Oletko jälkikäteen "diagnosoinut" omien kouluaikojesi silmätikkuja tai ehkä itsesi?
Oliko esim. joku luokaltasi aina jälki-istunnossa? Pidettiin tuolloin kurittomana, nykyisin selvä adhd-tapaus?
Kommentit (21)
Itselläni voi olla ADHD
Tiedä häntä...
Aivan sama, lääkkeitä en söisi
Etkö ollut koulussa jutuissa kenenkään kanssa silloin? Ei jälkikäteen tarvi kun kaikki kyllä tietää kenestäkin tulee yh ja narkki, kenellä on nepsy ongelmia, ketä on lesbo tai homo tai muuten vätys ym. Kyllä ihmiset tykkää jutella ihmisistä...
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että todella moni peruskoulussa huonosti pärjännyt tai häiritsevästi käyttäytynyt on nykyään persu. Mitä huonompi keskiarvo aikanaan koulussa, sitä varmemmin sieltä FB:n kaljapäivitysten seasta löytyy BB-Sebun aivopieruja ja "Mestarin" viisauksia.
Jonkin verran kyllä. Ihan mielenkiintoista tarkastella asioita uudesta perspektiivistä.
Esim. yksi poika vaikutti silloin aikanaan lähinnä oudolta, eristäytyneeltä ja omituisen hyvin kouluaineissa pärjäävältä
Nyt veikkaisin hänen olevan jossain kohdassa autismin spektriä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että todella moni peruskoulussa huonosti pärjännyt tai häiritsevästi käyttäytynyt on nykyään persu. Mitä huonompi keskiarvo aikanaan koulussa, sitä varmemmin sieltä FB:n kaljapäivitysten seasta löytyy BB-Sebun aivopieruja ja "Mestarin" viisauksia.
Va... jak... ki sä olet.
En osaa sanoa koulukavereistani, mutta olen jälkeenpäin tajunnut, että pari yläasteaikaista opettajaani oli pahasti masentuneita. Luokanvalvojamme yläasteella tuijotteli monesti koko oppitunnin jonnekin kaukaisuuteen, vaikka nenän edessä pojat heittelivät tavaroita ja kiusasivat ja nimittelivät vähän järkevämpiä luokkakavereitaan. Toinen vaihtoehto on, että kyseinen tyyppi oli niin vahvalla lääkityksellä, että silmät seisoivat päässä sen takia.
Yksi toinen opettaja taas oli ilmiselvä Asperger-tapaus, eikä hyvällä tavalla.
Se on ihmeellistä, kuinka kaikki on jo nähtävissä lapsena. Minkä ammatin he valitsevat, onko tulevaisuudessa perhettä, minkälainen elämänpolkua on ollut jne. Hyvin harvoin tulee yllätyksiä.
Sen ainakin tajusin jälkeenpäin, että ei koulussa ketään syyttä kiusattu. Pikkulapsetkin osaavat erottaa joukostaan mädät omenat
Vierailija kirjoitti:
Totta 😂
Suurin osa mt-eläkeläisiä, joku yksittäinen päässyt roskakuskiksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran kyllä. Ihan mielenkiintoista tarkastella asioita uudesta perspektiivistä.
Esim. yksi poika vaikutti silloin aikanaan lähinnä oudolta, eristäytyneeltä ja omituisen hyvin kouluaineissa pärjäävältä
Juu. Muistan yhden erikoisen tytön, viihtyi yksinään, höpötteli erikoisia juttuja, oudot kiinnostuksenkohteet.
Asperger-tyylinen
Vierailija kirjoitti:
Sen ainakin tajusin jälkeenpäin, että ei koulussa ketään syyttä kiusattu. Pikkulapsetkin osaavat erottaa joukostaan mädät omenat
No en kyllä tiedä miten ne hiljaiset ja arat muka oli "mätiä omenoita".
Mä olin sekä häirikköhuligaani että kiusattu. Olen sittemmin ajatellut, että olen luultavasti sekä ADHD että autisti tai asperger. Siksi olen levoton, huolimaton koheltaja, ja ihmiset ei missään voi sietää minua vaan joko kiusaavat tai "vierastavat". Enpä mitään virallisia diagnooseja ole kyllä välittänyt hakea, kun olen keski-ikään pärjännyt ilman niin pärjään loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun muistan omaa kouluaikaa, ei ne mitään mätiä omenia olleet ne kiusatut. Jotain kiusattiin koska isä oli romani, paria hiljaista ja ujoa ihan vaan koska olivat helppoja uhreja, yläasteella yhtä poikaa kiusattiin rajusti koska oli pienikokoinen ja "homomainen", ja yhtä tyttöä koska oli kauniimpi kuin luokan pahistyttökuningattaret, mutta myös ujo ja hiljainen joten helppo uhri lytistää ja lannistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Muistan yhden erikoisen tytön, viihtyi yksinään, höpötteli erikoisia juttuja, oudot kiinnostuksenkohteet.
Asperger-tyylinen
Tuollaisia usein on myös ihan vaan huippuälykkäät, jotka ei korkean älykkyysosamäärän takia koe kauheasti yhteyttä ikäisiinsä lapsiin. Ei tarvi olla mitään aspergeria edes. Itse tunsin pari tuollaista älykkyyden takia erikoista, toinen nykyään teoreettinen fyysikko ja toinen tekoälyä ulkomaisessa huippuyliopistossa tutkiva tietojenkäsittelytieteilijä.
Yhden joka käveli varpaillaan ja esitelmöi ja oli jatkuvasti poissa koulusta oli ehkä sitten autisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger-tyylinen
Tuollaisia usein on myös ihan vaan huippuälykkäät, jotka ei korkean älykkyysosamäärän takia koe kauheasti yhteyttä ikäisiinsä lapsiin. Ei tarvi olla mitään aspergeria edes. Itse tunsin pari tuollaista älykkyyden takia erikoista, toinen nykyään teoreettinen fyysikko ja toinen tekoälyä ulkomaisessa huippuyliopistossa tutkiva tietojenkäsittelytie
No ei nyt ihan. Jos on ns. neuronormaali niin osaa sosiaalisen koodiston eikä pidä jatkuvasti monologia jostain oudosta kiinnostuksenkohteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Niitä mätiä omenia oli nimenomaan ne kiusaajat, ei kiusatut. Yksi todella yleinen syy kiusaamiseen oli omana kouluaikanani nörttiys, toisin sanoen älykkyys. Pari vuosikymmentä myöhemmin moni kiusaaja luo "menestyksekästä" uraa lähiöräkälän kantapersuna, kun taas se kiusattu nörtti vetelee miljoonaliksaa pelifirman perustajajäsenenä, tai jonkun muun suuryrityksen johtotehtävissä. Se on se "pieni ero".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä tiedä miten ne hiljaiset ja arat muka oli "mätiä omenoita".
Ovat, erottuvat joukosta, eivätkä osaa pitää puoliaan.
Pois pesästä pudotettavia linnunpoikasia.
Olin sellainen.
Olen lykännyt kuolemaani jo yli viidenkympin ikään, tänään viimeksi katselin tulvivaa jokea, ajatuksissani hypätä.
Olen ikuisesti ulkopuoliben, alakulo sielussani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger-tyylinen
Tuollaisia usein on myös ihan vaan huippuälykkäät, jotka ei korkean älykkyysosamäärän takia koe kauheasti yhteyttä ikäisiinsä lapsiin. Ei tarvi olla mitään aspergeria edes. Itse tunsin pari tuollaista älykkyyden takia erikoista, toinen nykyään teoreettinen fyysikko ja toinen tekoälyä ulkomaise
Näinhän se on . Koulussa oppi kyllä olemaan eli puhumaan ns. normaaleista teinijutuista, jos ei halunnut olla yksin. Toki ainakin itselläni se outo monologi jatkui koko ajan päässä, enkä juurikaan kiinnittänyt huomiota esim. opetukseen. Onneksi ei haitannut, kun vielä 80- ja 90-luvulla oli peruskoulu ja lukio kuin jotain vähälahjaisten talvileirejä, eli yo-kirjoituksista tuli täydet pisteet yhtään lukematta. Onnistuisikohan enää...
En ole. Ei kiinnosta