Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys uskonnottomien lasten vanhemmille

Vierailija
11.08.2022 |

Hei!
Onko täällä vanhempia, jotka eivät ole kastaneet lasta mihinkään uskontoon?
Onko lapsi myöhemminkin pysynyt uskonnottomana, vai kääntynyt johonkin uskontoon? Jos on, niin mihin ja mitkä seikat vaikuttivat siihen?

Mielenkiinnosta kyselen. Aion kasvattaa lapseni muuten uskonnottomasti, mutta tietenkin lapset altistuvat valtakulttuurin protestanttisille perinteille. Pohdin, haluavatko lapset silti liittyä uskontoon myöhemmin tai kokevatko jäävänsä jostain paitsi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Luulen, että jokainen, joka osaa edes hieman ajatella omilla aivoillaan, eikä ole täysin muiden johdateltavissa toivottavasti kyseenalaistaa jossain elämänvaiheessa enemmän tai vähemmän oman uskonsa; tai joitain osia siitä.

Uskovainen mies

Vierailija
2/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bump. Onko ateistien vanhemmat vain liian nuoria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta vanhempani ovat uskonnottomia ja olen minäkin. En ole koskaan harkinnutkaan uskoa, ja kouluaikoina ET vaikutti olevan parempi aine opiskella kuin uskonto.

Vierailija
4/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bump. Onko ateistien vanhemmat vain liian nuoria?

Nuoria mihin?

Uskovainen mies

5/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta itse en ole kuulunut kirkkoon lapsenakaan, eikä kodissamme ollut minkäänlaista uskonnollista kasvatusta. Uskonnottomana olen toistaiseksi pysynyt, enkä myöskään koe itseäni millään tavalla hengelliseksi.

Vierailija
6/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on vielä pieniä, ei mitään haju hurahtavatko joskus johonkin lahkoon. Minua ei ole lapsena kastettu eikä sisariani eikä meistä kukaan ole mihinkään uskontoon liittynyt. Toki mulle luterilaiset perinteet on ihan mieleisiä joiltain osin ja jotain kirkon toiminnassakin arvostan, ei ole mitään näitä köyhien avustuksia, liikuntakerhoja yms. vastaan ja joulukirkkoonkin voisin mennä jos kehtaisin... Kumpaakaan vanhemmistani ei ole kastettu eivätkä hekään tosiaan mihinkään uskontoon ole joutuneet turvaamaan missään elämän vaiheessa. Isovanhemmistani osa oli kastettu lapsena, mutta yksi vain kirkon kirjoilla pysyi.

Vierailija
7/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe ei kuulu kirkkoon. Lapset ovat saaneet itse päättää esim. käyvätkö koulussa ET:n vai uskonnon..Pojat valitsivat ET:n, vanhin kuitenkin halusi käydä rippikoulun joten kuuluu tätä nykyä kirkkoon. Tyttö käy uskonnontunneilla koulussa.

Vierailija
8/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiamme ei ole kastettu eikä kotona kasvatettu mihinkään uskontoon. Koulun uskontotunneilla ovat saaneet käydä yleissivistyksen vujoksi.

Lapset on jo aikuisia. Eivät ole halunneet minkään kirkon tai seurakunnan jäseniksi, ainakaan toistaiseksi.

9/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET:n tunneista peruskoulussa en hirveästi muista mitään. Voi olla, että olen vain unohtanut, mutta en koe, että siellä olisi hirveästi mitään järkevää opetusta ollut. Lähinnä tulee sellainen hengailu ja leffojen katsominen mieleen niistä.

En käynyt protu- tai rippileirillä. Rippileiri ei ehkä olisi kiinnostanutkaan, mutta protuleirin käymättömyys ehkä näin jälkikäteen hieman harmittaa, vaikka en sen ikäisenä ollutkaan niin kiinnostunut elämänkatsomuksellisista asioista "virallisessa" mielessä, ehkä osittain löperöiden ET-kokemusten takia.

Lukiotasolla ET:n tunnit kuitenkin olivat hyvin kiinnostavia, mikä voi toisaalta olla opettajakohtainenkin asia. Sanoisin, että ainakin niillä voisi olla jotain opetuksellista tai sivistävää vaikutustakin, jos peruskoulun ET:ssä ollaan vielä liian nuoria yms. järkevästi käymään läpi elämänkatsomuksellisia aiheita.

Ei yleensä harmittanut, että en mennyt joulukirkkoihin yms. Ne kerrat kun olen kirkoissa käynyt, kuten sukulaisten rippitilaisuuksissa ja hautajaisissa, ovat olleet ihan mielenkiintoisia, mutta en kyllä ole kiinnostunut sellaisista jutuista päivittäisellä tasolla.

Vierailija
10/10 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset lapset. Kastettu on mutta heti sen jälkeen erotettu kirkosta. Eivät ole käyneet rippikoulua. Yritin jopa vähän painostaa käymään, mutta tekivät valinnan itse. Käymme silti silloin tällöin kirkossa ja olemme aina puhuneet uskontoon liittyvistä asioista normaali perhettä enemmän, koska minun lähin sukulainen on pappi. Lapset tykkäsivät käydä et:ssä. Uskon, että olemme näissä asioissa tosi tasapainoisia ja avoimia mieltämme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi