Palkkapäivä tänään, tilille jäi 40e
Se oli kuulkaa palkkapäivä tänään. Käyn töissä ihan normaalisti 5pv viikossa. Palkkaa tuli nettona 1500e.
Oon tehnyt sellaisen budjettitaulukon, paljonko rahaa tarttee pakollisiin kuluihin. Maksoin ne laskut pois, jotka olivat saapuneet ja loppuihin laitoin rahat valmiiksi toiselle tilille odottamaan laskujen saapumista. Ruokatilille laitoin 800 euroa, sieltä maksetaan myös autojen tankkaukset ja kaikki kodin pesuaine, tms. käyttötavarahankinnat. Olisi kiva, jos tästä rahasta jäisi yli, mutta yleensä ei mitään jää. Kaikkien pakollisten kulujen ja menojen jälkeen mulle jäi 40 euroa rahaa käyttötilille hummattavaksi. Musta se tuntuu aika vähältä.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä sä ap teet ja perheen koko?
Olen myyjä ja meitä on 4 henkeä. Lapset on teini-ikäisiä.
-ap
Sittenhän sulla on mieskin joka varmaan jotain tienaa?
On. Tienaa suunnilleen saman verran. Kulut menee about puoliksi.
-ap
Laittaako mieskin 800e ruokaan ja bensaan?
Ei. Mies laittaa sen 800 euroa sähkölaskuihin, vesilaskuihin, vakuutuksiin, jne.
Aloituksessa kerroit, että sinä maksoit laskut ja laitoit tulevia varten rahaa jemmaan? Mitenkäs tämä nyt yhtäkkiä kääntyi niin, että mies makseleekin laskuja 800€ edestä? Vai onko teillä muka laskuja joka kuukausi niin paljon, että 800€ ei niihin riitä?
Ei tämä nyt mitenkään yhtäkkiä ole mihinkään kääntynyt. Maksoin laskuja. Kaikki minun verkkopankkiin tulevat laskut tältä kuulta ei ole vielä tulleet. Laitoin niihin tiedossaoleviin, joka kuukausi toistuviin laskuihin rahat jemmaan. Siirsin 800e ruokatilille ja käyttötilille jäi se 40e.
Miehellä on eri päivänä tilipäivä. Me on laskettu, että vuoden aikana samalla summalla, kun mun palkasta maksetaan ruoka- ja bensakuluja, mies maksaa meidän talouden muita kuluja.
Niitä sellaisia "muita kuluja" tai "mysteerikuluja", joita mun mies esimerkiksi maksaa on sellaiset kuin
sähkölasku, vesilasku, perheenjäsenten vakuutukset, kiinteistön ja sen irtaimen vakuutus, autovakuutukset, autoverot, kodin nettilaskut kaikkine laitteineen ja palveluineen, autojen huollot, kiinteistöverot, jätemaksut... On niitä aika monenlaisia.
Siihen päälle sitten on vielä muitakin kuluja, esimeriksi puhelinlaskuja, lääkelaskuja, vaatehankintoja, jne.
Tälläisiä esim itse maksoin tänään. Olen myös omasta halustani ostanut auton ja maksan sen rahoitusta ihan itse.
Mutta ei tän aloituksen tarkoituksena nyt ollut avata jokaista erillistä laskua meidän taloudesta, vaan lähinnä päivitellä sitä, kuinka liukkaasti ne pennoset sieltä tililtä katoaa. Ja taas huomenna saa raahautua töihin takomaan lisää, että voi sitten ensi kuun palkkapäivänä katsoa, jääkö tilille 30e vai jopa 50e.
No kai ne nyt kaikkoaa, kun tolkuttomat määrät laskuja joka kuukausi. Normaalisti ihminen ei tarvitse esim. vaatteita tai auton osia joka kuukausi sadoilla euroilla.
Voi että te ootte ihania höpönassuja. Teillä ei vissiin ole laskuja ollenkaan, jos nuo mainitsemani normaalit laskut oli jotenkin tolkutonta? Vai onko se niin, että kun vaikka kodin vakuutuslasku tulee kerran vuodessa, niin sitä ei ole olemassa? Kyllä se silti pitää maksaa, vaikka se tulisikin vuoden välein... Kiinteistöveroa ei toki kaikilla ole, mutta tiedät varmaan, että kaupunkialueella sijaitsevassa talossa se yksinään voi olla useita satoja euroja? Ei ole halpaa eläminen, vaikka tykkäisi monessa asiassa tinkiäkin.
