Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola valittaa perheemme ruokarytmistä

Vierailija
10.08.2022 |

Meillä aikuiset syö 4 kertaa päivässä: aamiainen, lounas klo 12, kahvi/välipala klo 15-16 ja illallinen klo 19. Tämä ei kuulemma lapsiperheessä ole hyvä, kun iltapala jää puuttumaan. Itse olen pitänyt tärkeänä että perhe syö yhdessä illallisen, mutta lapsen vissiin pitäisi yksin syödä pääruoka klo 17 mennessä ja sitten illalla jotain puuroa. Onko tästä meidän rytmistä oikeasti jotain haittaa? Lapsi saa kyllä juotavaa joka välissä. Ei ehdi nälkäkiukkuakaan tulla, minusta kiva kun ruoka maistuu ruoka-ajalla, en itse jaksaisi syödä parin tunnin välein.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna valittaa. Te syötte siten kuin teidän perheelle sopii.

Vierailija
2/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole haittaa! Me ei edes syödä aina edes saman aikataulun mukaan. Joskus tosiaan päivällinen vasta 19 maissa, jolloin iltapuuro jää väliin. Jos taas päivällinen aikaisin, niin toki iltapala syödään erikseen. En oikein muutenkaan ymmärrä tätä vallalla olevaa käsitystä että puuro olisi joku ultimaattinen terveellinen aamu- ja iltapala. Eihän se oo kuin maitoa (tai vettä!) ja kaurahiutaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jee jos aikoinaan neuvola ois tiennyt meidän ruokarytmeistä  :D  Vanhemmat vuorotyössä eikä elämää aikataulutettu niin vimpan päälle ruokailujen suhteen. Miksi kaikki on nykyään niin kauheen tarkkaa, ihan kaikki. Terveitä aikuisia meidänkin muksuista tuli.

Senkun syötte noin kun teillä on tapana, jos se kerran toimii.

Vierailija
4/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te siellä neuvolassa kerrotte kaiken, onko se joku inkvisaattori?

Vierailija
5/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me oltiin lasten kanssa viime viikolla vielä ravintolassa illalla kymmenen aikaan (ihan Suomessa).  Enpä ajatellut neuvolaan raportoida.

Vierailija
6/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolantädit valittaa aina jos ei mee niin kuin suositukset sanovat. Heiltä puuttuu täysin suhteellisuudentaju, ei kai kukaan pysty elämään niitä kaikkia suosituksia noudattaen? Suosituksia on maailma täynnä, hulluksihan siinä tulisi jos yrittäisi noudattaa niitä kaikkia.

Muistan kuinka raskauden alussa neuvolantäti huolestui kun painoni ei noussut ja kyseli, että syönhän tarpeeksi ja epäili, että laihdutanko minä ja tajuanhan, että ei raskaana saa laihduttaa (en laihduttanut, vaan elin niin kuin aina ennenkin olin elänyt).

No loppuraskaudesta painoni olikin noussut liikaa ja sitten huolissaan valistettiin terveellisen ruuan tärkeydestä ja ruokarytmistä. Pelleä touhua, näitä neuvola esimerkkejä riittäisi, en enää ota heitä minään auktoriteettina, joka tietää parhaiten vaan vain töissä olevina ihmisinä, jotka toistelee papukaijana sitä mitä ovat koulussaan 4 vuotta opiskelleet. Soveltamisen ja suhteellistamisen taito heiltä puuttuu täysin.

Vierailija
7/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on vanhemmilla edes tieto miten te töissä syötte? Ei mulla myöskään ome mitään kiinteää lounasaikaa. Syön kun töissä on tauko.

Meillä siirryttiin yhdessä vaiheessa siihen että päivähoidosta ja koulusta haettaessa söivät välipalan ja iltaruoka oli kello 19.

Ehti laittaa kunnon ruoan ja lapset olla hetken yhdessä.

Sitten kun koulussa lounas oli heti kympin jälkeen, lapset alkoi syödä lämpimän ruoan kouluSta tultua.

Ruokailut siis mukautettu lasten parhaaksi. Ei kyllä aikuisten mukaan.

Vierailija
8/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa nyt lässytetään vaan niitä suosituksia mitä joku "viisas" on johonkin kirjaan kirjoittanut. Onneksi meille on sattunut aina todella rento terveydenhoitaja, josta oikeasti huokuu se maalaisjärki ja ymmärrys muuhunkin kuin mitä siellä oppaissa lukee. Ei meidänkään elämä ole täydellista oppaan mukaan elettyä ja joku oppaita tuijottava saattaisi kauhistella ja paheksua. Kuitenkin lapset (2 kpl) on hyvinvoivia, saavat rakkautta ja huolenpitoa eikä ole paineita esimerkiksi ruokarytmeistä, kun niitä nyt ei vaan aina saa sovitettua hektiseen elämään ja jos haluaa säilyttää oman mielenterveytensä, ettei ole vaan koko ajan suorittamassa jotain täydellistä perheopaselämää.

Vierailija
9/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin kuka hitsi syö 3 h välein, saa olla jatkuvasti märehtimässä.

Vierailija
10/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolantädit valittaa aina jos ei mee niin kuin suositukset sanovat. Heiltä puuttuu täysin suhteellisuudentaju, ei kai kukaan pysty elämään niitä kaikkia suosituksia noudattaen? Suosituksia on maailma täynnä, hulluksihan siinä tulisi jos yrittäisi noudattaa niitä kaikkia.

Muistan kuinka raskauden alussa neuvolantäti huolestui kun painoni ei noussut ja kyseli, että syönhän tarpeeksi ja epäili, että laihdutanko minä ja tajuanhan, että ei raskaana saa laihduttaa (en laihduttanut, vaan elin niin kuin aina ennenkin olin elänyt).

No loppuraskaudesta painoni olikin noussut liikaa ja sitten huolissaan valistettiin terveellisen ruuan tärkeydestä ja ruokarytmistä. Pelleä touhua, näitä neuvola esimerkkejä riittäisi, en enää ota heitä minään auktoriteettina, joka tietää parhaiten vaan vain töissä olevina ihmisinä, jotka toistelee papukaijana sitä mitä ovat koulussaan 4 vuotta opiskelleet. Soveltamisen ja suhteellistamisen taito heiltä puuttuu täysin.

Joo, mä muistan kun kolmekymmentä vuotta sitten jo nipotettiin melki kaikesta. Mulla nousi paino raskauden aikana vain 6 kiloa, mutta yhtenä viikkona loppuvaiheessa oli noussut muutaman gramman suosituksia enemmän ja siitä sitten luento neuvolantädiltä. Että nyt pitää kattoa mitä ja kuinka syö. Sanoin kyllä siihen että eiköhän tässä ole varaa sata grammaa tulla ylimääräistä. 

Vierailija
11/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin kuka hitsi syö 3 h välein, saa olla jatkuvasti märehtimässä.

No esimerkiksi ap.😂😂😂

Vierailija
12/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole mitään haittaa, täällä keski-euroopassa ei kukaan syö päivällistä klo 17 ja hyvin voidaan!

Vierailija
13/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvola ei tiedä ruokarytmistä eikä kysele. Siinä 15 minuutissa ei ihmeemmin ennätä puhumaan muusta kuin paino, pituus, hyvin kasvaa, osaa ikätasoisesti sitä ja tätä, kiitos käynnistä ja ensi vuonna uudestaan.

Vierailija
14/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan jo 20 vuotta sitten aivan ihana "neuvolantäti". Otti jokaisen perhen tilanteen omanaan ja juuri sen, että lapset ja perheet ovat yksilöitä.

Hän olikin todella pitkään tehnyt työtä ja hyvin pidetty. Ihana Ritva B , Vaajakoskella.

Vierailija
15/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi meidän perheen tekemisiä ei neuvola sanele. Miten jaksatte tuollaista paapomista mitä Suomessa harrastetaan?

Vierailija
16/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään syödä päivällistä klo 17, kun sen valmistamiseen olisi aikaa joku minuutti. Työpäivän jälkeen välipala ja päivällinen vasta joskus 19-20, jolloin se korvaa myös iltapalan.

Vierailija
17/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän perustele asiaa sillä esim. sopiva ajan jakso on lappa suhun ravintoa. Sairalassakin tehdään. Aamiainen kello 8.( ihmiset duuni jo ,mutta päiväkoti sen lapset saa,koulaiset ei) Lounas kello 11-12. Välipala kello 14. päivälinen kello 16.30-17. ilta pala kello 19.Vastavalla ruoka rytmillä nainen laihtui 3 vuodessa 30 kg. toinen nainen 40 kg. mutta meni 5vuotta. Kietäytyvät kaikesta missä sokeri. ja kilot eivät tulet takaisin,kun noudatavat 100% kelloa ruka rytmiä.Välissä eivät lapaa suuhun yhtään mitään, muta kuin vettä..siihenkin totuu!Vaati vaan kanttia.

Vierailija
18/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän perustele asiaa sillä esim. sopiva ajan jakso on lappa suhun ravintoa. Sairalassakin tehdään. Aamiainen kello 8.( ihmiset duuni jo ,mutta päiväkoti sen lapset saa,koulaiset ei) Lounas kello 11-12. Välipala kello 14. päivälinen kello 16.30-17. ilta pala kello 19.Vastavalla ruoka rytmillä nainen laihtui 3 vuodessa 30 kg. toinen nainen 40 kg. mutta meni 5vuotta. Kietäytyvät kaikesta missä sokeri. ja kilot eivät tulet takaisin,kun noudatavat 100% kelloa ruka rytmiä.Välissä eivät lapaa suuhun yhtään mitään, muta kuin vettä..siihenkin totuu!Vaati vaan kanttia.

Et taida olla suomalainen? Täällä on hyvä ja kehittynyt neuvolajärjestelmä, mutta omaa järkeäkin saa käyttää.

Itsekin uskoin esikoisen kanssa (lapsettoman) neuvolan terveydenhoitajan ohjeisiin kirjallisesti, kunnes usean lapsen äiti neuvoi minua uusavutonta, että ajattele omalla järjelläsi

Vierailija
19/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne myös unohtaa opiskelemansa asiat tosi äkkiä töissä. Pätee kaikkiin hoitajiin.

Äitini opiskeli terveystieteitä, jokin ylempi korkeakoulututkinto ja innoissaan selitti ja näytti materiaalit koukusta, mm. miten korkea kolesteroli muodostuu: ei siitä paljonko syö rasvaa, vaan sokerit vaikuttaa enemmän ja virallissuosituksenkin mukaan 30-40% energiasta kuuluukin tulla rasvoista.

No pari vuotta terveyskeskuksessa ja taas paasaa kuinka rasvat pitää saada kokonaan pois tai tulee korkea kolesteroli!!

Ärsyttää kuunnella ja sama on neuvoloissa ja kaikkialla.

Vierailija
20/50 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan valitus loppuu, kun niille ei kerro mitään. Mä sanon vaan että ihan suositusten mukaan syödään. Tosiasiassa ei sinne päinkään :D Esim. meillä päivällinen on klo 21-22, mennään myöhäisen Välimeren maiden rytmin mukaan, emme juo maitoa jne. Mutta jos en niiltä neuvolan tädeiltä apua halua, miksi kertoisin niille mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme