Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella älykkäiltä ihmisiltä puuttuu usein empatiakyky

Vierailija
10.08.2022 |

Siksi vaikuttavat niin ylimielisiltä! Mistä johtuu?

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta todella älykkäillä on usein asperger tai sen tyyppisiä piirteitä. Eli joo, olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Usein on suhteellista. Jos vähemmän älykkäillä yleisyys on yksi sadasta, niin älykkäillä se voi olla kaksi sadasta. Siitä saa raflaavan otsikon, että autismi on kaksi kertaa yleisempä.

Vierailija
122/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-pomoilla ei sitä ollut. Siksi ovat exiä.

Älykkäät pomot ovat harvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuet ei riitä nyyh nyyh kirjoitti:

tyhmille laiskoille vali vali ihmisille on turha uhrata aikaa. tyhmille jotka väittävät että oma ahdinko on aina muiden syytä on turha alkaa empatiaa jakamaan ei mee perille että kyllä ne syyt on ihan omissa valinnoissa.

Eipä sinulla sitä empatiaa edes ole mistä jakaa kenellekään. Älä yliarvioi itseäsi.

Vierailija
124/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikolliset ja empatiakyvyttömät ihmiset ovat juurikin eniten keskimääräistä tyhmempiä ja ÄO alhaisempi,

että aloittaja on niin väärässä kuin vain voi olla, asia on juuri päinvastoin.

Vierailija
125/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiasta ei ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa niin kuin muistakin tunteista

Vierailija
126/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas vaikuttaa siltä, että erityisen tuomitsevilla ihmisillä on paljon useammin tarve esiintyä omaa älykkyyttään ja erinomaisuuttaan korostaen. Näin voi vaikuttaa, että erityisen älykkäiltä vaikuttavat ihmiset olisivat armottomampia ja kylmempiä. Todella älykkäät JA empaattiset ihmiset eivät välttämättä pyri tuomaan paremmuuttaan sillä tavalla esille yhtä usein, että kukaan juuri heihin kiinnittäisi erityistä huomiotakaan tämän älyn tai empaattisuuden (tai sen puuttumisen) suhteen.

Vierailija
127/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te mukaälykkäät keksitte niin tyhmiä esimerkkejä empatian osoittamiselle?  Annatte esimerkiksi jonkun hammaskivun jne. Osoittaa miten pihalla olette. Miettikää nyt vaikka tilannetta, jossa puolisonne lapsi tai ystävänne lapsi kuolee. Riittääkö empatia?

Ei koskaan ole kukaan valittanut lapsen kuolemasta. Sen sijaan lukuisat ihmiset on valittaneet, että rahat ei riitä samalla tuhlaten kaikkeen älyttömään, ja lihomisesta (siis ihan terveet ihmiset) ja miten väärin onkaan , kun itse otetut velat pitää myös maksaa.

Vierailija
128/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiasta ei ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa niin kuin muistakin tunteista

Empatiasta voi olla myös haittaa, kun ihminen oikeasti alkaa sääliä itseä asioista jotka on pielessä, mutta olisivat hänen itsensä muutettavissa. Ne joilta on lapsi kuollut, eivät yleensä ruikuta enää pikkujutuista.

Vierailija
129/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykkäät ihmiset taitavat usein olla lievästi autistisia, lähinnä saisivat asperger-diagnoosin, vaikkapa Einstein, Feynman, Elon Musk, jne, jne. Autismi ja empatia lienevät melko kaukana toisistaan?

Feynman ei ollut autisti eikä testien perusteella älyllisesti lahjakas.

Hän sai tulokseksi ÄO testistä 124, kun Mensan rajana on 130.

Loistava fyysikko kyllä.

Albert Einsteinilla IQ oli n. 120, kun taas Feynmanilla se oli 125. Nykykäytännön mukaisesti, siis jos Mensaa uskoo - ja miksi emme Mensaa uskoisi? - ko. herrat eivät olleet älyllisesti huippulahjakkaita. 

