Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi

Vierailija
11.08.2022 |

Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.

https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (602)

Vierailija
401/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken puntarilla kirjoitti:

Ei ne lääkärit varmaan ilkeyksillään tuo asioita puheeksi.

Eiköhän kyseessä ollut ihan normaali huoli kävijän terveydestä.

Nykyään on vain niin trendikästä loukkaantua kaikesta, ihan kaikesta. Joku katsoo liian kauan, joku toinen ei katso riittävän kauan. Toinen valittaa, että on tuijotettu, toinen taas, että on kohdeltu kuin näkymätöntä. No, jos "luokkaantuminen" saa jonkun voimaan paremmin, senkun vaan sitten "loukkaantuvat"!

Vierailija
402/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nainen silminnähden turvonnut ja levähtänyt. Läskileikkaus tekisi oikeasti hyvää, mutta ei halua vain itse myöntää totuutta.

Vain kiusaaja käyttää sanaa "läski" . Ja se on lihavuusleikkaus, ei läskileikkaus.

Mutta jos väitetään että on läskivihaa niin

näistä ulostuloista me on se läski sana opittu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaalloisen lihava mies jolla on vaimo joka on lievästi ylipainoinen ja tuossa 2019 ennen koronaa, hän kävi gynekologilla joka alkoi hänelle valittaa että hänen pitäisi laihtua jos haluaa lapsia saada. Vaimo oli siihen todennut että ei usko että tulee raskaaksi vaikka laihtui, ja gynekologi oli kysellyt syytä. Vaimo oli sitten vastannut että ei pysty harrastamaan mun kanssa seksiä koska mun paino aikalailla estää sen yhdynnän (mitä siis ei ole vuosiin tapahtunut, koska en pysty siihen. Maha on niin pahasti tiellä) niin tuo gynekologi oli todennut että "laihdu silti" ja oli muutenkin ollut outo. Ehdotellut myös uuden kumppanin hankintaa ja todennut että miehellä ei paino vaikuta, mutta naisilla vaikuttaa. Tehtiin valitus kun vaimo (ja minäkin) oltiin käärmeissään tuosta.

Meillä oli molemmat sairaalloisen lihavia kunnes laihdutettiin. Ollaan vieläkin lihavia, mutta suunta on koko ajan alaspäin. Edelleen tulee lääkäreiltä silkkaa kettuilua vaikka ollaan sata kertaa mainittu että molemmat pudottanut yli sata kiloa kun aloituspainot molemmilla oli yli 200. Itse painan 110 kiloa tällä hetkellä ja mies 150 kiloa. Tuntuu että he eivät ole siihenkään tyytyväisiä.

Onhan se mahtava juttu että olette saaneet painoanne noin paljon pois, mutta lääkärit vaan puhuvat asiaa sillä olette molemmat vielä ylipainoisia niin olisi hyvä että jatkatte painonpudotusta. Itse lääkärinä joudun aina ylipaino (sekä alipaino/anoreksia) asioissa puhuman potilaalle suoraan, mutta sanon sen nätisti ja jämäkästi, mutten vihaisesti ja muistuttelen että olen heidän tukenaan.

Vierailija
404/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin noita kertomuksia ja tuli kyllä niin paha mieli ihmisten puolesta. Ylipaino on tullut jäädäkseen ja siihen vaan pitää sopeutua, että ihmiset ovat painavampia. Jos haluaa apua laihduttamiseen, niin sitten lääkäri on paikallaan ja auttaa minkä voi. Jos apua ei tarvitse (asiakas ei katso painon pudotusta tarpeelliseksi), niin sitten auttaa niiden ongelmien kanssa joiden kanssa voi.

Tosiasia on, että riittävä liikunta, lepo ja terveellinen ruokavalio + päihteetön elämä poistaisivat varmaan ainakin puolet sairauksista. Mutta ei ole lääkärin asia pitää saarnoja tai jankuttaa samasta asiasta.

Vierailija
405/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on suorastaan karmea. 

Vierailija
406/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilön ulkoinen olemus voi johtaa ongelmiin avun saamisessa. Olen hoikka ja hyväkuntoinen juoksuharrastaja. Muutama vuosi sitten huomasin sekä kunnossa että yleisessä olossa ongelmia. Kävin monta kertaa lääkärissä ja kaikki oli mainiosti. Kysyttiin onko stressiä. Ihan sattumalta kuitenkin otettiin magneettikuvat ja siitä suoraan leikkaukseen. Näytin terveeltä, mutta hengenlähtö oli lähellä.

Vierailija
407/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nainen silminnähden turvonnut ja levähtänyt. Läskileikkaus tekisi oikeasti hyvää, mutta ei halua vain itse myöntää totuutta.

Vain kiusaaja käyttää sanaa "läski" . Ja se on lihavuusleikkaus, ei läskileikkaus.

Periaattessa sen pitäisi olla lihavuusviha koska se on tullut englannin sanasta "fathate" ja "fatshaming" ja amerikassa tuo fat tosiaan tarkoittaa lihavaa kun taas lard tarkoittaa läskiä. Suomessa on siitä opittu että lihava on automaattisesti läski mikä jo sananakin on kamala. Sisko oli aikoinaan aupairina amerikassa ja hän kertoi kuinka perheen poikaa oli naapuri haukkunut sanalla "lard ass mikä suomeksi on läskiperse.

Vierailija
408/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkärihän sanoi, että kyllä sinä alat lapsia haluta, jos laihdut."

Ei se sanonut noin jyrkästi, vaan että mieli voi muuttua. Vaikka itse tietäisi että ei muutu, niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vapaaehtoisesti lapsettomat saavat kuulla niin paljon tuota "kyllä se mieli muuttuu, kun tapahtuu sitä tätä tota", että jossain vaiheessa mitta tulee täyteen. Lääkärille aihe ei kuulu millään muotoa, sen verran pitäisi asiakasta kunnioittaa.

Vierailija
409/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaalloisen lihava mies jolla on vaimo joka on lievästi ylipainoinen ja tuossa 2019 ennen koronaa, hän kävi gynekologilla joka alkoi hänelle valittaa että hänen pitäisi laihtua jos haluaa lapsia saada. Vaimo oli siihen todennut että ei usko että tulee raskaaksi vaikka laihtui, ja gynekologi oli kysellyt syytä. Vaimo oli sitten vastannut että ei pysty harrastamaan mun kanssa seksiä koska mun paino aikalailla estää sen yhdynnän (mitä siis ei ole vuosiin tapahtunut, koska en pysty siihen. Maha on niin pahasti tiellä) niin tuo gynekologi oli todennut että "laihdu silti" ja oli muutenkin ollut outo. Ehdotellut myös uuden kumppanin hankintaa ja todennut että miehellä ei paino vaikuta, mutta naisilla vaikuttaa. Tehtiin valitus kun vaimo (ja minäkin) oltiin käärmeissään tuosta.

Meillä oli molemmat sairaalloisen lihavia kunnes laihdutettiin. Ollaan vieläkin lihavia, mutta suunta on koko ajan alaspäin. Edelleen tulee lääkäreiltä silkkaa kettuilua vaikka ollaan sata kertaa mainittu että molemmat pudottanut yli sata kiloa kun aloituspainot molemmilla oli yli 200. Itse painan 110 kiloa tällä hetkellä ja mies 150 kiloa. Tuntuu että he eivät ole siihenkään tyytyväisiä.

Onhan se mahtava juttu että olette saaneet painoanne noin paljon pois, mutta lääkärit vaan puhuvat asiaa sillä olette molemmat vielä ylipainoisia niin olisi hyvä että jatkatte painonpudotusta. Itse lääkärinä joudun aina ylipaino (sekä alipaino/anoreksia) asioissa puhuman potilaalle suoraan, mutta sanon sen nätisti ja jämäkästi, mutten vihaisesti ja muistuttelen että olen heidän tukenaan.

Ei alipainoon saisi puuttua. Ja tuskinpa nuo kaksi läskikasaa tulee laihtumaan, varmaankin lihovat takaisin vanhoihin mittoihinsa ja vielä varmaan siitäkin läskimmäksi

Vierailija
410/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä ymmärtänyt miten kauneus ja lasten haluaminen ovat yhteydessä? Vai meinasko lääkäri ettei lihavana kelpaa pantavaksi? 

