Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka eivät työllisty opiskelemalleen alalle: miten ihmeessä kestätte pettymyksen?

Vierailija
28.06.2025 |

Minun on jo nyt opiskellessa vaikea välillä hyväksyä se, että iso osa opiskeluun käytetystä ajasta saattaa olla turhaa. Paljon tulee asiaa jolla ei käytännön työssä ole merkitystä. Mutta entäpä ne, jotka opiskelevat vaikkapa insinööriksi? Vuosia, tuhansia tunteja töitä turhaan. Miten h*lvetissä kukaan kestää tuota ajatusta? Tai sitä, mitä kaikkea sillä ajalla olisi voinut tehdä? Tai sitä, että taidot rapautuu kun ei pääse töihin ja lopulta koko tutkinnon merkitys vaipuu unholaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tulee ja menee mutta maisterius on ikuista. Opiskelen itseäni varten ja jos sivutuotteena tulee töitä, niin se on vain bonusta.

Vierailija
2/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi se harmittaa paljon, mutta ajan myötä tosiasiat on pakko hyväksyä, ja sitten se ei enää harmita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sivubisneksenä sitä mitä opiskelin alunperin. Oli pakko uudelleenkouluttautua koska Suomesta on ajettu alas kyseinen teollisuus ja yksityisyrittäjänä täysipäiväisenä oleminen on sama asia kuin olisit kokoajan hirttosilmukassa. 

Vierailija
4/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötynäkökulmaa korostetaan Suomessa kovaati, mutta yliopistossa opiskellaan myös ajattelukyvyn kehittämiseksi ja sivistystason nostamiseksi. Jos keskitytään vain hyödylliseen, jaa oppimatta sellaista, mistä ei ole vielä nykyisessä maailmassa hyötyä, mutta tulevaisuudessa ehkä voi olla.

Vierailija
5/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin tuota 90-luvun lamassa opiskellessani rakennusinsinööriksi samaan aikaan, kun rakennusinsinööreistä 40% oli työttömänä.

Uskoin, että tilanne tulevaisuudessa paranisi, kuten tekikin. Päätin kuitenkin sen päälle opiskella isännöitsijäksi, joiden työllisyystilanne oli paljon parempi ja suhdanteista riippumattomampi. Minulla kävi kuitenkin tuuri ja lyhyen työttömyysjakson jälkeen sain määräaikaisen työpaikan, joka sitten vakinaistettiin.

Suosittelen kuitenkin varasuunnitelmaa kaikille muillekin opiskelijoille ja opintoja harkitseville.

Vierailija
6/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia käytän kouluhommissa tekoälyä, ja vapautuneen ajan käytän koulutyttöjen painamiseen. Näin ei rasitu polla turhaan.

Vierailija
7/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea edes ajatella, että katuisin ylempää korkeakoulututkintoani. Ymmärrykseni maailmasta kehittyi opiskelun myötä niin paljon, että olen ihan eri ihminen verratuna aikaan ennen opiskeluja.

Vierailija
8/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytjänniteisyys ja helpolla pääseminen, vain välttämättömän tekeminen, ei ole kenellekään hyväksi. Vaativan tutkinnon suorittaminen kehittää ihmistä.

Vierailija
9/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee motivaatio yrittää yhtään mitään musertavan turhautumisen vuoksi.

Vierailija
10/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyötynyt elämässä asioista, joista en koulussa ikinä uskonut hyötyväni.

Vierailija
11/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee motivaatio yrittää yhtään mitään musertavan turhautumisen vuoksi.

Oletko hakenut töitä ulkomailta? Vieläpä ehkä jotain vähän vaatimattomampaa työtä tai eri alalta? Ei kannata lyödä loputtomiin päätä seinään, vaan mennä sinne, missä on kysyntää.

Vierailija
12/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli Hesarissa juttu miehestä, joka lähetti satoja työhakemuksia mutta ei töitä suomesta saanut. Muutti sitten Dubaihin. Kyllä se koulutus kannattaa vailla ei suomesta töitä saisikaan. Maailma on suomalaiselle avoin. 

13/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhytjänniteisyys ja helpolla pääseminen, vain välttämättömän tekeminen, ei ole kenellekään hyväksi. Vaativan tutkinnon suorittaminen kehittää ihmistä.

Samaa mieltä. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
14/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea edes ajatella, että katuisin ylempää korkeakoulututkintoani. Ymmärrykseni maailmasta kehittyi opiskelun myötä niin paljon, että olen ihan eri ihminen verratuna aikaan ennen opiskeluja.

Kuulostaa pikemminkin aivopesulta. Ei se "kehittynyt ajattelu" ole kuitenkaan vaikuttanut Suomen talouden menestykseen millään tavalla, joten yliopistokoulutus on harhaa. Heillä vain irtoaa kosketus normaaliin arkielämään, ajatukset vaan liitää jossain "sfääreissä" jota todellisuudessa ei ole olemassa, kuin huumeissa olisivat jatkuvasti.

Joku ylempänä sanoi että ajattelukyvystä "voisi olla hyötyä tulevaisuudessa", mutta tulevaisuutta on äärimmäisen vaikeaa ennustaa, voi olla että tulevaisuudessa asiat meneekin toisin johon et ole sillä yliopistokoulutuksellasikaan varautunut. 

Vierailija
15/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä huijata itseään sillä, että aina koulutuksesta on hyötyä, vaikkei töitä saisikaan alalta. Itseään voi kyllä sivistää ja haastaa ajatusmaailmaansa ilmaiseksi lukemalla ilman isoa opintolainaa ja vuosien haaskaamista turhaan.

Vierailija
16/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi kova paikka, jos olisin opiskellut kuusi vuotta, ottanut ison opintolainan ja sitten en työllistyisi kuin pienipalkkaisiin hanttihommiin. Alepan kassalla 30 tunnin sopimuksella ei hirveästi lämmittäisi, että olen akateeminen ja ajatteluni on kehittynyt. Minä kaipaisin mielekästä työtä ja kunnon palkkaa, jolla maksaa laskunsa, ostaa asunnon ja nauttia elämästä.

Vaan mehän olemme erilaisia ja se on rikkaus elämässä.

Vierailija
17/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova paikka juu. Sain kuitenkin opiskella ja oppia mielenkiintoisia asioita kuten fyssaa. Sillä työllä mennään mitä on. Toimeentulo on kuitenkin parempi kuin ei toimeentuloa.

Vierailija
18/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman vuoden työttömänä ja menen seuraavaan koulutukseen.

3 x perus- ja 1 x ammattitutkinto, eri aloja.

Syksyllä lähden opiskelemaan sähkäriksi.

Vierailija
19/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin kuva-artesaaniksi koska en nuorena oikein tiennyt mitään (ei vanhemmatkaan neuvoneet) ja valitsin sen alan mitä osaan. En tiennyt ettei niille ole töitä. Ei sitä pettymystä oikein kestäkään, mutta pakko kai se on.

Vierailija
20/29 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu oli ihan mielenkiintoista, eikä haettavista paikoista ole pulaa kun yleisin koulutusvaatimus on soveltuva korkeakoulututkinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi