Palkkapäivä tänään, tilille jäi 40e
Se oli kuulkaa palkkapäivä tänään. Käyn töissä ihan normaalisti 5pv viikossa. Palkkaa tuli nettona 1500e.
Oon tehnyt sellaisen budjettitaulukon, paljonko rahaa tarttee pakollisiin kuluihin. Maksoin ne laskut pois, jotka olivat saapuneet ja loppuihin laitoin rahat valmiiksi toiselle tilille odottamaan laskujen saapumista. Ruokatilille laitoin 800 euroa, sieltä maksetaan myös autojen tankkaukset ja kaikki kodin pesuaine, tms. käyttötavarahankinnat. Olisi kiva, jos tästä rahasta jäisi yli, mutta yleensä ei mitään jää. Kaikkien pakollisten kulujen ja menojen jälkeen mulle jäi 40 euroa rahaa käyttötilille hummattavaksi. Musta se tuntuu aika vähältä.
Kommentit (402)
Meidän perheen nettotulot kuukaudessa on n 2200€/kk. Meitä vanhemmat plus teini. Ei saada muita tukia kuin lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä sä ap teet ja perheen koko?
Olen myyjä ja meitä on 4 henkeä. Lapset on teini-ikäisiä.
-ap
Sittenhän sulla on mieskin joka varmaan jotain tienaa?
On. Tienaa suunnilleen saman verran. Kulut menee about puoliksi.
-ap
Laittaako mieskin 800e ruokaan ja bensaan?
Joo, minäkin sain palkan ja siirsin sen toiselle tilille. Nyt on 0 euroa käytettävissä koko kuussa, mitä teen?
... Huokaus. Nolla-aloitus. ...
Muuten meneekö teillä todella ruokaan + pesuaineeseen + ehkä bensaan 1600 e kuussa? Kun teitä oli kaksi saman verran tienaavaa ja molemmat maksavat puolet kuluista?
Yksineläjä kirjoitti:
Palkkani ollut nettona 2000-2500 vuosia eri töistä.
Säästöön jaa vähintään 500 euroa joka kuukausi. Olen säästänyt 80 tonnia jo säästötilille.
Hyvin silti elää eikä tarvii luopua mistää ja syön mitä haluan. Ruokaan menee siinä 400 euroa kuukaudessa.
Minä en lomaile, en käy ulkomailla. Siinä säästyy rahaa. Muutenkaan en matkustele kovin paljon. Viimeksi kävin ruotsissa kalastusreissulla v 2016.
Ja minkä kokoinen perhe sinulla on ? Mitä harrastatte ? Miten pitkä työmatka sinulla on. Montako autoa taloudessasi on ?
Vierailija kirjoitti:
Joo, minäkin sain palkan ja siirsin sen toiselle tilille. Nyt on 0 euroa käytettävissä koko kuussa, mitä teen?
Muuten meneekö teillä todella ruokaan + pesuaineeseen + ehkä bensaan 1600 e kuussa? Kun teitä oli kaksi saman verran tienaavaa ja molemmat maksavat puolet kuluista?
No jos se toinen puolisko vaikka maksaa tuon verran muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita kuluja? Ap:han kertoi jo laskujakin maksaneensa.
miksi ap täällä kiukuttelee yli kulutustaan lopeta työt ja siirry ruoka jonoon jonottamaan tuskin idiootille riittäisi edes 7000e kk
Työpaikkakin on valinta, tuskin on Suomen ainoa ja on muutakin töitä. Jos taas oikeasti on ainoa mahdollinen työpaikka niin alanvaihtokin olisi valinta, tai sen tekemättä jättäminen. Ei kannata ajatella itseään ansaan, jos ei ole tyytyväinen tilanteeseensa. Jos oikeasti on tehnyt parhaat ,ahdolliset valinnat niin sitten on hyvä mennä niillä.
Vierailija kirjoitti:
800 ruokaan ja bensaan on melko hyvin. :) Saa varmasti vähän katsoa mitä ostaa, mutta ruokalaskussa voi halpuuttaa silti kun hyväksyy sen että muutamina päivinä syödään keittoja ja korvataan liharuokia kasvisruuilla. Sillä tavalla saisit varmasti laskettua noita menoja suht pienin muutoksin 50€ kuussa mikä on 200€ kuukausitasolla.
Tää ruokakauppa on sellanen murheenkryyni. Oon monta kertaa tässä yrittänyt tsempata, mutta kun ei se vaan onnistu. Tai siis korjaan, YKSIN se ei onnistu. Itse teen aina ruokalistan, teen sen mukaan kauppalistan ja ostan vain ne tuotteet, mitä listalla on. Tällein säästää oikeasti paljon.
Mutta sitten. Ei tarvii kun sen yhden kerran, kun mies käy "hakemassa kaupasta vähän jotain" ja kaikki mun suunnittelu ja säästäminen on aivan turhaa. Hänelle ruokabudjetti ei ole mikään ongelma, koska ei olla koskaan nähty nälkää, eikä ole uhkaa, että ruoka loppuu ennen seuraavaa tilipäivää.
