IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee kuraa niskaan, mutta tulkoon.
Lähipiiriini kuuluu nuori nainen (alle 25 v.), jolla on aivan valtavan kauniit kasvot ja upeat hiukset, mutta vartalo kuin pallovyötiäisellä, siis huomattava ylipaino. Elämänhallinta on hänellä kunnossa, vakaa parisuhde, ystäviä, opiskelee haluamalleen alalle, ei taloudellisia huolia. Miksi ihmeessä hän ei laihduta? Kiloja ei vielä ole niin paljon kuin esim. eräällä värikkäällä henkilöllä, jonka nimeä ei täällä saa lausua, niin että niiden pois laihduttaminen ei olisi mikään ylipääsemätön urakka.
Mielessäni tällainen ajatus toisinaan käy, mutta en ikimaailmassa sanoisi sitä ääneen. Eikä asia minulle kuulu. Kunhan itse tykönäni ihmettelen.
Lihavuus ei vaan kiinnosta kaikkia niin paljon, näin se on.
Toisille lihominen on pelko eivätkä halua lihoa - eivätkä myöskään liho. Nämä ihmiset skarppaavat aina heti syömisiään, jos vaatteet alkavat hieman kiristää.Eli ehkä tuttuasi ei vain häiritse ne kilot niin paljoa?
Kannattaisi häiritä, oman terveytensä vuoksi.
Miksi nykyään ylipainosta puhutaan vain ulkonäköön liittyen? Paljon tärkeämpää on sen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin, mutta jostain syystä esitetään että kyse on ulkonäkö seikasta ja siinä kaikki.Ylipaino nauttii suojelua sen suhteen, vaikka kyllähän lihavuusepidemiasta puhutaan.
Siihen ei vain puututa toisin kuin vaikkapa tupakointiin, vaikka liikalihavuus on jo suurempi ongelma yhteiskunnassa kuin tupakointi.
Välillä (yksityisellä) lääkärillä olen nähnyt julisteita joissa varoitetaan jo kymmenen ylipainokilon rasittavan sydäntä yhtä paljon kuin askillinen tupakkaa päivässä (!), mutta siinä se.
Ei sille mitään tehdä, kauppojen annetaan olla puolillaan halpaa sokeri- ja rasvaherkkua jättipakkauksissa, Mäkkäri saa mainostaa aivan normaalisti kaikkialla jne., kun taas tupakkalakeja ja -verotusta kiristetään jatkuvasti.
Hyvä tietysti, että tupakointi on vähentynyt ja savu yleisestä tiloista poistunut, mutta tilalle on tullut vain toinen ongelma, joka koskee yhä nuorempaa osaa väestöstä.Kyllä, varsinkin lasten suosimiin sokerisiin herkkuihin pitäisi saada lisäveroa ja ehkä jopa laittaa niiden ostaminen sallituksi vain aikuisille, niin kuin alkoholi ja tupakka..
Tulevaisuuteen satsaus kannattaa. Lasten ja nuorten lihavuus kasvaa koko ajan, ja kun on kerran lihavaksi pullahtanut, niin niin lihavaksi monet jäävätkin. Pahimmassa tapauksessa joutuu lihomis-laihtumiskierteeseen koko iäkseen, kun haukat rahastavat lihavia typerillä dieeteillään, joiden tarkoituskaan ei ole laihduttaa pysyvästi, vaan kohta voi ostaa uudestaan saman dieetin, kun toimihan se ensimmäinenkin pikakuuri. Ei ymmärrys riitä siihen, että ei sillä kuurilla sitten pysyvää tulosta saavutettukaan, eikä todennäköisesti saavuteta jatkossakaan.
Opetuksella tässäkin asiassa eteenpäin eikä kielloilla. Koulujen kautta toki, mutta sitten tietysti myös vanhempien. Hehän lapsesta ovat vastuussa ja päättävät pitkän aikaa, mitä lapsi suuhunsa pistää. Neuvolassa kun terveydenhoitaja kehuu ja kiittelee, kun on lapsi niin hyvässä kunnossa, niin moni vanhempi saa lisää puhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonna: "Ulkonäkö ei liity terveyteen mitenkään."
Läski liitty AINA terveyteen!
Ja tämä terveysasia on muka läskiVIHAA.
Huh huh
"Gynekologi arveli, että lihavuusleikkauksen jälkeen Jonna voisi vielä hankkia lapsen.
Ilmoitin, etten halua lapsia, joten se ei ole minulle tässä asiassa merkityksellistä. Siihen hän sanoi, että sitten leikkauksen jälkeen, kun olen kaunis, niin mieleni voi muuttua."
---
Tuo kohta on sitä läskivihaa. Ihmisen henkilökohtaisten valintojen mitätöiminen sillä perusteella, että lihavana on muka niin RUMA, ettei pysty lapsentekoon. Miten ulkonäkö vaikuttaa siihen haluaako lapsen vai ei? Ja mikä oikeus lääkärillä on kommentoida potilaan ulkonäköä? Lääkärillä on oikeus ja velvollisuus tuoda esille ylipainon mukanaan tuomat terveydelliset haitat, mutta lääkärillä EI ole oikeutta sanoa asiakastaan rumaksi. Vai olisiko sinusta ok, että lääkäri sanoisi possunokkaiselle ihmiselle, että et sinä kyllä perhettä saa perustettua tuolla nenällä, suosittelen sinulle plastiikkakirurgiaa?
Rumuus ei liity lapsentekoon vaan läski.
Lääkäri tarkoitti tätä läskiasiaa kuinka se estää raskautumista + yleisesti normaslipainosia pidetään kauniimpina kuin läskejä.
Mutta ymmärräkään nyt tahallaan väärin, jos siitä jotain saatte.
T. Entinen läski
Kun Jonna ei halua lapsia ja ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tulemista, niin eihän Jonnan sitten kannata laihtua, koska laihtuminen lisää raskauden riskiä.
Sinäkin tulisit kauniimmaksi, jos vaihtaisit kampausta ja opettelisit meikkaamaan paremmin. Myös silmäluomet kaipaa kohotusta, nenä pienennystä ja rinnoillekin voisit tehdä jotain. Mitäs tykkäät, jos gyne ehdottaa noita sinulle?
Ihan lievästi haistan ihan vaan pienimuotoista muunneltua totuutta tässä koko jutussa. Sai tällä haluamaansa julkisuutta. On toki voitu puhuakin painosta mutta taisi tulla juttuun myös sitä kuuluisaa "lapin lisää". Uskokoon ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Samat kokemukset. En saanut mihinkään hoitoa vielä ollessani lihava, vain kehotuksen laihduttaa. Nyt hoikkana saan hoitoa kaikkiin vaivoihin.
Monia vaivoja on turha alkaa hoitamaan lihavalla ihmisellä, vaan painoindeksi pitää saada ensin tietyn lukeman alle.
Muuten hoitotulos jää heikoksi tai vaiva uusiutuu ja silloin tuhlataan vaan rahaa ja resursseja.
Turha siitä on uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on parempi että lääkäri ei puuttuisi. Olen vetänyt läpi lukemattomat pussikuurit ja ravintovalmennukset ja ollut painonvartijoissa yli kymmenen vuotta sekä kokeillut laihdutuslääkettä.
Olen lihavampi kuin koskaan. Se on aivan sama mitä lääkäri minulle sanoo. Enää leikkaus on kokeilematta ja tuskin sekään toimii.
huomaatko yhtälön? kuurit ja dieetit...normaali ruokavalio ja sopivasti liikuntaa, niin johan alkaa tapahtumaan, toki se on hidas prosessi, paino ei tipu 10kg kuukaudessa vain koko hommassa saattaa kestää parikin vuotta. Eikä sen jälkeen palailla siihen mässylinjalle..joulu ei ole ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle gynekologi tokaisi "hitsi, että on hyvä kroppa! Ei yhtään ylimääräistä missään, sua on niin helppo tutkiakin!" kun olin hoikka.
Enää en ole hoikka. Enkä mene mielelläni lääkäriin, ties mitä kommentteja NYT tulisi. Eipä silti ole mitään sairauksiakaan.
Nyt on ollut erikoisia kommentteja, mikäli postaus on totta.
Toisaalta lääkäri oli aidosti ilahtunut potilaasta, joka teki hänen työnsä helpoksi. Ei olisi kannattanut ääneen lausua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun se on totuus kerrottava. Mutta ei läskit lääkärinkään puheita usko.
Niin juuri. Olen miettinyt, että lihavia pitäisi oikeasti häpäistä. Nykyinen hyssyttely ei selvästikään johda mihinkään. Toisin sanoen yhteiskunnassamme tarvitaan rutkasti lisää läskivihaa!
Hyvä idea! Esim. julkisiin suihkutiloihin voisi asentaa painokytkimellä käynnistyviä kameroita, siis niin että yli 120 kg:n lasti käynnistää kuvauksen. Kuvia voisi sitten julkaista vaikka ylen sivuilla.
Olen itse laihtunut hiukan yli 160 kiloa. Painoin aikoinaan siis pahimillani 220 kiloa ja nyt 55kiloa. En koskaan oikeastaan saanut tukea tai mitään, vaan pikemminkin sain kuulla liavuudestani joka lääkärikäynnilläni. Kerrankin mursin kaksi varvastani kun skootteri ajoi jalkani päältä niin lääkäri erittäin vihaisesti vain totesi "laihduta. oot liian lihava" ja ihmettelin että miten lihavuus murtuneisiin varpaisiin kuuluu. No, aloin laihtua kun tajusin että mun paino on alkanut pahoista asioista jota lapsuudessani tapahtui ja kun ne kävin läpi ja aloin kuntoilla, niin paino tippui. Tosin nykyään, edelleen lääkärit toteaa jos käyn lääkärissä että "muista ettet saa lihoa" ja "älä vaan liho!!" ym ja papereihinikin oli laitettu tyyliin "ollut ennen merkittävä obesiteetti. Laihduttanut. Ei saisi lihoa enään" ja sitä ihmettelin suuresti. Ei sillä, että haluaisin lihoa koska tein hitosti töitä että pääsin tähän mun nykyiseen painooni, mutta esimerkiksi tämä lääkäri oli samaan aikaan kaupassa mun kanssa ja katseli mun ostoksia ja heristeli sormeaan mun sipsipussille. Syön edelleen silloin tällöin herkkuja, mutta en joka viikko ja määrät pysyy kohdullisina kun syödään miehen ja lapsen kanssa kaikki kolme siitä yhdestä pussista.
Ihan tekaistu tarina että saa lisää seuraajia...
Jonna selkeästi näitä tyttöjä, joilla tulee hiki jo syödessäkin.
Ehkä on parempi, että käyn vaan vetämässä ranteet auki,etten läskeilläni vaivaa teitä ihania kauniita,ystävällisiä ja rakastettavia normaalipainoisia.
Kävin kurkkaamassa tämän somevaikuttajan instakuvia.
Kaikki häntä fanittavat, mikäli lisääntyminen on iso no-no, tehkää kuten hän:
Joka päivä rutkasti pizzaa, kermaa ja olutta :)
Laittakaa keltainen pääväriksi kodin sisustuksessa, se lisää ruokahalua :)
Vierailija kirjoitti:
Miksei lääkäri saa olla huolissaan potilaan lihavuudesta? Graavi ylipainio on terveysriski ja johtaa moniin elintasosairauksiin kuten diabetekseen, verenpainetautiin sekä nivelrikkoon. Läski ei mielestäni koskaan ole kaunis. En ymmärrä miksi tämä ylipainoinen punkero otti asiasta herneen nenäänsä. Onko hänellä huono itsetunto vai mitä.
Sinäkin voit sairastua syöpään, sitten lähtee hiukset ja turvotusta tulee 30 kg. Olet sitten ruma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle gynekologi tokaisi "hitsi, että on hyvä kroppa! Ei yhtään ylimääräistä missään, sua on niin helppo tutkiakin!" kun olin hoikka.
Enää en ole hoikka. Enkä mene mielelläni lääkäriin, ties mitä kommentteja NYT tulisi. Eipä silti ole mitään sairauksiakaan.
Et pysy lihavana ellet syö reilusti jokapäivä.
Ihan itse voit valita.Ilmeisesti lihavana mukavempaa sinulla ?
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen normipainoinen kirjoitti:
Itsellenikin terveydenhoitaja sanoi, että vyötärönympärys on liian iso ja kolesteroliarvot koholla.
Aloin liikkua, muutin ruokailutottumuksia, vähensin suklaansyöntiä.Ei tässä ihan iltapäivälehtiin asti kannata mennä asiaa paukuttamaan, mutta kiitos napakalla terkkarille :D
Ei kuitenkaan sanonut että ruma olet? Ja että kyllä se mieli muuttuu ja haluatkin lapsia sitten kun susta tulee nätti?
Vastauksena ehkä vähän "hassuihin" kysymyksiisi:
- ei sanonut rumaksi. Eihän tuo somevaikuttajan lääkärikään tainnut somevaikuttajaa rumaksi sanoa. Kukin on kaunis omalla tavallaan.
- eikä sanonut, että nättinä haluaisin lapsia, kun ikää alkaa olla sen verran, ettei se ehkä olisi kovin järkevää, vaikka omaankin ehkä nyt "kakskymppisen" mielen ja kropan :D. Omat lapset jo isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt sen päätöksen, että jos lääkäri jättää hoitamatta mun vaivan jonka vuoksi sinne menen ja vain saarnaa ylipainosta niin teen aina valituksen eteenpäin. Näin pitäisi tehdä kaikkien, ei tuo muuten lopu ja pahenee vaan.
Tosin oon huomannut myös sen, että yksityisellä käydessä oikeasti hoitavat vaivan. Julkisen puolen lääkäriin kun menet niin tulee saarna vain ylipainosta. Outoa käytöstä...
Ja sanon sen ääneen vielä lääkärille. Tällaista tilannetta ei vielä koskaan ole tullut mutta suunnittelin, että tällaisessa tilanteessa totean " teen sinusta valituksen eteenpäin koska et hoida mun vaivaa x jonka vuoksi tulin hoitoon. Lihavuus ei ole hyväksyttävä syy jättää potilasta hoitamatta." Tämän jälkeen poistun ja tosiaan teen sen valituksen. Se on potilaan oikeus ja velvollisuus.
Vaikka se ei muutosta yhden lääkärin kohdalla toisikaan niin menisi ainakin tilastoihin kuinka paljon ihmisiä jätetään hoitamatta vain sen vuoksi että vedotaan lihavuuteen.
Haloo. Lihavuus vaikuttaa vaikka mihin sinun terveydessä ja kehossa! Miten tahvo pitää olla, ettei suostu tuota ymmärtämään? Sun hormonitoiminnasta lähtien kaikki sun kehossa on sekaisin, jos syöt aivan mitä sattuu.
Ei ylipainoinen ihminen syö mitä sattuu. Itse syön kilon päivässä heviä ja muita terveellisiä kasvistuotteita sillä olen vegaani. Mulla se meni niin päin että mulla on 2 hormonitoimintaan vaikuttavaa terveysongelmaa hoitoineen ja niiden myötä lihoin hujauksessa 35 kiloa eikä millään tipu vaikka liikun 3 h päivässä ja syön miinuskaloreita 500 - 1000 päivässä.
Sinä syöt epäterveellisemmin kuin minä punaisine lihoinesi ja eläinrasvoinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskejä ei saa komentaa laihduttamaan. Näin se vaan menee. Yhteiskunnan hartiat on leveät ja kantavat kaikenlaiset lokkeilijat. Niin huumehörhöjen vieroitushoidot kuin läskien polvileikkaukset.
Ikinä koskaan kuulut että hoikkien, urheilua harrastavien polviakin leikataan?
Olen kuullut. Samoin olen kuullut, miten esim. keuhkosyöpää esiintyy -ei tupakoivillakin.
Ei se silti poista sitä faktaa, miten tupakointi lisää keuhkosyöpään sairastumisen riskiä moninkertaisesti tupakoitsijoilla.
-ohis
Terve keho on kauniimpi kuin sairas keho. Sillä tavalla kaunistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä lääkäri. Kyllä lihava nuori on tikittävä aikapommi ja kyllä elämänhallinta on jollain tavalla sekaisin jos on päästänyt itsensä lihomaan sairalloisen lihavaksi noin nuorena. Hyvä että joku uskaltaa sanoa rehellisen mielipiteen. Tämän nuoren naisen olisi pitänyt herätä ja tehdä asialle jotain eikä alkaa keräämään läskiviha sääliä.
Lihava nuori? Kyseessä on 37-vuotias nainen, joka on jo aivan kypsä tekemään tuollaiset päätökset ilman lääkärin "opastusta".
Hyvä kysymys. Toki tiesin, mutta tarvitsin boostiksi sen, että asia sanottiin ikäänkuin työasia ja lääkärin auktoriteetilla.
Hölmöähän se on kyllä ollut.