Miten teillä on varaa omakotitaloon, mökkiin, matkustamiseen?
Ja harrastuksiin. Toisilla jopa vene lisäksi. Omakotitalossa, mökissä ja veneessä on niin paljon kustannuksia. Teettekö paljon töitä hyväpalkkaisissa tehtävissä? Vai millä kaikki laskut maksetaan? Onko koskaan taloudellisesti tiukkaa?
Kommentit (222)
Mä olen työtön ja puoliso pienipalkkainen. Silti meillä on iso talo ja 2 autoa. Emme matkustele koska meillä on eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi joku edes haluaa mökin, jos on omakotitalo. Tai no mökkiä ylipäätään.
No ihan paras kesäasunto. Pääsee kunnolla arkea karkuun ja saa ihanan lomafiiliksen. Omakotitalo ei mielestäni todellakaan korvaa mökkiä, ellei se omakotitalo sitten sijaitse jossain rauhallisella alueella järven/meren rannalla niin sitten aletaan olla lähempänä. Mökillä menee helposti keväästä myöhälle syksyyn, jotkuthan on talvellakin jos on talviasuttava ja muuten mahdollista. Minua taas kauhistuttaa ajatus siitä ettei olisi mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvätuloista porukkaa tänään täällä! Ihan äimänä lueskelen, korkeakoulututkinnot meilläkin mutta palkat ei lähelläkään täällä kerrottuja. Velkaa on pitänyt ottaa ja matkustelusta voi vain haaveilla.
Velkaa on ottanut varmaan kaikki tässä maassa. Fiksut ihmiset on vaan opiskelleet sellaisia aloja, joilla on edes pieni mahdollisuus tienata kunnolla. Tyhmät valitsee jonkun matalapalkka-alan, ja joutuvat kärvistelemään koko loppu elämänsä. Sitä saa, mitä tilaa.
missä ammateissa tuollaisiin lukuihin edes yltää? Yksi tuntemani toimari keskisuuressa yrityksessä tienaa jotain 120keur, ylilääkäri karvan alle 100keur. No apteekkarin tiedän, jolla tulot lähelle 200keur, mutta sekään ei kaikki ansiotuloa (kuka yrityksestä ottaisikaan kaikki tulonsa ansiotuloina?). Kaupunginjohtaja lähelle 200keur suuremmassa kaupungissa, kunnanjohtajalla näyttäisi olevan 120keur.. Molemmat voisi tietysti olla ministereitä niin yltäisivät lähelle tuon 280'000. Tai toinen pörssiyhtiön toimitusjohtaja 320'000 mediaaniansiolla niin siinähän se on :)
Iso perintö ja mutsin suhteilla hoidettu duuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi joku edes haluaa mökin, jos on omakotitalo. Tai no mökkiä ylipäätään.
Koko kesän ollut mökillä etätöissä ja ajattelin jatkaa tätä myös syksyllä ja talvella. Ihana tämä erakkoelämä.
Itse myös rakastan mökkeilyä ja suoraan sanottuna tuntuu aina karulta mennä mökiltä käymään kotona kaupungissa. Tuntuu, että rakastan mökkeilyä vuosi vuodelta aina vaan enemmän.
Laina laina laina laina..... 😁
Ja kulutusluotot päälle.
Naapuri kateelliseksi ja hanaa 💪
Kerran täällä vaan eletään 😅
Mökin ja omakotitalon ymmärrän, mutta eihän matkustaminen edes ole kallista. Jotkut pitkät lomat kaukokohteisiin ehkä eri asia, mutta esim. Euroopan sisällä nyt edes ole niin kallista matkustaa. Ulkomaanmatka voi helposti olla vähemmän kuin kotimaanmatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan paras kesäasunto. Pääsee kunnolla arkea karkuun ja saa ihanan lomafiiliksen. Omakotitalo ei mielestäni todellakaan korvaa mökkiä, ellei se omakotitalo sitten sijaitse jossain rauhallisella alueella järven/meren rannalla niin sitten aletaan olla lähempänä. Mökillä menee helposti keväästä myöhälle syksyyn, jotkuthan on talvellakin jos on talviasuttava ja muuten mahdollista. Minua taas kauhistuttaa ajatus siitä ettei olisi mökkiä.
Mun vanhemmilla oli omakotitalo ja mökki. Sitten sitä lapsena oltiin muutama päivä mökillä kun jo taas piti mennä kotiin katsomaan, että kaikki on kunnossa, leikkaamaan nurmikkoa, kastelemaan pihan kukkia, hoitamaan kaupunkiasioita, tekemään sitä ja tätä. Ei koskaan oltu esim. kokonaista viikkoa yhteen putkeen mökillä. Mökki oli vielä saaressa, että sen jumalaton roudaaminen soutuveneellä. Edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Me opiskelimme ahkerasti nuoruudessa, jotta pääsisimme hyvätuloisiin töihin. Ja nyt kun molemmat tienaa reilusti yli mediaanin, niin on vara taloon, autoihin, moottoripyöriin, harrastuksiin, lemmikkeihin, matkusteluun, jne.
Olisikohan sinunkin ap pitänyt nuoruudessa keskittyä johonkin muuhun kuin röökin vetämiseen ja tolloiluun?
En ole ap, mutta minä keskityin nuoruudessani vakavaan sairauteen ja tästä syystä en sitten tuosta noin vain opiskellut tai varsinkaan menestynyt niissä opinnoissa. Mutta ei mulla muuta, älä anna mun häiritä sua mollaamasta muita ja asettumasta jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Laina laina laina laina..... 😁
Ja kulutusluotot päälle.
Naapuri kateelliseksi ja hanaa 💪Kerran täällä vaan eletään 😅
🤦🏼 Ajattelitko elää vain 20-vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvätuloista porukkaa tänään täällä! Ihan äimänä lueskelen, korkeakoulututkinnot meilläkin mutta palkat ei lähelläkään täällä kerrottuja. Velkaa on pitänyt ottaa ja matkustelusta voi vain haaveilla.
Velkaa on ottanut varmaan kaikki tässä maassa. Fiksut ihmiset on vaan opiskelleet sellaisia aloja, joilla on edes pieni mahdollisuus tienata kunnolla. Tyhmät valitsee jonkun matalapalkka-alan, ja joutuvat kärvistelemään koko loppu elämänsä. Sitä saa, mitä tilaa.
Mä valitsin tutkijan ammatin, tiedeyhteisö ei valinnut mua. Mitähän lottoat, pääsinkö mä sinne opiskelemaan? Sitten kun astut reaalielämään, huomaat että elämässä kaikki ei mee niinkuin vaan valitsee, täällä maailmassa on muitakin ihmisiä valintoja tekemässä, kuten lähtien siitä, ketkä oppilaat otetaan kouluun. Sitä voi olla tehnyt ihan hitosti töitä ja silti ei saa haluamaansa.
Mökki suvun tai perheen, autot työsuhde-etuna, lainaa pirusti j alisää monhgutaan vanhemmilta, tiukkaa elämistä kädestä suuhun. Mutta kun pitää esittää että pätäkkää on.
Tai sitten on peritty.
Valintoja
Emme hassaa vaatteisiin, kosmetiikkaan, kauneushoitoihin. Emme tupakoi.
Olemme luonnostaan hyvännäköisiä, hoikkia, liikumme paljon luonnossa.
Säästyy rahaa mökin ja okt:n pitoon ei tee edes tiukkaa.
Palstan Tradenomilla ei ole varaa mökkiin.
Omakotitalo on 120 000€ maksanut 70-luvun talo, johon oli suurimmat remontit tehty. Sähkölämmitys on nyt osoittautunut kyllä kalliiksi, mutta sitten kun laina on maksettu, on taatusti halvempaa asua kuin vuokralla. Tälläinen neljän makuuhuoneen asunto vuokralla maksaisi tonnin kuussa, ja lainanlyhennys on 700€.
Vierailija kirjoitti:
Mökki suvun tai perheen, autot työsuhde-etuna, lainaa pirusti j alisää monhgutaan vanhemmilta, tiukkaa elämistä kädestä suuhun. Mutta kun pitää esittää että pätäkkää on.
Tai sitten on peritty.
Ja sitten odotellaan veloissaan perintöä vanhemmilta että tultaisiin toimeen jotenkin. Siis minun kokemus mitä vierestä seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista elää lainalla (eli yli omien varojensa). Nykyinen hallitus antaa tähän hyvää esimerkkiä.
Yli varojensa elää vasta jos ei pysty maksamaan lainoja takaisin.
Korot olivat alhaalla pitkään. -Meille alhainen korkovaihe osui sopivasti. Myytiin Hesan asunto ja muutimme
Chikagoon. Taskuun jäi mukavasti. Nykyisen asuntomme ostimme käteisellä. -P:so tienaa, minä en.
Niinkuin ketjustakin käy ilmi, vain isoilla tuloilla ja perimällä näihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun nekin työt on tehtävä tai ollaan kusessa.