Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkapäivä tänään, tilille jäi 40e

Vierailija
10.08.2022 |

Se oli kuulkaa palkkapäivä tänään. Käyn töissä ihan normaalisti 5pv viikossa. Palkkaa tuli nettona 1500e.
Oon tehnyt sellaisen budjettitaulukon, paljonko rahaa tarttee pakollisiin kuluihin. Maksoin ne laskut pois, jotka olivat saapuneet ja loppuihin laitoin rahat valmiiksi toiselle tilille odottamaan laskujen saapumista. Ruokatilille laitoin 800 euroa, sieltä maksetaan myös autojen tankkaukset ja kaikki kodin pesuaine, tms. käyttötavarahankinnat. Olisi kiva, jos tästä rahasta jäisi yli, mutta yleensä ei mitään jää. Kaikkien pakollisten kulujen ja menojen jälkeen mulle jäi 40 euroa rahaa käyttötilille hummattavaksi. Musta se tuntuu aika vähältä.

Kommentit (402)

Vierailija
81/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap tuskasi, meillä sama tilanne. Tili riittää ns. pakollisiin, ei muuhun. Helpottaa kunhan teinit ovat aikuisia ja asuntolaina maksettu. En osta vaatteita, en käy matkoilla, en meikkaa, en juo alkoholia tai käytä tupakkatuotteita. Käsilaukku on ostettu viisi vuotta sitten ja menee ainakin toiset. Teinien kulut ovat uskomattomat, toinen venähti kesäloman aikana, käytiin vaateostoksilla, meni 350e joista pelkät kengät 100e. Lukiokirjoja 50e (ei kuulu maksuttoman piiriin). Opintotukea ei tule.

Ja meillä pakollisia laskuja ovat asuntolaina (lyhennys + korko), kiinteistövero, vakuutukset, autovakuutus, auton lyhennys, sähkölasku, tiemaksu, jätemaksut, sähkölasku, nuohous, nettilasku, puhelinlaskut (4kpl), lasten harrastusmaksut, bussikortit, lukion kirjoitusmaksu, auton huolto jne.

Ei lasten harrastusmaksut ole pakollisia. Tärkeitä ne voi olla tietty.

Meidän perheessä ovat. Toisella lapsella harrastus josta tulee olemaan hyötyä myöhemmin elämässä. Syön vaikka kaurapuuroa 52 viikkoa vuodessa että lapsi saa pitää harrastuksensa. 

Mitkä ne lastenne  harrastukset on ? 

Vierailija
82/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei 40 e kuussa tunnu paljolta, vain omaan hauskaan kuluvaksi rahaksi.

Mutta jotenkin pidän hieman vääränä sitä, mitä kaikkea sisällytät peruselämään niin, että palkan pitäisi ehdottomasti riittää paljon kaikkeen muuhunkin niiden jälkeen.

Olet kuitenkin itse valinnut esimerkiksi kasvattaa lapsia (erittäin kallis valinta) ja pitää autoa (kallis valinta). Sitä paitsi, jos työmatka on 10km, niin oikeastiko sitä ei voi kulkea kuin autolla? Myös talvella voi pyöräillä (mm. minä teen niin) ja hyötyliikunnan lisääminen on äärimmäisen terveellistä. Ja saattaa hyvinkin säästää tulevaisuuden sairaanhoitokuluja.

Tuntuu että pidät perusasioita monia mielestäni vähän yläluokkaiseen elämään kuuluvia, esim marjojen säännöllinen osto kaupasta (metsästä saa ilmaiseksi säilöä) ja perheenjäsenten omat vakuutukset. Onko kyseessä sairasvakuutukset? Erittäin yläluokkaista. En yritä sanoa, ettet saisi näin tehdä. Kutenkin näen näiden asioiden olevan jo niin "luksusta", että en pitäisi niitä perusasioina vaan nimenomaan vapaavalintaisina panostuksina elämänlaatuun. Tietynlaisena hummailuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilu on aina valinta. Samoin asuminen paikassa, jossa on pakko pitää autoa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta on syytä tiedostaa että toisinkin voisi valita, ja hyväksyä valintansa seuraukset kuten autoilun kulut. Silloin voi olla tyytyväinen elämäänsä ja jos ei ole, niin muuttaa jotakin.

Voi jösses mitä tuubaa😳🤮

Vierailija
84/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan käteen 2000 kuussa, nyt siitä ei ole jäänyt mitään säästöön puoleen vuoteen. Remontoidaan kotia ja ostin auton, eli tilanne helpottaa pikkuhiljaa kun nuo menot vähenee. Laskeskelin ennen talokauppoja, että säästöön jäisi 500 kuussa, eli elämisemme on aika samoilla tasoilla ap:n kanssa. En omasta mielestä tuhlaile, mutta vaatteita saan uusittua ja hankittua sen mitä elämiseen tarvitsen

Mut ku piti saada se talo, huoh.

Vierailija
85/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, ettei 40 e kuussa tunnu paljolta, vain omaan hauskaan kuluvaksi rahaksi.

Mutta jotenkin pidän hieman vääränä sitä, mitä kaikkea sisällytät peruselämään niin, että palkan pitäisi ehdottomasti riittää paljon kaikkeen muuhunkin niiden jälkeen.

Olet kuitenkin itse valinnut esimerkiksi kasvattaa lapsia (erittäin kallis valinta) ja pitää autoa (kallis valinta). Sitä paitsi, jos työmatka on 10km, niin oikeastiko sitä ei voi kulkea kuin autolla? Myös talvella voi pyöräillä (mm. minä teen niin) ja hyötyliikunnan lisääminen on äärimmäisen terveellistä. Ja saattaa hyvinkin säästää tulevaisuuden sairaanhoitokuluja.

Tuntuu että pidät perusasioita monia mielestäni vähän yläluokkaiseen elämään kuuluvia, esim marjojen säännöllinen osto kaupasta (metsästä saa ilmaiseksi säilöä) ja perheenjäsenten omat vakuutukset. Onko kyseessä sairasvakuutukset? Erittäin yläluokkaista. En yritä sanoa, ettet saisi näin tehdä. Kutenkin näen näiden asioiden olevan jo niin "luksusta", että en pitäisi niitä perusasioina vaan nimenomaan vapaavalintaisina panostuksina elämänlaatuun. Tietynlaisena hummailuna.

Vakuutus yläluokkaista? Mielestäni jokaisella järkevällä ihmisellä on vakuutukset. Ei niitä terveenä ollessa tai vahingon sattumatta välttämättä tajua arvostaa, mutta kun tarvetta tulee, ovat monesti kultaakin kalliimpia. Esim. sairasvakuutus turvaa sen, että on vara mennä yksityiselle, jos on tarvetta. Ilman vakuutusta ei olisi ainakaan minulla niin usein vara mennä. 

Vierailija
86/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilu on aina valinta. Samoin asuminen paikassa, jossa on pakko pitää autoa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta on syytä tiedostaa että toisinkin voisi valita, ja hyväksyä valintansa seuraukset kuten autoilun kulut. Silloin voi olla tyytyväinen elämäänsä ja jos ei ole, niin muuttaa jotakin.

Joo, periaatteessa. Sitten jos puolisoiden työpaikat ovatkin eri suunnilla, varmaan erotaan :) On myös aloja, joiden työajat ja -paikat ovat sellaisia, ettei sinne julkisilla pääse. Aika hurjaa olisi ajatella, että näillä aloilla ei sitten voisi kukaan työskennellä ellei satu asumaan työpaikan vieressä (ja puolisoa ei voi siis ottaa ellei hänenkin työpaikkansa ole siinä). Joskus on ihan turha alkaa kyseenalaistamaan elämänsä ratkaisuja, vaikka joskus se on paikallaan - se auto monen nyt on vain omistettava, ellei halua muuttaa monta asiaa elämässään (asuinpaikka, työpaikka jne.).

Siis nimenomaan kannattaa kyseenalaistaa, ja tehdä harkittuja valintoja. Ei tarvitse muuttaa mitään jos tehdyt valinnat on parhaat mahdolliset mut asioita kannattaa miettiä, se ei ole vaarallista.

Vierailija
87/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni bruttopalkka keskimäärin noin 3000e/kk ja nettona noin 2100e/kk.

Asumiskulujen,autoilun kulujen ja laskujen eli netti sekä puhelin yms jälkeen mulle jää elämiseen joku 800e/kk jolla ostan ruokaa yms.

Asuminen ja auto on todella kalliita ja ne vie kuukaudessa sen 1000e.

Vierailija
88/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin sain palkan ja siirsin sen toiselle tilille. Nyt on 0 euroa käytettävissä koko kuussa, mitä teen?

... Huokaus. Nolla-aloitus. ...

Muuten meneekö teillä todella ruokaan + pesuaineeseen + ehkä bensaan 1600 e kuussa? Kun teitä oli kaksi saman verran tienaavaa ja molemmat maksavat puolet kuluista?

No jos se toinen puolisko vaikka maksaa tuon verran muita kuluja. 

Mitä muita kuluja? Ap:han kertoi jo laskujakin maksaneensa. 

No et kai sä nyt oikeasti olettanut, että maksan KAIKKI meidän talouden kulut? 

Kyllä ne maksetaan niin, että vuoden aikana molemmat maksaa suunnilleen saman summan. 

Maksoin ne laskut pois, jotka olivat saapuneet ja loppuihin laitoin rahat valmiiksi toiselle tilille odottamaan laskujen saapumista. Ruokatilille laitoin 800 euroa, sieltä maksetaan myös autojen tankkaukset ja kaikki kodin pesuaine, tms.

No mitä se mies sitten maksaa, kun sinä hoidat laskut ja ruokatilin täytön?

No se maksaa muita kuluja, kuten sähkölaskuja, vakuutuksia, vesilaskuja, kiinteistöveroja, autohuoltoja, autoveroja ja monenlaista muuta kulua, mitä sitä ihmisellä on.

Kaikki mainitsemasi ovat laskuja. Mitä ne sinun maksamasi laskut sitten olivat, jos mies maksoi nuo mainitut? 

Kyllä se tuosta pitäisi jo käydä ilmi, jos ei nyt enää takerru sanamuotoon "lasku" ja saivartele että kun ei ruokakaupasta mitään laskua tule. 

eri

Taas nimimerkki "eri", jonka ainut anti on nillittää muille kirjoittajille milloin mistäkin. Ikinä ei tule sieltä suunnalta minkäänlaista edes etäisesti ketjun aiheeseen liittyvää kommenttia. Jännä juttu....

Luuletko pälli todella, että palstalla vain yksi ihminen käyttäisi nimimerkkiä "eri"? Se tarkoittaa vain, että vastaaja on ERI henkilö, kuin ne, ketkä lainausketjussa kirjoittavat! 

Eri eri eri eri! 

Äläpä riehu. Tuon "erin" tunnistaa hyvin. Tyyli aina sama. Muutkin käyttävät eriä, mutta tyylistä erottaa kuka on tämä nillittäjä-eri ja kuka ei. 

Vierailija
89/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses mitä tuubaa😳🤮

Onhan se nykysuomalaiselta liikaa vaadittu ottaa vastuu omista päätöksistään, ruikuttamisen sijaan. Tui tui.