Minä olen ostanut vaatteita viimeksi helmikuussa 2020 ennen koronahässäkän alkua. Mutta kuten sanoin, taloudessa on kaksi teiniä, enkä minä ainakaan ketään perheenjäsentä pakota liian pieniin vaatteisiin, saati rikkonaisiin.
-ap
No kyllä se aika tolkutonta on, jos JOKA KUUKAUSI saa laskuihin uppoamaan 1500€. Toki, jos lasket esim. vaateostokset laskuiksi, sitten voin jotenkin tuon ymmärtää. Minulla laskuja ovat sähkölasku, vesilasku, vakuutuslasku ja puhelin/nettilasku. Muita laskuja tulee äärettömän harvoin.
Helposti voi mennä 1500e/kk laskuihin jos laskut käsittelevät siis myös asuntolainanlyhennyksen tai vuokran, yhtiövastikkeen, sähkölaskun, vesilaskun, vakuutukset, ajoneuvoverot,puhelinlaskun... yms.
Itselläni ainakin menee palkasta melkein tuo 1500e joka kuukausi pelkästään "laskuihin".
-Asuntolainan lyhennys 600e/kk
-Yhtiövastike 180e/kk
-Rahoitusvastike 100e/kk
-Sähkölasku keskimäärin 100e/kk(sähkölämmitys)
-Netti+puhelin 59e/kk
Sitten tuohon päälle ne laskut jotka eivät tule kuukausittain eli vakuutukset ja ajoneuvoverot yms. jotka tekee varmaan joku 100e/kk keskimäärin.
Autoa tarvin että pääsen töihin eli bensaa menee joku 200e joka kuukausi pelkästään työmatkoihin eli pakollinen kulu sekin on.
Onneksi asun vuokralla. Ei ole asumiskulut kuin pyöreästi 580€/kk. Tämä siis kattaa vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen. Netti ja puhelin jos otetaan mukaan, tulee noin 30€/kk lisää.
Huih missäs päin suomea sinä asut oikein? Ei taida asuntosi olla kuin joku 10 neliön koppi?
Ei kaikkialla ole Hesojen hintatasoa :D
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että karhunvatukat ovat jotenkin pakollinen ostos.....
Voi herranjestas. Ei teidän kanssa voi mistään keskustella, kun aina joku dille takertuu johonkin pikkujuttuun.
Pienistä sitä säästöä kertyy myös. Ei voi aina ajatella: noku tääki maksaa vaan 1.99€, niin pakko ostaa. Sitä kun jatkaa joka päivä, ties kuinka monta sataa tekee kuussa. Sitä voi jäädä laskujen jälkeen 40e sijasta vaikka 250e.
Pennissä on miljoonan alku oli äitini motto aikoinaan, mutta nyt se taitaa olla, että se maksaa vaan kympin kuussa kun osamaksulla ostetaan verhotkin. Ja kuinkakohan monta suoratoistopalvelua aloittajalla on kun nekin on vaan kympin kuussa?
Kaksi. Netflix ja Spotify. Molemmat ovat päivittäisessä käytössä ja käyttäjinä koko perhe. Netflix on 16e/kk ja Spotify 19e/kk.
-ap
Sinne holahtikin jo 35€. Miksi maksaa Spotifystä, kun ilmaisversiokin soittaa samat kappaleet?
Koska vihaan mainoksia ja tykätään premiumista, kun voi tehdä listoja ja oikeasti valita, mitä kuuntelee.
En pidä kyllä ihan mahdottoman kalliina kumpaakaan palvelua, alle 9e/kk per lärvi ja kun itselläni ei esimerkiksi ole muita harrastuksia, niin netflix olkoon vaikka sellainen.
-ap
Ei normaalilla duunarin palkalla Pärjää jos perustaa perheen, ostaa asunnon. Siksi elän ja asun yksin vuokralla. Olis kauheeta jos palkasta jäis satanen käteen laskujen ja ruoka ostosten jälkeen. Lapset tarvii harrastuksia. Nais kumppani haluaa ravintolaan monesti kuukaudessa, sitten se tilaa turhia lehtiä, haluaa ulkomaille, haluaa sisustaa joka kuukausi niin palkasta ei jäis mitään säästöön. Parempi vaan elää yksin niin on eläkepäiviksi rahaa säästössä. Tiedän kavereita joilla on perhe ja rutosti velkaa ja miettivät aina miten rahat riittää. En halua elämää elää veloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä sä ap teet ja perheen koko?
Olen myyjä ja meitä on 4 henkeä. Lapset on teini-ikäisiä.
-ap
Sittenhän sulla on mieskin joka varmaan jotain tienaa?
On. Tienaa suunnilleen saman verran. Kulut menee about puoliksi.
-ap
Laittaako mieskin 800e ruokaan ja bensaan?
Ei. Mies laittaa sen 800 euroa sähkölaskuihin, vesilaskuihin, vakuutuksiin, jne.
Aloituksessa kerroit, että sinä maksoit laskut ja laitoit tulevia varten rahaa jemmaan? Mitenkäs tämä nyt yhtäkkiä kääntyi niin, että mies makseleekin laskuja 800€ edestä? Vai onko teillä muka laskuja joka kuukausi niin paljon, että 800€ ei niihin riitä?
Ei tämä nyt mitenkään yhtäkkiä ole mihinkään kääntynyt. Maksoin laskuja. Kaikki minun verkkopankkiin tulevat laskut tältä kuulta ei ole vielä tulleet. Laitoin niihin tiedossaoleviin, joka kuukausi toistuviin laskuihin rahat jemmaan. Siirsin 800e ruokatilille ja käyttötilille jäi se 40e.
Miehellä on eri päivänä tilipäivä. Me on laskettu, että vuoden aikana samalla summalla, kun mun palkasta maksetaan ruoka- ja bensakuluja, mies maksaa meidän talouden muita kuluja.
Niitä sellaisia "muita kuluja" tai "mysteerikuluja", joita mun mies esimerkiksi maksaa on sellaiset kuin
sähkölasku, vesilasku, perheenjäsenten vakuutukset, kiinteistön ja sen irtaimen vakuutus, autovakuutukset, autoverot, kodin nettilaskut kaikkine laitteineen ja palveluineen, autojen huollot, kiinteistöverot, jätemaksut... On niitä aika monenlaisia.
Siihen päälle sitten on vielä muitakin kuluja, esimeriksi puhelinlaskuja, lääkelaskuja, vaatehankintoja, jne.
Tälläisiä esim itse maksoin tänään. Olen myös omasta halustani ostanut auton ja maksan sen rahoitusta ihan itse.
Mutta ei tän aloituksen tarkoituksena nyt ollut avata jokaista erillistä laskua meidän taloudesta, vaan lähinnä päivitellä sitä, kuinka liukkaasti ne pennoset sieltä tililtä katoaa. Ja taas huomenna saa raahautua töihin takomaan lisää, että voi sitten ensi kuun palkkapäivänä katsoa, jääkö tilille 30e vai jopa 50e.
No kai ne nyt kaikkoaa, kun tolkuttomat määrät laskuja joka kuukausi. Normaalisti ihminen ei tarvitse esim. vaatteita tai auton osia joka kuukausi sadoilla euroilla.
Voi että te ootte ihania höpönassuja. Teillä ei vissiin ole laskuja ollenkaan, jos nuo mainitsemani normaalit laskut oli jotenkin tolkutonta? Vai onko se niin, että kun vaikka kodin vakuutuslasku tulee kerran vuodessa, niin sitä ei ole olemassa? Kyllä se silti pitää maksaa, vaikka se tulisikin vuoden välein... Kiinteistöveroa ei toki kaikilla ole, mutta tiedät varmaan, että kaupunkialueella sijaitsevassa talossa se yksinään voi olla useita satoja euroja? Ei ole halpaa eläminen, vaikka tykkäisi monessa asiassa tinkiäkin.
Minä olen ostanut vaatteita viimeksi helmikuussa 2020 ennen koronahässäkän alkua. Mutta kuten sanoin, taloudessa on kaksi teiniä, enkä minä ainakaan ketään perheenjäsentä pakota liian pieniin vaatteisiin, saati rikkonaisiin.
-ap
Kyllä on oma vika jos laskuja on joka kuukausi 1500e edestä. Ja tähän päälle ruoka ja bensa.
Juuei, kyllä kannattaa luopua kokonaan ruuasta ja bensasta 🙄🙄🙄
Juu, jos haluaa olla pöljä. Fiksumpi katsoisi, mihin sitä rahaa oikein menee ja karsisi ei-välttämättömistä asioista. Jos siis säästää haluaa. Toki jos haluaa elää kädestä suuhun niin se on sitten toinen tarina.
Minua itseäni ihmetyttää se että aina vaan annetaan ohjeet että säästä tai tingi jostain mutta mitä jos ihminen nyt jo elää todella säästeliäästi eikä silti rahat meinaa riittää elämiseen?
Onko enää järkeä käydä töissä jos kaikesta pitää tinkiä eikä rahat meinaa riittää elämiseen?
Yhteiskunnan tuille kun jää elämään niin auton voi myydä heti pois, ei tarvi maksella työmatkoja, ei tarvi ostella eväitä töihin eikä tarvitse maksella liitolle euroakaan eikä tarvitse uhrata joka päivä vähintään 8h työntekoon sen nähden että jää muutama satanen enemmän käyttörahaa kuin jos olisi työtön.
Yksineläjä kirjoitti:
Ei normaalilla duunarin palkalla Pärjää jos perustaa perheen, ostaa asunnon. Siksi elän ja asun yksin vuokralla. Olis kauheeta jos palkasta jäis satanen käteen laskujen ja ruoka ostosten jälkeen. Lapset tarvii harrastuksia. Nais kumppani haluaa ravintolaan monesti kuukaudessa, sitten se tilaa turhia lehtiä, haluaa ulkomaille, haluaa sisustaa joka kuukausi niin palkasta ei jäis mitään säästöön. Parempi vaan elää yksin niin on eläkepäiviksi rahaa säästössä. Tiedän kavereita joilla on perhe ja rutosti velkaa ja miettivät aina miten rahat riittää. En halua elämää elää veloissa.
Parhaiten menee lapsettomilla pariskunnilla ja sitten perheellisillä ihmisillä, huonoin asema on yksineläjillä kun he maksavat kaiken yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas. Ei teidän kanssa voi mistään keskustella, kun aina joku dille takertuu johonkin pikkujuttuun.
Pienistä sitä säästöä kertyy myös. Ei voi aina ajatella: noku tääki maksaa vaan 1.99€, niin pakko ostaa. Sitä kun jatkaa joka päivä, ties kuinka monta sataa tekee kuussa. Sitä voi jäädä laskujen jälkeen 40e sijasta vaikka 250e.
Pennissä on miljoonan alku oli äitini motto aikoinaan, mutta nyt se taitaa olla, että se maksaa vaan kympin kuussa kun osamaksulla ostetaan verhotkin. Ja kuinkakohan monta suoratoistopalvelua aloittajalla on kun nekin on vaan kympin kuussa?
Kaksi. Netflix ja Spotify. Molemmat ovat päivittäisessä käytössä ja käyttäjinä koko perhe. Netflix on 16e/kk ja Spotify 19e/kk.
-ap
Sinne holahtikin jo 35€. Miksi maksaa Spotifystä, kun ilmaisversiokin soittaa samat kappaleet?
Koska vihaan mainoksia ja tykätään premiumista, kun voi tehdä listoja ja oikeasti valita, mitä kuuntelee.
En pidä kyllä ihan mahdottoman kalliina kumpaakaan palvelua, alle 9e/kk per lärvi ja kun itselläni ei esimerkiksi ole muita harrastuksia, niin netflix olkoon vaikka sellainen.
-ap
Miksi sitten taivastelet, kun tilille jää vain 40€? Juuri tuollaisista "ei tämä mahdottoman kallis ole" pienistä ostoksista kertyy kuukaudessa äkkiä isokin summa. Ja juurikin niistä karsimalla, saa halutessaan enemmän rahaa "ylimääräiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjä kirjoitti:
Parhaiten menee lapsettomilla pariskunnilla ja sitten perheellisillä ihmisillä, huonoin asema on yksineläjillä kun he maksavat kaiken yksin.
Toisaalta: yksineläjällä on vain yhden hengen kulut maksettavana, perheellisellä vähintään kolmen.
t. yksin asuva
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjä kirjoitti:
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten paljon enemmän kolme teiniä ja kaksi aikuista syö verrattuna yhteen aikuiseen? Että ei se yksin asuminen välttämättä niin kallista olekaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, että miksi täällä on noin negatiivinen asenne ap:ta kohtaan? Onko hän valittanut, että rahat on loppu? Ei. Tai että rahaa on liian vähän? Ei. Totesiko hän, että rahaa jäi vähänlaisesti kulujen jälkeen? Kyllä. Miksi täällä aina alkaa se v*ttuilu ja sättiminen, eikö me aikuiset ihmiset osata kirjoittaa ystävällisesti? Vai johtuuko se nyt vaan tästä, että ollaan täällä palstalla ja täällä kuuluu asiaan v*ttuilla ja aukoa päätä aina, kun tilaisuus aukeaa? Vastaisitteko yhtä tiukasti facebookissa omalla naamalla jollekin kaverillenne, joka miettisi ääneen samoja asioita? Oli muutama asiallisesti vastannutkin ja tästä olisi voitu saada ihan kiva keskustelu aikaan hyvässä hengessä.
Samaa mieltä. Aloittaja on aika reipas ja toimelias. Talous kunnossa, asiat hoidossa. Onko muilla palstalaisilla yhtä hyvä tilanne? Moni voisi hyötyä ap:n kahden pankkitilin systeemistä.
Miten sinä voit nettikirjoittelun perusteella tietää, miten reipas joku on? Jos 3000€/kk tuloista jää vain 40€ käyttöön laskujen ja ruuan jälkeen, mielestäni talous ei ole silloin hallussa. Varsinkin, kun kaikesta paistaa, että ap toivoisi rahaa jäävän enemmän. Ja sitä jäisikin, kun vähän näkisi vaivaa eikä ostaisi ihan kaikkea, mitä mieli tekee. Ruokakuluissa saa helposti säästettyä, kun jättää kantarellit yms. kalliit tuotteet ostamatta tai ostaa niitä tyyliin kerran vuodessa.
En ole koskaan ostanut kantarelleja.
Lukisitko vaikka uudestaan, mitä olen kirjoittanut, kun selvästikin osa asioista on mennyt kokonaan ohi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Ja minä muka kituuttelen yksiössä kun jonkun ainoa harrastus on netflix?🤣 Onko siellä muka aikuiseen makuun sopivaa sisältöä?
Ihme saivartelua täällä, tuntuu että tarkoitus vain pahoittaa toisen mieli? Onko vinoilijoilla alemmuudentunne omissa ympyröissä kun tarvii tänne tulla nokkimaan? Voi olla että myöhemmin kaduttaa mutta itse olen sanonut lapselle että kaikkea ei voi ostaa kun rahat ei riitä. Onneksi ollaan saatu kerättyä marjoja tänä vuonna niin riittää talveksi, asumme metsän reunalla. Usein kuluissa auttaa sekin kun välttää ruuhkia ja ennakoi, tosin lapsen ja teinin kasvua ei aina voi ennustaa. Alle kouluikäiselle löytyy ulkovaatteita ja kenkiä hyvin alesta, teinille ei niinkään jos ei ole hyvin pieni tai iso/pitkä. Ruoka on kallista mutta jos on mahdollista hyödyntää ilta-alet tai hakea tarjoustuotteita niin sekin auttaa. Joulun jälkeen saa kinkkua, pipareita, glögiä yms. tosi edullisesti. Meillä on teini tehnyt naapureille pieniä apuhommia jo lapsena ja oppinut säästäväiseksi. Kerätään pulloja ja kierrätetään. Jatkuva kuluttaminen rasittaa ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilu on aina valinta. Samoin asuminen paikassa, jossa on pakko pitää autoa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta on syytä tiedostaa että toisinkin voisi valita, ja hyväksyä valintansa seuraukset kuten autoilun kulut. Silloin voi olla tyytyväinen elämäänsä ja jos ei ole, niin muuttaa jotakin.
Voi jösses mitä tuubaa😳🤮
Onhan se nykysuomalaiselta liikaa vaadittu ottaa vastuu omista päätöksistään, ruikuttamisen sijaan. Tui tui.
Sä et tajua, että kaikki ei voi asua työpaikan vieressä, ja ei, kaikkiin työpaikkoihin ei julkiset kulje. Eikä ne kulje myöskään muihin menoihin sen kummemmin. Kyllä auton käyttö on valtaosalle ihan elinehto, että voi elää jotenkin järkevää elänää ja käydä töissä.. Jos sinä asut kävelymatkan päässä toimistostasi, niin älä puutu asioihin, joista et tajua mitään..
Ei valtaosalle. Ainoastaan niille, jotka ovat jääneet jonnekin jumalan selän taakse asumaan. Valtaosa asuu kaupungeissa hyvin kulkuyhteyksien päässä tarpeellisista paikoista. Tämä ihan siksi, että valtaosa ei halua ajella tuntitolkulla viikossa autoa.
Joo ei suinkaan jumalan selän takan, vaan sun ahdasmielisen kaupunkilähiön asukkaan.. Ei puhuta mistään maaseuduista, missä asukkaita max 10 per kylä.. Vaan kuule ihan normi kaupungeista, joita maa on pullollaan. Mutta, kun et tunnista nimeltä, kuin stadi ja manse, niin et tosiaan tajua ja turha selittää.. Jatka sinä lähiössäsi, mutta älä tosiaan ota kantaa muiden asioihin kuin ihan max n. 20km säteellä asuntosi ulkopuolella😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjä kirjoitti:
Toisaalta: yksineläjällä on vain yhden hengen kulut maksettavana, perheellisellä vähintään kolmen.
t. yksin asuva
Yksineläjänä sinä maksat yksin asumiskulut,huonekalut,autoilun kulut ja laskut eli tässä tulee pahasti takkiin jos asuu yksin.
Perheelliset toki maksavat vähintään kolmen ihmisen ruuat ja vaatteet kun taas yksineläjä maksaa yhden ihmisen ruuat ja vaatteet, tässä taas perheelliset maksavat enemmän.
Perheellisten tulot ovat paljon suuremmat kuin yksineläjän tulot.
Yksineläminen on paljon kalliimpaa kuin perheellisten elämä ja tästä on ihan tutkimuksiakin kun jaksat googlettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, että miksi täällä on noin negatiivinen asenne ap:ta kohtaan? Onko hän valittanut, että rahat on loppu? Ei. Tai että rahaa on liian vähän? Ei. Totesiko hän, että rahaa jäi vähänlaisesti kulujen jälkeen? Kyllä. Miksi täällä aina alkaa se v*ttuilu ja sättiminen, eikö me aikuiset ihmiset osata kirjoittaa ystävällisesti? Vai johtuuko se nyt vaan tästä, että ollaan täällä palstalla ja täällä kuuluu asiaan v*ttuilla ja aukoa päätä aina, kun tilaisuus aukeaa? Vastaisitteko yhtä tiukasti facebookissa omalla naamalla jollekin kaverillenne, joka miettisi ääneen samoja asioita? Oli muutama asiallisesti vastannutkin ja tästä olisi voitu saada ihan kiva keskustelu aikaan hyvässä hengessä.
Samaa mieltä. Aloittaja on aika reipas ja toimelias. Talous kunnossa, asiat hoidossa. Onko muilla palstalaisilla yhtä hyvä tilanne? Moni voisi hyötyä ap:n kahden pankkitilin systeemistä.
Miten sinä voit nettikirjoittelun perusteella tietää, miten reipas joku on? Jos 3000€/kk tuloista jää vain 40€ käyttöön laskujen ja ruuan jälkeen, mielestäni talous ei ole silloin hallussa. Varsinkin, kun kaikesta paistaa, että ap toivoisi rahaa jäävän enemmän. Ja sitä jäisikin, kun vähän näkisi vaivaa eikä ostaisi ihan kaikkea, mitä mieli tekee. Ruokakuluissa saa helposti säästettyä, kun jättää kantarellit yms. kalliit tuotteet ostamatta tai ostaa niitä tyyliin kerran vuodessa.
