Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella älykkäiltä ihmisiltä puuttuu usein empatiakyky

Vierailija
10.08.2022 |

Siksi vaikuttavat niin ylimielisiltä! Mistä johtuu?

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös testeissä älykäs, mutta silti myös empaattinen. Siitä huolimatta empaattisuus ei ole sana millä läheiset minua kuvailisivat.

En ymmärrä ihmisten tunnereaktioita, joissa ei ole järkeä. En ymmärrä, että tehdään rikos ja sitten itketään kun jäädään kiinni. En ymmärrä itseaiheutettuja ongelmia tai muitakaan ongelmia, jos niissä ryvetään vuosikaupalla tekemättä mitään.

Sen sijaan, jos näen pienen koululaisen menevän arkana ja jännittyneenä ison reppunsa kouluun ensimmäisenä päivänään vanhempiensa kanssa, saatan alkaa itkeä myötätunnosta toisen jännitystä kohtaan. Liikutun hyvin helposti muiden kokemasta vääryydestä ja sairauksista.

Mutta sitten taas jotkut asiat eivät liikuta minua ollenkaan, kun en saa niihin henkilökohtaista otetta.

Vierailija
82/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella älykkäissä on keskivertoa enemmän autisteja. Siksi saattavat vaikuttaa enemmän  empatiakyvyttömiltä kuin väestö keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin puuttuu ja myös usein rikkailtakin. Pitävät itseään jotenkin parempina kun heillä on paljon rahaa. Myös komeat ja kauniit pitävät itseään usein muita parempina ulkonäkönsä takia ja pitkät ihmiset parempina kuin köyhät.

Tarve lokeroida ihmiset helpommin käsitettävään muottiin on tyhmempää kuin ymmärtää elämää kokonaisuutena.

Sama yksilö voi elämän varrella olla laiha tai lihava, kaunis tai rupsahtanut. Moni taloudellisesti menestynyt on köyhistä oloista, kun on oppinut säästämään ja tekemään töitä ja kerryttänyt varallisuutta vähitellen. Meikin alla voi olla arpia. Et voi tietää kenestäkään.

Vierailija
84/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella empaattisilta ihmisiltä puuttuu usein äly.

Olen vähän samaa mieltä. Mulla on ihana työkaveri, joka on tosi empaattinen ja ihana ihminen. Mutta tämä empaattisuus vaikuttaa ihan liikaa hänen elämäänsä, kun kaikkien muiden murheet pitää niin surra. Jotenkin ei järki riitä siihen rajanvetoon itsen ja muiden välillä tässä asiassa. Muuten ei kyllä ole rajaton.

Vierailija
85/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella empaattisilta ihmisiltä puuttuu usein äly.

Pelkkä myötäeläminen ei elämässä auta, vaan haava tarvitsee kauniiden sanojen lisäksi myös laastarin tai tikkejä. 

Vierailija
86/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös testeissä älykäs, mutta silti myös empaattinen. Siitä huolimatta empaattisuus ei ole sana millä läheiset minua kuvailisivat.

En ymmärrä ihmisten tunnereaktioita, joissa ei ole järkeä. En ymmärrä, että tehdään rikos ja sitten itketään kun jäädään kiinni. En ymmärrä itseaiheutettuja ongelmia tai muitakaan ongelmia, jos niissä ryvetään vuosikaupalla tekemättä mitään.

Sen sijaan, jos näen pienen koululaisen menevän arkana ja jännittyneenä ison reppunsa kouluun ensimmäisenä päivänään vanhempiensa kanssa, saatan alkaa itkeä myötätunnosta toisen jännitystä kohtaan. Liikutun hyvin helposti muiden kokemasta vääryydestä ja sairauksista.

Mutta sitten taas jotkut asiat eivät liikuta minua ollenkaan, kun en saa niihin henkilökohtaista otetta.

Mitä hyötyä sinun myötätunnon itkuistasi on, sen enempää kuin valittamisesta niille, jotka ovat itse ongelmansa luoneet? Yhtä turhaahan se käytännön kannalta on. Sinulle tulee vaan jalo olo, kun myötäelät söpön koululaisen haasteissa mielikuvituksen tasolla.

Vierailija
87/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykäs ei pysty samaistumaan keskinkertaisiin, tyhmistä puhumattakaan. Elämänkokemus on niin erilainen.

Huippuälykäs juuri pystyy tähän ja siinä on ero älykkään ja autistin.

Aika harva ei-autisti pystyy samaistumaan mihinkään sellaiseen mitä itse ei ole kokenut elämässään.

Esimerkkejä on lukemattomia. Ollaan kateellisa toisten sairauksista, diagnooseista, työkyvyttömyydestä, läheisten kuolemista, onnettomuuksista ja ties mistä surullisista asioista. Somessa se näkyy erittäin hyvin, mutta myös oikeassa elämässä.

Vierailija
88/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykkäät ihmiset taitavat usein olla lievästi autistisia, lähinnä saisivat asperger-diagnoosin, vaikkapa Einstein, Feynman, Elon Musk, jne, jne. Autismi ja empatia lienevät melko kaukana toisistaan?

Feynman ei ollut autisti eikä testien perusteella älyllisesti lahjakas.

Hän sai tulokseksi ÄO testistä 124, kun Mensan rajana on 130.

Loistava fyysikko kyllä.

Vierailija
89/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ennen masennusta aika ylimielinen ja osa sitä oli älykkyys. Oletin että kaikille muillekin asiat on yhtä helppoja kuin mulle, ja on pelkästään laiskuutta ja itsekurin puutetta jos ei pärjää. No, tuli sitten masennus ja laittoi meikäläisenkin tilaan jossa ei vaan pysty eikä jaksa, eikä mikään määrä päätöksiä ottaa itseä niskasta kiinni auttanut.

Jos olet älykäs niin miten on mahdollista, että olet luullut ihmisten olevan samantapaisia kyvyiltään?

Vierailija
90/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein on hiukan liian yleistävä termi. Olen älykäs, mutta todella empatiakykyinen. Mieheni myös. Kuulumme Mensaan ja en koe että siellä valtaosa olisi empatiakyvyttömiä tai ylimielisiä. 

Eikös mensalaisia pidetä ihan yleisesti mulkaista visteinä? Useimmilla on kova pätemisen tarve. Mensasta lähdetään juuri näiden takia.

Vierailija
91/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Autisti ei ole älykäs. Älykkyys on paljon enemmän kuin vain hyvä matematiikassa tai jossain yhdessä asiassa. Älykkyys on kokonaisvaltaista. Eli jos et kykene ottamaan muita huomioon. Et ole älykäs.

Loistava kommentti! Liian paljon arvostetaan juuri matemaattista lahjakkuutta ja unohdetaan sosiaaliset kyvyt.

Viime vuosina on kuitenkin herätty huomaamaan, että juurikin myös sosiaalisesti lahjakas pärjäisi paremmin vaikkapa työelämässä ja toisi paljon lisäarvoa sinne.

Eri asia on tietysti se, milloin tämä todella tunnustetaan ja lähdetään esim. yrityksissä muuttamaan vanhoja piintyneitä ajatusmalleja.

Vierailija
92/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vaikutelma johtuu siitä, että tapaat enemmän keskivertoälykkäitä kuin niitä tosi älykkäitä. Ja sitten kun tajuat tavanneesi tosi älykkään, katsot sitä keskustelua ennakkoluulolasiesi läpi. Käsityksesi vahvistuu, oli kyse sitten toisen empatiakyvyttömyydestä tai sinun "älykkäät ovat ikäviä"-asenteestasi, mikä paistaa sille toiselle kyllä kohtaamisestasi läpi.

Mun analyysi: tapasit yhden (älykkääksi kokemasi) henkilön, jonka kanssa kemiat ei kohdanneet. Johtuuko se kummankaan älykkyydestä välttämättä?

Vierailija
93/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen paremmuus w-tuttaa itseä ja siksi se toinen nähdään k-päänä.

Vierailija
94/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama. Esimerkiksi eräs tuttu lähinnä ärsyttää, kun itkee ettei ole rahaa ruokaan. Ei varmaan, kun juuri esitteli kuinka oli taas ostanut ties mitä merkkilaukkuja, vaatteita, ja kenkiä. Ihan itse aiheutettu ongelma. En myöskään ymmärrä vuosikausien valittamista asioista. Joko niille asioille tehdään jotain, tai jos niitä ei voi muuttaa, asia hyväksytään. Että tällaista tämä nyt vaan on. Mutta minä myös itken erittäin herkästi jos näen mitä vaan itsestä riippumatonta kärsimystä, sodan uhreja, sairaita, rakkaitaan surevia. Eläinten kärsimystä en kestä nähdä yhtään, joku videopätkä saattaa saada viikonkin ajan purskahtelemaan itkuun. Tuntuu hullulta, kun moni pitää minua kylmänä ja kovana koska en taputtele päätä itse aiheutetuissa ongelmissa, kun samaan aikaan itse yritän kovettaa itseäni etten itkisi niin herkästi toisissa asioissa.

Vierailija
95/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykkäät ihmiset taitavat usein olla lievästi autistisia, lähinnä saisivat asperger-diagnoosin, vaikkapa Einstein, Feynman, Elon Musk, jne, jne. Autismi ja empatia lienevät melko kaukana toisistaan?

Loistava fyysikko kyllä.

124 äo:lla on jo älykäs. Yli 115 on "above average intelligence", siis älykäs. Mensan rajan ylittää vain 2% ja nämä määritellään lahjakkaiksi (gifted).

Vierailija
96/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava fyysikko kyllä.

124 äo:lla on jo älykäs. Yli 115 on "above average intelligence", siis älykäs. Mensan rajan ylittää vain 2% ja nämä määritellään lahjakkaiksi (gifted).

Enkö näin juuri sanonut

Vierailija
97/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Autisti ei ole älykäs. Älykkyys on paljon enemmän kuin vain hyvä matematiikassa tai jossain yhdessä asiassa. Älykkyys on kokonaisvaltaista. Eli jos et kykene ottamaan muita huomioon. Et ole älykäs.

Loistava kommentti! Liian paljon arvostetaan juuri matemaattista lahjakkuutta ja unohdetaan sosiaaliset kyvyt.

Viime vuosina on kuitenkin herätty huomaamaan, että juurikin myös sosiaalisesti lahjakas pärjäisi paremmin vaikkapa työelämässä ja toisi paljon lisäarvoa sinne.

Eri asia on tietysti se, milloin tämä todella tunnustetaan ja lähdetään esim. yrityksissä muuttamaan vanhoja piintyneitä ajatusmalleja.

Minä ehkä erottelisin älykkyyden, lahjakkuuden, ja viisauden toisistaan. Joku voi olla tosi älykäs olematta viisas. Ja joku voi olla sosiaalisesti lahjakas muttei pärjää oikein arjessa. Viisautta voi joka tapauksessa löytyä mistä vain, älyn määrästä huolimatta.

Vierailija
98/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava fyysikko kyllä.

Enkö näin juuri sanonut

Hän ei ollu TODELLA älykäs, keistä tässä ketjussa puhutaan

Vierailija
99/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava fyysikko kyllä.

Enkö näin juuri sanonut

No niinpä sanoitkin joo.

Vierailija
100/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ÄO-testi oli virheellinen siinämielessä,

että Feynman oli 1900-luvun merkittävämpiä fyysikoita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi