Syön nykyään hyvin vähän ja juoksen juoksumatolla joka päivä 10 minuuttia aamulla ja 10 minuttia illalla, silti en ole laihtunut grammakaan
Vatsa on kuin kuudennella kuulla raskaana olevalla ja leukaa on vaikea painaa pettymyksestä rintaan kun toinen leuka on tiellä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran . Liikunta ei juurikaan laihduta.
Liikunta laihduta, jos ei heti treenin jälkeen syö lihottavia hampurilaisia ja karkkia säkkikaupalla. Liikunnan laihduttava vaikutushan perustuu aineenvaihdunnan nopeutumiseen, lihasten kiinteytymiseen ja siihen, että lihas polttaa energiaa tehokkaammin-lisäksi syntyy positiivinen kieree: kun liikut, saat enemmän jaksamista, saat jaksamista, liikut enemmän. Vai miksi luulette, että ammattiurheilijat eivät ole satakiloisia ihralylleröitä vaikka syövät paljon enemmän kuin vaikkapa lihakseton toimistotyöläinen?
Ymmärrän hyvin aloittajan tuskan, koska olen ollut pitkään samassa tilanteessa. Ongelma on, että iltapäivälehdissä ym. on juttuja tyyliin "Näillä pienillä muutoksilla kilot karisevat!", ja sitten ohjeena on että kävele portaat hissin sijaan ja vaihda kahviviineri pikkupullaan. Nämä vinkit varmaan toimivat, jos elintavat ovat ihan retuperällä, mutta tavalliselle keski-ikäiselle perusterveellistä toimistoelämää viettävälle naisihmiselle niistä ei ole mitään hyötyä.
Minulle kertyi 20 kg ylipainoa viiden vuoden aikana täytettyäni 30 v. Sitä seuraavat 5 v. yritin laihduttaa, ja tein koko ajan noita pieniä muutoksia, mutta ainoa mitä sain aikaiseksi oli painon kertymisen loppuminen. Siirsin koko perheen ruokavalion makaroonilaatikoista ja nakkikastikkeista kasviksiin perustuvaan ruokaan, lisäsin liikuntaa, jätin kaiken alkoholin pois, vähensin reilusti leivän ja herkkujen syömistä. Emme ole kasvissyöjiä, syömme kalaa ja jonkin verran lihaa myös, mutta kaikista ruoista suurin osa on kasviksia, ja pasta/feta/kala/broileri vain "mausteena". Pikaruokaa tai eineksiä emme syöneet pahemmin ennekään.
Tämän kesän alussa sain tarpeekseni painosta. Eniten siihen vaikutti, kun selvisi että kilpirauhasarvoni olivat pielessä, mutta lääkärin mielestä ei tarpeeksi että olisin saanut lääkityksen. Päätin että ok, katsotaan paljonko minun pitää liikkua ja kuinka vähän syödä että paino alkaa pudota. Nyt kesällä olen uinut 45 min -2 h JOKA PÄIVÄ, tehnyt paljon pihatöitä ja syönyt tosi vähän. Olen syönyt lounasaikaan maustamatonta jogurttia marjoilla ja myslillä ja illallisaikaan pienen annoksen normaalia ruokaa ja siinä se. Satunnaisesti jossain välissä leivän tai jäätelön, mutta ei läheskään joka päivä.
Tällä tavalla paino on vihdoin alkanut pudota, mutta ei mitenkään kovin nopeasti. Kesän alusta on lähtenyt n. 6 kg. Toivon että pystyn jatkamaan tätä ensi kesään asti, vaikka en voi uida noin paljon. Nyt olen uinut sekä hallissa että luonnonvesissä. Ehkä yritän siirtyä vähitellen lenkkeilyyn.
Se pointti tässä oli kuitenkin se, että on ärsyttävää, kun ylipainoisia pidetään tyhminä ja laiskoina, jotka vain makaavat sohvalla ja syövät sipsejä eivätkä tajua tehdä niitä helppoja pikkumuutoksia joilla paino laskisi. Esimerkiksi meidän perheessä miehen on ollut vaikeaa pitää painonsa yllä laittamallani ruoalla, vaikka sen lisäksi syö aamupalan, kunnon lounaan työpaikkaruokalassa ja iltapalan, ja useamman oluenkin viikottain. Minä olen vuosia liikkunut paljon enemmän ja syönyt vähemmän ja silti minä olen ollut se paksu. Jotkut ihmiset näköjään vain tarvitsevat vähemmän ruokaa kuin toiset.
Laihduin 7kg kahdessa viikossa. Pienensin vain annos kokoa. Kävin lenkillä normaalisti. Ei ole ainakaan vielä tullut painoa takaisin..
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 7kg kahdessa viikossa. Pienensin vain annos kokoa. Kävin lenkillä normaalisti. Ei ole ainakaan vielä tullut painoa takaisin..
Et. Se olisi päivässä puoli kiloa rasvaa eli 4500kcal... Jos lähto paino on ollut 180kg niin sitten se on onnistunut totaali paastolla.
Et voi huijata fysikkaa ja kemiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan laihduttaa jos juokset maratonin ja kulutat noin 4 tunnissa 2000 kcal. Et pysty kerralla syömään edes niin paljon. Katso netin kalorinkulutuslaskureita, mitä mikäkin liikuntamuoto kuluttaa ja laske siitä.
- eli maratooni muutaman kerran viikossa juostuna (3-4 kertaa) laihduttaa kilon! Jipii!
Joskus laskeskelin, että n. 200 km juoksua itselläni kuluttaa 7000 kilokaloria (= n. 1kg rasvaa). Joten kyllä liikkumalla voi laihduttaa, mutta vaatii aika paljon liikuntaa ja päälle pitää katsoa, mitä suuhunsa laittaa. Itse laihdutin 20kg tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et juuri harrastane liikuntaa. Tee ihmiskoe, punnitse itsesi ennen rankkaa treeniä ja sen jälkeen. Olen ihan varma että laihduit hikenä ainakin puoli kiloa tunnissa jos oikein ahkeroit.
Päinvastoin, rankka treeni kerryttää nestettä lihaksiin. Vaaka saattaa näyttää sen jälkeen enemään kuin ennen treeniä.
Ruokavaliolla laihdutetaan, mutta liikuntaa kannattaa totta kai harrastaa oman jaksamisen mukaan. Kävely ja kevyt hölkkä ovat parasta liikuntaa laihduttajalle, sillä ne eivät lietso nälkää niin paljon kuin kova salitreeni tai kovempi tempoinen juoksu. Ne eivät kuluta niin paljon kaloreita, että sitä kannattaisi huomioida päivittäistä vajetta laskiessa, mutta mieli virkistyy ja peruskunto kasvaa/pysyy yllä.
Laihtua voi, vaikkei liikkuisi ollenkaan. Silloin vain syödään sen mukaan. Perusterve ihminen laihtuu, kun hän syö jatkuvasti vähemmän kuin kuluttaa. Sillä, mitä syö, ei ole mitään väliä, vain ruuan määrällä. Salaattia voi syödä huomattavasti enemmän kuin suklaata, mutta molempia syömällä voi laihtua.
Mä menin pitkästä aikaa varastolle keräämään ja terminaaliin hyllyttämään. Paino putoaa koko ajan vaikka en ole mitään kalorilaskureita tuijotellut ja mitään ruokavaliossa muuttanut. Myös ne kilpirauhasen vajaatoiminnasta tulleet kilot ovat lähdössä nopeaa vauhtia. Palstahullut vissiin tuijottavat puita näkemättä metsää, melkeinpä joka asiassa.