Vierailija
90/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, periaatteessa. Sitten jos puolisoiden työpaikat ovatkin eri suunnilla, varmaan erotaan :) On myös aloja, joiden työajat ja -paikat ovat sellaisia, ettei sinne julkisilla pääse. Aika hurjaa olisi ajatella, että näillä aloilla ei sitten voisi kukaan työskennellä ellei satu asumaan työpaikan vieressä (ja puolisoa ei voi siis ottaa ellei hänenkin työpaikkansa ole siinä). Joskus on ihan turha alkaa kyseenalaistamaan elämänsä ratkaisuja, vaikka joskus se on paikallaan - se auto monen nyt on vain omistettava, ellei halua muuttaa monta asiaa elämässään (asuinpaikka, työpaikka jne.).

Siis nimenomaan kannattaa kyseenalaistaa, ja tehdä harkittuja valintoja. Ei tarvitse muuttaa mitään jos tehdyt valinnat on parhaat mahdolliset mut asioita kannattaa miettiä, se ei ole vaarallista.

No tarkoitin lähinnä, että jos itselle on ilmiselvää, ettei halua vaihtaa työ- tai asuinpaikkaa, niin sitten sitä kyseenalaistamista on turha harjoittaa. Elämässä on kuitenkin niin paljon ratkaisuja, joista ei oikopäätä osaa sanoa, että kannattaako tämä vai ei, että niihin kannattaa se kyseenalaistamisenergia tuhlata :). Joskus ihmisiä tölvitään aika tavalla esim. juuri auton omistamisesta, ihan kuin se olisi kaikille jokin luksustuote, monelle se on välttämätön kuin kengät.

Vierailija
91/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mielenkiintoisia pointteja. En ole koskaan osannut ajatella, että lasten sairaskuluvakuutukset olisivat yläluokkaisia. Enemmän olen ajatellut niiden olevan perusjuttu. 

Mustikoita ja puolukoita keräänkin metsästä, mutta esimerkiksi karhunvatukoita en tiedä missään kasvavan. Kunnollista vadelmapaikkaakin olen etsinyt vaikka kuinka kauan. Mielelläni toki keräisin ja säilöisin. Marjoja ostan talviaikaan suoraan lähituottajalta ihan kannatuksen vuoksi. Ehkä tämäkin sitten on sitä hummailua, vaikkakin sisällytän senkin siihen kuukausittaiseen ruokabudjettiin.

Tuo työmatka-asia on vähän hankala. Matka ei ole mahdottoman pitkä, siitä olen samaa mieltä. Mutta työajat ovat sellaiset, että talviaikaan ensimmäiset kadut aurataan vasta reilusti sen jälkeen, kun töissä pitäisi jo olla. Joskus yritin olla reipas ja kulkea kävellen, mutta hermot meni siihen kahlaamiseen ja sitten siihen, että hikimärkänä piti aloittaa työt asiakkaiden parissa. Voi myös olla, että olen vain liian mukavuudenhaluinen ja siirtyminen (etenkin) töistä kotiin omiin touihin ja perheen pariin saisi mieluummin käydä nopeasti kuin hitaasti.

Annoit ajateltavaa, kiitos näkökulmistasi.

-ap

Vierailija
92/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle jäi pakollisten kulujen jälkeen 840e. Se on hyvin.

Ei. Kyllä mun mielestä ruoka on ihan pakollinen kulu.

-ap

Ruoka ei ole kulu etukäteen

Tankkauksen voit puolittaa karsimalla ajot

Ruokakulut myös kun et osta turhaa

Vierailija
93/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä sä ap teet ja perheen koko?

Olen myyjä ja meitä on 4 henkeä. Lapset on teini-ikäisiä.

-ap

Sittenhän sulla on mieskin joka varmaan jotain tienaa?

On. Tienaa suunnilleen saman verran. Kulut menee about puoliksi. 

-ap

Laittaako mieskin 800e ruokaan ja bensaan?

Ei. Mies laittaa sen 800 euroa sähkölaskuihin, vesilaskuihin, vakuutuksiin, jne. 

Aloituksessa kerroit, että sinä maksoit laskut ja laitoit tulevia varten rahaa jemmaan? Mitenkäs tämä nyt yhtäkkiä kääntyi niin, että mies makseleekin laskuja 800€ edestä? Vai onko teillä muka laskuja joka kuukausi niin paljon, että 800€ ei niihin riitä?

Ei tämä nyt mitenkään yhtäkkiä ole mihinkään kääntynyt. Maksoin laskuja. Kaikki minun verkkopankkiin tulevat laskut tältä kuulta ei ole vielä tulleet. Laitoin niihin tiedossaoleviin, joka kuukausi toistuviin laskuihin rahat jemmaan. Siirsin 800e ruokatilille ja käyttötilille jäi se 40e.

Miehellä on eri päivänä tilipäivä. Me on laskettu, että vuoden aikana samalla summalla, kun mun palkasta maksetaan ruoka- ja bensakuluja, mies maksaa meidän talouden muita kuluja. 

Niitä sellaisia "muita kuluja" tai "mysteerikuluja", joita mun mies esimerkiksi maksaa on sellaiset kuin 

sähkölasku, vesilasku, perheenjäsenten vakuutukset, kiinteistön ja sen irtaimen vakuutus, autovakuutukset, autoverot, kodin nettilaskut kaikkine laitteineen ja palveluineen, autojen huollot, kiinteistöverot, jätemaksut... On niitä aika monenlaisia. 

Siihen päälle sitten on vielä muitakin kuluja, esimeriksi puhelinlaskuja, lääkelaskuja, vaatehankintoja, jne. 

Tälläisiä esim itse maksoin tänään. Olen myös omasta halustani ostanut auton ja maksan sen rahoitusta ihan itse.

Mutta ei tän aloituksen tarkoituksena nyt ollut avata jokaista erillistä laskua meidän taloudesta, vaan lähinnä päivitellä sitä, kuinka liukkaasti ne pennoset sieltä tililtä katoaa. Ja taas huomenna saa raahautua töihin takomaan lisää, että voi sitten ensi kuun palkkapäivänä katsoa, jääkö tilille 30e vai jopa 50e.

No kai ne nyt kaikkoaa, kun tolkuttomat määrät laskuja joka kuukausi. Normaalisti ihminen ei tarvitse esim. vaatteita tai auton osia joka kuukausi sadoilla euroilla. 

Voi että te ootte ihania höpönassuja. Teillä ei vissiin ole laskuja ollenkaan, jos nuo mainitsemani normaalit laskut oli jotenkin tolkutonta? Vai onko se niin, että kun vaikka kodin vakuutuslasku tulee kerran vuodessa, niin sitä ei ole olemassa? Kyllä se silti pitää maksaa, vaikka se tulisikin vuoden välein... Kiinteistöveroa ei toki kaikilla ole, mutta tiedät varmaan, että kaupunkialueella sijaitsevassa talossa se yksinään voi olla useita satoja euroja?  Ei ole halpaa eläminen, vaikka tykkäisi monessa asiassa tinkiäkin.

Minä olen ostanut vaatteita viimeksi helmikuussa 2020 ennen koronahässäkän alkua. Mutta kuten sanoin, taloudessa on kaksi teiniä, enkä minä ainakaan ketään perheenjäsentä pakota liian pieniin vaatteisiin, saati rikkonaisiin.

-ap

Kyllä on oma vika jos laskuja on joka kuukausi 1500e edestä. Ja tähän päälle ruoka ja bensa.

Vierailija
94/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 46 kirjoitti:

Minä myin kalaa tänään. Ahven fileitä myin 120 euroa sain 6.5 kilosta. 

Ihan hyvät rahat sain. Kulut oli jotain 5 euroa bensaan.

Autoilun lopetin ajat sitten. Siinä on säästynyt 4000 euroa. Ennen menikin bensaan 300 euroa kk. Nyt menee muutama kymppi. Pyörällä kuljen ja autolla vain jos on jotain tosi pakko kulkea.

