Turun yliopistossa hylättiin intersektionaalista feminismiä kritisoinut gradu
Sanotaanpa nyt aluksi, että itse pidän intersektionaalista feminismiä pääosin hyvänä aatteena ja tervetulleena, mutta tällainen kritiikin hiljentäminen akateemisessa tutkimuksessa on silti aivan käsittämättömäntä.
Kommentit (2012)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
intersektionaalista feminismi hyvänä asiana? Eli valkoinen ihminen pahottaa mielensä, kun tummaihoinen saa "rasistista" kohtelua, jota tummaihoinen ei pidä itse rasistisena, mutta onneksi intersektit sen hänelle kertovat.
Ei mene noin. Feminismi ajaa äänestysoikeutta naisille, mutta ei huomaa sitä että vankilassa olevalla ei ole äänioikeutta. Intersektionaallisessa feminismissä huomioitaisiin myös vankilassa olevien äänioikeus ja se otetaan mukaan.
Täysin samoin ajattelet itsekin. Pahoittaja ja asiasta vöyhkäävä on se vapaana oleva, eikä se vanki kehen se epätasa-arvo kohdistuu. Intersektit itse päättävät, että Geisha-patukan nimi on rasistinen ja japskiennpitää moneen otteeseen todeta, että siinä ole mitään halventavaa.
Ps. Suomessa voi vangit äänestää. Etkö katsonut naisvangit sarjaa, missä äänestivät?
Itä-Aasian tutkimus kuuluu Turun yliopistossa yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan, ei humanistiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös juuri Turun yliopistosta annettu opintopisteitä jos osallistui johonkin räyhämielenosoitukseen? Ja noitatieteitäkin siellä vissiin opetetaan.
Taitaa olla yksi paskapesä koko laitos.
Noitatieteitä? 😂 Nyt keksit jo ihan omiasi.
Niitä "noitatieteitä" harjoitettiin Åbo Akademin puolella. Sukupuolentutkimuksen oppiaineen henkilökunta riiteli niin rankasti, että he yrittivät puhdistavaa new age -rituaalia. Homma oli lähtenyt käsistä, kun afr. tutkijalle oli esitetty väärä kysymys jossain illanvietossa.
Turun yliopisto ei liittynyt tähän pikku sattumukseen mitenkään.
Hm, maailma on selvästikin vielä oudompi paikka kuin hetki sitten kuvittelin.
Mistäs tän gradun voisi lukea? T. Woketukseen kyllästynyt yhteiskuntatieteiden opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itersektionaalista feminismiä opetetaan yliopiston kursseillakin. Tuskin siis hylätty aiheen takia, vaan käsittelyn.
Kyse oli intersektionaalisen feminismin kritiikistä.
"opiskelijaa uhattiin jo ohjausvaiheessa lopputyön hylkäämisellä, mikäli hän ei poistaisi työstään noin 45 sivun pituista kriittistä analyysia intersektionaalisen tutkimusajattelun perusteista"Tässä kuulostaa kyllä todella oudolta tuo opiskelijaan kritiikkiin käyttämä sivumäärä. Olen itse TY:n humanistisen tdk:n opiskelija (eri oppiaineessa) ja koko gradun varsin tiukka ohjepituus on meillä 60-80 sivua ja ylipitkästä sakotetaan arvostelussa armotta.
Itse mietin samaa. Yli puolet tekstistä oli epäoleellista gradun aiheen kannalta. Aihe oli intersektionaalisen feminismin vaikutus japanilaiseen seksirikoskeskusteluun.
Joten intersektionaalisuuden analysointi on aiheeseen liittyen epäolennaista? Mahdatko itse olla opiskellut ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itersektionaalista feminismiä opetetaan yliopiston kursseillakin. Tuskin siis hylätty aiheen takia, vaan käsittelyn.
Kyse oli intersektionaalisen feminismin kritiikistä.
"opiskelijaa uhattiin jo ohjausvaiheessa lopputyön hylkäämisellä, mikäli hän ei poistaisi työstään noin 45 sivun pituista kriittistä analyysia intersektionaalisen tutkimusajattelun perusteista"Tässä kuulostaa kyllä todella oudolta tuo opiskelijaan kritiikkiin käyttämä sivumäärä. Olen itse TY:n humanistisen tdk:n opiskelija (eri oppiaineessa) ja koko gradun varsin tiukka ohjepituus on meillä 60-80 sivua ja ylipitkästä sakotetaan arvostelussa armotta.
Mutta ei hylätä. Olen nähnyt yli 200 sivuisia graduja, jotka ovat saaneet arvosanaksi 4 tai 5.
Gradua itseään on hankala arvioida sitä lukematta mutta luin Ari Helon Agricola-verkkoon tekemän kirjoituksen aiheesta. Jos tuo kirjoitus kuvaa tapahtumia rehellisesti niin vaarallisilla vesillä ollaan. Kirjoituksen perusteella vaikuttaa siltä, että Turun yliopiston tapaukseen liittynyt henkilökunta ei sovellu tehtäviinsä. Heidän toimintansa opiskelijaa kohtaan näyttäytyy törkeänä vallan väärinkäyttönä eivätkä ole ymmärtäneet edes perusasioita yliopiston tarkoituksesta, tieteellisestä vapaudesta tai sen välttämättömyyttä, että kaikkia aatesuuntia ja teoreettisia perinteitä saa kritisoida sensuuria pelkäämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
intersektionaalista feminismi hyvänä asiana? Eli valkoinen ihminen pahottaa mielensä, kun tummaihoinen saa "rasistista" kohtelua, jota tummaihoinen ei pidä itse rasistisena, mutta onneksi intersektit sen hänelle kertovat.
Ei mene noin. Feminismi ajaa äänestysoikeutta naisille, mutta ei huomaa sitä että vankilassa olevalla ei ole äänioikeutta. Intersektionaallisessa feminismissä huomioitaisiin myös vankilassa olevien äänioikeus ja se otetaan mukaan.
Tämän hienon aatteen ja sen käytäntöön tuojien ongelma on seuraava: Ihmisen pitkä elämä on täynnä sattumia ja koettelemuksia, jotka eivät päälle päin näy tai ole pääteltävissä. Kuitenkin ihmisellä tulee olla oikeus tietynlaiseen yksityisyyteen, eli ts. olla pitämättä päällään t-paitaa, jossa lukee "olen insestistä toipuva uhri".
Yhtenä esimerkkinä kokonainen koululuokallinen 13 -vuotiaita poikia, joiden piti pyytää anteeksi luokan tytöiltä heidän mahdollisesti joku päivä kokemaansa häirintää.
Itse nuoren pojan äitinä, joka kärsii oppimisvaikeudesta ilman minkäänlaisia kodin ulkopuolisia tukitoimia, hieman vierastan ajatusta, että häneltä tulisi ottaa pois ja antaa jollekin toiselle, vain koska hän on valkoihoinen ja biologisesti sekä identiteetillisesti mies.
Ihan sama, kuin fysiikan gradua olisi tarkastanut pukuompelija.
Ko ohjaajalle pitäisi antaa potkut. Antoi selkeästi omien henkilökohtaisten mielipiteidensä vaikuttaa ohjaajan työhönsä ja kaiken lisäksi syytti ohjattavaansa objektiivisuuden puutteesta.
Jaa-a näillä tiedoin vaikea arvioida asiaa: voi olla että siellä on ollut joku woketuksen keskittymä mutta myös voi olla että joku netin ulinamies on kirjoittanut 45 sivua maga-manifestiaan projuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Gradua itseään on hankala arvioida sitä lukematta mutta luin Ari Helon Agricola-verkkoon tekemän kirjoituksen aiheesta. Jos tuo kirjoitus kuvaa tapahtumia rehellisesti niin vaarallisilla vesillä ollaan. Kirjoituksen perusteella vaikuttaa siltä, että Turun yliopiston tapaukseen liittynyt henkilökunta ei sovellu tehtäviinsä. Heidän toimintansa opiskelijaa kohtaan näyttäytyy törkeänä vallan väärinkäyttönä eivätkä ole ymmärtäneet edes perusasioita yliopiston tarkoituksesta, tieteellisestä vapaudesta tai sen välttämättömyyttä, että kaikkia aatesuuntia ja teoreettisia perinteitä saa kritisoida sensuuria pelkäämättä.
Luin myös Helon kirjoituksen ja ottaen huomioon hänen asemansa, pidän tekstiä luotettavana. Tuskin kukaan tieteen tekemisestä elantonsa saava kritisoi yliopistoa ihan huvikseen. Kyseessä on kuitenkin yliopistoa kohtaan aika räikeä syytös.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tän gradun voisi lukea? T. Woketukseen kyllästynyt yhteiskuntatieteiden opiskelija
Ei se taida olla vielä julkaistu turun graduarkistossa. Ainakaan en nimellä löydä mitään. Saattaa tietty olla ettei opiskelija halua gradunsa tekstiä nettiin mutta pitäisi siellä silti olla tiedot gradusta ja lyhyt esittelyteksti.
Mennyt touhu niin oudoksi, että kouhkaajat menevät itsekin solmuun erinomaisuudessaan. Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a näillä tiedoin vaikea arvioida asiaa: voi olla että siellä on ollut joku woketuksen keskittymä mutta myös voi olla että joku netin ulinamies on kirjoittanut 45 sivua maga-manifestiaan projuunsa.
Graduntekijä on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graduntekijä on nainen.
ähh, mitäs nyt sitten? Varmaan joku persu kauhajoelta tai Päivi Räsäsen seuraaja. Pakko olla. Ei -mahdu -maailmankäsitykseeni -täytyy -löytää -joku -selitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän hienon aatteen ja sen käytäntöön tuojien ongelma on seuraava: Ihmisen pitkä elämä on täynnä sattumia ja koettelemuksia, jotka eivät päälle päin näy tai ole pääteltävissä. Kuitenkin ihmisellä tulee olla oikeus tietynlaiseen yksityisyyteen, eli ts. olla pitämättä päällään t-paitaa, jossa lukee "olen insestistä toipuva uhri".
Yhtenä esimerkkinä kokonainen koululuokallinen 13 -vuotiaita poikia, joiden piti pyytää anteeksi luokan tytöiltä heidän mahdollisesti joku päivä kokemaansa häirintää.
Itse nuoren pojan äitinä, joka kärsii oppimisvaikeudesta ilman minkäänlaisia kodin ulkopuolisia tukitoimia, hieman vierastan ajatusta, että häneltä tulisi ottaa pois ja antaa jollekin toiselle, vain koska hän on valkoihoinen ja biologisesti sekä identiteetillisesti mies.
hieman huumormielessä hahmoteltiin omalle pojalle kesätyöhakemusta, joka alkoi suurinpiirtein näin: olen 15-vuotias homoseksuaali Vantaalta... Mene tiedä olisi parantanut työn löytämisen mahdollisuuksia, aatteen kannattajien mukaan olisi ainakin pitänyt parantaa (?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ole tainnut ymmärtää intersektionaalista feminismiä ihan oikein. Se nimenomaan huomioi muutkin asiat kuin sukupuolen, esim. oppimisvaikeudet, vammaisuuden yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ole tainnut ymmärtää intersektionaalista feminismiä ihan oikein. Se nimenomaan huomioi muutkin asiat kuin sukupuolen, esim. oppimisvaikeudet, vammaisuuden yms.
Olen ymmärtänyt sen varsin hyvin. Kuinka tämä aate huomioi sen, että se valkoihoinen, keski-ikäinen, etuoikeutettu mies saattaakin olla väkivaltaisen lapsuuden kokenut, estynyt ja traumatisoitunut?
Kuinka siis vältetään syrjintä jos vaikkapa poikani ei tule valituksi ensimmäiseen työpaikkaan heikkojen arvosanojen vuoksi, vaikka on hakijoista vaikkapa osaavin koodaaja? Tuleeko hänen avata työhaastattelussa niinkin yksityinen asia kuin neuropsykiatrinen diagnoosi ja myös saada olettaa, että haastattelija ymmärtää, ettei tämä ominaisuus millään lailla heikennä hänen taitojaan koodaajana (koska se on se asia johon syventyy 100% ja tarkkaavaisuuden ongelmat eivät tule silloin esille)? Entä jos työhön valitaankin vähemmän ansioitunut nainen tai mustaihoinen, koska heillä oli paremmat koulutodistukset tai koska yhtiössä ei ole vielä yhtään näkyvää vähemmistön edustajaa?
Ihan käytännössä, kuinka tämä positiivinen syrjintä toimii, niin, ettei tule vahingossa syrjineeksi "uhria"?
Samoin TY:n humanisti. Jos ajatellaan että ko gradu on vaikka 85s pitkä, se ei vielä ole ylipitkä ja analyysiosuuskaan ei ole vielä ihan härskisti yli ohjeiden.