Samaa mieltä. Johanna Tukiainen sai lapsen varttuneella iällä ja runsaasti kehopositiivisena.

Vierailija
411/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla läskihuutelijoilla oma elämä niin täydellisesti, että mistään ei löydy mitään korjattavaa?

Vierailija
412/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee kuraa niskaan, mutta tulkoon.

Lähipiiriini kuuluu nuori nainen (alle 25 v.), jolla on aivan valtavan kauniit kasvot ja upeat hiukset, mutta vartalo kuin pallovyötiäisellä, siis huomattava ylipaino. Elämänhallinta on hänellä kunnossa, vakaa parisuhde, ystäviä, opiskelee haluamalleen alalle, ei taloudellisia huolia. Miksi ihmeessä hän ei laihduta? Kiloja ei vielä ole niin paljon kuin esim. eräällä värikkäällä henkilöllä, jonka nimeä ei täällä saa lausua, niin että niiden pois laihduttaminen ei olisi mikään ylipääsemätön urakka.

Mielessäni tällainen ajatus toisinaan käy, mutta en ikimaailmassa sanoisi sitä ääneen. Eikä asia minulle kuulu. Kunhan itse tykönäni ihmettelen.

Lihavuus ei vaan kiinnosta kaikkia niin paljon, näin se on.

Toisille lihominen on pelko eivätkä halua lihoa - eivätkä myöskään liho. Nämä ihmiset skarppaavat aina heti syömisiään, jos vaatteet alkavat hieman kiristää.

Eli ehkä tuttuasi ei vain häiritse ne kilot niin paljoa?

Kannattaisi häiritä, oman terveytensä vuoksi.

Miksi nykyään ylipainosta puhutaan vain ulkonäköön liittyen? Paljon tärkeämpää on sen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin, mutta jostain syystä esitetään että kyse on ulkonäkö seikasta ja siinä kaikki.

Ylipaino nauttii suojelua sen suhteen, vaikka kyllähän lihavuusepidemiasta puhutaan.

Siihen ei vain puututa toisin kuin vaikkapa tupakointiin, vaikka liikalihavuus on jo suurempi ongelma yhteiskunnassa kuin tupakointi.

Välillä (yksityisellä) lääkärillä olen nähnyt julisteita joissa varoitetaan jo kymmenen ylipainokilon rasittavan sydäntä yhtä paljon kuin askillinen tupakkaa päivässä (!), mutta siinä se.

Ei sille mitään tehdä, kauppojen annetaan olla puolillaan halpaa sokeri- ja rasvaherkkua jättipakkauksissa, Mäkkäri saa mainostaa aivan normaalisti kaikkialla jne., kun taas tupakkalakeja ja -verotusta kiristetään jatkuvasti.

Hyvä tietysti, että tupakointi on vähentynyt ja savu yleisestä tiloista poistunut, mutta tilalle on tullut vain toinen ongelma, joka koskee yhä nuorempaa osaa väestöstä.

Kyllä, varsinkin lasten suosimiin sokerisiin herkkuihin pitäisi saada lisäveroa ja ehkä jopa laittaa niiden ostaminen sallituksi vain aikuisille, niin kuin alkoholi ja tupakka..

Tulevaisuuteen satsaus kannattaa. Lasten ja nuorten lihavuus kasvaa koko ajan, ja kun on kerran lihavaksi pullahtanut, niin niin lihavaksi monet jäävätkin. Pahimmassa tapauksessa joutuu lihomis-laihtumiskierteeseen koko iäkseen, kun haukat rahastavat lihavia typerillä  dieeteillään, joiden tarkoituskaan ei  ole laihduttaa pysyvästi, vaan kohta voi ostaa uudestaan saman dieetin, kun toimihan se ensimmäinenkin pikakuuri. Ei ymmärrys riitä siihen, että ei sillä kuurilla sitten pysyvää tulosta saavutettukaan, eikä todennäköisesti saavuteta jatkossakaan.

Vierailija
413/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla läskihuutelijoilla oma elämä niin täydellisesti, että mistään ei löydy mitään korjattavaa?

Yleensä se ovat vain kiusaajia ketkä tuota sanaa viljelee. Tai työttömiä ihmisiä jotka viettävät aikansa tällä palstalla haukkuen muita. Tosin, olen kyllä nähnyt kun sairaalloisen lihava työkaveri piruuttaan kommentoi näille palstoille, haukkuen lihavia sairailla nimillä, erityisesti lihavia naisia.. ja sitten itkee kun kukaan ei huoli häntä

Vierailija
414/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan heille tulee noista edellä olevista vihakirjoituksista voimaantunut olo, onhan joku selkeästi heitä huonompi ja halveksittavampi.

Vierailija
415/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaattessa sen pitäisi olla lihavuusviha koska se on tullut englannin sanasta "fathate" ja "fatshaming" ja amerikassa tuo fat tosiaan tarkoittaa lihavaa kun taas lard tarkoittaa läskiä. Suomessa on siitä opittu että lihava on automaattisesti läski mikä jo sananakin on kamala. Sisko oli aikoinaan aupairina amerikassa ja hän kertoi kuinka perheen poikaa oli naapuri haukkunut sanalla "lard ass mikä suomeksi on läskiperse.

Fat tarkoittaa rasva, läski, lihava. Laardi on sitten lard. Pekonin rasva on bacon fat jne.

Vierailija
416/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle gynekologi tokaisi "hitsi, että on hyvä kroppa! Ei yhtään ylimääräistä missään, sua on niin helppo tutkiakin!" kun olin hoikka. 

Enää en ole hoikka. Enkä mene mielelläni lääkäriin, ties mitä kommentteja NYT tulisi. Eipä silti ole mitään sairauksiakaan.

Vierailija
417/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkärille aihe ei kuulu millään muotoa, sen verran pitäisi asiakasta kunnioittaa"

Minusta tuo ei ollut erityisen loukkaavaa mutta myönnän että kommunikointi ei ollut asiakasta kunnioittavaa.

Vierailija
418/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskejä ei saa komentaa laihduttamaan. Näin se vaan menee. Yhteiskunnan hartiat on leveät ja kantavat kaikenlaiset lokkeilijat. Niin huumehörhöjen vieroitushoidot kuin läskien polvileikkaukset.

Ikinä koskaan kuulut että hoikkien, urheilua harrastavien polviakin leikataan?

Vierailija
419/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnalle on tärkeintä saada syödä paljon,  ja siihen riittää energiaa ja rahaa aina.

Terveys sivuseikka jos elämästä nauttii.

Vierailija
420/602 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonna: "Ulkonäkö ei liity terveyteen mitenkään."

Läski liitty AINA terveyteen!

Ja tämä terveysasia on muka läskiVIHAA.

Huh huh

"Gynekologi arveli, että lihavuusleikkauksen jälkeen Jonna voisi vielä hankkia lapsen.

Ilmoitin, etten halua lapsia, joten se ei ole minulle tässä asiassa merkityksellistä. Siihen hän sanoi, että sitten leikkauksen jälkeen, kun olen kaunis, niin mieleni voi muuttua."

---

Tuo kohta on sitä läskivihaa. Ihmisen henkilökohtaisten valintojen mitätöiminen sillä perusteella, että lihavana on muka niin RUMA, ettei pysty lapsentekoon. Miten ulkonäkö vaikuttaa siihen haluaako lapsen vai ei? Ja mikä oikeus lääkärillä on kommentoida potilaan ulkonäköä? Lääkärillä on oikeus ja velvollisuus tuoda esille ylipainon mukanaan tuomat terveydelliset haitat, mutta lääkärillä EI ole oikeutta sanoa asiakastaan rumaksi. Vai olisiko sinusta ok, että lääkäri sanoisi possunokkaiselle ihmiselle, että et sinä kyllä perhettä saa perustettua tuolla nenällä, suosittelen sinulle plastiikkakirurgiaa?

Rumuus ei liity lapsentekoon vaan läski.

Lääkäri tarkoitti tätä läskiasiaa kuinka se estää raskautumista + yleisesti normaslipainosia pidetään kauniimpina kuin läskejä.

Mutta ymmärräkään nyt tahallaan väärin, jos siitä jotain saatte.

T. Entinen läski

Mihin lapsentekoon? Henkilö nimenomaan ei halunnut lapsia.