Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?
Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.
Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (1230)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsi on jo 24 niin edelleen hänen äidistä jutellaan kuinka jätti lapsensa kotiin yksin ja meni joka pe ja la karaokebaariin ja lapsi oli riesa muille yhteispihassa jne. Täysin paska äiti hänellä siis, lykkäsi vastuunsa muille, huono kamala äiti.
Koko loppuelämän on huono äiti leima. Ihmiset katsovat halveksivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsi on jo 24 niin edelleen hänen äidistä jutellaan kuinka jätti lapsensa kotiin yksin ja meni joka pe ja la karaokebaariin ja lapsi oli riesa muille yhteispihassa jne. Täysin paska äiti hänellä siis, lykkäsi vastuunsa muille, huono kamala äiti.
Noin toimii juoppo äiti, menee joka perjantai ja lauantai karaokebaariin.
Ihailen suomenkieltä, esimerkiksi sana kiehnätä on erittäin kuvaava. Yhdellä sanalla voi kuvata niin paljon. Minulle termi kiehnätä on negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas sellainen suomalaisen ongelma. Muiden kanssa ei uskalleta olla eikä jutella.
Ei vaan ongelmana on näiden isompien lasten vanhemmat, jotka eivät ole omien lastens kanssa. En suostu olemaan ilmainen lastenhoitaja, olen oman lapseni kanssa puistossa enkä viihdyttämässä muita.
Ap:n kertomassa tilanteessa olen sanonut sille vieraalle lapselle, että olen täällä puistossa oman lapseni kanssa, sinä voit varmasti mennä leikkimään omien vanhempiesi kanssa. Me emme tarvitse tähän nyt muita! Ja jos lapsi ei usko, niin ilmoitan uudestaan, että olen pahoillani, mutta minulla ei ole aikaa sinulle enkä juttele enää kanssasi. Sitkeimmille sisseille sanon lopulta, että asia selvä, me menemme leikkimään sellaiseen paikkaan, jonne sinä et pääse.
Siis onko tämä joku trolli???? Ihan oikeastikko puhut noin lapsille??? En ihmettele, että koulut ovat täynnä paskamaisia kiusaajia. Opitaan kirjaimellisesti hiekkalaatikolla.
Kyllä. Jos leikin oman lapseni kanssa, en halua siihen mukaan vierasta lasta viemään huomiota. Lapseni ei näitä takertujia kiinnosta, minun huomioni kiinnostaa. On eri asia leikkiä lapseni kanssa kuin udella perheeni asioita.
Tämä tosiaan on se, mitä minäkin olen aloitukseni kahdessa lapsessa huomannut. He eivät etsi leikkiseuraa lapsestani. Vaan minusta. He eivät juttele lapselleni, eivät ota mitään kontaktia lapseeni, vaan vain minuun, aikuiseen. Minua katsovat tauotta, vain minulta kyselevät asioita, vain minulle esittelevät ne uudet paitansa ja pinninsä. Ja siksi tämä on pois pieneltä lapseltani. Ap
Se on pois sinun pieneltä lapseltasi siksi, koska paikalla ei ole ketään sosiaalisia taitoja omaavaa joka voisi pitää huolta siitä että lapsesi ei jää ulkopuolelle. Kahden paikalla olevan lapsen osalta tämä on ymmärrettävää koska he vielä niitä taitoja opettelevat, mutta on käsittämätöntä että sinä, aikuinen, olet tilanteessa sosiaalisesti neuvoton. Kai ymmärrät että jossain vaiheessa oma lapsesi on vaikka päiväkodissa tai eskarissa ja siellä on niitä puheliaampia, isompia ja vilkkaampia lapsia viemässä hoitajien huomion? Oikeastiko haluat opettaa lapsellesi että äitikin aiina vaan näissä tilanteissa vetää hartiat kyyryyn, siirtyy kauemmas ja on hiljaa?
Mikä sinua aikuisena estää pitämästä huolta siitä ettei sinun lapsesi jää ulkopuolelle pinnikyselyisyä? No wau, katsopa Pirjo, katsopa kun tytöllä on hienot pinnit eikö olekin? Kerropa tytölle kun sullakin on kotona ne hienot pinnit niin mennään sitten keinumaan.
Ja uskomatonta että edes sanot että "vain toinen lapsista on kertonut etunimensä". Kertoo eniten sinusta jos ahdistuneena kuuntelet toistuvasti saman lapsen puhetulvaa etkä pysty sitä vähää vuorovaikuttamaan että no hei, kiva tavat, muistatkos meidät, tässä on Pirjo ja minä olen Pirjon äiti. Mikäs se sinun nimi olikaan? No kiva Kerttu, katsopas Pirjo, Kerttu-tyttökin on tullut puistoon, mennäänpä me Pirjo keinumaan.
Tai no, voithan toki jatkaa noinkin mutta todslla hullun kuvan annat lapsellesi siitä miten ihmiset toimivat jos heille puhutaan. Ei ihmekään jos oma lapsesi on hämmentynyt.
Näytä lapsellesi esimerkkiä. Hän oppii että
Päiväkodissa sille päällepäsmärille sanotaan napakasti, että ole hiljaa, muillakin on puheenvuoro. Siellä ei saa kovalla äänellä ja omilla vaatimuksillaan hoitajaa omakseen ja omalle lapselle on syytä opettaa se esimerkillä eli vieraalle takertujalle sanotaan, että meillä on leikki kesken, mene leikkimään oman vanhempasi kanssa. Ei tarvita selittelyjä, ei perusteluja, ei mukaanottoa, ei opastamista - ihan konkreettinen ilmoitus riittää. Ei tarvitse ottaa kantaa toisen tytön pinneihin tms., jos ei ole mitään aikomustakaan jatkaa keskustelua sen pitempään.
Takertujalapset eivät näe pieniä vihjeitä tai osaa lukea tilanteita. He näkevät aikuisen, jolta haluavat huomiota, edes se toinen lapsi ei heitä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, tämä keskustelu on kyllä taas sellainen "only in Finland"-keskustelu. Ihmiset valittaa kun leikkipuistossa lapset tulee juttelemaan ja leikkimään. Omg. Viihdyttävää luettavaa kyllä, joskin uskomatonta jo nämä ihmiset on oikeasti tosissaan.
Minusta asia on hyvin selkeä. Näitä tahattomia lapsia on nähty. Kun vieras aikuinen ei anna heille täyttä huomiota, kun keskittyy omaan lapseen, aletaan tönimään ja kiusaamaan sitä omaa lasta, kun halutaan se vieras aikuinen vain ihan itselle.
Tällainen rajaton lapsi kokee uhkaksi sen vieraan aikuisen oman lapsen, kun ei saakaan sitä vierasta aikuista täysin itselle
Minä ymmärrän aloittajaa täysin, ja kirjoitus on kuin omasta kynästä. Täällä myös pyörii takertuvia lapsia. Ja jos niillä lapsilla olisi vanhemmat (henkisesti) mukana, voisin hyvin ohjata lapsiani leikkeihin yhdessä sen toisen lapsen kanssa, mutta minä en ole ilmainen lapsenvahti. Olen todellakin joku lapsimagneetti, lapset tulevat höpöttämään sen ainoan vanhemman kanssa joka puuhaa yhdessä lasten kanssa (minulla on 5- ja 1-vuotiaat, pakko olla kädenmitan päässä). En halua kuunnella muiden lasten hölinöitä, en jaksa valvoa muiden lasten turvallisuutta, en halua komentaa muiden lapsia. Esimerkkejä viime viikolta: Esimerkki 1: hivenen kehitysvammaiselta vaikuttava poika, noin 8v, käy yksin puistossa, tunkee viereen, höpöttää jatkuvasti ja kyselee, riuhtoo 1-vuotiaan keinua, meinaa jäädä auton alle rynnätessään suin päin tien yli. Vakituinen puistoseura.
Esimerkki 2: Noin 2- ja 3-vuotiaat, äiti jättää yksin puistoon, menee viereiseen kahvilaan josta ei näköyhteyttä, ei sano mitään. Olenko vastuussa jos jotain tapahtuu, mielestäni en. 10 min päästä, kahvi ilmeisesti juotuna, äiti tulee puistoon selailemaan puhelinta. Esimerkki 3: Noin 4-vuotias, ei puhu suomea, taputtelee kovaa päähän ja repii syliinsä 1-vuotiasta, ei lopeta kun kieltää ja fyysisesti ohjaa eroon lapsesta, joka itkee. Äiti puhuu puhelimeen, ei reagoi pojan touhuihin. Pakko lähteä puistosta karkuun. Miksi aloittajaa moititaan siitä ettei huolehdi muiden lapsista, eikä niiden vanhempia siitä etteivät huolehdi omista lapsistaan?!
