En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo linkit kun katsoin, tuli mieleen, ettei pöytäsi ja nojatuolisi mahdu tyyliltään samaan pieneen tilaan. Väliin pitäisi saada ne erottamaan toisistaan vähintään iso viherkasvi. Kotoisan pehmoinen nojatuoli pyöreillä muodoilla ja teräväkulmainen riisuttu avokonttoripöytä, ei ihme jos eivät näytä hyvältä yhdessä, vaikka erikseen ovatkin kivoja ja pöytäkin toimii kotiin, jos muu sisustus tukee sitä.
Olen yrittänyt erotella yksiöstä, että olisi vähänkuin erikseen olohuone, työpiste/ruokatila, ja makuuhuone. mutta vaikeaahan se on. :-/
Tiloja voi erotella toisistaan myös niiden mattojen avulla. Ostaa pienempiä mattoja, kotka sointuvat yhteen, ei tarvitse kuitenkaan olla samaa sarjaa. esim makkariin kapeampi sängynvierusmatto, olohuoneeseen pyöreä matto jne.
Tuo on kyllä hyvä idis! Kävisikö esim. pieni matto nojatuolin alle, ja sitten työpöydän alle ? Sängyn vierellä mulla on jo pitkä räsymatto, sekin on kuitenkin harmaa :( Pelkään että jos taas ostan värikkäämpiä mattoja, nekään ei sovi yhteen :(!
Ymmärrän! Mulla oli ennen sama, mut sit aloin "opiskella" sisustusta somesta ym.
Yksiö on haastava! Pääpointti less is more. Jos on täyteen ahdettu huonekaluja niin on tunkkainen. Esim Ikean sivuilta voi selata sisustuskuvia ja ostaa niistä suoraan.
Esim. Siro sohva missä muhkeat tyynyt ja viltti. "Boho" lamppu eli puun värinen. Yksi isompi viherkasvi, esim peikonlehti kivassa rottinkikorissa. Verhot, matto, puhtaat ikkunat. Jos on parveke niin sinne kausivalot. Olohuoneeseen vaikka tauluhylly (esim ikeasta pari euroa) mihin taidevuokraamosta vaihtuvia taideteoksia? Maalaa joku sykähdyttävä tehosteseinä, esim. Petroli, harmaa, sininen.... Ikkunan eteen kattoon roikkumaan amppeli ja siihen Kultaköynnös kasvi, ne on tosi helppohoitoisia ja kauniita.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.
Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.
Väärät huonekalut vai täysin mielikuvitukseton asuja? Määrittele nyt alkuun vaikka mikä on on "söpö yksiö"? Koti on asujansa näköinen, sanotaan.
En tiedä, vasta harjoittelen sisustamaan. Kun katson kuvia netistä niin ne on vaan näyttävät kodikkailta. Ja omasta asunnosta on tullut vähän sellainen kylmä epäkodikas fiilis. Eikö asunnon pitäisi tuntua kodilta.
Saisitko laitettua tänne vaikka jotain kuvaa netistä, millainen on sinusta kodikas yksiö ja mistä pidät.
Vierailija kirjoitti:
Voi, että kun pääsis sua auttamaan. Tämä kuulostaa kivalta haasteelta. Harmi, kun kuvia ei saa tänne.
Kiitos mutta olen saanut täältä paljon vinkkejä. On kiva kun autatte näinkin : )
Ikeassa pitkiä pimennysverhoja erilaisilla kiinnityksillä
https://www.ikea.com/fi/fi/cat/pimennysverhot-700218/
Mieti mikä tai mitkä tyylit miellyttää eniten silmää ja valkkaa kalusteet ja somisteet niiden mukaan. Sekä värimaailma. Tykkäätkö modernista, bohosta, romanttisesta, maalaisromanttisesta, retrosta, klassisesta, luksuksesta, boheemista, askeettisesta vai mistä?
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo linkit kun katsoin, tuli mieleen, ettei pöytäsi ja nojatuolisi mahdu tyyliltään samaan pieneen tilaan. Väliin pitäisi saada ne erottamaan toisistaan vähintään iso viherkasvi. Kotoisan pehmoinen nojatuoli pyöreillä muodoilla ja teräväkulmainen riisuttu avokonttoripöytä, ei ihme jos eivät näytä hyvältä yhdessä, vaikka erikseen ovatkin kivoja ja pöytäkin toimii kotiin, jos muu sisustus tukee sitä.
Olen yrittänyt erotella yksiöstä, että olisi vähänkuin erikseen olohuone, työpiste/ruokatila, ja makuuhuone. mutta vaikeaahan se on. :-/
Tiloja voi erotella toisistaan myös niiden mattojen avulla. Ostaa pienempiä mattoja, kotka sointuvat yhteen, ei tarvitse kuitenkaan olla samaa sarjaa. esim makkariin kapeampi sängynvierusmatto, olohuoneeseen pyöreä matto jne.
Tuo on kyllä hyvä idis! Kävisikö esim. pieni matto nojatuolin alle, ja sitten työpöydän alle ? Sängyn vierellä mulla on jo pitkä räsymatto, sekin on kuitenkin harmaa :( Pelkään että jos taas ostan värikkäämpiä mattoja, nekään ei sovi yhteen :(!
Esim pyöreä matto nojatuolin alle kuulostaa oikein hyvältä! Kannattaa valita jotain neutraaleja ja vaaleampia värejä niihin mattoihin, ei kuitenkaan tarvitse olla sitä valkoista. Esim sotkassa on paljon erilaisia mattoja ja on usein tarjouksiakin niistä. Jos löytyy samasta paikasta kaikki, niin jo kaupassa on helppoa katsoa vaikka myyjän avulla mitkä sopii yhteen. Voit ottaa asunnosta myös kuvia päätöksen tueksi. Usein myyjät auttaa mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Ota valokuvia asunnostasi eri kulmista ja mieti niistä, mikä sisustuksessa on toimivaa ja mikä huonoa. Kuvista saat vähän etäisyyttä kotiisi ja hahmotat sen eri tavoin kuin paljaalla silmällä.
TÄmä on oikeasti loistava keino hahmottaa paremmin tuttua ympäristöä. Äläkä edes katso ja tutkaile kuvia heti (jos ei ole pakko) vaan esim kun olet ollut jonkun aikaa pois kotoasi!
Voit tehdä myös niin, että valitset asunnosta yhden kiintopisteen, vaikka maton tai nojatuolin ja suunnittelet muun sisustuksen sen ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota valokuvia asunnostasi eri kulmista ja mieti niistä, mikä sisustuksessa on toimivaa ja mikä huonoa. Kuvista saat vähän etäisyyttä kotiisi ja hahmotat sen eri tavoin kuin paljaalla silmällä.
TÄmä on oikeasti loistava keino hahmottaa paremmin tuttua ympäristöä. Äläkä edes katso ja tutkaile kuvia heti (jos ei ole pakko) vaan esim kun olet ollut jonkun aikaa pois kotoasi!
Nää on myös hyvä apu kaupassa, kun tarvitsee ostaa jotain uutta ja miettii, että sopiikohan tämä sinne....
Mitä jos unohtaisit sanat "hillitty" ja "harmaa". Värikäs ja iloinen voi ihan hyvin olla harmoninen. Vaalea, haalea ja väritön usein mainitaan harmonisesti, mutta minusta se on vain yksi tapa olla harmoninen. Harmonia vaatii myös säröä ja rumaa ollakseen parhaimmillaan, tarkoittaa harmonia kenelle sitten mitä tarkoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim pyöreä matto nojatuolin alle kuulostaa oikein hyvältä! Kannattaa valita jotain neutraaleja ja vaaleampia värejä niihin mattoihin, ei kuitenkaan tarvitse olla sitä valkoista. Esim sotkassa on paljon erilaisia mattoja ja on usein tarjouksiakin niistä. Jos löytyy samasta paikasta kaikki, niin jo kaupassa on helppoa katsoa vaikka myyjän avulla mitkä sopii yhteen. Voit ottaa asunnosta myös kuvia päätöksen tueksi. Usein myyjät auttaa mielellään.
Tuohon sopisi nojatuolin viereen vielä hyvin jokin siro jalkalamppu.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän millaisia kalusteita, tavaroita, värejä sulla nyt on?
Olen saanut kalusteet osan kavereilta ja osan ostanut halpana kun muutin tänne. Voin tähän joitain listata. Tämä on siis pieni yksiö.
Mulla on tämäntapainen työpöytä ja siinä työtuoli:
https://jysk.fi/tyohuone/tyopoydat/tyopoyta-vandborg-60x120-tammi/musta…
Ja sitten yksi nojatuoli, vihertävä, tämäntapainen:
https://www.lahdesmaki.fi/media/catalog/product/cache/28e97e484e0602be0…
Sitten mulla on puisia jakkaroita, tai yksi valkoinen ja puinen.
Ikeasta yksi kirjahylly, taisi olla Billy hylly, valkoinen.
Sohvapöytä tämäntapainen:https://www.vepsalainen.com/fi/fi/boconcept-bornholm-sohvapoyta-o-59-cm…
Siten sänky on tietty, sellainen valkoinen, se on oikestaan ainoa asia mihin olen tyytyväinen...
Mulla on yksi iso tummanharmaa nukkamatto ja yksi pienempi vaalea räsymatto ja verhot on harmaat...
Liikaa harmaata. Tekee kokonaisuudesta tylsän ja ankean. Onko nojatuoli todellakin vihreä kuten linkissä? Ei sovi harmaan kanssa yhteen.
Pinterest on paras kuvien lähde. Valitse sieltä kuvia ja sisusta niiden mukaan. Ja harmaan tilalle muita värejä, vaaleampaa ja iloisempaa.
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.
Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.
Väärät huonekalut vai täysin mielikuvitukseton asuja? Määrittele nyt alkuun vaikka mikä on on "söpö yksiö"? Koti on asujansa näköinen, sanotaan.
En tiedä, vasta harjoittelen sisustamaan. Kun katson kuvia netistä niin ne on vaan näyttävät kodikkailta. Ja omasta asunnosta on tullut vähän sellainen kylmä epäkodikas fiilis. Eikö asunnon pitäisi tuntua kodilta.
Saisitko laitettua tänne vaikka jotain kuvaa netistä, millainen on sinusta kodikas yksiö ja mistä pidät.
Voin koettaa etsiä jotain, useimmiten niissä on vain sohva ja tv-taso joten en osaa hahmottaa miten sisustaisin omani niiden mukaan, kun en edes omistaa sohvaa tai televisiota. Teen kaiken työpöytäni äärellä melkein. En tiedä voiko johtua ettei tunnu kodilta sen takia ettei ole sohvaa tai tv:tä kun sellaiset on aina lapsuudessa ollut (?) mutta tuskin. Tykkään lämpimän sävyisistä asunnoista, missä on kasveja ja tulee luonto mieleen( vaikea selittää? :D) Mutta ikävä kyllä minulla ei ole nyt niin paljo varaa mitenkään niin kalliissiin huonekaluihin jotka olisi varmaan tosi hienoja sävyiltään. ....
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän millaisia kalusteita, tavaroita, värejä sulla nyt on?
Olen saanut kalusteet osan kavereilta ja osan ostanut halpana kun muutin tänne. Voin tähän joitain listata. Tämä on siis pieni yksiö.
Mulla on tämäntapainen työpöytä ja siinä työtuoli:
https://jysk.fi/tyohuone/tyopoydat/tyopoyta-vandborg-60x120-tammi/musta…
Ja sitten yksi nojatuoli, vihertävä, tämäntapainen:
https://www.lahdesmaki.fi/media/catalog/product/cache/28e97e484e0602be0…
Sitten mulla on puisia jakkaroita, tai yksi valkoinen ja puinen.
Ikeasta yksi kirjahylly, taisi olla Billy hylly, valkoinen.
Sohvapöytä tämäntapainen:https://www.vepsalainen.com/fi/fi/boconcept-bornholm-sohvapoyta-o-59-cm…
Siten sänky on tietty, sellainen valkoinen, se on oikestaan ainoa asia mihin olen tyytyväinen...
Mulla on yksi iso tummanharmaa nukkamatto ja yksi pienempi vaalea räsymatto ja verhot on harmaat...
Liikaa harmaata. Tekee kokonaisuudesta tylsän ja ankean. Onko nojatuoli todellakin vihreä kuten linkissä? Ei sovi harmaan kanssa yhteen.
Pinterest on paras kuvien lähde. Valitse sieltä kuvia ja sisusta niiden mukaan. Ja harmaan tilalle muita värejä, vaaleampaa ja iloisempaa.
Nojatuoli on ehkä enemmänkin tämän värinen
https://www.ikea.com/fi/fi/images/products/sanela-tyynynpaeaellinen-oli…
Tyynystä kuva mutta kuitenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin koettaa etsiä jotain, useimmiten niissä on vain sohva ja tv-taso joten en osaa hahmottaa miten sisustaisin omani niiden mukaan, kun en edes omistaa sohvaa tai televisiota. Teen kaiken työpöytäni äärellä melkein. En tiedä voiko johtua ettei tunnu kodilta sen takia ettei ole sohvaa tai tv:tä kun sellaiset on aina lapsuudessa ollut (?) mutta tuskin. Tykkään lämpimän sävyisistä asunnoista, missä on kasveja ja tulee luonto mieleen( vaikea selittää? :D) Mutta ikävä kyllä minulla ei ole nyt niin paljo varaa mitenkään niin kalliissiin huonekaluihin jotka olisi varmaan tosi hienoja sävyiltään. ....
Isommat ja/erilaiset tyynyt sängyn päällä tekee myös kotoista oloa ja korvaa sitä sohvan puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon sopisi nojatuolin viereen vielä hyvin jokin siro jalkalamppu.
Joku ehdotti mustaa jalkalamppua joka sopisi työpöytien jalkojen kanssa. Olisiko se hyvä? Kyllä tonne nojatuolin viereen mahtuisi
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos unohtaisit sanat "hillitty" ja "harmaa". Värikäs ja iloinen voi ihan hyvin olla harmoninen. Vaalea, haalea ja väritön usein mainitaan harmonisesti, mutta minusta se on vain yksi tapa olla harmoninen. Harmonia vaatii myös säröä ja rumaa ollakseen parhaimmillaan, tarkoittaa harmonia kenelle sitten mitä tarkoittaakin.
Joo, ei enää harmaata. :D Haluan värejä!
Voi, että kun pääsis sua auttamaan. Tämä kuulostaa kivalta haasteelta. Harmi, kun kuvia ei saa tänne.