IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Onneksi en ole lääkäri.
Ei ole helppo tutkia ihmisiä, kun mitään ei saa kysyä, ilman että se on pöyristyttävää vihaa.Lääkärin on ensiarvoisen tärkeää tietää potilaan lääkityksistä ja meneillään olevista hoidoista.
Ei ne kaikki tiedot selviä sieltä "katso sieltä koneelta"- tavalla.
Saa ja pitääkin kysyä. Asiallisesti.
Mitä muuten kysyy lääkäri, kun toteaa että olisit kaunis jos olisit laihempi?
No voi kyynel, lääkäri meni ja sanoi mielipiteensä.
Viimeksi kun minä kävin erikoislääkärillä, puhuttiin vaivojen lisäksi mm talonrakennuksesta ja hänen entisestä vaimostaan. Olimme joistain asioista eri mieltä, olisko pitänyt avautua somessa yhyy.Miulle yks gynekologi keroi kissastaan, kun oli häirint häntä yöllä. Sama näki ultrassa , että munasolu oli liikkeellä ja sanoi: onko sulla vipinää illalla, voi olla sitten myös 9kk päästä? oliko tämä häirintää, miusta tavattoman hauska käynti. Olin silloin lapseton, muttei tuntunut, että lääkäri olisi patistanut lapsentekoon. Aloittaja mielestäni reagoi liian voimakkaasti (ehkäpä siksi, ettei olekaan ihan sinut oman lihavuutensa kanssa). Kokemukseni mukaan lihavan kanssa on vaikea olla ussein, ei saa puuttua muttei myöskään saa olla näkemättä.
Raiskattuna olisi ihan kauheaa kuulla tuollaista puhetta. Typerä lääkäri. Olisin kysynyt onko hän oikea vai valelääkäri.
Lääkärillä on usein kyky ymmärtää, miten juuri tämän potilaan kanssa menetellään. Jos potilas kertoo raiskauksesta, tuskinpa silloin vitsiä väännetään. Mutta joskus ne sopivat molemmille.
Miksi raiskauksesta pitää kertoa ihan joka käänteessä ihan jokaiselle? Lääkärikin voi pitää typerät letkautukset omana tietonaan.
Joku nuori potilas oli päivystyksessä ja käytiin hoitoa läpi. Jostain syystä hän kertoi vuosia aikaisemmin tapahtuneesta raiskauksesta. En oikein tiennyt miten tukea ja auttaa häntä vaikka johonkin olisi varmasti pitänyt ohjata. T: Lääkäri
Toivottavasti potilaasi ei ollut ylipainoinen. Muuten olisit vain todennut, että tunnesyömisestä pitää päästä eroon ja laihduttaa läskit pois, niin miehetkin alkaa taas kiinnostua ja löytyy poikaystävä.
Ei ollut ylipainoinen. Olin empaattinen ja yritin tukea häntä.
Entä jos hän olisi ollut ylipainoinen? Riittääkö sinulla empatiaa vain normaalipainoisille?
Aina riittää empatiaa potilaille joilla vaikea olla henkisesti tai fyysisesti. Tarkoitus on auttaa heitä kaikin mahdollisin keinoin.
Jonkun se on totuus kerrottava. Mutta ei läskit lääkärinkään puheita usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän olisi kuitenkin halunnut kysyä tältä, että millä tavalla ulkonäkö liittyy terveydentilaan tai halukkuuteen saada lapsia"
Kyllä se terveydentilaan liittyy todella paljon. Nimenomaan siihen kaikista eniten. Olen itsekin reilusti lihava, en siis kirjoita tätä pahalla.
Tuo nainen on ollut koko elämänsä lihava joten hän ei tiedä kuinka paljon mukavampaa on olla normaalipainoinen. Normaali oleminenkin on mukavampaa vaikkei vielä olisi lihavuuden tuomia terveysongelmia. Myöhemmin niitä on luvassa, en tiedä yhtäkään lihavaa joka ei olisi saanut painoon liittyviä ongelmia viimeistään neljänkympin puolella.
Täällä reippaasti ylipainoinen nainen 65-v. Verenpaineet tasoa 125/70, sokeriarvot ja kolesterolit normaalit. Ei mitään säännöllistä lääkitystä.
Silti saattaisi olla mukavampaa olla normaalipainoinen. Istuimet, kengännauhat, hygienia, kävely esim. Miten nivelet voi, ettei olis keinonivelleikkaus edessä.
