Miten teillä on varaa omakotitaloon, mökkiin, matkustamiseen?
Ja harrastuksiin. Toisilla jopa vene lisäksi. Omakotitalossa, mökissä ja veneessä on niin paljon kustannuksia. Teettekö paljon töitä hyväpalkkaisissa tehtävissä? Vai millä kaikki laskut maksetaan? Onko koskaan taloudellisesti tiukkaa?
Kommentit (222)
Ihan hyvin on varaa. Omakotitalo on maaseudulla, joen rannalla nätillä paikalla, joten se käy samalla kesämökkinä. Veneenä on omassa rannassa 29 vuotta vanha soutuvene, joka toimii loistavasti vieläkin. Rantaan on rakenteilla nyt pieni mökki vierasmajaksi - ostin vanhan hirsikehikon torista, joten ei maksanut paljoa. Matkustelen lähinnä telttaillen kansallispuistoissa koiran kanssa, mutta tuli tuossa keväällä käytyä Euroopassa kaupunkilomallakin. Mitkään luksusresortit ei ole mun juttu, mutta hyvistä ravintoloista tykkään.
Töissä käyn, säästöjä on jonkin verran ja sijoitusasuntokin löytyy. Talon omistan aivan yksin, mutta nykyinen avomies maksaa puolet sen käyttökuluista. Perittyä rahaa ei ole kummallakaan.
T: Rakennusinsinööri, N32
Jos vaikka työkaveri kysyy mitä teen viikonloppuna, ja sanon, että menen mökille, se tarkoittaa, että menen mieheni vanhempien mökille. Saamme käyttää sitä vapaasti, eikä ole tarvetta ostaa omaa. Ehkäpä muutkaan ei selvitä arkipäivän keskustelussa joka omistussuhdetta, kun se ei ole olennainen asia ko. keskustelussa
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi joku edes haluaa mökin, jos on omakotitalo. Tai no mökkiä ylipäätään.
Koko kesän ollut mökillä etätöissä ja ajattelin jatkaa tätä myös syksyllä ja talvella. Ihana tämä erakkoelämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista elää lainalla (eli yli omien varojensa). Nykyinen hallitus antaa tähän hyvää esimerkkiä.
Suuret henkilökohtaiset velat ovat painottuneet suhteellisen hyvätuloisiin ja varakkaisiin kotitalouksiin, joilla on hyvät edellytykset hoitaa velkojaan.
Vain edellytykset. Nykyään moni hyvätuloinenkin on taloudellisissa ongelmissa koska eivät osaa hallita omaa rahankäyttöään.
Itse olen keskituloinen ja säästöjä ja sijoituksia löytyy sekä yksi sijoitusasunto.
Mutta en todellakaan ala haalimaan mitään mökkejä yms. Tai Teslaa tai mitään muutakaan.
Tai ota velkaa yms.
Ei tarvitse näyttää kellekään yhtään mitään.
Erikoislääkärin työstä saa ihsn mukavan palkan ja lisäksi voi pitää yksityisvastaanottoa ja saada sillä mukavat lisätienestit. Asiakkaita riittää, kun julkiselle puolelle on vaikea päästä hoitoon ilman erikoislääkärin lähetettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista elää lainalla (eli yli omien varojensa). Nykyinen hallitus antaa tähän hyvää esimerkkiä.
Suuret henkilökohtaiset velat ovat painottuneet suhteellisen hyvätuloisiin ja varakkaisiin kotitalouksiin, joilla on hyvät edellytykset hoitaa velkojaan.
Vain edellytykset. Nykyään moni hyvätuloinenkin on taloudellisissa ongelmissa koska eivät osaa hallita omaa rahankäyttöään.
Tiedän. Erät tuttu sai 100 000 e perinnön ja sai tuhlattua sen vuodessa.
Varaa on pariin ulkomaan matkaan vuodessa kun vaan elää pihisti. Eikä esim Bulgarian kahden viikon reissu kallis ole, n. 500 euroa. Siihen käyttörahana toinen 500 niin eipä tuohon tonniin mene kun 2 kk säästää. Ja itsellä siis pskat tulot 1800 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärin työstä saa ihsn mukavan palkan ja lisäksi voi pitää yksityisvastaanottoa ja saada sillä mukavat lisätienestit. Asiakkaita riittää, kun julkiselle puolelle on vaikea päästä hoitoon ilman erikoislääkärin lähetettä.
Mutta olet kokoajan töissä!
aplle täysin käsittämätön käsite töissä käynti kelan elättinä varmaan menee huomenna kadehdinta kohteita kelasta vaatimaan
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi joku edes haluaa mökin, jos on omakotitalo. Tai no mökkiä ylipäätään.
Omakotitalo harvoin on järven rannalla ja moni nauttii järvessä uimisesta omassa rannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olet kokoajan töissä!
Kyllä niillä on ihan normaalit lomat ja joillakin tutkimusvapaat päälle.
Ei ole mökkiä enkä matkusta siinä mielessä kuten sillä yleensä tarkoitetaan eli lentomassaturismia.
Omakotitaloasuminen on Suomessa edullisin tapa asua. Kesämökistä toki tulisi ylimääräisiä kustannuksia ja vaatisi varallisuutta sekä kassavirtaa. Lentomassaturismi puolestaan on verohuojennettua toimintaa ja kohdemaiden hintataso huomioiden kyseessä ei ole niinkään varallisuusasia vaan viihtymisasia. Lentomassaturisti pikemmin säästää kuin kuluttaa rahaa. Riippuen toki hiukan miten kohdemaassa viettää aikansa verraten kotona.
No ei meillä varaa muuten olisikaan mut mä sain pari vuotta sitten perintönä 3 asuntoa ja noin 200 000 euron pörssisijoitukset ja mies pelasi Ruotsin raveissa pari ihan järjetöntä totopaukkua joilla sai yli 700 000 euroa. Ollaan sijoitettu ja maksettu vanhat lainat pois. Töissä ollaan edelleen molemmat, pienipalkkaisissa sellaisissa.
En ihan ymmärrä aloittajan pointtia. Jokaisella keskituloisella on varaa asuntoon, mökkiin, autoon ja siihen veneeseen.
Tienaamme vaimoni kanssa n 8000€/jk josta verot pois.
Omistamme asunnon, mökistä lainaa pari vuotta, toinen mökki hankittu säästämällä.
Jokaisen pitää katsoa mihin tahansa laittaa. Automme ei ole todellakaan arvokas, emme matkusta ulkomailla kuin satunnaisesti muutaman vuoden välein. Hankinnat aina harkinnan kautta. Emme ole kumpikaan perineet mitään.
Suurin asia mikä mahdollisti kaiken tämän, on että nuorena ennen lasta painoimme pitkää päivää töitä. Ja rahat säästöön jotka käytettiin ensiasuntoon. Pääomaa oli n 40%ssunnon hinnasta.
Parin vuoden jälkeen myytiin ja saatiin reilu 20th/€ voittoa. Ostettiin uusi mutta ei juurikaan kalliimpi.
Samaan aikaan ostettiin velalla halpa mökki joka rempattiin pintapuolisesti. Se myytiin hyvällä voitolla.
Ja jälleen säästettiin muutama vuosi kunnes löytyi edullinen kesäpaikka ilman mukavuuksia.
Laitoin ne pikkuhiljaa kuntoon ja käydään silloin tällöin kalassa siellä.
Pari vuotta sitten saatiin nykyinen asunto maksettua pois niin hankimme toisen mökin kaikilla nykyajan mukavuuksilla. Hinta oli varsin maltillinen johtuen ettei ole NS mökki alueella. Ison joen rannalla ja matkaa n sata kilometriä.
Nyt varmasti tulee kommenttia ettei ole mahdollista. Mutta on se.
Edelleen painotan säästäväisyyttä elämässä kaikessa mitä teette. Onko pakko maksaa kuntosalille, voiko kuntoa pitää yllä hyötyliikunnalla. Pitääkö vaatteiden olla aina merkkivaatteita. Enkä kännykkä, riittääkö satasen luuri normikäyttöön.
Riippuu paikkakunnastakin, pk-seudulta muuttaneena riittää rahat täällä maakunnassa kummasti. En käy töissä, mieskään ei koko vuotta. On okt, 2 autoa, harrikka, mökkiä todellakaan ei koska mieluummin reissataan monta kertaa vuodessa.
Mies on myynyt sijoitusasuntojaan ja mä olen perinyt, eikä olla lisäännytty.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin on varaa. Omakotitalo on maaseudulla, joen rannalla nätillä paikalla, joten se käy samalla kesämökkinä. Veneenä on omassa rannassa 29 vuotta vanha soutuvene, joka toimii loistavasti vieläkin. Rantaan on rakenteilla nyt pieni mökki vierasmajaksi - ostin vanhan hirsikehikon torista, joten ei maksanut paljoa. Matkustelen lähinnä telttaillen kansallispuistoissa koiran kanssa, mutta tuli tuossa keväällä käytyä Euroopassa kaupunkilomallakin. Mitkään luksusresortit ei ole mun juttu, mutta hyvistä ravintoloista tykkään.
Töissä käyn, säästöjä on jonkin verran ja sijoitusasuntokin löytyy. Talon omistan aivan yksin, mutta nykyinen avomies maksaa puolet sen käyttökuluista. Perittyä rahaa ei ole kummallakaan.
T: Rakennusinsinööri, N32
Niin, kaikki eivät olekaan ylipalkattuja insinöörejä.
Mä olen ihmetellyt ihan samaa. (Käymme molemmat töissä, tosin ei-niin-rikkaista lähtökohdista l. kodista lähtien kaikki on joutunut hankkimaan itse vain toinen toisemme apuna.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Meillä vaimon kanssa vuositulot yhteensä 220.000€ ja kolme lasta. Tavallinen kerrostalo neliö Pk-seudulla ja peruselämää. Paska vihervasemmisto hallitus haluaa viedä tuhkatkin pesästä. Kannustan lapsiani sitten joskus muuttamaan pois täältä meidän mukana työystävällisempään maahan.
Jos noilla tuloilla ei saa elämäänsä kuin perus kerostaloneliön niin kannattaa katsoa peiliin ennemminkin kuin syyttää jotain vihervasemmistoa.
Tää ei nyt varmaan huomioi että perus kerrostaloneliö on 70-luvun lähiössä eikä Ullanlinnassa.
Siis mitä h*lvettiä? Tuollaisilla tuloillla jokainen täysijärkinen elää Suomessakin todella leveää elämää. Joillekin se näyttää kutienkin olevan täysin mahdotonta. Mihin ihmeeseen te onnistutte tuhlaamaan rahanne?