En ole koskaan ostanut kantarelleja.
Lukisitko vaikka uudestaan, mitä olen kirjoittanut, kun selvästikin osa asioista on mennyt kokonaan ohi.
-ap
En puhunut sinun ostoksistasi.
Lukisitko vaikka uudestaan, mitä olen kirjoittanut. Selvästikin meni nyt ohi, että puhe ei ollutkaan sinun ostoksistasi. Sekin meni ohi, että kirjoitin kantarellien jälkeen "yms.". Se tarkoittaa ynnä muuta sellaista ja sisältää esimerkiksi mainitsemasi karhunvatukat. Sekä paljon muuta tarpeetonta.
Onhan teillä vielä miehenkin rahat ja lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Miksi sitten taivastelet, kun tilille jää vain 40€? Juuri tuollaisista "ei tämä mahdottoman kallis ole" pienistä ostoksista kertyy kuukaudessa äkkiä isokin summa. Ja juurikin niistä karsimalla, saa halutessaan enemmän rahaa "ylimääräiseksi".
Siksi, koska se 40e tuntui minusta pieneltä summalta.
Mulla on kyllä kulutaulukko. Tiedän ihan eurolleen joka kuukausi, mihin ne mun rahat ihan konkreettisesti menee. Tiedän, missä on ollut karsittavaa. En silti ajattele, että musiikki, jota kuuntelen joka päivä tai se mun ainoa "harrastus" olis oikeat paikat karsia lisää. Viime kuulta siellä on ihan selkeitä säästön paikkoja, kun kävin kavereita tapaamassa kylillä. Kuluja katsoen ei olis pitänyt, mutta tekikö hyvää sielulle?? TEKI.
Edelleen, en mä tullut tänne "parkumaan", vaan lähinnä ajattelemaan ääneen. Ehkä myös herättelemään jonkun toisen ajattelemaan omaa lompsaansa. Tai ehkä ei. En tiedä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjä kirjoitti:
t. yksin asuva
Yksineläjänä sinä maksat yksin asumiskulut,huonekalut,autoilun kulut ja laskut eli tässä tulee pahasti takkiin jos asuu yksin.
Perheelliset toki maksavat vähintään kolmen ihmisen ruuat ja vaatteet kun taas yksineläjä maksaa yhden ihmisen ruuat ja vaatteet, tässä taas perheelliset maksavat enemmän.
Perheellisten tulot ovat paljon suuremmat kuin yksineläjän tulot.
Yksineläminen on paljon kalliimpaa kuin perheellisten elämä ja tästä on ihan tutkimuksiakin kun jaksat googlettaa.
Tuohan ei pidä paikkaansa. Ap:n perheen tulot ovat noin 3 000€/kk. Yksinasuva voi helposti tienata tuon verran tai paljon enemmänkin. Ei se, että asuu yksin tarkoita, automaattisesti, että on pienituloinen. Lisäksi yksin asuvan kulut ovat kokonaisuudessaan yleensä pienemmän, koska harva asuu yksin asunnossa, jossa on enemmän kuin kolme huonetta, mikä taas perheille on huomattavan yleistä. Lisäksi yksinasuvalla ei ole lasten ruokakuluja, päivähoitomaksuja, lasten harrastuskuluja, lasten vaatekuluja jne. jne. maksettavanaan.
Vierailija kirjoitti:
800 ruokaan ja bensaan on melko hyvin. :) Saa varmasti vähän katsoa mitä ostaa, mutta ruokalaskussa voi halpuuttaa silti kun hyväksyy sen että muutamina päivinä syödään keittoja ja korvataan liharuokia kasvisruuilla. Sillä tavalla saisit varmasti laskettua noita menoja suht pienin muutoksin 50€ kuussa mikä on 200€ kuukausitasolla.
Kasvikset maksavat enemmän kuin liha, ellet sitten tarkoita jotain kallista lihaa, kuten sisäfilettä.
Juuei, kyllä kannattaa luopua kokonaan ruuasta ja bensasta 🙄🙄🙄