Olette te vekkuleita. Ilmeisesti terve lihava 65-v. on sinulle niin vaikea pala, että aloit siirrellä maalitolppia. Olet tietenkin siinä oikeassa, että jos elän satavuotiaaksi, takulla tulee vielä terveysongelmia, kuten tietysti tulee myös sinulle olet miten laiha tahansa. Kukaan ei pysty etukäteen tietämään tarvitseeko joskus vanhana esimerkiksi tekonivelleikkausta, ei laiha eikä lihava.
Toistaiseksi saan kyllä kengännauhani solmittua, istuimet eivät hajoa allani, peseytymisessä ei ole ongelmia. Pitkään ylipainoinen äitini kuoli juuri 97-vuotiaana, tosin kuihtui tietysti viimeisinä vuosinaan niin ettei ollut enää lihava. Astma oli hänen ainoa krooninen sairautensa. Varsin lihava 1800-luvulla syntynyt isoäitini eli suunnilleen yhdeksänkymppiseksi.
Lihavuus aiheuttaa muutakin kuin kuolemaan johtavia sairauksia. Eikö ne pelot ollenkaan? Reuma, nivelrikko, uniapnea jne.
On sitten laiha tai lihava, nivelrikosta kärsii jo 75-vuotiaina 90 % porukasta, ikä on huomattavasti suurempi riskitekijä kuin ylipaino. Eikö tuon pitäisi pelottaa myös sinua? Olet väärässä kuvitellessasi että nivelrikko liittyy pelkästään ylipainoon.
Se johtuu siitä että 75-vuotiaita läskejä ei juuri näe kun he ovat kuolleet.
Tuttavapiiriini kuului muutama vuosi sitten alle kolmekymppinen, elämästä (ja alkoholista hillitysti) nautiskeleva, hyvin kehopositiivinen, lapsiin ja lapsistaan puhuviin ystäviinsä äärimmäisen negatiivisesti suhtautuva ihminen. Liikunta oli hänelle vain pakollinen paha, kävely hyvin tuskaisan näköistä.
Hän ei käynyt lääkärissä minkään vaivansa vuoksi, koska vaivoja ei omasta mielestä ollut. Nyt hän ei ole enää keskuudessamme. Kuoli yllättäen ennen 30-vuotispäiväänsä. Huom: Ennen koronaa, ennen "piikkejä."
Törkeää jos lääkäri puuttuu potilaan painoon. Eihän lihavuudella ole mitään tekemistä verenpaineen, diabeteksen, nivelten kannalta. Ylipainosta kun ei ole mitään haittaa.
Vihapuhetta..... Anna mun kaikki kestää.
Prinsessa tais vetää herneen nenään.
Olen katsonut joitakin jaksoja Hengenvaarallisesti lihava sarjasta. Siinä on niin lihavia ihmisiä, että he eivät pysty edes kävelemään.
Sellaiseen olen kiinnittänyt huomiota, että suurinpiirtein jokaisella on joku läheinen, joka ylläpitää ylipainoa tuomalla kaupasta hirveän epäterveellistä ruokaa. Aika harva niistä tosi lihavista edes pääsee itse kauppaan. Hyvä että pääsevät sängystä ylös.
Monessa jaksossa on näkynyt myös sitä, että tosi lihavan läheiset syövät hyvin epäterveellistä ja lihottavaa ruokaa silloin kun syövät yhdessä. Sitten paheksuvat sitä kaikkein lihavinta, jos hänkin uskaltaa syödä samaa ruokaa kuin muutkin.
Yksi nuori nainen säälitti. Kun hän pääsi kotiin lihavuusleikkauksesta, kokkasi perhe jotain vohveleita tmv. rasvaisia ja sokeria herkkuja ja niihin vedeltiin valtavasti kermavaahtoa päälle. Leikkauksesta kotiutunut istui yksin sohvalla ja katsoi surkeana muiden syömistä. Siinä jaksossa lääkäri puhui siitä että tämä nainen pitäisi saada pois kotoaan, jotta hän voisi laihtua.
Itsellenikin terveydenhoitaja sanoi, että vyötärönympärys on liian iso ja kolesteroliarvot koholla.
Aloin liikkua, muutin ruokailutottumuksia, vähensin suklaansyöntiä.
Ei tässä ihan iltapäivälehtiin asti kannata mennä asiaa paukuttamaan, mutta kiitos napakalla terkkarille :D
Olihan toi Jonna läski ku mikä. Ihan oikein sano. Ja varmasti oikeassa, Jonna näytti siltä, että voisikin olla kaunis, mikäli nuo läskit sais veks
Minusta on parempi että lääkäri ei puuttuisi. Olen vetänyt läpi lukemattomat pussikuurit ja ravintovalmennukset ja ollut painonvartijoissa yli kymmenen vuotta sekä kokeillut laihdutuslääkettä.
Olen lihavampi kuin koskaan. Se on aivan sama mitä lääkäri minulle sanoo. Enää leikkaus on kokeilematta ja tuskin sekään toimii.
Onnellinen normipainoinen kirjoitti:
Itsellenikin terveydenhoitaja sanoi, että vyötärönympärys on liian iso ja kolesteroliarvot koholla.
Aloin liikkua, muutin ruokailutottumuksia, vähensin suklaansyöntiä.Ei tässä ihan iltapäivälehtiin asti kannata mennä asiaa paukuttamaan, mutta kiitos napakalla terkkarille :D
Ei kuitenkaan sanonut että ruma olet? Ja että kyllä se mieli muuttuu ja haluatkin lapsia sitten kun susta tulee nätti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin äsken puntarilla kirjoitti:
Ei ne lääkärit varmaan ilkeyksillään tuo asioita puheeksi.
Kyllä sen on ilkeää jos lääkäri yrittää painostaa elämään lääkärin omien arvojen mukaisesti. Sanottiin, että lääkäri kyseenalaisti Jonnan halun olla lapseton, lääkärillä ei kyllä ole mitään oikeutta alkaa tuputtaan omia näkemyksiään asiasta.
Kuten myös tuo lihavuusleikkaukseen menemisen ehdottelu oli asiatonta, leikkaukset ovat iso juttu, niihin ei pidä painostaa varsinkaan esteettisistä syistä. Lääkäri voi tuoda painon esiin, jos se vaikuttaa sairauteen ja mainita, että oireisiin voisi auttaa painon pudotus, mutta muulla tavoin ylipainon kommentointi on väärin.
Itseäkin on lääkäri painostanut käyttämään ehkäisyä synnytyksen jälkeisessä tarkastuksessa, koska onhan minulla jo lapsia tarpeeksi hänen mielestään. On se kumma, kun lääkärit ei osaa pysyä asiassa, vaan kuvittelevat voivansa päättää, minkälaisia elämänvalintoja potilaan pitää tehdä. Lapsilukuni on minun päätös, eikä lääkärillä ole mitään oikeutta kommentoida tuollaista.
Terveydenhuolto se hoitaa riskiraskautesi, neuvolat ja muut. Lapsilisät päälle. Pitäisi olla oikeus kommentoida. Asiantuntijuus kiistetään kun on opetettu että jokainen on oman itsensä asiantuntija. Joissakin asioissa onkin, ei kaikissa. Miksi olit lääkärissä jos hänellä ei ole mitään oikeuksia tai pikemmin työvelvollisuuksia asioihisi?
Mikä riskiraskaus? Molemmat lapseni ovat terveinä syntyneet normaalisti alakautta ja mitään ongelmaa ei ollut raskausaikana. En ole lihava, jos sitä tarkoitit riskiraskaudella.
Olin lääkärissä, koska jälkitarkastus on synnyttäneille pakollinen vanhempainrahan saamiseksi. Lääkäri kirjoittaa jälkitarkastuksesta todistuksen, joka lähetetään Kelalle.
Lääkäri kyselee onko ongelmia tai kipuja ollut, vastaan ei. Lääkäri tarkastaa nopeasti alapään ja toteaa, että kaikki kunnossa. Sitten kysellään mitä ehkäisyä ajattelin käyttää ja aletaan painostaa hormonaaliseen ehkäisyyn kun kerron, että kondomeja ajateltiin miehen kanssa käyttää.
Viimeisimmällä kerralla tämän hormonitupuksen lisäksi tuli tämä typerä kommentti siitä, kuinka minulla on jo tarpeeksi lapsia. Minulla on kaksi lasta. Ja kyllä haluan saada lisää. Enkä halua käyttää hormoneja sittenkään, vaikka lapsilukuni olisi täynnä. Ja väärin se olisi heittää tuollaista kommenttia lapsiluvusta, vaikka lapsia olisi enemmänkin.
Ei ole kenenkään asia arvostella toisen ulkonäköä, mutta kaunis nainenhan hän näyttää olevan. Ylipaino on sitten asia erikseen ja hänhän oli kertonut asian olevan hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kenenkään asia arvostella toisen ulkonäköä, mutta kaunis nainenhan hän näyttää olevan. Ylipaino on sitten asia erikseen ja hänhän oli kertonut asian olevan hoidossa.