Erikoinen ketju. Ap:ta syyllistetään ja haukutaan, kun hän ei halua ottaa vastuulleen täysin tuntemattoman lapsen viihtymistä ja hyvinvointia. Väkisin tulee mieleen, että näillä syyllistäjillä itsellään on liimautujalapsi tai lapsi, josta he eivät itse kunnolla jaksa huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Jos eskari-ikäinen on tunnin ilman aikuisia leikkipuistossa, niin lasun tekisin minäkin.
Kerrotko vielä meille muillekin, miten teet random tuntemattomasta lapsesta lastensuojeluiloituksen?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tykkäämisestä vaan normaalista hyvistä käytöstavoista. Käytöstapoihin kuuluu mielestäni se, että vastaat sinulle esitettyyn kohteliaaseen kysymykseen, etkä teeskentele kuuroa. Näissä tilanteissa on ollut täysin meille tuntemattomia ihmisiä, jotka ovat juuri tulleet puistoon, joten tuskin on kyse tästä.
Normaalit hyvät käytöstavat, käytöstapoihin kuuluu mielestäni... Nämä käytöstapatyypit määrittelevät itse, mikä kuuluu käytöstapoihin ja pitävät oikeutenaan häiritä tuntemattomia ihmisiä. Jos jollain ei ole sinulle mieleisiä tapoja, niin se on hänen valintansa ja siihen on varmasti omat syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eskari-ikäinen on tunnin ilman aikuisia leikkipuistossa, niin lasun tekisin minäkin.
Kerrotko vielä meille muillekin, miten teet random tuntemattomasta lapsesta lastensuojeluiloituksen?
Kyllä joku tietää missä lapsi asuu, muut lapset ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa, mutta olen kokenut samaa ja haluaisin myös tietää miten toimia tilanteessa. En halua lapselle olla ilkeä, mutta oma taaperoni kokee tilanteen vaikeaksi ja ei osaa jatkaa leikkiä kun isompi lapsi pyörii niin läheisesti ympärillä.
Meillä käy sama. Oma lapseni ei oikein tykkää kun isompi lapsi pyörii siinä ympärillä, vaan hämmentyy ja kokee tilanteen vaikeaksi. Lopettaa leikit ja jää vain katsomaan sitä isompaa lasta. Kyselee minulta miksi tuo lapsi on tuossa ja koska se menee pois jne. Minkä tämä lapsi tietenkin kuulee ja tilanne on kiusallinen. En halua yhtään mitään pahaa mieltä vieraalle lapselle, mutta en voi oman lapseni kustannuksella antaa hänelle huomiota. Jos omani ei halua leikkiä isompien kanssa tai haluaa välillä jakamattoman huomioni, niin minusta se on ihan ok. Ap
Te kuulostatte aika erikoiselta perheeltä. Mulla on vain yksi lapsi, ja tosi usein leikkipuistossa hän alkoi leikkiä jonkun vieraan kanssa. Sama hoplopeissa ym leikkipaikoissa. Eikö kannattaisi kannustaa omaa lasta ottamaan toiset mukaan leikkiin ja opettelemaan sosiaalisia taitoja? En ihan ymmärrä, miksi lapsen pitäisi leikkiä äidin kanssa eikä toisen lapsen kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi tietää myös muiden lasten nimet.
Itse tein joskus lastensuojeluilmoituksen, koska eräällä perheellä oli tapana laittaa lapsi ulos pitkäksi aikaa, tuo lapsi oli 10 - vuotta, kaatoi juomia talvipakkasella muiden lasten päälle ja otti leikkipuistossa vauhtia ja hyppi muiden lasten pulkkien päälle niin, että ne menivät rikki. Muut lapset tiesivät tuon lapsen nimen ja luokan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi tietää myös muiden lasten nimet.
Itse tein joskus lastensuojeluilmoituksen, koska eräällä perheellä oli tapana laittaa lapsi ulos pitkäksi aikaa, tuo lapsi oli 10 - vuotta, kaatoi juomia talvipakkasella muiden lasten päälle ja otti leikkipuistossa vauhtia ja hyppi muiden lasten pulkkien päälle niin, että ne menivät rikki. Muut lapset tiesivät tuon lapsen nimen ja luokan.
Osa vanhemmista laittaa lapsen pihalle moneksi tunniksi. Se on niin kivaa, kun on omaa aikaa ja saa tehdä kotitöitä rauhassa.
Jos se lapsi terrorosoi muita niin sitten tulee lastensuojelu ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se kuuluisa joku. Ei meilläpäin Vantaalla ainakaan ole lähistöllä niitä joitain, jotka tietävät kaikista keitä ne on. Kyllä täällä suurin osa ihan toisilleen tuntemattomia on, myös lapset. Ehkä jossain maalla kaikista tiedetään keitä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se kuuluisa joku. Ei meilläpäin Vantaalla ainakaan ole lähistöllä niitä joitain, jotka tietävät kaikista keitä ne on. Kyllä täällä suurin osa ihan toisilleen tuntemattomia on, myös lapset. Ehkä jossain maalla kaikista tiedetään keitä ne on.
Nykyään voi ottaa älypuhelimella valokuvan ja käydä kysymässä esim. koulun rehtorilta kuka tämä muita terrorosoiva lapsi on.
Minä en ainakaan jaksanut hyysätä vieraita pentuja, kun olin oman taaperon kanssa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi ottaa älypuhelimella valokuvan ja käydä kysymässä esim. koulun rehtorilta kuka tämä muita terrorosoiva lapsi on.
Tai vie sosiaalityöntekijöille kuvan ja kertoo mitä lapsi touhuilee pihalla, aina häiriköimässä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vie sosiaalityöntekijöille kuvan ja kertoo mitä lapsi touhuilee pihalla, aina häiriköimässä muita.
Kyllä joku rehtori esim. lapsen tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa, mutta olen kokenut samaa ja haluaisin myös tietää miten toimia tilanteessa. En halua lapselle olla ilkeä, mutta oma taaperoni kokee tilanteen vaikeaksi ja ei osaa jatkaa leikkiä kun isompi lapsi pyörii niin läheisesti ympärillä.
Meillä käy sama. Oma lapseni ei oikein tykkää kun isompi lapsi pyörii siinä ympärillä, vaan hämmentyy ja kokee tilanteen vaikeaksi. Lopettaa leikit ja jää vain katsomaan sitä isompaa lasta. Kyselee minulta miksi tuo lapsi on tuossa ja koska se menee pois jne. Minkä tämä lapsi tietenkin kuulee ja tilanne on kiusallinen. En halua yhtään mitään pahaa mieltä vieraalle lapselle, mutta en voi oman lapseni kustannuksella antaa hänelle huomiota. Jos omani ei halua leikkiä isompien kanssa tai haluaa välillä jakamattoman huomioni, niin minusta se on ihan ok. Ap
Te kuulostatte aika erikoiselta perheeltä. Mulla on vain yksi lapsi, ja tosi usein leikkipuistossa hän alkoi leikkiä jonkun vieraan kanssa. Sama hoplopeissa ym leikkipaikoissa. Eikö kannattaisi kannustaa omaa lasta ottamaan toiset mukaan leikkiin ja opettelemaan sosiaalisia taitoja? En ihan ymmärrä, miksi lapsen pitäisi leikkiä äidin kanssa eikä toisen lapsen kanssa..
Minulla on kuitenkin vielä oikeus valita, kenen kanssa lapseni leikkii. Löytyy niitäkin lapsia, jotka leikkii keskenään. Kaikki ei ole niitä, jotka repii koko ajan leikkipuiston ainoaa aikuista, että huomaa minut ja katso minua ja kuuntele minua ja minä minä
Ei lasten tarvitse vieraalle aikuiselle vastata mitään eikä leikkiä lapsesi kanssa leikkipuistossa.
Vie lapsesi kerhoon tai päiväkotiin, jos haluat sille seuraa.