Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

<3 MARRASMURUJEN TIISTAI <3

24.10.2006 |

Ei vielä huvita mennä nukkumaan joten aattelin aloittaa meille tiistain pinoa.

Koska kello on jo yli puolenyön puhun jo tiistaista tänään-muodossa :)

Tänään on tosiaan käynti tuonne synnytyssairaalaan jonka tarkoituksena olisi sopia (vihdoin ja viimein?) tuo sektiopäivä.

Olen ollut viimeiset pari päivää kuin tulisilla hiilillä, jännittää aika paljon.

Toisaalta olen kiitollinen siitä että tämä odotus on kohta ohi, aika raskasta aikaa on ollut. Ainakin jos miettii näitä viimeistä kolmea viikkoa...

Supistukset ovat muuttuneet aika koviksi tässä viime päivinä, yöt ovat olleet ajoittain aika tuskallisia. Säännöllisiksi supistuksiksi näitä ei voi kutsua mutta muutaman kerran on päässyt kyllä älähdys kun ottavat niin hyvin otteeseensa. Mielenkiinnolla odotan miten nämä ovat vaikuttaneet tuonne alakertaan. Viimeksi kohdunkaulaa oli jäljellä 2cm ja kohdun ulkosuu oli sormelle auki. Toivon että tilanne ei tuosta paljoa muuttunut sillä jos on niin leikkauskin varmasti ajoitetaan aikasemmaksi ja hassua kyllä toivon että vauva saisi kasvaa rauhassa ainakin vielä viikon verran omassa yksiössään.

Kotia on tullut järjesteltyä vaikka mistä kun yhtäkkiä tullut sellainen olo että mikään täällä ei miellytä enää. Kaikki on mukamas väärässä paikkaa...

Taitaa olla jonkinsortin pesänrakennusviettiä vain...

" Anoppi" on alkanut soittelemaan päivittäin ja kyselee että joko joko...

Mutta vastaus on aina sama, leikkauspäivää ei olla vielä sovittu ja itsekseen vauvalla ei ole lupaa syntyä.

Sukulaisten on ollut vaikea ymmärtää miksi kaikki lapsemme syntyvät sektiolla, eivät ymmärrä mun perussairautta sitten ollenkaan vaan aina saa olla selittämässä että mitä ja miksi. Aika rasittavaa...

Ei kai auta...

Nukkumaan sitä on mentävä vaikka ei yhtään huvittaisi. Aamulla aikainen herätys...

Pistetään pinoa vinoksi sitten tänäänkin :)

Swehina rv 37+2

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON niiiiin pitkiä pinoja ollut, ettei lukemisen jälkeen jaksa mitään kirjotella. Pääasias kuitenkin samanlaisia tuntemukisa itellä, ku muillakin. Tosin itse en oo vielä kyllästynyt raskaanaoloon. Johtuu osaksi varmaan siitä, että uskalsin alkaa nauttia tästä raskaudesta suht myöhään, kun viikolta 16 alkaen oon kuitenkin ollut saikulla. Pitkään aikaanhan ei mitään vaivoja oo ollut, mutta " turvallisille" viikoille asti ollaan oltu varmuuden vuoksi varovaisempia kaikessa tekemisessä.

Siitä päästäänkin seksiin... Kun mies palasi vipalta pidemmältä pelireissulta, ja viikkoja oli 37, päästiin viimein tosi toimiin. Ihan olin jo unohtanut, kuinka ihanaa se voi olla ;) Tietysti nyt alkaa jo olla hankalaa, mutta ehditäänpä vielä muutaman kerran, ennen vauvan syntymää. Sittenhän ei taas tiedäkään, kuinka pitkä aika menee seuraavaan kertaan... No eihän se nyt tärkein asia ole, mutta kyllä mä jo ainakin kaipasin, kun viimeksi toukokuulla rentoutuneesti uskaltanut toimia...

Niin ja meillä ei seksillä ole synnytyksiä käynnistetty. Yhdessä odotuskirjassa luki, että kohdunkaulan tulisi " kylpeä" spermassa, että vaikuttaisi. Tosin varmaan kypsyystilanne vaikuttaa, niinkuin joku jo mainitsi.

Minä olen myös meillä laittanut kaikki vauvan kamat paikoilleen, mutta en olisi sitä miehen antanut tehdäkään. Äiti kävi pesemässä ikkunat ja auttamassa verhot paikoilleen. Mies tekee muuten kyllä paljon kotitöitä ja on isompien lasten kanssa. Oli jo raskauden suunnitteluvaiheessa siitä puhe, että tällä kertaa jakautuu varmaan luonnostaankin niin, että minä huolehdin enemmän vauvasta ja hän isommista.

Onnea vielä kaikille vauvan tai vauvat saaneille!

tsemppiä teille, jotka jo sektiopäivän tiedätte! Toisaalta olis kiva tietää SE päivä, mutta toisaalta on onnellisen tietämätön, koska synnytys tapahtuu.

Pitäiskö pystyttää oma synnytyskertomuspino tuonne synnytys-puolelle?Vai joko on aloitettu? Laitettais sinne vaan kertomus, ettei kasvaisi mahdottomaksi ketjuksi. Tarvittaessa vois tietty aloittaa osan 2. Vauvapuolella tietty jatketaan pinoutumista sitten jatkossa ja nimipuolellekin vois laitaa pinon niille, jotka haluavat lastensa nimet julkistaa?????

TUULI MIhin aikaan sulla oli eilen neuvola? AJattelin vaan, et ku olin siinä keskusteluryhmässä aamulla, et olisitko ollut krannissa samaan aikaan? Ajattelin mennä vielä ensi kerralla, jos olen vielä kasassa...Muut on olleetkin melkein ensisynnyttäjiä, olis kiva, kun olis joku muukin uudelleensynnyttäjä...

Nyt jo vuoroa muille, huomenna taas neuvolaan

Bubbles 38+3

Vierailija
22/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mistä nyt näin äityi, mutta en meinaa liikkeelle päästä! Panadolilla ei ole mitään vaikutusta. Tuntuu, että oikea jalka menee alta jollain askelmalla. Ihan paniikki hiipi kroppaan kun mietin tulevia viikkoja vilkkaan kolmevuotiaan kanssa yksin (siis päivisin) ja sitten tulevaa synnytystä...

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Helpottaako välillä vai paheneeko? En kyllä ymmärrä kuinka voisi pahentua kun en nytkään voi istua edes vessanpöntölle...

Kylläpä laski mieleni ihan yhtä harmaaksi kuin tämä kelikin :(

Remu 35+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt mulle, mitkä vaatteet aiotte vauvalle laittaa sairaalasta kotiutuessa? Lähinnä pohdin tota toppapukuongelmaa, kun äippäpakkauksen puku on niin iso (joku kertoikin aiemmin, että turvakaukalossa vauva hukkuu pukuun), enkä viitsisi/hennoisi ostaa pientä pukua, joka jää vähälle käytölle. Olisiko äitiyspakkauksen vanupuvusta mihinkään, jos laittaisi alle villa- tai fleecevaatetta?

Täällä ollaan myös tosi selkävaivaisia. Oikealta keskiselän kohdalta vihloo tosi pahasti ja myös etupuolelta oikean rinnan alta. Tuntuu kuin kylkiluu olisi poikki (vaikka en kylläkään tiedä miltä se tuntuu...). Sitten vielä supistelee oikein kipakasti juuri tosta rinnan alta. Tosi hankalat oltavat.

timaja 36+5

Vierailija
24/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli TOIVOTTAVASTI (mutta tuskin...) viimeinen neuvolakäynti ennen synnytystä. Aika kuitenkin varattiin vielä kahden viikon päähän kun ensi viikolla on äitiyspolilla kontrolli. Hb oli 115, hittolainen, terkka sano viimeks et olis hyvä olla yli 120 kun lähtee synnyttään... Painoa on nyt tullut kaiken kaikkiaan 7,5kg (alussa tippui melkein saman verran). Verenpaine edelleen koholla 149/99, vauvalla syke noin 140 ja ilmeisesti hiukan laskeutunut. Joku kyseli SF-mittoja, minulla on nyt 32,5cm raskausviikoilla 38+5, eli ei kovin suuri vaikka makkaroitakin masusta löytyy. Kovin yksilöllisiähän noi tuntuu olevan...

G: Seksistä en tiedä käynnistäjänä, meillä taitaa olla kohta pari viikkoa viime kerrasta ja voishan sitä ainakin kokeilla. Minulla olis sitä kypsymistäkin hiukan tapahtunut, joo myös henkistä :) Meillä olen kanssa minä laitellut vauvan tavarat paikoilleen, mutta mies on tehny kaikki kokoamishommat.

Vähän täällä olen kateellisena niille jotka tietävät tarkan päivän ja tavan synnyttää, puhumattakaan heistä joilla se on jo takana... No onpahan jotain mitä jännittää kun ei tässä muutakaan voi. Tänään lämmitän taas saunan ja käyn ennen sitä kävelyllä kovettamassa vatsakumpuni! Tuu jo, tuu jo!!

the-masu ja pikkuakka 38+5

Vierailija
25/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon meinannut pari kertaa lentää naamalleni, kun on jalat mennyt alta. Iltaisin makaan kyljelläni sohvalla ja katselen BB:tä. Siitä kun nousen vessaan, niin jalat ei meinaa toimia. JOko lonkasta tuntuu tai sitten joku hermo nivusissa. Aika kamala tunne, kun ei pysty hallitsemaan jalkojaan. Ja sit ku ajattelee, että kaatuis mahan päälle tms. Kuitenkin tuota massaa aikalailla, et vois tulla ihan vahinkoakin. Mies jo sanoi mulle, että ensin nouset siihen istumaan ja varmistat, että pääset liikkeelle, ettei vaan käy hassusti.

Ja niistä kotiintulovaatteista. Jos kuljette autolla, ja saatte auton eka lämpimäksi, ei vauva varmaankaan palellu matkan aikana. Tuskaisen kuuma sille voi mieluumminkin tulla, jos on kovin paljon vaatetta. Mieluummin laittaisin sopivat villa tai fleecevaatteet ja vaikka peitto päälle, jonka voi sitten lämpimässä autossa ottaa pois. Tai sitten se pakkauksen vanuhaalari, joka ei tosin oo paljon sen pienempi, ku se toppiskaan. Mieti vielä tarvisitko kuitenkin jatkossakin sopivamman kokoista haalaria. Väliin jää helposti kylmää ilmaa, kun haalari on liian iso. Ja kyllä se tänä syksynä /talvena syntyvällle se pakkauksen haalari aikas iso on. Esim. 62-68 on varmaan aika soppeli, ja menee koko talven. Ensi talvena sitten tuo 80 senttinen pakkauksen puku.

Vierailija
26/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo vähän tasaantunu... paitsi tänään väsyttää hirveesti. Olen saanut myös mietittyä noita aamuisia ukko ajatuksia. Lähinnä mua harmittaa se, että laittamalla vauva juttuja mieskin sais vähän ajatuksen tasolla valmistauduttua vauvan tuloon. Niin ja tiedän sen, että ärsyynnyn suunnattomasti jos multa kysytään esim. missä vaipat on... ennen kuin ollaan edes mietitty missä ne vois olla. Mutta onneksi tosiaan meillä noi kotityöt jakaantuu lapsista huolehtimisen lisäksi tasan. Mies sitten tekee miesten hommat lisäksi ja minä lähinnä hoidan pyykin.... Kai mä tasaannuin heti, kun töistä tullessaan ehdotti mulle lepohetkeä ennen harrastukseeni menoa.

Kirsikalla ja Kanelisokerilla kuulosti olevan ihan hyvä tilanne... ja eihän sitä tiedä vaikka petipuuhat tois oikeesti sitä potkua käynnistymiseen. Ei niistä ainakaan haittaa ole!

Kirsikan kysymykseen, mun sf rv 36+4 oli 34.

Mä kannatan sitä synnytyskertomuspinoa synnytyspuolelle!

Sarafan

Vierailija
27/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka: Voi hyvin olla, että samaan aikaan pinnistellään synnärillä. Tänään on taas supistellut melko inhottavasti.

Selkä on ollut sökönä siitä heinäkuusta saakka, mutta nyt toki jo jalat jotenkin kantavat. Vaivaa on lähinnä iskiashermoissa molemmin puolin, varsinkin kun nousee istumasta. Tuntuu, että pakarapistokset joka askeleella vievät jalat alta. Housujen pukeminen on myös yhtä tuskaa, kun tuntuu, että aivot kyllä käskyttävät jalkoja nousemaan, mutta ne eivät silti nouse...lonkkanivel tuntuu myös oudon irtonaiselta ja se lonksuu ikävästi, lonkan vuoksi koko oikeaa jalkaa jomottelee sääreen saakka. Selän ja jalkojen isot lihakset huutavat Hoosiannaa...ovat kireät kuin viulunkielet.

Kyllä se meilläkin vauvan tulon valmistelu on ollut pääasiassa minun puuhaani. Mies on lähinnä pähkäillyt näitä autoasioita ja kokoillut kanssani pinnasängyn ja hoitotason. Eipä hän ihan henkisesti taida olla niin valmis kuin minä vauvan syntymään.

Hienoa, että täällä on niin moni saanut tänään selvyyden sektioajasta ja käynnistyksestä! Ei mene enää kauan kun meillä alkaa toden teolla syntymään pikkuisia muruja enemmänkin. Bubblesin ehdotelmat synnytystarinoista ja nimipinosta saavat ainakin minulta kannatusta.

Talvipuvusta: Mielestäni vauvalle kannattaa ehdottomasti ostaa talveksi puku kokoa 62-68cm. Tässä tulee vielä ihan kamalat paukkupakkaset tammi-helmikuussa, eikä se vanupuku ole riittävä (ei pidä tuulta ja tuiskua). Äitiyspakkauksen pukuun vauva hukkuu ensimmäiset puoli vuottaan, eikä sekään kovin kivaa ole.

Synnäriltä kotiin lähtiessämme puen pikkuisen ostamaani toppapukuun jos on kovin kylmä tai tuulinen ilma. Jos on näin lämmin kuin nyt, riittänee vanupuku + alle ostamani ruskovillan villapotkarit + villainen paita ja tietenkin talvihattu, jonka alle laitan ruskovillan silkkimyssyn sekä tumput ja töppöset (ne äitiyspakkauksen siniset). Toivotaan, ettei ilmat nyt ihan kovasti tässä muutaman viikon aikana kylmenisi. Tässä tosin oli jo välissä pari kylmää ja viimaista päivää, joten kaikki on mahdollista.

Nyt lopettelen ja käyn pitkäkseni. Supistelu on pikkuhiljaa hellittämässä, mutta tuon päänsä kanssa vauva vielä sinnikkäästi ruuvailee...oppisi jo, ettei sieltä enää minnekään luisteta kun on jo kiinnittynytkin...

Kanelisokeri 36+3

Vierailija
28/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan napaan ei uutta, synnyttyspuuhiin mielelläni jo ryhtyisin, vaikkakin ihan vain itsekkäästä kärsimättömyydestä ja uteliaisuudesta - olisi ihanaa tavata uusi ihminen :) Muuten ei mitään muuta syytä toivoa käynnistymistä, kaikki ok.

Kotiutumisvaatteista: Hankin vauvalle lämpöpussin kaukaloon ja sen sisälle varasin ylimääräisen vaatekerroksen (taitaa olla vuorellinen college-jakku ja -housut, villasukat ja lapaset ja myssy tietenkin). Lämpöpussia varmaan käytän vaunuissakin pehmeän kopan sisällä makuupussin rinnalla/lisänä paukkupakkasilla.Talvea varten hankin toppahaalarin kokoa 62. Taitaa mennä tämän vauvan kanssa äp:n haalari vähän " harakoille" , mikäli tulokas lähtee liikkeelle yhtä varhain kuin esikko ja tarvitsee kosteussuojatun puvun ensi vuonna.

Ingefära 38+0

Vierailija
29/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petipuuhat käynnistyksenä: Juu, siis tässä toimi sama kuin jo ekassa raskaudessa. Ihan saman kaavan mukaan meni molemmissa vedet 4h kuluttua " hommista" . Eli meillä näköjään pomminvarma keino.

Viime yönä meillä ei nukkunut kukaan... Vauvat kitisi ihan koko yön, olivat rauhassa vain sylissä. Aika rankalta tämä tuntuu, mutta eiköhän arki ala sitten joskus järjestäytymään. Maitoa riittäisi yhden täysimetykseen (mikä on upeaa, koska esikoisen kanssa ei onnistunut - laiska imijä), mutta ei tietenkään kahden. NAN taitaa sopia nyt alkuunsa ainakin paremmin (esikoiselle oli Tutteli). Eiköhän tämä näinkin menettele, en ota stressiä. Aika harva taitaa pystyä täysimettämään kaksoset.

Nyt mulle on pukannut vähän kuumetta. En tiedä johtuuko unen puutteesta vai voisiko ola kohtutulehdus. Rintatulehdusta tuskin, ei ole kipeät, ei kyllä toisaalta kohtukaan. Täytyy nyt katsoa yö ja aamu, ja soitella neuvolaan, jos kuume jatkuu.

Niin ja kiitokset onnitteluista!

Alia ja Miska+Jouni 6pv

Vierailija
30/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää odottaa vielä viikko ennen käynnistystä.

Eli vasta rv 37 käynnistävät,vauvan painoarvio on nyt 3.3kg.

Mutta ei muuta sitten ihmeempää kirjoittelen huomenna sitten lisää...

Vierailija
31/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just saunasta tulin. Onkin kivasti repiny tuota lonkkaa taas tänään - todennäköisesti vauvan pää pyöriessä aiheuttaa hermojen puristumista....

Tänään oli nlalääkäri. Olikin sitten tän raskauden aikana neljäs eri lääkäri :( Ekan käynnin lääkäri jäi itse äitiyslomalle. Sen jälkeen oli uusi lääkäri, joka ei sit pärjännytkään tuolla (kielivaikeus oletettavasti) ja lähti pois. Hänen jälkeensä oli vanhempi nainen, joka olis sopinu hyvin tuohon, mut tänään olikin sit varmaankin miun ikäinen ja oliskohan ollu virolainen. Tutki kyllä, mut puhetta ei juuri tullu - käynti kesti varmaan alta vartin...... Täällä on tuon kesäisen lääkärin poislähtemisen jälkeen ollut sijaiset, joita on revitty ympäri kaupunkia - välillä on päiviä, jolloin ei edes saada lääkäriä.... Noh, onneksi ei tarvi enää mennä.....

Vointi muutoin ihan hyvä, mut mieli ollu vähän maassa tänään. Jotenkin väsy olo, vaikka saanut nukuttua kyllä ihan normaaliin tapaan. Ehkä sitä kaipaa sellaisia kunnon ulkoiluhetkiä koiran ja lastenkin kanssa, kun nyt ei jaksa..... Josko tämä tästä :)

Joku kyseli mitä olen tehnyt pukin pakettiin - parit kynsikkäät (veljelle ja lankomiehelle), sukat (anopin avopuolisolle), äidilleni ja anopilleni stoolat (oli edellisessä modassa ohje - helppo ja nopea oli tehdä), isälleni slipoverin, jonka etupuolen neuloin ja takaosan tein fleecestä (tein ihan omasta päästäni tuon). Vielä veljen vaimon lahja odottaa aloittamista, mut sen voi tehdä vaikka vauvan synnyttyäkin, kun ei vie suuremmin aikaa, eli aion huovuttaa kaulaliinan... että tällaiset lahjat. kummilapset saavat ihan ostotavaraa, kun olen löytänyt kivat jutut tuossa kuukausi sitten - pelit, kirjat yms. ovat aina toimivia. Niitä myös sai kivalla hinnalla tuolta alennusmyynneistä....

Mut nyt on varmaan lähdettävä lepäämään, et jaksaa huomenna neitojen kanssa seurakunnan kerhossa olla.....

--Mirpa ja kohta masun läpi puskeva masukki--