Itse voisin elää todella halvalla ruokabudjetilla, mutta nää perheenjäsenet on eri kastia. Ja kyllä, myönnän, että tuntuis pahalta sanoa teinille, etten osta marjoja tai hedelmiä, koska ne on kalliita. Olen kuitenkin tyytyväinen, että syövät tosi terveellisesti (vaikkakin paljon).
-ap
Eli 3 000€/kk nettona ja silti vielä vingut, että rahaa jää liian vähän ylimääräiseen. Miten paljon niitä laskuja oikein on???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita kuluja? Ap:han kertoi jo laskujakin maksaneensa.
No jos hän maksoi esim. sähkölaskun, puhelinlaskuja, vakuutuslaskuja, kenties teinien harrastusmaksuja
Ja puoliso maksaa esim. asunnon lainaa , vesimaksua jne.
Mutta näillä palstan aloitusten perusteella useimmiten suuri osa tietysti jää arvailujen varaan.
No, eihän tuota ikuisesti kestä. Jos lapset on teinejä, niin jokusen vuoden kuluttua ne muuttavat jo omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800 ruokaan ja bensaan on melko hyvin. :) Saa varmasti vähän katsoa mitä ostaa, mutta ruokalaskussa voi halpuuttaa silti kun hyväksyy sen että muutamina päivinä syödään keittoja ja korvataan liharuokia kasvisruuilla. Sillä tavalla saisit varmasti laskettua noita menoja suht pienin muutoksin 50€ kuussa mikä on 200€ kuukausitasolla.
Tää ruokakauppa on sellanen murheenkryyni. Oon monta kertaa tässä yrittänyt tsempata, mutta kun ei se vaan onnistu. Tai siis korjaan, YKSIN se ei onnistu. Itse teen aina ruokalistan, teen sen mukaan kauppalistan ja ostan vain ne tuotteet, mitä listalla on. Tällein säästää oikeasti paljon.
Mutta sitten. Ei tarvii kun sen yhden kerran, kun mies käy "hakemassa kaupasta vähän jotain" ja kaikki mun suunnittelu ja säästäminen on aivan turhaa. Hänelle ruokabudjetti ei ole mikään ongelma, koska ei olla koskaan nähty nälkää, eikä ole uhkaa, että ruoka loppuu ennen seuraavaa tilipäivää.
Itse voisin elää todella halvalla ruokabudjetilla, mutta nää perheenjäsenet on eri kastia. Ja kyllä, myönnän, että tuntuis pahalta sanoa teinille, etten osta marjoja tai hedelmiä, koska ne on kalliita. Olen kuitenkin tyytyväinen, että syövät tosi terveellisesti (vaikkakin paljon).
-ap
Miksi mies ei maksa itse omasta palkastaan niin "haen kaupasta vähän jotain" kuluja?
menot tulot hallinta kirjoitti:
miksi ap täällä kiukuttelee yli kulutustaan lopeta työt ja siirry ruoka jonoon jonottamaan tuskin idiootille riittäisi edes 7000e kk
Minusta näyttää nyt siltä, että se taida olla sinä, kun kiukuttelet.
En minä mielestäni kiukutellut. Totesin vain, että minusta se jäljelle jäänyt 40 euroa ei ole kovin paljon. Toki saat aivan vapaasti olla siitä eri mieltä.
-ap
Niin ja mitä sä kuvittelee, että muilla ihmisillä jää laskujen jälkeen? Et ole mitään köyhälistöä, aika normaali palkka.
10 päivä palkka päivä? Valtion elatusmaksu ennakko päivä on kyllä aina 10 päivä !
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas. Ei tietenkään mene 1600 euroa. Meinaatko, että kun maksoin puhelinlaskun, niin mies maksaa sen saman laskun uudestaan?? No ei tietenkään.
Kun mä laitan rahaa ruokatilille, niin SAMALLA SUMMALLA mies maksaa esimerkiksi vakuutusmaksuja ja sähkölaskuja.
Minulla jää tt-tuestakin enemmän säästöön kuin ap:lla palkastaan, vaikka ap:lla on kaksi maksajaa ja minä maksan kaiken yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas. Ei tietenkään mene 1600 euroa. Meinaatko, että kun maksoin puhelinlaskun, niin mies maksaa sen saman laskun uudestaan?? No ei tietenkään.
Kun mä laitan rahaa ruokatilille, niin SAMALLA SUMMALLA mies maksaa esimerkiksi vakuutusmaksuja ja sähkölaskuja.
Yleensä puoliksi maksaminen tarkoittaa sitä, että molemmat osallistuvat SAMALLA SUMMALLA tietyn kategorian kuluihin. Helkkarin kallista sähköä teillä, jos siihen 800€/kk menee.
Palkkani ollut nettona 2000-2500 vuosia eri töistä.
Säästöön jaa vähintään 500 euroa joka kuukausi. Olen säästänyt 80 tonnia jo säästötilille.
Hyvin silti elää eikä tarvii luopua mistää ja syön mitä haluan. Ruokaan menee siinä 400 euroa kuukaudessa.
Minä en lomaile, en käy ulkomailla. Siinä säästyy rahaa. Muutenkaan en matkustele kovin paljon. Viimeksi kävin ruotsissa kalastusreissulla v 2016.