Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola käynnin väli 5vko loppuraskaudessa!

Vierailija
15.12.2023 |

Hei, olen ensimmäistä kertaa raskaana ja mietityttää kun neuvolassa ei ollut aikoja ja saatiin aika vasta viiden viikon päähän edellisestä tapaamisesta. Olen jo viikolla 30, ja väli tuntuu kovin pitkältä. Raskaudessa ei ole ollut ongelmia, mutta stressaa ajatus noin pitkästä tauosta tsekkauksien välissä. Onko muilla ollut useamman viikon tauko neuvola-aikojen välissä näillä viikoilla, eli onko ihan normaali aika odotella seuraavaa käyntiä?:)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssipula valitettavasti. Näin se menee ja huonommaksikin. 

Vierailija
2/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on raskausdiabetes ja siksi myös mietityttää. Pitäisikö mennä yksityiselle tässä välissä? Onko joku käynyt yksityisellä tarkastuksissa jos väli neuvola-aikoihin on ollut pitkä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan korvaan kuulostaa suht normaalilta. Mulla 4 viikon välein ajan, ihan lopussa 2 ja 1 viikon välein.

Vierailija
4/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis ap, jolla raskausdiabetes?

Vierailija
5/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä käyntejä usein ole. Sitten seurataan tiheämmin jos ei lähde ajallaan syntymään. Mikä sua erityisesti huolestuttaa? Varmaan tunnet vauvan liikkeet niin selvästi että osaat itse seurata vointia. 

Vierailija
6/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen.

Vierailija
7/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni oli ollut viisi äitiysneuvolakäyntiä  enemmän kuin minulla oli. Resurssit huonontuneet.

Vierailija
8/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä käyntejä usein ole. Sitten seurataan tiheämmin jos ei lähde ajallaan syntymään. Mikä sua erityisesti huolestuttaa? Varmaan tunnet vauvan liikkeet niin selvästi että osaat itse seurata vointia. 

Huolestuttaa varmaan vain kun menee niin lähelle synnytystä tuo aika. Vauvan liikkeet tuntuu kyllä, mutta ovat minusta aika kevyitä. Toki myös toi raskausdiabeteksen vaikutus lapseen huolettaa, vaikka se onkin pysynyt melko hyvänä läpi raskauden.  Ehkä vain malttamattomana haluaisin kuulla että kaikki on edelleen hyvin, vaikka eihän se neuvolassa käväseminen mitään takaisikaan.

Vierailija
9/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, laskettuun aikaan on kuitenkin yli 2 kk. Jos on huoli sikiön voinnista, niin neuvolaan voi olla yhteyksissä aikaisemminkin. Radi on ilmeisesti ruokavaliohoitoinen, kun ei ole äitiyspolikontaktia asian tiimoilta. Kai sinulla verensokeriseurantavälineet on kotona?

Vierailija
10/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa raskauden seuranta, niin heti tulee Terveyskirjaston artikkeli aiheesta, josta voi lukea, mikä on suunniteltu seurantaohjelma Suomessa. Tuntuu, että ihan perustellusti ihmettelet.

Vierailija
11/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole raskausdiabetekseen seurantaohjeet? Ja ruokavalio-ohjeet?  

Vierailija
12/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, laskettuun aikaan on kuitenkin yli 2 kk. Jos on huoli sikiön voinnista, niin neuvolaan voi olla yhteyksissä aikaisemminkin. Radi on ilmeisesti ruokavaliohoitoinen, kun ei ole äitiyspolikontaktia asian tiimoilta. Kai sinulla verensokeriseurantavälineet on kotona?

Joo, ruokavaliolla on pysynyt melko hyvänä ja seurantalaitteet on kotona.

Mut hyvä kuulla että on ihan normaalia, jostain syystä tämä sai stressaantumaan ilmeisesti suotta:)

Vierailija
13/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän oli vuonna 2007? Olin silloin raskaana ja mielestäni loppuaika käytiin siellä miltei joka viikko vai muistanko ihan väärin??

Saako mistään tilastoja, miten näitä neuvolakäyntejä on vähennetty?

Vierailija
14/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut hyvä kuulla että on ihan normaalia, jostain syystä tämä sai stressaantumaan ilmeisesti suotta:)

Stressaaminen on luonnollista ja neuvolakäynti aina hetkeksi rauhoittaa mieltä. Siksi on ihan ymmärrettävää, että viiden viikon väli hermostuttaa.

Jos kotiseurannasta huolimatta tuntuu, että huolestuttaa, muista että neuvolaan voi aina soittaa.

Vierailija
15/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän oli vuonna 2007? Olin silloin raskaana ja mielestäni loppuaika käytiin siellä miltei joka viikko vai muistanko ihan väärin??

Lasketun ajan tienoilla noin, mutta ei vielä tuossa vaiheessa kuin ap.

Vierailija
16/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/odk00015

Tuolta näet kuinka usein käyntejä on yleensä. Ensisynnyttäjillä on rv 30-32 terveydenhoitajan käynti ja lääkäri rv 35-36 eli siihen voi hyvinkin tulla kuuden viikon väli ihan normaalisti. Rv 37 lähtien käynnit on sitten kahden viikon välein ellei ole jotain syytä käydä tiheämpään. 

Vierailija
17/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Riskit makrosomiaan ovat vähäiset, jos verensokerit pysyy hyvin hallinnassa.

Vierailija
18/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luota ainakaan nimellä A. K. Älä mene tuo nimiselle ainakaan. Jäiks. 

Vierailija
19/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin moni itseäni vanhempi työkaveri on kertonut, että kävivät vähän väliä, itselläni ollut muutenkin vain 4 tavallista käyntiä ja yksi lääkärikäynti tähän mennessä. Katsoin että raskauden aikana olisi odottavasta riippuen 8-12 käyntiä, joten viimeisillä viikoilla sitten aika tiheästi kai käyntejä.

Vierailija
20/38 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin moni itseäni vanhempi työkaveri on kertonut, että kävivät vähän väliä, itselläni ollut muutenkin vain 4 tavallista käyntiä ja yksi lääkärikäynti tähän mennessä. Katsoin että raskauden aikana olisi odottavasta riippuen 8-12 käyntiä, joten viimeisillä viikoilla sitten aika tiheästi kai käyntejä.

Muistelevat loppuraskauttaan. Itse sain esikoisen 2007 ja muistelen, että noin kerran kuussa käytiin jonnekin viikolle 36-37 saakka, sen jälkeen käynnit tihentyivät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi