Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(

epätoivoinen.
10.08.2022 |

Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.

Kommentit (525)

Vierailija
421/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päätät siirrellä huonekaluja niin älä tyrmää uutta paikkaa heti. Anna ratkaisulle hieman aikaa ja kokeile. Saattaa olla, että huomaat uuden ratkaisun olevan toimiva.

Oma kumppani on kova siirtelemään huonekaluja mielensä mukaan ja järjestelmään tavaroita. Joskus olen ajatellut, että eihän tuo sänky missään nimessä voi olla tuossa kohtaa ja joskus että aiempi järjestys oli paljon parempi. Mutta kun olen tottunut muutokseen niin olen huomannut, että sehän on ihan kiva tuossa. Joskus yllätyn miten joku asia on toimivampi kuin aiemmin. Ja se mikä on ollut toimiva ratkaisu niin joskus se jää jäädäkseen.

Koitin tuota uutta jäjestystä ja näyttää kyllä PALJON paremmalta. Oliko se ihminen joka tuon järjestyksen keksi jokin sisustusuunnittelija, heh? :D No mutta kuitenkin. Epäilyttää että kyllä toi sänky suoraan ikkunan alla sitten,miten talvella, jos kylmä veto?. En kyllä nuku ikkunat auki koskaan.. Mutta näin kyllä näyttää paljon paremmalta, fiksummalta järjestys! Varsinkin toi työpöytä vaatehuoneen seinää vasten, en olisi ikinä keksinyt tota. t. ap

Vierailija
422/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon suunnasta on myös paljon kiinni ja yleensä mitä ikkunasta näkyy. Kun asuin yksiössä alakerrassa, aina oli pimeää ja tunkkaista. Nykyinen asunto on isompi, mutta valoa myös tulee kahdesta suunnasta eikä ole pimeä. Vaikuttaa paljon valot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valon suunnasta on myös paljon kiinni ja yleensä mitä ikkunasta näkyy. Kun asuin yksiössä alakerrassa, aina oli pimeää ja tunkkaista. Nykyinen asunto on isompi, mutta valoa myös tulee kahdesta suunnasta eikä ole pimeä. Vaikuttaa paljon valot.

Tuo on ihan totta. Jos seinät on valkoiset ja etenkin jos sisustuksessa harmaata ja asuntoon ei pääse kunnolla valoa, se näyttää aina kolkolta. Minun ensimmäisen kotini lapsuudenkodin jälkeen oli puiston vieressä. Valitettavasti sinne paistoi vain ilta-aurinko, koska talon ja puiston välissä oli isoja puita. Talvellahan se oli todella kolkko, kun talvella valo ei pääse ilta-auringon puolen asuntoihin, kun päivä on lyhyt. Seinät oli täysin valkoiset, keittiökaapistot harmaat, makuuhuoneen lattia vaaleanharmaa. Minä ostin kauhean räikeää väriä esim. tyynyt ja verhot, ettei näyttäisi ihan vankilalta.

Vierailija
424/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sänky oikeasti niin suuri, että se tulee käytävän oviaukon eteen?

Vähän tulee, sänky on 120

Tämä on se, miksi arvelin, että 120 sänky on liian iso asuntoon. Minulla oli joskus samankokoinen asunto ja sänky, ja Sony oli liian iso ja myös hankalan melkein neliskulmainen. Mulla oli muuten samanlailla jääkaappi huoneen puolella.

Oikeasti, että voi nukkua äksänä, ei ole niin suuri nautinto kun se, että huoneeseen mahtuu muutakin kuin sänky.

Jos haluaa aina joskus parisängyn, niin ikealla on levitettävä sohvasänky.

Näitä on myös valkoisena jyskillä ja jollain muullakin. Itse ostin tällaisen torista 70e, niitä on jatkuvasti torissa käytettynä.

https://www.ikea.com/fi/fi/p/fyresdal-sohvasaenky-2-patjaa-musta-asvang…

Vierailija
425/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko vedon olevan ongelma, ellei ikkunoiden tiivisteet ole todella huonossa kunnossa. Ja jos ne on, niin sitten siinä ikkunan edustalla olevassa nojatuolissakin tulee talvella kylmä. Pitkät verhot ikkunan edessä myös estää tehokkaasti vedon tunnetta, ja yöksihän verhot yleensä laitetaan kiinni.

Järjestyksen vaihtaminen toimivampaan muuttaa yleensä koko huoneen ilmettä ja fiilistä, vaikka mitään kalusteita tai tekstiilejä ei edes vaihtaisi. Tuskailin viime talvena jotenkin epäsopusuhtaisen olohuoneen kanssa. Tuntui, että huonekalut riiteli toistensa kanssa. Kun vaihdoin järjestystä, yhtäkkiä kaikki tavallaan loksahti kohdilleen ja sopii nyt yhteen. Kumma juttu. :D

Vierailija
426/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva, kun sait laitettua pohjapiirroksen.

Saisitko nyt laitettua sen uuden, kun siirsit kalusteet?

Ruutupaperille on helppo piirtää pohjapiirros ja kalusteet oikeassa mittakaavassa keskenään, kun yksi ruutu on 10 cm. Silloin pystyy kokeilemaan eri vaihtoehtojakin, kun leikkaa myös kalusteet ruutupaperista oikeilla mitoilla, ja pyörittelee niitä eri paikoille.

Alkaa myös nähdä, mikä kaluste on vaikean mallinen, ja jos alkaa tuntua, että niitä on liian monta.

Voi kokeilla jonkun kalusteen kohdalle pienempää, ja sitten lähteä etsimään sen kokoista pöytää tai tuolia tai mattoa.

Vierailija
427/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas siirtäisin sängyn ristikkäiseen kulmaan eli hyllyn ja nojatuolin paikalle. Hylly tämänhetkistä paikkaa vastapäätä ja työpöytä sängyn paikalle niin, että pitempi sivu on vasten vaatehuoneen seinää. Tuoli ja pöytä ikkunan eteen nykyisen sijoittelun peilikuvana. Nurkkaan tuolin taakse se jalkalamppu. 

Tämä kuulostaa muuten hyvälle ja voisin kokeillakin. Olen vain ajatellut että tämä on ainoa oikea paikka sängylle , siis sängyn pää vaatehuoneen seinää vasten. En ole ajatellut että työpöytä voisi olla siinä. Ihan mielekiintoista kokeilla miltä voisi näyttää noin. 

Ihan järkevästi sänky on tässä vaatehuoneen puolella, ei sitä voi laittaa keittiön eteen, mutta jos sänkyä saisi vedettyä vähän ikkunaan päin ettei olisi kulkuväylällä siirtämällä hyllyn työpöydän paikalle ja yhdistetty ruoka/työpöytä tulisi ikkunan eteen, toinen pikkupöytä pois kokonaan, ja nojatuoli siihen hyllyn paikalle tai toisinpäin ikkunan eteen pöydän sijasta. 

Vierailija
428/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kodikkuus tulee muustakin kuin sisustuksesta. Ehkä keskityt liikaa ulkonäköön. Mieti asuntoa toiminnallisesti, mitä haluat tehdä asunnossa, ja tee siitä paras mahdollinen toteuttamaan sinun tarpeitasi. Kodikkuus tulee sitten siitä kun kotiin muodostuu hyviä muistoja, ja näkyy että se on juuri sinun elämääsi hyvä.

Upea sisustuslehden mallikoti on epäkodikas ilman elämää.

Vierailija
429/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yleinen syy etenkin maalta kaupunkiin muuttaneiden sopeutumisongelmiin, että asunto ei tunnu kotoisalta, kun kaupungissa ei haise ollenkaan paska. Osta puutarhamyymälästä vaikka kanankakkaa ja levitä sitä olohuoneeseen. 

Vierailija
430/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotini on aika minimalistinen ja neutraalin sävyinen, mutta pidän sitä silti kodikkaana. Tuntuu, että kodikkuuden lisäämiseksi neuvotaan aika usein ostamaan värikkäitä tekstiilejä tai lisäämään mattojen määrää tms., mutta makuasiahan tämä on täysin. Eli voiko olla, että ap ei ole löytänyt omaa tyyliään? Kun koti näyttää ja tuntuu omalta, se tuntuu myös kodikkaalta. (Pahoittelen, jos asia on jo tullut puheeksi, sillä en lukenut koko ketjua.)

Vierailija
431/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon saa kodikkuutta kukat, taulut, erilaiset valaisimet jalkalamppu jne tyynyt, verhot, matot, yksiössä sängynpeite tai lakanat, kirjat,

Vierailija
432/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on tärkeämpää, että jokainen huonekalu on omasta mielestä nätti ja tulee iloinen mieli, kun katsoo niitä. Silloin ei tarvitse yrittää saada kodikkuutta aikaan päälleliimatuilla koriste-esineillä, tyynyillä tms krääsällä.

Jos jostsin huonekalusta ei tykkää ja iloitse, se masentaa joka päivä.

Vierailija
433/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ikävä fakta on, ettei tuollaisen punertavan puunvärisen lattian ja tummien listojen kanssa voi yhdistää enää kolmatta ja neljättä eri puun sävyä. Tai voi, mutta lopputulos on sekava ja ahdistava.

Vuokra-asunnossa lattialle ei voi mitään, joten se pitää joko peittää tai sen kanssa pitää elää. Rahatilanteesta riippuen itse joko ostaisin luonnonvalkoisia mattoja ja peittäisin niillä koko lattiapinnan kokolattiamatto-tyylisesti tai purkin valkoista kalustemaalia, jolla maalaisin kaikki puunväriset huonekalut/huonekalun osat.

Kaikki harmaa pois niin kuin moni onkin jo ehdottanut. Se ei sovi yhtään yhteen tuollaisen punertavan lattian kanssa. Jokin raikas sininen voi sopiakin, mutra ne taas riitelevät sammaleenvihreän nojatuolin kanssa.

Jos sinulla on varaa ostaa mattoja ja peittää lattia kokonaan, hankkisin tuolin kaveriksi pehmeän lilan ja roosan sävyisiä tekstiilejä. "Kokolattamaton" päälle voi myös laittaa pienempiä, värillisiä mattoja, jos tykkää. Jollei ole rahaa lattian piilottamiseen, menisin neutraaleilla luonnonvalkoisilla tekstiileillä ja matoilla. Vähän tylsää, mutta ainoa varmasti toimiva vaihtoehto noin hallitsevan lattian kanssa. Tuo on ikävä kyllä juuri se puun sävy, johon ei sovi oikein mikään väri.

Ja tosiaan niitä valoja lisää. Ihan jo pari kausivalosarjaakin tuo paljon lisää kodikkuutta.

PS. Pimennysverhot on kalliita, joten sitä en ensimmäisenä heittäisi pois vaan hankkisin jonkun edullisen muun värisen verhon tai kankaan ja kiinnittäisin sen harmaan verhon eteen. Ei tarvitse edes ommella toisiinsa kiinni jos verhon kiinnitys on nipsuilla, kunhan uusi verho on samankokoinen tai vähän isompi kuin vanha. Tietysti jos sinulla on ompeluvälineet, voit päällystää pimennysverhon millä tahansa kankaalla.

Vierailija
434/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ikävä fakta on, ettei tuollaisen punertavan puunvärisen lattian ja tummien listojen kanssa voi yhdistää enää kolmatta ja neljättä eri puun sävyä. Tai voi, mutta lopputulos on sekava ja ahdistava.

Vuokra-asunnossa lattialle ei voi mitään, joten se pitää joko peittää tai sen kanssa pitää elää. Rahatilanteesta riippuen itse joko ostaisin luonnonvalkoisia mattoja ja peittäisin niillä koko lattiapinnan kokolattiamatto-tyylisesti tai purkin valkoista kalustemaalia, jolla maalaisin kaikki puunväriset huonekalut/huonekalun osat.

Kaikki harmaa pois niin kuin moni onkin jo ehdottanut. Se ei sovi yhtään yhteen tuollaisen punertavan lattian kanssa. Jokin raikas sininen voi sopiakin, mutra ne taas riitelevät sammaleenvihreän nojatuolin kanssa.

Jos sinulla on varaa ostaa mattoja ja peittää lattia kokonaan, hankkisin tuolin kaveriksi pehmeän lilan ja roosan sävyisiä tekstiilejä. "Kokolattamaton" päälle voi myös laittaa pienempiä, värillisiä mattoja, jos tykkää. Jollei ole rahaa lattian piilottamiseen, menisin neutraaleilla luonnonvalkoisilla tekstiileillä ja matoilla. Vähän tylsää, mutta ainoa varmasti toimiva vaihtoehto noin hallitsevan lattian kanssa. Tuo on ikävä kyllä juuri se puun sävy, johon ei sovi oikein mikään väri.

Ja tosiaan niitä valoja lisää. Ihan jo pari kausivalosarjaakin tuo paljon lisää kodikkuutta.

PS. Pimennysverhot on kalliita, joten sitä en ensimmäisenä heittäisi pois vaan hankkisin jonkun edullisen muun värisen verhon tai kankaan ja kiinnittäisin sen harmaan verhon eteen. Ei tarvitse edes ommella toisiinsa kiinni jos verhon kiinnitys on nipsuilla, kunhan uusi verho on samankokoinen tai vähän isompi kuin vanha. Tietysti jos sinulla on ompeluvälineet, voit päällystää pimennysverhon millä tahansa kankaalla.

Tai laittaa verhokiskoksi tuplakiskon, pimennysverhot lähemmäs ikkunaa ja toiset, nättikuosiset etummaiseksi. Tuplaverhot vähentävät myös tuota mahdollista veto-ongelmaa.

Vierailija
435/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut että asuntoon saa helposti kodikkuutta lämpimillä väreillä ja pehmeillä materiaaleilla, ainakin heti kun huonekalut löytävät paikkansa. Kattovalon pyrin pitämään sellaisena, että se auttaa näkemään hyvin, jos pitää jotain tehdä. Muuten sitten voi laittaa erilaisia valonlähteitä, seinälamppua, pöytälamppua, valoketjuja ym, ja käyttää niitä silloin kun riittää että näkee mukavasti oleskella. Valkoista pitää olla riittävästi jottei asunto ole pimeä ja ahdas luola, mutta muuten sitten ne lämpimät sävyt.

Vierailija
436/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sähkön hinta nousee ja nousee niin kynttilöitä ja lyhtyjä, vai meniskö jo goottipuolelle sisustus...

Vierailija
437/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.

Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.

Ihmettelen vaan että jos asuu yksiössä niin kuinka moneen paikkaan esimerkiksi sohva tai sänky voidaan siirtää jotta sisustusta voi muuttaa? En siis ole koskaan asunut kaksiota pienemmässä ja kaksiossakin tuntui että on se yksi ainoa seinä huoneessa johon sängyn tai sohvan pystyy laittamaan jotta huoneesta saa tomivan (eli on helppo liikkua ja siivota). Ei ole ollut ongelmaa sisustamisessa. Nytkin asun kolmiossa ja huonekalujen paikat on aikalailla jo arkkitehti suunnitellut. Parisänky mahtuu tasan sille päätyseinälle eikä minnekään muualle. Keittiön pöytä tasan ikkunan alle eikä minnekään muualle. Sohvaa sentään pystyi vaihtamaan kahden seinän välillä, mutta kun ostin isomman sohvan sekin vaihtoehto jäi. Samoin pienempi makkari on niin pieni että sänky mahtuu tasan yhdelle seinustalle. Taidat nyt tehdä ongelmasta vaikean ihan tylsyyttäsi. Huonekalut sinne minne mahtuvat ja kodikkuutta lisäät tekstiileillä ja vaikka kasveilla.

Vierailija
438/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu millainen punerrus puussa on, mutta meillä on vähän vastaavaa, tummaa, punertavaa puuta ja tumman ruskeat ikkunanpokat. Otin siis valkoiset seinät ja tumman, punertavan puun lähtökohdaksi, ja kalustus on valkoista, tummaa ruskeaa, ja punertavaa puuta. Kankaissa ja matoissa suosin juuri luonnonvalkoista, kirkasta oranssia, ja ruskeaa. Vihreä käy näiden kanssa myös mukavasti yksittäisinä juttuina. Lisäksi olen panostanut valoihin, ja pyrin pitämään asunnon lämpöisen tunnelmallisena.

Noin henkilökohtaisesti muuten rakastan harmaata ja sinistä, mutta sisustuksessa (suuressa osassa) ne ovat minun makuuni liian kylmiä, vaikkakin kauniita. Itsekään en nimittäin osaa sen kummemmin sisustaa, ja tykkään hirveän monista eri tyyleistä aina kitchistä pohjoismaiseen selkeään ja vaaleaan, mutta oman kotini haluan olevan lämmin ja tunnelmallinen.

Vierailija
439/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se punerrus puussa sitä kivannäköistä vanhanaikaista ruskeanpunertavaa lattialautojen maalia? Siihen sopii hyvin mm mustanruskeat Ikean huonekalut ja kermqnvaalea ja tummanvihreä jne vörit.

Vai onko se jotain karseaa 80/90-lukujen kirsikkaa jäljittelevää oksuväristä punertavaa puujäljitelmää? Otan osaa siinä tapauksessa, siihen ei sovi mikään.

Vierailija
440/525 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olkoot vaikka miten tyylikkäät huonekalut mutta josta puuttuu kukat yms niin on kylymä huusholli.