Minä tunnistin elämän realiteetit jo varhain. Lähärikoulun jälkeen päätin jäädä kotipaikkakunnalle. Ostin 25000e rivitalo yksiön työpaikan vierestä, enkä tehnyt lapsia. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa ja olen säästänyt useamman kymppitonnin.

Suomi on hölmölä, jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on oikeus keskituloisen elämään ja se olisi joku normi.

Vierailija
95/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses mitä tuubaa😳🤮

Onhan se nykysuomalaiselta liikaa vaadittu ottaa vastuu omista päätöksistään, ruikuttamisen sijaan. Tui tui.

Sä et tajua, että kaikki ei voi asua työpaikan vieressä, ja ei, kaikkiin työpaikkoihin ei julkiset kulje. Eikä ne kulje myöskään muihin menoihin sen kummemmin. Kyllä auton käyttö on valtaosalle ihan elinehto, että voi elää jotenkin järkevää elänää ja käydä töissä.. Jos sinä asut kävelymatkan päässä toimistostasi, niin älä puutu asioihin, joista et tajua mitään..

Vierailija
96/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses mitä tuubaa😳🤮

Sä et tajua, että kaikki ei voi asua työpaikan vieressä, ja ei, kaikkiin työpaikkoihin ei julkiset kulje. Eikä ne kulje myöskään muihin menoihin sen kummemmin. Kyllä auton käyttö on valtaosalle ihan elinehto, että voi elää jotenkin järkevää elänää ja käydä töissä.. Jos sinä asut kävelymatkan päässä toimistostasi, niin älä puutu asioihin, joista et tajua mitään..

Menen pyörällä :p

Ei sille tietty mitään voi jos ei pysty eikä kykene.

Vierailija
97/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä sä ap teet ja perheen koko?

Olen myyjä ja meitä on 4 henkeä. Lapset on teini-ikäisiä.

-ap

Sittenhän sulla on mieskin joka varmaan jotain tienaa?

On. Tienaa suunnilleen saman verran. Kulut menee about puoliksi. 

-ap

Laittaako mieskin 800e ruokaan ja bensaan?

Ei. Mies laittaa sen 800 euroa sähkölaskuihin, vesilaskuihin, vakuutuksiin, jne. 

Aloituksessa kerroit, että sinä maksoit laskut ja laitoit tulevia varten rahaa jemmaan? Mitenkäs tämä nyt yhtäkkiä kääntyi niin, että mies makseleekin laskuja 800€ edestä? Vai onko teillä muka laskuja joka kuukausi niin paljon, että 800€ ei niihin riitä?

Ei tämä nyt mitenkään yhtäkkiä ole mihinkään kääntynyt. Maksoin laskuja. Kaikki minun verkkopankkiin tulevat laskut tältä kuulta ei ole vielä tulleet. Laitoin niihin tiedossaoleviin, joka kuukausi toistuviin laskuihin rahat jemmaan. Siirsin 800e ruokatilille ja käyttötilille jäi se 40e.

Miehellä on eri päivänä tilipäivä. Me on laskettu, että vuoden aikana samalla summalla, kun mun palkasta maksetaan ruoka- ja bensakuluja, mies maksaa meidän talouden muita kuluja. 

Niitä sellaisia "muita kuluja" tai "mysteerikuluja", joita mun mies esimerkiksi maksaa on sellaiset kuin 

sähkölasku, vesilasku, perheenjäsenten vakuutukset, kiinteistön ja sen irtaimen vakuutus, autovakuutukset, autoverot, kodin nettilaskut kaikkine laitteineen ja palveluineen, autojen huollot, kiinteistöverot, jätemaksut... On niitä aika monenlaisia. 

Siihen päälle sitten on vielä muitakin kuluja, esimeriksi puhelinlaskuja, lääkelaskuja, vaatehankintoja, jne. 

Tälläisiä esim itse maksoin tänään. Olen myös omasta halustani ostanut auton ja maksan sen rahoitusta ihan itse.

Mutta ei tän aloituksen tarkoituksena nyt ollut avata jokaista erillistä laskua meidän taloudesta, vaan lähinnä päivitellä sitä, kuinka liukkaasti ne pennoset sieltä tililtä katoaa. Ja taas huomenna saa raahautua töihin takomaan lisää, että voi sitten ensi kuun palkkapäivänä katsoa, jääkö tilille 30e vai jopa 50e.

No kai ne nyt kaikkoaa, kun tolkuttomat määrät laskuja joka kuukausi. Normaalisti ihminen ei tarvitse esim. vaatteita tai auton osia joka kuukausi sadoilla euroilla. 

Voi että te ootte ihania höpönassuja. Teillä ei vissiin ole laskuja ollenkaan, jos nuo mainitsemani normaalit laskut oli jotenkin tolkutonta? Vai onko se niin, että kun vaikka kodin vakuutuslasku tulee kerran vuodessa, niin sitä ei ole olemassa? Kyllä se silti pitää maksaa, vaikka se tulisikin vuoden välein... Kiinteistöveroa ei toki kaikilla ole, mutta tiedät varmaan, että kaupunkialueella sijaitsevassa talossa se yksinään voi olla useita satoja euroja?  Ei ole halpaa eläminen, vaikka tykkäisi monessa asiassa tinkiäkin.

Minä olen ostanut vaatteita viimeksi helmikuussa 2020 ennen koronahässäkän alkua. Mutta kuten sanoin, taloudessa on kaksi teiniä, enkä minä ainakaan ketään perheenjäsentä pakota liian pieniin vaatteisiin, saati rikkonaisiin.

-ap

No kyllä se aika tolkutonta on, jos JOKA KUUKAUSI saa laskuihin uppoamaan 1500€. Toki, jos lasket esim. vaateostokset laskuiksi, sitten voin jotenkin tuon ymmärtää. Minulla laskuja ovat sähkölasku, vesilasku, vakuutuslasku ja puhelin/nettilasku. Muita laskuja tulee äärettömän harvoin. 

Vierailija
98/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön 46 kirjoitti:

Minä myin kalaa tänään. Ahven fileitä myin 120 euroa sain 6.5 kilosta. 

Ihan hyvät rahat sain. Kulut oli jotain 5 euroa bensaan.

Autoilun lopetin ajat sitten. Siinä on säästynyt 4000 euroa. Ennen menikin bensaan 300 euroa kk. Nyt menee muutama kymppi. Pyörällä kuljen ja autolla vain jos on jotain tosi pakko kulkea.

Minä tunnistin elämän realiteetit jo varhain. Lähärikoulun jälkeen päätin jäädä kotipaikkakunnalle. Ostin 25000e rivitalo yksiön työpaikan vierestä, enkä tehnyt lapsia. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa ja olen säästänyt useamman kymppitonnin.

Suomi on hölmölä, jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on oikeus keskituloisen elämään ja se olisi joku normi.

Mitä varten säästät niitä kymppitonneja? Siis mihin aiot ne sitten käyttää? Vai säästätkö vaan säästämisen vuoksi ja kituuttelet siellä yksiössä, vaikka voisit elää mukavamminkin?

Vierailija
99/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki extratyö jos haluat elää leveämmin

Vierailija
100/402 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses mitä tuubaa😳🤮

Ei valtaosalle. Ainoastaan niille, jotka ovat jääneet jonnekin jumalan selän taakse asumaan. Valtaosa asuu kaupungeissa hyvin kulkuyhteyksien päässä tarpeellisista paikoista. Tämä ihan siksi, että valtaosa ei halua ajella tuntitolkulla viikossa autoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi