IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lihava koskaan kaunis ole.
Lihava ei ole ruman synonyymi.
Laiha/hoikka ei ole kauniin synonyymi.Rumuus ei liity ihmisen kehon kokoon.
Sitäpaitsi, oikea ruumuus kyllä kumpuaa ihmisen sisältä ja käytöksestä (persoonasta, miten puhuu, miten kohtelee muita jne.)Sama se kuinka kaunis naama on jos kokonaisuus ei ole kaunis.
Aivan. On ihan sama kuinka kaunis naama/vartalo on, jos sisältä on ruma.
Ihmisen persoona jne. ratkaisee. Ulkoiset kauneusihanteet on täysin yksilöllisiä (eikä niillä pitäisi olla yhtään mitään merkitystä muuten kuin puolison valinnassa).
Pitää myös muistaa että seksikkyys ja kauneus ei ole sama asia. Seksikkyys on pinnallista, ihmisen kauneus jotain paljon paljon syvempää.Valitettavasti useimmat läskit, naiset varsinkin, ovat itsetuntonsa kanssa niin pohjamudissa, että heistä tulee äärimmäisen defensiivisiä, yliherkkiä ja sokeita omalle toiminnalleen. Tällöin he ovat myös sisältä rumia. Varsinkin seksikkyydelle huono itsetunto on lopullinen kuolinisku.
Mutta tämähän ei johdu suoraan siitä lihavuudesta. Vaan läskivihasta. Ei me kaikki lihavat ryvetä pohjamudissa ja osa meistä on ihan hiton seksikkäitä vähintään siinä omassa parisuhteessa, kun ympäristön palaute on muuta kuin tämän ketjun tuubaa.
Itse asiassa iso osa lihavuuden terveyshaitoista on oikeasti läskivihan terveyshaittoja.
"Vaan siitä että lääkäri arvosteli kauneutta ja väheksyi potilaan päätöstä lapsettomuudesta."
Minusta hän ei suoranaisesti sanonut mitään pahaa mutta tietysti rivien välistä oli luettavissa yhtä sun toista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on parempi että lääkäri ei puuttuisi. Olen vetänyt läpi lukemattomat pussikuurit ja ravintovalmennukset ja ollut painonvartijoissa yli kymmenen vuotta sekä kokeillut laihdutuslääkettä.
Olen lihavampi kuin koskaan. Se on aivan sama mitä lääkäri minulle sanoo. Enää leikkaus on kokeilematta ja tuskin sekään toimii.
Joskus sen syömishäiriön voi jopa aiheuttaa joku ns. ammattihenkilön ajattelematon kommentti. Itse tiedän tasan ja tarkkaan milloin minun ongelmani syömisen kanssa alkoivat. Elin abikevättä ja kaaduin pahasti pyörällä. Polvi taipui ympäri tyyliin kanan jalan murtaminen. Olin 167 cm pitkä ja painoin 54 kg, lisäksi olin lihaksikas urheilijatyttö. Jouduin tietysti sairaalaan ja minulle tehtiin siihen aikaan hyvin vaativa yli 6 h kestänyt polvileikkaus (sellaisia ei ole tehty enää vuosiin kun ne eivät yleensä onnistu). Kuinka ollakaan, kun pitkän leikkauksen jälkeen minut riivittiin ylös sängystä kahdeksan hengen huoneessa, pyörryin (olettaakseni rytmihäiriön takia). Mistä todella ilkeä vanhempi lähihoitaja sai päähänsä, että pyörryin koska olen niin painava. BMI oli 19 pintaan eli olin täysin normaalipaino. Tämä lähihoitaja tilasi minulle 800 kcal päivädieetin ja huusi siellä huoneessa sitä dieettiä ympäriinsä kuin hinaaja. Tätä jatkui muutama päivän, kunnes yksi sairaanhoitaja poisti dieetin asiattomana.
Sen sairaalareissun jälkeen syömiseni ei ole koskaan ollut enää ns. normaalia. Aina sen jälkeen ruuat ovat olleet minulle ongelma puoleen tai toiseen ja painoa on kertynyt. Olen laihduttanut kymmeniä kertoja ja mitä enemmän laihdutan, sen enemmän jälkeen päin tulee lisää painoa. Eikä siihen lihomiseen tarvitse syödä sokeria tai vastaavaa, itse asiassa oman teoriani mukaan juuri dieettituotteet kuten nollakaloriset virvoitusjuomat ovat kaikkein lihottavimpia tuotteita. Mekanismia en tietenkään osaa selittää.
Todella toivon että ammattihenkilöt edes hiukan miettisivät milloin ja missä siitä painosta asiakkailleen huomauttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laihatkaan.
Kaikki laihat eivät ole kauniita, mutta kaikki kauniit ovat laihoja!
Eikö se tällä blokkaajalla itsellään soita mitään kelloja se, että naama on yhtä leveä kuin hartiat.
Vierailija kirjoitti:
"Vaan siitä että lääkäri arvosteli kauneutta ja väheksyi potilaan päätöstä lapsettomuudesta."
Minusta hän ei suoranaisesti sanonut mitään pahaa mutta tietysti rivien välistä oli luettavissa yhtä sun toista.
Lääkärihän sanoi, että kyllä sinä alat lapsia haluta, jos laihdut. Ei gynellekään kuulu, jos asiakas sanoo, että hän ei halua koskaan lapsia.
Eikö ole ihanaa, kun nyt päästään oikein haukkumaan lihavia! LÄSKI, LÄSKI LÄSKI!!!!
Katso mitä syöt - ja liiku kirjoitti:
Tuttavapiiriini kuului muutama vuosi sitten alle kolmekymppinen, elämästä (ja alkoholista hillitysti) nautiskeleva, hyvin kehopositiivinen, lapsiin ja lapsistaan puhuviin ystäviinsä äärimmäisen negatiivisesti suhtautuva ihminen. Liikunta oli hänelle vain pakollinen paha, kävely hyvin tuskaisan näköistä.
Hän ei käynyt lääkärissä minkään vaivansa vuoksi, koska vaivoja ei omasta mielestä ollut. Nyt hän ei ole enää keskuudessamme. Kuoli yllättäen ennen 30-vuotispäiväänsä. Huom: Ennen koronaa, ennen "piikkejä."
No mutta sehän on vaan hyvä asia, että hän älysi kuolla pois ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihava ei ole ruman synonyymi.
Laiha/hoikka ei ole kauniin synonyymi.Rumuus ei liity ihmisen kehon kokoon.
Sitäpaitsi, oikea ruumuus kyllä kumpuaa ihmisen sisältä ja käytöksestä (persoonasta, miten puhuu, miten kohtelee muita jne.)Sama se kuinka kaunis naama on jos kokonaisuus ei ole kaunis.
Aivan. On ihan sama kuinka kaunis naama/vartalo on, jos sisältä on ruma.
Ihmisen persoona jne. ratkaisee. Ulkoiset kauneusihanteet on täysin yksilöllisiä (eikä niillä pitäisi olla yhtään mitään merkitystä muuten kuin puolison valinnassa).
Pitää myös muistaa että seksikkyys ja kauneus ei ole sama asia. Seksikkyys on pinnallista, ihmisen kauneus jotain paljon paljon syvempää.Valitettavasti useimmat läskit, naiset varsinkin, ovat itsetuntonsa kanssa niin pohjamudissa, että heistä tulee äärimmäisen defensiivisiä, yliherkkiä ja sokeita omalle toiminnalleen. Tällöin he ovat myös sisältä rumia. Varsinkin seksikkyydelle huono itsetunto on lopullinen kuolinisku.
Onko jonkun mielestä positiivinen asia, jos sanotaan seksikkääksi? Hyi olkoon, itse en sellaista halua kuulla.
Lääkärin ei kuuluisi puuttua ulkonäköön. Lihavuuden terveysvaikutuksista voi puhua, vaikka varmaan kaikki ne tietää. Mä kävin kerran lääkärissä ja lääkäri _nauroi_ mun mustille silmänalusille ja pilkkasi väsynyttä ulkonäköäni. Tuli tosi paha mieli, sillä silmänaluset on mulle muutenkin jo arka paikka :(
N31
Onhan tuo nainen silminnähden turvonnut ja levähtänyt. Läskileikkaus tekisi oikeasti hyvää, mutta ei halua vain itse myöntää totuutta.
"Lääkärihän sanoi, että kyllä sinä alat lapsia haluta, jos laihdut."
Ei se sanonut noin jyrkästi, vaan että mieli voi muuttua. Vaikka itse tietäisi että ei muutu, niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Läskejä ei saa komentaa laihduttamaan. Näin se vaan menee. Yhteiskunnan hartiat on leveät ja kantavat kaikenlaiset lokkeilijat. Niin huumehörhöjen vieroitushoidot kuin läskien polvileikkaukset.
Miten ihminen jaksaa kantaa kehonsa ? Kävellä ym.Noh tuo sen lääkäri sanoi väärin.Silti ihmisen pitäisi tajuta ,että ei ole terveellistä iso ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän olisi kuitenkin halunnut kysyä tältä, että millä tavalla ulkonäkö liittyy terveydentilaan tai halukkuuteen saada lapsia"
Kyllä se terveydentilaan liittyy todella paljon. Nimenomaan siihen kaikista eniten. Olen itsekin reilusti lihava, en siis kirjoita tätä pahalla.
Tuo nainen on ollut koko elämänsä lihava joten hän ei tiedä kuinka paljon mukavampaa on olla normaalipainoinen. Normaali oleminenkin on mukavampaa vaikkei vielä olisi lihavuuden tuomia terveysongelmia. Myöhemmin niitä on luvassa, en tiedä yhtäkään lihavaa joka ei olisi saanut painoon liittyviä ongelmia viimeistään neljänkympin puolella.
Täällä reippaasti ylipainoinen nainen 65-v. Verenpaineet tasoa 125/70, sokeriarvot ja kolesterolit normaalit. Ei mitään säännöllistä lääkitystä.
Silti saattaisi olla mukavampaa olla normaalipainoinen. Istuimet, kengännauhat, hygienia, kävely esim. Miten nivelet voi, ettei olis keinonivelleikkaus edessä.
Olette te vekkuleita. Ilmeisesti terve lihava 65-v. on sinulle niin vaikea pala, että aloit siirrellä maalitolppia. Olet tietenkin siinä oikeassa, että jos elän satavuotiaaksi, takulla tulee vielä terveysongelmia, kuten tietysti tulee myös sinulle olet miten laiha tahansa. Kukaan ei pysty etukäteen tietämään tarvitseeko joskus vanhana esimerkiksi tekonivelleikkausta, ei laiha eikä lihava.
Toistaiseksi saan kyllä kengännauhani solmittua, istuimet eivät hajoa allani, peseytymisessä ei ole ongelmia. Pitkään ylipainoinen äitini kuoli juuri 97-vuotiaana, tosin kuihtui tietysti viimeisinä vuosinaan niin ettei ollut enää lihava. Astma oli hänen ainoa krooninen sairautensa. Varsin lihava 1800-luvulla syntynyt isoäitini eli suunnilleen yhdeksänkymppiseksi.
Ei se ole niinkään "vaikea pala" vaan erittäin harvinainen tapaus. Ei kenenkään kannata tuudittautua siihen että jos joku muu voi olla terve lihavana vanhaksi, se koskisi itseä.
Mutta sinusta on täysin oikein hoikkana tuudittautua siihen luuloon, että elämä on loputon ja mitään sairautta ei voi tulla? Sitähän sinä ilmiselvästi viesteilläsi yrität kääntäen väittää.
Millä viesteillä muka niin yritän viestiä?
Ei mielestäni kannata ottaa turhia lisäriskejä, siinä kaikki.
Lääkäri yritti shokkihoitoa, jotta tuo jutun läski ymmärtäisi, että hänen ylipainonsa on terveysriski.
Ajatukseni:
Olen kyllästynyt tähän nimenomaan naisten kylvämään läskiviha väitteeseen. Ensinnäkin Suomessa on hurja määrä lihavia, jos vihaisit kaikkia lihavia niin saisit vihata melkein jokaista.
Toisekseen lääkärin tehtävä on puhua totta ja kannustaa terveellisyyteen. Heidän tehtävä ei ole mikään ihmisten henkinen voimaannuttaminen ja perseen nuoleminen. Minä ainakin haluan että lääkäri puhuu totta, eikä kaunistele totuutta. Koska se on meille kaikille turvallisinta.
Läskit, lopettakaa se vikinä. Jos läskinne teitä haittaa niin tehkää niille jotain. Jos ei niin olkaa hiljaa. Ei ne meitäkään kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nainen silminnähden turvonnut ja levähtänyt. Läskileikkaus tekisi oikeasti hyvää, mutta ei halua vain itse myöntää totuutta.
Vain kiusaaja käyttää sanaa "läski" . Ja se on lihavuusleikkaus, ei läskileikkaus.
Otsikossa taitaa y ja ö olla väärinpäin.
Ja usein nämä läheiset olisivat itsekin laihdutuksen tarpeessa. Istuvat siellä lääkärin vastaanotolla tämän ylensyöneen vieressä mairea hymy huulillaan, ikäänkuin he itse olisivat hoikkia/normipainoisia ja lääkärin puheet lihavuudesta ja terveysriskeistä eivät heitä koskisi.