Joo tosi hyvin näytti olevan hoidossa. Suorastaan fantastisesti :D
Tässä on nyt lähes kaksikymmentä sivua todistelua kuinka kamaalaa lihavuus on. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä. Vaan siitä että lääkäri arvosteli kauneutta ja väheksyi potilaan päätöstä lapsettomuudesta. Mutta kun on niiiiin ihanaa päästä sanomaan että lihavuus on kamalaa ja että minäkin laihdutin. Mitähän suurin osa tykkäisi, jos ne menisi lääkäriin ja lääkäri toteaisi että noin ryppynen naama, kyllä olisit kauniimpi kun ottasit botoxia ottaan. Ja sitten tekisi sullakin mieli ottaa itsellesi mies kun olisit kaunis. Enpä usko että kovin moni tykkäisi. Mutta tottahan se lääkäri puhuisi. Paljon kauniimpi kun ei ole ryppynen naama.
On ihan eri asia puuttua ylipainoon kun sanoa potilasta rumaksi ja väheksyä hänen päätöstään lisääntymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaalloisen lihava mies jolla on vaimo joka on lievästi ylipainoinen ja tuossa 2019 ennen koronaa, hän kävi gynekologilla joka alkoi hänelle valittaa että hänen pitäisi laihtua jos haluaa lapsia saada. Vaimo oli siihen todennut että ei usko että tulee raskaaksi vaikka laihtui, ja gynekologi oli kysellyt syytä. Vaimo oli sitten vastannut että ei pysty harrastamaan mun kanssa seksiä koska mun paino aikalailla estää sen yhdynnän (mitä siis ei ole vuosiin tapahtunut, koska en pysty siihen. Maha on niin pahasti tiellä) niin tuo gynekologi oli todennut että "laihdu silti" ja oli muutenkin ollut outo. Ehdotellut myös uuden kumppanin hankintaa ja todennut että miehellä ei paino vaikuta, mutta naisilla vaikuttaa. Tehtiin valitus kun vaimo (ja minäkin) oltiin käärmeissään tuosta.
Meillä oli molemmat sairaalloisen lihavia kunnes laihdutettiin. Ollaan vieläkin lihavia, mutta suunta on koko ajan alaspäin. Edelleen tulee lääkäreiltä silkkaa kettuilua vaikka ollaan sata kertaa mainittu että molemmat pudottanut yli sata kiloa kun aloituspainot molemmilla oli yli 200. Itse painan 110 kiloa tällä hetkellä ja mies 150 kiloa. Tuntuu että he eivät ole siihenkään tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö gynekologi löytänyt Jonnan pimpsukkaa poimujen kätköistä?
Jos näin oli, niin silloinhan läskeistä huomauttaminen kuului juuri tälle lääkärille.
Jonna kuuli väärin kun rouskutteli sipsejä vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Jonna kuuli väärin kun rouskutteli sipsejä vastaanotolla.
Ei kannattaisi namistella vastaanotolla. Tulee helposti väärinymmärrystä ja epätietoisuutta.
Ei kannata olla missään tekemisissä "somevaikuttajien" kanssa. Ne on vain etsimässä syytä loukkaantua ja minkä voi kääntää klikeiksi ja sitä myöten rahaksi,.
Mitä itse olen tekonivelpotilaita hoitanut niin nuorissa potilaissa enemmistö on ylipainoisia naisia joilla polvet ovat huonossa kunnossa. On toki polvensa teloneita urheilijanaisia ja -miehiä mutta heidän kohdallaan ensin yritetään vähän suoristaa reisiluun ja sääriluun kulmaa tai muita eksoottisempia toimenpiteitä. Lonkkaluun pää voi mennä kuolioon syystä tai toisesta nuorillakin ja siihen ei oikein muuta hoitoa ole kuin tekonivel.
Urheilu on keskimäärin terveellistä ja nivelet tarvitsevat liikuntaa joka päivä kun rustoissa ei ole omaa verenkiertoa. Nivelvammat altistavat kulumille ja pitää siksi miettiä sopiva laji niin ettei tule vammoja. Nykytiedon mukaan ei nivelen on hyvä saada kovaakin rasitusta kuten hyppyjä mutta kovaa kipua ei saisi tulla.
Hyväkuntoiset kuntoutuvat tekonivelleikkauksesta nopeasti kun taas heikkovoimaiset ovat kipeämpiä ja mobilisoituvat selvästi muita hitaammin. Tekonivelleikkausta odotellessa olisi tärkeää pitää hyvä huoli lihasvoimista.