Einsteinillä täytyy olla ollut korkeampi äo, koska minullakin on selvästi korkeampi kuin tuo 120, enkä silti aina ymmärrä kaikkia Einsteinin yhtälöitä ja teorioita.

Hänellä on saattanut olla add ja hahmotushäiriö, minkä takia oli hajamielinen.

Mistä ihmeestä moinen mielikuva? Varmaan ulkoisen habituksen perusteella. Einstein oli muuta kuin hajamielinen tai pelkästään matemaattisesti älykäs. Se ilmenee pelkästään jo hänen lukemattomista aforismeistaan.

Hän usein unohti esimerkiksi nousta junasta pois oikealla asemalla. Einsteinin arkitaidot olivat surkeat sen takia, kun hän hän keskittyi mielessään olevaan ongelmaan ja unohti olennaisen ympäristössään.

Vierailija
130/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiasta voi olla myös haittaa, kun ihminen oikeasti alkaa sääliä itseä asioista jotka on pielessä, mutta olisivat hänen itsensä muutettavissa. Ne joilta on lapsi kuollut, eivät yleensä ruikuta enää pikkujutuista.

Tuo ei ole totta, isot vastoinkäymiset eivät aiheuta sitä että pienet ongelmat lakkasivat olemasta inhottavia.

Vierailija
131/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta taas vaikuttaa siltä, että erityisen tuomitsevilla ihmisillä on paljon useammin tarve esiintyä omaa älykkyyttään ja erinomaisuuttaan korostaen. Näin voi vaikuttaa, että erityisen älykkäiltä vaikuttavat ihmiset olisivat armottomampia ja kylmempiä. Todella älykkäät JA empaattiset ihmiset eivät välttämättä pyri tuomaan paremmuuttaan sillä tavalla esille yhtä usein, että kukaan juuri heihin kiinnittäisi erityistä huomiotakaan tämän älyn tai empaattisuuden (tai sen puuttumisen) suhteen.

Hyvä huomio. Empaattinen ja älykäs ihminen myös usein tulee toista vastaan samalle tasolle, niin että älykkyys ei koskaan tule ilmi vähemmän älykkäälle. Interaktio ja yhteistyö sujuu paremmin, kun vähemmän älykkäällä ei tule vähempiarvoinen ja hätääntynyt olo, kun ei ymmärrä toista.

Vierailija
132/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullisen älykkäänä empatia on kyllää vuosien varrella karissut.

Ihmiset tekevät samoja virheitä uudestaan ja uudestaan, eivätkä opi karujenkaan oppituntien jälkeen. Ei olla edes kiinnostuneita hoitamaan asioita paremmin.

Jos tukee ja auttaa jotain ihmistä jossain ongelmassa ja hän ajautuu samaan jamaan yhä uudestaan vain omien hölmöjen päätöstenaä jälkeen, ei enää jaksa välittää.

Joskus olen auttanut ihmisiä suurillakin työmäärillä tai rahasummilla, mutta ei edes kiitosta ole kuulunut. Päinvastoin, jos olen jonkin hyvin pienen palveluksen pyytänyt, ei sitäkään ole tehty.

Vierailija
133/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulkitsee väärin koska on itse alemmuudentuntoinen tollo. Heikko itsetunto johtaa tuollaisiin tulkintoihin. Koska eihän se, että toinen pitää sinua itsensä veroisena ja hämmästyy tietämättömyytesi syvyydestä, voi mitenkään olla vain sitä, että hän piti sinua vertaisenaan ja sinä et yllättäen sitä ollutkaan.

Empatiakyky ei tarkoita sitä mitä ap luulee. Kyllä tyhmyys on tyhmyyttä ja älykkyys ei mitenkään sulje pois empatiaa. 

Ei tyhmyys sinänsä ansaitse empatiaa. Ei tyhmä itse tolloudestaan kärsi vaan siitä kärsivät kaikki hänen ympärillään.

Vierailija
134/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia on hyödyllistä, kun sitä voi käyttää hyväksi. Empatialla (teeskennellyllä) saa manipuloitua suurimman osan ihmisistä aivan 6-0.

Vierailija
135/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tulkitsee väärin koska on itse alemmuudentuntoinen tollo. Heikko itsetunto johtaa tuollaisiin tulkintoihin. Koska eihän se, että toinen pitää sinua itsensä veroisena ja hämmästyy tietämättömyytesi syvyydestä, voi mitenkään olla vain sitä, että hän piti sinua vertaisenaan ja sinä et yllättäen sitä ollutkaan.

Empatiakyky ei tarkoita sitä mitä ap luulee. Kyllä tyhmyys on tyhmyyttä ja älykkyys ei mitenkään sulje pois empatiaa. 

Ei tyhmyys sinänsä ansaitse empatiaa. Ei tyhmä itse tolloudestaan kärsi vaan siitä kärsivät kaikki hänen ympärillään.

Mikä sinä et olet muita haukkumaan? Et yhtään mitään.

Vierailija
136/145 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole totta, isot vastoinkäymiset eivät aiheuta sitä että pienet ongelmat lakkasivat olemasta inhottavia.

Sulla ei sitten ole ollut isoja ongelmia, vaan just niitä pieniä ja itse aiheutettuja. Ne joilla on ollut oikeita vastoinkäymisiä, eivät kaipaa enää empatiaa siihen että tuhlasinpa rahani tai voihan ylläri, pitääkö mun ihan itse maksaa laskut jotka olen ihan itse ottanut.

Vierailija
137/145 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurahdan sisäisesti aina kun joku palstan käyttäjä kehuu itseään älykkääksi. Kukaan älykäs ei varmasti tuhlaa aikaansa täällä.

Milloin kuulutaan mensaan ja seuraavaksi ollaan mystikko ja horoskooppiketjuissa ihmettelemässä yliluonnollisia. Hah

Vierailija
138/145 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag tror inte att någon kan vara riktigt intelligent utan empati. Då skulle en stor del av intellektet fattas.

Några tar upp här, hur folk om och om begår samma fel. Det framkommer inte om det är samma människor eller människor överhuvudtaget.

Det skulle vara intelligent att ta det ovan beskrivna faktumet i beaktande i stället för att ignorera det. Fantastiska, intelligenta lösningar inom affärslivet slår ofta fel då verkligheten inte beaktas och lösningarna blir för krångliga och dyra. Folk gör inte det bästa valet, utan ofta ett i ögonblicket. Om och om igen.

Vierailija
139/145 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyydellä ja herkkyydellä on korrelaatio. Älykkäiden aivot käsittelevät myös tunteita voimakkaammin kuin muilla. Kun mennään älykkyyskäyrällä yhä oikealle, autistiset piirteet yleistyvät myös. Uskon, että nämä ovat yhteydessä toisiinsa, eli mitä enemmän hälyä (havaintoja, tunnekuormaa, ääntä, valoa, liikettä) aivot keräävät, sitä vahvemmin ihminen alkaa sulkeutua tältä kuormitukselta.

Huomionarvoista kuitenkin on, että herkkyys ja empatia kasvavat tiettyyn rajaan saakka, eli tavallista älykkäämmät ihmiset ovat usein myös muita empaattisempia.

Vierailija
140/145 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnä pois, että olet itse tyhmempi ja sua ketuttaa toisten älykkyys. Sit viel semmottii, et kestät miehiltä mitä vain , mut ai että kui sua ärsyttää itteäs älykkäämpi nainen.

Sit tohon osu sul ny sattumalta toi empaattisuus, mut ois voinu yhtä hyvin olla jotai et älykäs naine ei oo hyvä käytännö kotitöissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi