Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella älykkäiltä ihmisiltä puuttuu usein empatiakyky

Vierailija
10.08.2022 |

Siksi vaikuttavat niin ylimielisiltä! Mistä johtuu?

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös testeissä älykäs, mutta silti myös empaattinen. Siitä huolimatta empaattisuus ei ole sana millä läheiset minua kuvailisivat.

En ymmärrä ihmisten tunnereaktioita, joissa ei ole järkeä. En ymmärrä, että tehdään rikos ja sitten itketään kun jäädään kiinni. En ymmärrä itseaiheutettuja ongelmia tai muitakaan ongelmia, jos niissä ryvetään vuosikaupalla tekemättä mitään.

Sen sijaan, jos näen pienen koululaisen menevän arkana ja jännittyneenä ison reppunsa kouluun ensimmäisenä päivänään vanhempiensa kanssa, saatan alkaa itkeä myötätunnosta toisen jännitystä kohtaan. Liikutun hyvin helposti muiden kokemasta vääryydestä ja sairauksista.

Mutta sitten taas jotkut asiat eivät liikuta minua ollenkaan, kun en saa niihin henkilökohtaista otetta.

Mitä hyötyä sinun myötätunnon itkuistasi on, sen enempää kuin valittamisesta niille, jotka ovat itse ongelmansa luoneet? Yhtä turhaahan se käytännön kannalta on. Sinulle tulee vaan jalo olo, kun myötäelät söpön koululaisen haasteissa mielikuvituksen tasolla.

Turhaahan se on mutta valittajat kuormittavat läheisiään valittamalla kun mikään neuvo tai myötätunto ei auta tai riitä.

En todellakaan koe mitään jaloutta liikuttuessani muiden puolesta. Olipa hassu olettamus. Koululainen oli vain ei-henkilökohtainen esimerkki myötätunnosta, kun en halua läheisteni asioita kirjoitella edes anonyymipalstalle.

Mutta on minunkin elämässäni ihmisiä, joiden tiedän olevan älykkäitä ja empaattisia ja joille muiden ihmisten lohduttaminen on vaikeaa kun yrittävät vain ratkaista toisen ongelman. Jos tarvitsen lohdutusta niin en minä sitä heiltä hae. Haen sitä niiltä, jotka osaavat kuunnella ilman neuvontaa. Neuvoja kuuntelen sitten, kun lohdun tarve on täytetty

Vierailija
102/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykkäät ihmiset taitavat usein olla lievästi autistisia, lähinnä saisivat asperger-diagnoosin, vaikkapa Einstein, Feynman, Elon Musk, jne, jne. Autismi ja empatia lienevät melko kaukana toisistaan?

Feynman ei ollut autisti eikä testien perusteella älyllisesti lahjakas.

Hän sai tulokseksi ÄO testistä 124, kun Mensan rajana on 130.

Loistava fyysikko kyllä.

Albert Einsteinilla IQ oli n. 120, kun taas Feynmanilla se oli 125. Nykykäytännön mukaisesti, siis jos Mensaa uskoo - ja miksi emme Mensaa uskoisi? - ko. herrat eivät olleet älyllisesti huippulahjakkaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän älykkyyden lajista mahtaa olla kysymys (esim. matemaattis-looginen tai analyyttinen älykkyys tms.)? Älykkyyttäkin on monenlaista, joten en usko tuohon tekemääsi yleistykseen. Empatiaakin on aika vaikea mitata. Perustuukohan väitteesi omakohtaiseen mielikuvaan älykkyydestä kuin johonkin empiirisesti tutkittuun tietoon. Oma mielikuvani on päinvastainen: älykkäissä ihmisissä on niin empaattisia kuin vähemmän empaattisia aivan kuten ihmisissä yleensäkin.

Vierailija
104/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä, että sinä odotat tietynlaista reaktiota ja pidät tietynlaista reaktiota empatian osoituksena, vaikka empatiaa voi osoittaa lukuisilla muilla tavoilla kuin mitä ehkä itse olet ajatellut empatian osoittamiseksi. Älykkäät ihmiset saattavat usein myös kommunikoida hyvin analyyttisesti ja tarkasti ja sekin voi tuntua kovalta ja kylmältä, jos itse ei sellaista ajattelua harrasta.

Vierailija
105/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös testeissä älykäs, mutta silti myös empaattinen. Siitä huolimatta empaattisuus ei ole sana millä läheiset minua kuvailisivat.

En ymmärrä ihmisten tunnereaktioita, joissa ei ole järkeä. En ymmärrä, että tehdään rikos ja sitten itketään kun jäädään kiinni. En ymmärrä itseaiheutettuja ongelmia tai muitakaan ongelmia, jos niissä ryvetään vuosikaupalla tekemättä mitään.

Sen sijaan, jos näen pienen koululaisen menevän arkana ja jännittyneenä ison reppunsa kouluun ensimmäisenä päivänään vanhempiensa kanssa, saatan alkaa itkeä myötätunnosta toisen jännitystä kohtaan. Liikutun hyvin helposti muiden kokemasta vääryydestä ja sairauksista.

Mutta sitten taas jotkut asiat eivät liikuta minua ollenkaan, kun en saa niihin henkilökohtaista otetta.

Mulla on sama. Esimerkiksi eräs tuttu lähinnä ärsyttää, kun itkee ettei ole rahaa ruokaan. Ei varmaan, kun juuri esitteli kuinka oli taas ostanut ties mitä merkkilaukkuja, vaatteita, ja kenkiä. Ihan itse aiheutettu ongelma. En myöskään ymmärrä vuosikausien valittamista asioista. Joko niille asioille tehdään jotain, tai jos niitä ei voi muuttaa, asia hyväksytään. Että tällaista tämä nyt vaan on. Mutta minä myös itken erittäin herkästi jos näen mitä vaan itsestä riippumatonta kärsimystä, sodan uhreja, sairaita, rakkaitaan surevia. Eläinten kärsimystä en kestä nähdä yhtään, joku videopätkä saattaa saada viikonkin ajan purskahtelemaan itkuun. Tuntuu hullulta, kun moni pitää minua kylmänä ja kovana koska en taputtele päätä itse aiheutetuissa ongelmissa, kun samaan aikaan itse yritän kovettaa itseäni etten itkisi niin herkästi toisissa asioissa.

Kuin minun elämästä olisit kirjoittanut!!!

En kestä yhtään kitinää itseaiheutetuista ongelmista. Kestäisin ennemmin valituksen siitä kuinka olin näin tyhmä, että menin näin tekemään. Siitä voisi poikia hedelmällinen keskustelu tekojen juurisyistä. Siihen taas empatiani riittää ja haluni auttaa.

Ja myös yritän kovettaa itseäni etten aina liikuttuisi kaikesta.

Myöskään tyhjänpäiväisten asioiden jauhaminen ei kiinnosta. En jaksa tykkäillä ja kommentoida somessa Pirkko-Petterin 20km lenkkiä päivästä toiseen blaah

Vierailija
106/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykkäät ihmiset taitavat usein olla lievästi autistisia, lähinnä saisivat asperger-diagnoosin, vaikkapa Einstein, Feynman, Elon Musk, jne, jne. Autismi ja empatia lienevät melko kaukana toisistaan?

Loistava fyysikko kyllä.

Albert Einsteinilla IQ oli n. 120, kun taas Feynmanilla se oli 125. Nykykäytännön mukaisesti, siis jos Mensaa uskoo - ja miksi emme Mensaa uskoisi? - ko. herrat eivät olleet älyllisesti huippulahjakkaita. 

Einsteinillä täytyy olla ollut korkeampi äo, koska minullakin on selvästi korkeampi kuin tuo 120, enkä silti aina ymmärrä kaikkia Einsteinin yhtälöitä ja teorioita.

Vierailija
107/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ÄO-testi oli virheellinen siinämielessä,

että Feynman oli 1900-luvun merkittävämpiä fyysikoita

Niin, älyn mitta on se, miten sitä käyttää ja miten siitä hyötyy. Muu on turhaa.

Vierailija
108/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella älykkäissä on keskivertoa enemmän autisteja. Siksi saattavat vaikuttaa enemmän  empatiakyvyttömiltä kuin väestö keskimäärin.

Onko sinulla tästä todisteita? Sen mitä olen seurannut dokkareita älykkäistä autisteista, heidän huippuälynsä on rajoittunut lähinnä yhteen osa-alueeseen. Eivät osaa välttämättä edes puhua, mutta muistavat ulkoa kaikkien lukemiensa kirjojen tekstit. Onko se sitten älykkyyttä? No, omasta mielestäni ei täysin. Oikeat huippuälykkäät eivät näytä merkkejä autismista kovinkaan usein. He ovat hyviä melkein kaikessa, myös kommunikaatiossa.

Vierailija
109/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suullinen ulosanti on loogista ja pohdiskelevaa, ei se tarkoita, että ihminen on empatiakyvytön tai autisti. Älykkäät ajattelevat asioita useammalta kantilta kuin normaaliälyiset. Sen takia jutut ja reaktiot eivät monesti kohtaa heidän välillään.

Vierailija
110/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava fyysikko kyllä.

Einsteinillä täytyy olla ollut korkeampi äo, koska minullakin on selvästi korkeampi kuin tuo 120, enkä silti aina ymmärrä kaikkia Einsteinin yhtälöitä ja teorioita.

Einsteinin IQ olisi tosiaan n. 120, ja sen pystyy päättelemään esim. siitä, että Feynmanilla IQ oli testatusti 125, ja Feynman oli terävämpi kuin Einstein, mm. Feynmanin matemaattiset taidot olivat Einsteinia selvästi paremmat. Mainittakoon, että näyttelijä James Woodsilla IQ on testatusti 180 eli hän on älyllisesti paljon lahjakkaampi kuin Einstein tai Feynman, siis jos Mensaa uskoo. Ja miksi emme uskoisi Mensaa?

Vierailija
111/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt sitä noin. Kapea-alaisesti älykkäiden joukossa on jonkin verran tunnesokeutta. Tapaamani nerot ovat sitten niitä, joilla on koko paketti: äly, viisaus, käsittämätön muisti ja tietopohja, kyky oppia uutta ja muuttaa ajattelutapaansa sen pohjalta todella nopeasti, ja sitten vielä pistämätön kyky lukea toisia ihmisiä ja tehdä oikea päätelmä mistä tahansa tilanteesta - ja ennen kaikkea kyky muuttaa sitä päätelmää nopeasti ja joustavasti tarpeen mukaan.

Itse en ole nero, mutta sentään riittävän fiksu tajuamaan mitä minulta puuttuu.

Ehkä sitten katsot neroystäviäsi vähän liikaakin ylöspäin. Omasta mielestäni matemaattis-looginen älykkyys ja viisaus eivät todellakaan usein mahdu samaan pakettiin. Esimerkiksi Einsteinistä Feynmaniin ja Oppenheimeriin koko komppania takuulla oli älykkäitä, mutta miten pitkälle heidän viisautensa sitten riitti, se jää historian (vielä tulevan) ratkaistavaksi. Sama pätee empatiaan ja tunneälyyn ja aitoon lähimmäisen huomioonottamiseenkin. Älyllisesti lahjakkaita ihmisiä pidetään niin suuressa arvossa, että heidän heikommin kehittyneisiin osa-alueisiinsa ei vain kiinnitetä huomiota.

Vierailija
112/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te mukaälykkäät keksitte niin tyhmiä esimerkkejä empatian osoittamiselle?  Annatte esimerkiksi jonkun hammaskivun jne. Osoittaa miten pihalla olette. Miettikää nyt vaikka tilannetta, jossa puolisonne lapsi tai ystävänne lapsi kuolee. Riittääkö empatia?

Vierailija
113/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla kohdallani kylmyys johtuu siitä, että en jaksa olla empaattinen tapahtumasta, joka olisi helposti ollut vältettävissä.

Vierailija
114/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että päinvastoin.

Vierailija
115/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te mukaälykkäät keksitte niin tyhmiä esimerkkejä empatian osoittamiselle?  Annatte esimerkiksi jonkun hammaskivun jne. Osoittaa miten pihalla olette. Miettikää nyt vaikka tilannetta, jossa puolisonne lapsi tai ystävänne lapsi kuolee. Riittääkö empatia?

Havaintojeni mukaan yleisimmin empatian puutteesta valittavat juurikin kaipaavat tunnereaktiota kovinkin vähäpätöisissä asioissa, joiden kulkuun pystyisi myös itse vaikuttamaan. 

Vierailija
116/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava fyysikko kyllä.

Hänellä on saattanut olla add ja hahmotushäiriö, minkä takia oli hajamielinen.

Vierailija
117/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava fyysikko kyllä.

Hänellä on saattanut olla add ja hahmotushäiriö, minkä takia oli hajamielinen.

Mistä ihmeestä moinen mielikuva? Varmaan ulkoisen habituksen perusteella. Einstein oli muuta kuin hajamielinen tai pelkästään matemaattisesti älykäs. Se ilmenee pelkästään jo hänen lukemattomista aforismeistaan.

Vierailija
118/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät tietää että empatiasta ei ole mitään konkreettista hyötyä

Vierailija
119/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta todella älykkäillä on usein asperger tai sen tyyppisiä piirteitä. Eli joo, olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Vierailija
120/145 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäis olla empatiakykyä? Olen todella älykäs, fiksu, täydellinen joka suhteessa. En vaan tarvitse mitään empatiakykyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä