Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?

Vierailija
11.08.2022 |

Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.

Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (1230)

Vierailija
681/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ottaa ison asuntolainan ja sitten ei ole rahaa iltismaksuun.

Ei se lapsi silti saa olla muiden riesa.

Kukaan ei halua sitä sun lasta ilmaiseksi viihdyttää eikä vahtia eikä eskarilaistakaan.

IHMISET EI HALUA VAHTIA TOISTEN LAPSIA

Muista sitten, ettet itsekkään opeta omaa lastasi esim. pyytämään apua toisilta ihmisiltä: Jos hän ikinä kaatuu pyörällä ja satuttaa itsensä, niin muista sitten ettei ole muiden velvollisuus häntä auttaa, maatkoon sitten yksin rähmällään tienposkessa, jos vaikka kännykkäkin meni siinä samalla rikki, niin voivoi, mitäs et ollut vahtimassa omaa lastasi.

Valitettavasti lain mukaan on velvollisuus onnettomuustilanteessa auttaa, koskee kyllä myös sitä piittaamatonta vain omaa lastaan vahtivaa jäämutsiakin: Jos huomaa jonkun satuttavan itsensä on autettava, helpommalla pääsee kun estää sen sattumisen jos vain mahdollista, mutta oma valinta. Toki tässäkin on se, että tuskin jää kiinni jos pakenee onnettomuuspaikalta vähin äänin ja jättää vaikka tajuttoman vieraan lapsen sinne maahan makaamaan, mutta aiai jos tuollaisesta heitteillepanosta jääkin kiinni (ja lisäksi, millaisen ihminen sydän oikeasti kestäisi toimia noin).

Millainen ihminen päästää ekaluokkalaisen pyörällä kouluun? Sydämetön kylmä vanhempi.

Vierailija
682/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaat isompaa leikkimään pienen kanssa ja kerrot miten hänen kanssaan leikitään? Otat mukaan leikkiin? Kerrot että mennään pienen ehdoilla? Annat tehtäviä isommalle lapselle, mikä taas viihdyttää pienempää?

Ihan normaaleja ihmisiä ne lapsetkin on. Toiset tykkää leikkiä pienempien kanssa ja pitävät heitä söpöinä. Toiset juttelevat aikuisille ja kaikille muillekin ihmisille, sosiaalisia kun ovat. Näytä mallia miten muita kohdellaan kivasti. Näin oma lapsesikin oppii tärkeitä taitoja tulevaisuuden varalle ja ottamaan muut huomioon. Voin luvata että kantaa hedelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyse ei ole siitä, ettenkö suojelisi myös muita lapsia! Olen esimerkiksi hakenut yhden yksivuotiaan autotieltä pois, kun mummo päästi pihalle ilman valvontaa (!). Ja kyllähän minä katson niiden vanhemmattomien lasten perään sivusilmällä koko ajan, mutta se on ihan helvetin rasittavaa! Olen kuitenkin joka päivä puistossa 1-2 kertaa, eri puistoissa, ja on tosi rasittavaa, kun samat lapset tulevat joka kerta kiehnäämään ("Missä sä asut, minkä kokoisia vaippoja vauva käyttää, kato ku mul on hieno paita, kato kun osaan tehdä näin, anna vauhtia, miksi sun vauva tekee noin.....") Ja oikeasti seuraavat perässä jos sanot että nyt meidän täytyy kyllä lähteä kotiin. Mitä tämä on ellei ilmaista lastenhoitoa? Mulla on myös eskarilainen, eikä mene yksin puistoon, koska jää jumiin kiipeilytelineisiin, kaipaa lohduttajaa kaaduttuaan, ei osaa varoa liikennettä ja voisi varmaan höpöttää vastaavat ummet ja lammet jollekin viattomalle sielulle, joka olisi ystävällinen. Joskus kun käyn pelaamassa tennistä, yksi poika tulee höpöttämään siitä verkkoaidan läpi. Jatkuva kysymys- ja neuvopatteri. Jos hetken saan olla kuulematta oman eskarilaisen höpinöitä, niin en todellakaan halua että joku alakoululainen jankkaa, eikä lähde pois vaikka nätisti pyytää. Tätä ei usko ellei ole itse kokenut

Vastahan se sun eskarilainen aloitti eskarin (taino kaikkialla ei ole vielä edes alkaneet), ensi keväänä kannattaa kyllä alkaa jo opettaa itsenäisemmäksi, kuten joku jo totesi: Etä voi heittää ekaluokkalaista lastasi ensi syksynä suoraan syvään päätyyn ja sanoa, että "pärjäile". Tällä hetkellä toki kun eskari on vasta aluillaan on lapsesi vielä ihan raakile ja toki riippuu lapsestakin, nykyään yllättävän yleistä sekin, että esikoulu kerrataan: Eli kaikkien lasten valmiudet toimia ikätason mukaisesti eivät ole ihan samanlaiset.

Alakoululainen taas on täytynyt jo lähettää itsekseen tien päälle: Ei vanhempi voi välttämättä jäädä töistä pois sen vuoksi, että lapsi menee kouluun. Joten mikä on ratkaisu ongelmaan, kun on ihan selvää, ettei vanhemmat voi olla koko ajan vahtimassa ekaluokkalaista?

Ekaluokkalaiselle on iltis.

Eskarilainen ei saa kulkea vielä yksin esim. tarhastakaan kotiin.

Ja ekaluokkalaiselle suositellaan kävelyä, ei auto pysähdy sekunnissa, kun pyörällä ajava lapsi kääntyy vaikka pyörällä eteen.

Ja koulun vakuutus ei korvaa. Vanhempi ostaa vain sitten itse pyörän ja maksaa hoidot.

Kyllä ne vakuutukset korvaa, ei vakuutusyhtiöllä ole kyllä mitään oikeutta päättää, että millä välineellä lapsi saa kouluun liikkua, saati tehdä siitä mitään ikäkysymystä. Ja tämä on ihan varma juttu.

Monissa tapaturmavakuutuksissa on poissuljettu tiettyjä aktiviteetteja ja jos haluaa, että vakuutus kattaa vaikka tietyn liikuntamuodon pitää ottaa laajempi vakuutus.

No, onneksi Suomessa on julkinen terveydenhuolto, että ei se lapsi ilman hoitoa jää vaikkei koulun vakuutus mitään kattaisikaan ja vaikkei omaa tapaturmavakuutusta olisikaan.

Vierailija
684/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjaat isompaa leikkimään pienen kanssa ja kerrot miten hänen kanssaan leikitään? Otat mukaan leikkiin? Kerrot että mennään pienen ehdoilla? Annat tehtäviä isommalle lapselle, mikä taas viihdyttää pienempää?

Ihan normaaleja ihmisiä ne lapsetkin on. Toiset tykkää leikkiä pienempien kanssa ja pitävät heitä söpöinä. Toiset juttelevat aikuisille ja kaikille muillekin ihmisille, sosiaalisia kun ovat. Näytä mallia miten muita kohdellaan kivasti. Näin oma lapsesikin oppii tärkeitä taitoja tulevaisuuden varalle ja ottamaan muut huomioon. Voin luvata että kantaa hedelmää.

Ei, vaan lastensuojeluilmoitus ja kertoo, että lapsi on paljon yksin pihalla heitteillä.

Ei tarvitse alkaa käyttämään toisia äitejä hyväksi ilmaisena lapsenvahtina.

Vierailija
685/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyse ei ole siitä, ettenkö suojelisi myös muita lapsia! Olen esimerkiksi hakenut yhden yksivuotiaan autotieltä pois, kun mummo päästi pihalle ilman valvontaa (!). Ja kyllähän minä katson niiden vanhemmattomien lasten perään sivusilmällä koko ajan, mutta se on ihan helvetin rasittavaa! Olen kuitenkin joka päivä puistossa 1-2 kertaa, eri puistoissa, ja on tosi rasittavaa, kun samat lapset tulevat joka kerta kiehnäämään ("Missä sä asut, minkä kokoisia vaippoja vauva käyttää, kato ku mul on hieno paita, kato kun osaan tehdä näin, anna vauhtia, miksi sun vauva tekee noin.....") Ja oikeasti seuraavat perässä jos sanot että nyt meidän täytyy kyllä lähteä kotiin. Mitä tämä on ellei ilmaista lastenhoitoa? Mulla on myös eskarilainen, eikä mene yksin puistoon, koska jää jumiin kiipeilytelineisiin, kaipaa lohduttajaa kaaduttuaan, ei osaa varoa liikennettä ja voisi varmaan höpöttää vastaavat ummet ja lammet jollekin viattomalle sielulle, joka olisi ystävällinen. Joskus kun käyn pelaamassa tennistä, yksi poika tulee höpöttämään siitä verkkoaidan läpi. Jatkuva kysymys- ja neuvopatteri. Jos hetken saan olla kuulematta oman eskarilaisen höpinöitä, niin en todellakaan halua että joku alakoululainen jankkaa, eikä lähde pois vaikka nätisti pyytää. Tätä ei usko ellei ole itse kokenut

Vastahan se sun eskarilainen aloitti eskarin (taino kaikkialla ei ole vielä edes alkaneet), ensi keväänä kannattaa kyllä alkaa jo opettaa itsenäisemmäksi, kuten joku jo totesi: Etä voi heittää ekaluokkalaista lastasi ensi syksynä suoraan syvään päätyyn ja sanoa, että "pärjäile". Tällä hetkellä toki kun eskari on vasta aluillaan on lapsesi vielä ihan raakile ja toki riippuu lapsestakin, nykyään yllättävän yleistä sekin, että esikoulu kerrataan: Eli kaikkien lasten valmiudet toimia ikätason mukaisesti eivät ole ihan samanlaiset.

Alakoululainen taas on täytynyt jo lähettää itsekseen tien päälle: Ei vanhempi voi välttämättä jäädä töistä pois sen vuoksi, että lapsi menee kouluun. Joten mikä on ratkaisu ongelmaan, kun on ihan selvää, ettei vanhemmat voi olla koko ajan vahtimassa ekaluokkalaista?

Ekaluokkalaiselle on iltis.

Eskarilainen ei saa kulkea vielä yksin esim. tarhastakaan kotiin.

Ja ekaluokkalaiselle suositellaan kävelyä, ei auto pysähdy sekunnissa, kun pyörällä ajava lapsi kääntyy vaikka pyörällä eteen.

Ja koulun vakuutus ei korvaa. Vanhempi ostaa vain sitten itse pyörän ja maksaa hoidot.

Kyllä ne vakuutukset korvaa, ei vakuutusyhtiöllä ole kyllä mitään oikeutta päättää, että millä välineellä lapsi saa kouluun liikkua, saati tehdä siitä mitään ikäkysymystä. Ja tämä on ihan varma juttu.

Monissa tapaturmavakuutuksissa on poissuljettu tiettyjä aktiviteetteja ja jos haluaa, että vakuutus kattaa vaikka tietyn liikuntamuodon pitää ottaa laajempi vakuutus.

No, onneksi Suomessa on julkinen terveydenhuolto, että ei se lapsi ilman hoitoa jää vaikkei koulun vakuutus mitään kattaisikaan ja vaikkei omaa tapaturmavakuutusta olisikaan.

Meille on tullut ainakin osastohoitomaksu, jos lapsi on sairastunut. Noin 30 euroa vuorokausi.

Vierailija
686/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän järkeä tässäkin kommentissa on aloituksen kannalta. Kun ap nimenomaan sanoo, että ongelma on se, että lapsi ei toimi kuten ap häntä ohjaa eikä halua olla ap:n lapsen kanssa vaan haluaa vain kysellä ap:lta asioita ja saada ap:n ihailemaan paitaa, pinniä jne.

Vierailija
687/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on päästänyt omia lapsia ekalla ja tokalla kouluun pyörällä ja nyt jos muiden lapset loukkaisi matkalla niin se olisikin minun syy.

Ja jos vahdin omaa lasta leikkipuistossa niin lusmut syyttää, jos en vahdi heidän.

Huvittava ketju

Vierailija
688/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän taaperoista tulee samanlaisia. Leikkivät vain aikuisen kanssa eivätkä osaa myöhemminkään ottaa kontaktia muihin lapsiin.

Näin on. On siinä kanssa aikuinen ihminen.

Vierailija
689/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse on päästänyt omia lapsia ekalla ja tokalla kouluun pyörällä ja nyt jos muiden lapset loukkaisi matkalla niin se olisikin minun syy.

Ja jos vahdin omaa lasta leikkipuistossa niin lusmut syyttää, jos en vahdi heidän.

Huvittava ketju

Siis en päästänyt omia lapsia pyörällä kouluun ja laitoin heidät vielä iltikseen.

Vierailija
690/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän taaperoista tulee samanlaisia. Leikkivät vain aikuisen kanssa eivätkä osaa myöhemminkään ottaa kontaktia muihin lapsiin.

Näin on. On siinä kanssa aikuinen ihminen.

Minkälainen aikuinen hoidattaa lapsensa muilla. Juoppo, joka ei voi tulla leikkipuistoon ettei kännissä oleminen näy.

Vierailija
691/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muukin vastasi tähän väliin, mutta tässä eskarilaisen äidin vastaus: Kyllä, tottakai pitää opetella, ja meillä onneksi on aikaa, sillä täällä on kaksivuotinen eskari ja eskarilaiseni on siis vasta viisi, anteeksi epätäsmällisyys. Mutta en näe häntä myöskään vuoden päästä yksin kävelemässä puistoon, vaikka kotipihalla voikin olla yksin jo nyt hetken, sillä ei ole mikään ihan toope sentään. Mutta olen varautunut siihen, että kun koulu alkaa, otan vapaata töistä, ja hänelle varataan iltispaikka ja koulumatkaa harjoitellaan yhdessä. Iltaisin kuvittelisin hänen viettävän aikaa perheen ja pikkusisaruksen kanssa, tai harrastuksissa tai ystävien kanssa, en lähettäisi häntä yksin puistoon joidenkin muiden riesaksi. Ei näillä takertujilla ole koskaan kaveria mukana, hengaavat siellä ypöyksin. Alle kouluikäiset takertujat voivat olla vanhempiensa kanssa, mutta vanhemmat selaavat puhelinta. Eli ratkaisuni olisi se, että alle kouluikäisellä vanhempi mukaan, ja pikkukoululaisiakin voisi vähintään välillä käydä katsomassa, vaikka olisivatkin kavereiden kanssa.

Vierailija
692/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vahtinut omat lapset leikkipuistossa. Vauvan voi ottaa mukaan vaunuihin.

On ihan riittävää, että jokainen hoitaa vain omat lapset.

Vierailija
693/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi mikä ihana läheisten huolenpito ja lämpö tässä ketjussa vallitsee. Lottovoitto syntyä Suomeen <3<3

Kyllä, äidin jolla on 2 omaa lasta pitää hoitaa muidenkin lapset ilmaiseksi ja hoitajat ja tarhatädit kitisee, kun heillä on niin raskasta.

Vierailija
694/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi mikä ihana läheisten huolenpito ja lämpö tässä ketjussa vallitsee. Lottovoitto syntyä Suomeen <3<3

Kyllä, äidin jolla on 2 omaa lasta pitää hoitaa muidenkin lapset ilmaiseksi ja hoitajat ja tarhatädit kitisee, kun heillä on niin raskasta.

Valvot vauvan kanssa yöt ja puistossa vahdit omat ja muiden lapset.

Vierailija
695/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla kun plokkaa pyykkiä koneeseen voi juosta ulko-ovella, kun naapurin 6 - vuotias soittelee vähän väliä ovikelloa ja se omakin taapero sitten voi avata ulko-oven, kun siellä ovikelloa, soitellaan. Ei kieltoja. Yksi äiti hoitaa koko korttelin lapset, jotta muut voivat vaikka maata sohvallaan ja räkiä kattoon.

Vierailija
696/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa! Juoppo? Kukahan se juoppo on ja missä hän on?

Vierailija
697/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tarhatädeillä on 8 tunnin työpäivä ja 2 vapaapäivää viikossa eikä 24 h 7 päivää viikossa niinkuin muilla. Kaikki kun ei saa lasta edes isovanhemmille hoitoon. Samalla sitä kai vahtii koko kulmakunnan lapset, ei tarvitse istahtaa puiston penkille, jos oma lapsi on kiltisti.

Vierailija
698/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla kun plokkaa pyykkiä koneeseen voi juosta ulko-ovella, kun naapurin 6 - vuotias soittelee vähän väliä ovikelloa ja se omakin taapero sitten voi avata ulko-oven, kun siellä ovikelloa, soitellaan. Ei kieltoja. Yksi äiti hoitaa koko korttelin lapset, jotta muut voivat vaikka maata sohvallaan ja räkiä kattoon.

Älä nyt suurentele hommias.

Vierailija
699/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suurentele. Tuo naapurin 6 - vuotias ei laittanut edes kenkiä jalkaan ja heillä oli ovi auki rappukäytävään koko päivän. Se on niin hienoa soitella toisten ovikelloa 12 tuntia päivässä vähän väliä joka päivä paitsi joka toinen viikonloppu, kun oli isällään.

Vierailija
700/1230 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suurentele. Tuo naapurin 6 - vuotias ei laittanut edes kenkiä jalkaan ja heillä oli ovi auki rappukäytävään koko päivän. Se on niin hienoa soitella toisten ovikelloa 12 tuntia päivässä vähän väliä joka päivä paitsi joka toinen viikonloppu, kun oli isällään.

Otin loppujen lopuksi ovikellon pois eikä minulla tule sellaista enää ikinä mihinkään asuntoon. Otan sen aina pois.

Tosin tuo 6 - vuotias hakkasi sitten ovea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän