Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa omakotitaloon, mökkiin, matkustamiseen?

Vierailija
09.08.2022 |

Ja harrastuksiin. Toisilla jopa vene lisäksi. Omakotitalossa, mökissä ja veneessä on niin paljon kustannuksia. Teettekö paljon töitä hyväpalkkaisissa tehtävissä? Vai millä kaikki laskut maksetaan? Onko koskaan taloudellisesti tiukkaa?

Kommentit (222)

Vierailija
81/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä teen pikkupalkkaisia duunarintöitä syksystä kevääseen ja puoliso ei sitäkään, just oltiin taas 2 kk Norjassa.

Me ihan vanhanaikaisesti säästetään. Ei olla kovin materian perään, lapsi on jo maailmalla ja lainat maksettu, niihin se raha menee.

43&44 v

Vierailija
82/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan tehty aikoinaan erinomaisia sijoituksia ja oltu melko säästäväisiäkin. Nyt keski-ikäisinä nautimme taloudellisesti turvattua elämää. Se ei ole keneltäkään muulta pois =) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varaa jos haluaisin tuollaista elämää. Mutta kiitos ei paitsi matkustelu kyllä kelpaa. Tykkään asua ihan ydinkeskustassa keskellä kaikkea joten omakotitalo ei ole vaihtoehto. Ja omaa mökkiä en halua vaan mökki vuokrataan jos haluamme mökkeillä. En harrasta mitään erikoista tai kallista. Elän vapaana fiiliksen mukaan ja se on kyllä ihan parasta. Talous ok.

Vierailija
84/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitimme rakentamaan 1. omakotitaloamme kun olin 38v. Siihen mennessä oli jo maksettu toistakymmentä  vuotta lainoja aiemmista asunnoista ja tehty täyspäiväisesti töitä 19 vuotta. Talo rakennettiin itse. 

Mökkiä meillä ei ole mutta nyt kun olen 61v ostimme talon Italiasta. Myimme muutama vuosi sitten 2. omakotitalomme ja muutimme pienempään, jäi välirahaa sen verran että saimme lomakodin. Nyt 2 talon ylläptoon on varaa kun lapsetkin on kaikki muuttaneet kotoa. 

Matkustamiseen on rahaa kun ei juo, polta, biletä, ostele merkkivaatteita tms, harrasta mitään kallista. Tekee ruuat itse ja ostaa vaatteita tai tavaroita vain tarpeeseen ja yleensä alesta. Ja käy töissä. 

Vierailija
85/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan alkuperäiseen kysymykseen.

Ei ole perintöjä. Opiskeluni olen maksanut opintolainalla, joka oli alkuun tietysti matalakorkoinen, mutta 90-luvun lamassa heittäytyi kyllä sekin aika ylös (korkotuki loppui, samaan aikaan asuntolainojen korot nousi ad 18 %). 

Olen syntynyt töllin tytöksi v. 1962. Kotioloni olivat niukat, esikoistyttönä perheen erityislapsen isosiskona voi joku ehkä kuvitella roolini siihen maailman aikaan - lisäksi toinen vanhemmistani oli sotaorpo ja toinen sodankäyneen ja sotavammaisen vanhemman lapsi. Vuodesta 1979 vuoteen 1982 asuimme vuokralla. Teimme uudisrakennuksen mieheni vanhempien maille (siis tontin saimme vuokrata edullisesti, mutta mitään perintöjä ei tullut sieltäkään puolelta) neljänkymmenen kilometrin päähän opiskelu- ja työkaupungistamme.

Erosimme v. 2003. Jäin teinityttöjen yksinhuoltajaksi, ja mieheltä ei kyllä mitään elatustukia tullut, varaton kun oli. Hyvä kun sain edes mitään itselleni pelastettua kun lähdin siitä konkurssista (johon liittyi sekä mieheni taloudellinen ja mielenterveydellinen epävakaus että hänen veljensä vastaavat). Olin koko yhteiselämämme ajan ollut se paremmin tienaava, joten siitä erosta lähinnä mies sai lopulta edut. Isänsä pelasti rakentamamme töllin, joten ehkä lapseni joskus saavat vierailla lapsuuskodissaan (minun suunnittelema, minun laatoittama, minun isäni muuraama takka ja piippu....).

Olen nyt siis kohta kuusikymppinen, vielä töissä. Olen virkatyössä, palkka on tyyliä keskituloinen (n. 4000 e kuukaudessa). Terveyteni on reistaillut. Mökkilainaa minulla on nyt noin 40 000 jäljellä. Asun nykyisen miehen kanssa vuokralla, hänen toivomuksestaan, sijoituksia minulla on eri koreissa noin 80 000. Tuen aikuisia lapsiani noin kuudella tonnilla vuodessa. Vanhemmilta en ole saanut yhtään mitään rahana, heidän omaisuutensa on edelleen äidin töllissä, josta voi olla vaikea vielä päästä eroon... haisee homeelta ja sijaitsee pikku tontilla kaukana kaikesta. Se mitä olen heitä saanut, on halu opiia, kiinnostus omaan erityisalaani ja luottamus siihen, että menen sydämellä, otan riskejä, menee perseelleen tai ei, pidän järjen päässä ja tavoitteet kohtuullisina.

Ja joo on minulla auto. Teen ulkomaanmatkoja yleensä pari vuodessa plus työhöni liittyvät matkat. Kauan se kesti mulla päästä tähän. 

Minusta monet nuoremmat ihmiset ovat laiskoja ja ahneita, suoraan sanoen. Ja myös kiittämättömiä, jos ovat jotain sattuneet saamaan. Materiaalista tai henkistä. Tai edes perimätietoa. Voiko näitä ruinaajia ja vaatijoita edes kunnioittaa?

Vierailija
86/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Meillä vaimon kanssa vuositulot yhteensä 220.000€ ja kolme lasta. Tavallinen kerrostalo neliö Pk-seudulla ja peruselämää. Paska vihervasemmisto hallitus haluaa viedä tuhkatkin pesästä. Kannustan lapsiani sitten joskus muuttamaan pois täältä meidän mukana työystävällisempään maahan.

Kyllä noilla tuloilla pärjää mennentullen

Vierailija
87/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa 6500 bruttona ja itse 5000€. Talo on vanha omakotitalo pk-seudulla joka ostettiin 250 000€ kymmenen vuotta sitten. Ollaan rempattui ja maksettu se pois kokonaan ihan itse. Mökit on suvun mökkejä mutta ihan oman perheen käytössä ja vene maksoi 25 000€ ja sekin pois maksettu ja kaksi velatonta autoa. Kohta ulkomaille lomalle! Talo ei ole pramea, eikä mökit eikä vene eikä autotkaan mutta nautitaan elämästä!

Vierailija
88/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin ja omakotitalon ymmärrän, mutta eihän matkustaminen edes ole kallista. Jotkut pitkät lomat kaukokohteisiin ehkä eri asia, mutta esim. Euroopan sisällä nyt edes ole niin kallista matkustaa. Ulkomaanmatka voi helposti olla vähemmän kuin kotimaanmatka.

juu, ehkä jos asuu pääkaupunkiseudulla.

Täältä satojen kilometrien päästä maksaa tulla Helsinkiin usein saman verran tai enemmän kuin Helsingista Euroopan kohteisiin.

Vierailija
89/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa 6500 bruttona ja itse 5000€. /quote]

Mitä teette työksenne/mikä ammatti teillä jotka tommosiin tuloihin pääsee?

Vierailija
90/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin ja omakotitalon ymmärrän, mutta eihän matkustaminen edes ole kallista. Jotkut pitkät lomat kaukokohteisiin ehkä eri asia, mutta esim. Euroopan sisällä nyt edes ole niin kallista matkustaa. Ulkomaanmatka voi helposti olla vähemmän kuin kotimaanmatka.

juu, ehkä jos asuu pääkaupunkiseudulla.

Täältä satojen kilometrien päästä maksaa tulla Helsinkiin usein saman verran tai enemmän kuin Helsingista Euroopan kohteisiin.

88 lisää: Helsinkiin on siis pakko tulla ensin koska suoria yhteyksiä ei juurikaan muualta ole.

Vierailija
91/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moisia. Pk-seudulla asutaan kalliilla vuokralla. Auto on, noin 10 vuotta vanha, toimiva kuitenkin. Ulkomailla käyty viimeksi 15 vuotta sitten, mökkiä, venettä ei ole. Ravintoloissa ei syödä, ei kalliita harrastuksia, vaan käydään pyöräilemässä, heittämässä frisbeetä, piirretään jne. Ei kuluteta juurikaan, eikä enempään olisi varaakaan, mutta ei myöskään ole mitään lainoja niskassa.

Vierailija
92/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin ollaan yksityisellä puolella töissä. Hyvät työsuhdeedut myös. Molemmilla maisterin paperit.

Vierailija
93/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin ollaan yksityisellä puolella töissä. Hyvät työsuhdeedut myös. Molemmilla maisterin paperit.

Minkä alan maistereita olette? Ammattialalla lienee iso merkitys?

Vierailija
94/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Meillä vaimon kanssa vuositulot yhteensä 220.000€ ja kolme lasta. Tavallinen kerrostalo neliö Pk-seudulla ja peruselämää. Paska vihervasemmisto hallitus haluaa viedä tuhkatkin pesästä. Kannustan lapsiani sitten joskus muuttamaan pois täältä meidän mukana työystävällisempään maahan.

Jos noilla tuloilla ei saa elämäänsä kuin perus kerostaloneliön niin kannattaa katsoa peiliin ennemminkin kuin syyttää jotain vihervasemmistoa.

Se kerrostaloneliö täällä Helsingissä tai Espoossa voi maksaa lähemmäs miljoona euroa! Idioottimaista huudella sieltä jostain perämetsästä, jossa kalleinkin omakotitalo maksaa 100 000€.

Vierailija
95/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velattomat talo, mökki, autot jne, ja varaa matkustella. Emme ole enää ihan nuoria, se on yksi selitys. Meillä on myös ihan hyvät ammatit ja korkea koulutus. Mutta ehkä isoin syy on kuitenkin se, että molempien suvuissa on siirretty varallisuutta eteenpäin (laillisin keinoin) jo pitkään, eli meillä oli jo ensiasuntoon vanhempieni antama pesämuna, myöhemmin on tullut paljon enemmän. Vastaavasti meidän lapsillamme on jo alaikäisinä sellaiset sijoitukset, että ne on pitänyt ilmoittaa maistraattiin.

Vierailija
96/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asuta kalliilla seudulla niin hyvin on varaa.

Vierailija
97/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noilla tuloilla ei saa elämäänsä kuin perus kerostaloneliön niin kannattaa katsoa peiliin ennemminkin kuin syyttää jotain vihervasemmistoa.

Se kerrostaloneliö täällä Helsingissä tai Espoossa voi maksaa lähemmäs miljoona euroa! Idioottimaista huudella sieltä jostain perämetsästä, jossa kalleinkin omakotitalo maksaa 100 000€.

No kyllä noilla tuloilla pitäisi halutessaan se omakotitalokin irrota. Helsingissä saa puolella miljoonalla ihan kivoilta alueilta jo perustaloja.

Vierailija
98/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 10 vuotta vanha mökki (arvo noin 280 000 €), 20 vuotta vanha omakotitalo pienessä kaupungissa (arvo noin 270 000€), puolisolla työsuhdeauto ja yksi oma auto (35 000 €). Matkustellaan. Säästötileillä +osakkeissa jonkin verran.

Perintöä emme ole saaneet yhtään. Velalla on ostettu, ja yli puolet velasta maksettu. Yhteenlasketut bruttoansiot noin 280 000 euroa vuodessa.

Hirveät tulot teillä!

Vierailija
99/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vara kirjoitti:

En ihan ymmärrä aloittajan pointtia. Jokaisella keskituloisella on varaa asuntoon, mökkiin, autoon ja siihen veneeseen.

Tienaamme vaimoni kanssa n 8000€/jk josta verot pois.

Omistamme asunnon, mökistä lainaa pari vuotta, toinen mökki hankittu säästämällä.

Jokaisen pitää katsoa mihin tahansa laittaa. Automme ei ole todellakaan arvokas, emme matkusta ulkomailla kuin satunnaisesti muutaman vuoden välein. Hankinnat aina harkinnan kautta. Emme ole kumpikaan perineet mitään.

Suurin asia mikä mahdollisti kaiken tämän, on että nuorena ennen lasta painoimme pitkää päivää töitä. Ja rahat säästöön jotka käytettiin ensiasuntoon. Pääomaa oli n 40%ssunnon hinnasta.

Parin vuoden jälkeen myytiin ja saatiin reilu 20th/€ voittoa. Ostettiin uusi mutta ei juurikaan kalliimpi.

Samaan aikaan ostettiin velalla halpa mökki joka rempattiin pintapuolisesti. Se myytiin hyvällä voitolla.

Ja jälleen säästettiin muutama vuosi kunnes löytyi edullinen kesäpaikka ilman mukavuuksia.

Laitoin ne pikkuhiljaa kuntoon ja käydään silloin tällöin kalassa siellä.

Pari vuotta sitten saatiin nykyinen asunto maksettua pois niin hankimme toisen mökin kaikilla nykyajan mukavuuksilla. Hinta oli varsin maltillinen johtuen ettei ole NS mökki alueella. Ison joen rannalla ja matkaa n sata kilometriä.

Nyt varmasti tulee kommenttia ettei ole mahdollista. Mutta on se.

Edelleen painotan säästäväisyyttä elämässä kaikessa mitä teette. Onko pakko maksaa kuntosalille, voiko kuntoa pitää yllä hyötyliikunnalla. Pitääkö vaatteiden olla aina merkkivaatteita. Enkä kännykkä, riittääkö satasen luuri normikäyttöön.

Heti ensimmäisessä lauseessa kerrotkin mistä tekstimuurissasi on kyse. Jokaisella keskituloisella on todennäköisesti mahdollisuus hankkia mainitsemasi asiat jossain vaiheessa. Suuri osa suomalaisista ei kuitenkaan tienaa suomalaisten keskipalkkaa vaan reilustikin alle.

Minä olen kuulemma tilastojen mukaan keskituloinen, nuorempana olin pienituloinen (ja silloin kun ensimmäinen lainattu "painoi pitkää päivää töissä", minä näin nälkää kun palkka oli niin pieni), niin ei minulla ole varaa edes nyt keski-ikäisenä varaa mökkiin. Eri asia olisi sijoitusasunto, joka tuottaa mutta mökki ei tuota mitään. Ja minä olen talouden ainoa maksaja, netto se pari tonnia kuussa. Helppojan se on ostella kahdeksan tonnin tuloilla PER PUOLISO veneitä, mökkejä ja unohtaa hyväosaisuutensa. Samassa keskiluokkalokerossa minä olen ja en saa pankista lainaa yhtään enempää.

Tämä.

Uskon, että välillä ihmiset eivät myönnä että velaksi eletään. Puhuvat vain kuinka hyvin menee jne.

Vierailija
100/222 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni ei ole ollut asuntolainaa 20 vuoteen, miehellä taitaa olla joku reilu kymppitonni. Onhan nää nyt vähän iästäkin kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän