millään saada palkattua ketään. Minähän voinkin niitä hakea, vaikka ei ole minkäänlaista hoitoalan koulutusta, heidän on pakko palkata minut, jos ei muita tarjokkaita ole. 

Ei mikään firma jätä täyttämättä paikkaa, jos hakijoiden joukossa on joku sopiva. Jos paikka jää täyttämättä, siihen on aina joku syy. 

Toki joku syy aina on, yleensä se että joku nyrkkipaja haluaa töihin sen maailman top-10 osaajan kaikilta aloilta, vaikka sen paikan houkuttelevuus on oikeasti sitä kuolaavan tukityöllistetyn tasoa. Työnantajien pitäisi tyytyä oman tasoiseen työntekijään eikä haluta jotain parempaa. Työvoimapula on ihan paskanjauhantaa.

Vierailija
220/340 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Työnantaja saa päättää kenet palkkaa ja siksi hän ottaa toimistotöihin fyysisesti terveitä. Hoitajia ei tule eläkeläisille riittämään.

Lehdessä oli, että viranomaiset luottavat siihen, että omaiset hoitavat eläkkeellä olevat vanhempansa työnsä ohessa siitä huolimatta, että heillä on pieniä lapsia.