Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapeuttini sanoi minua tavallisen näköiseksi

Piiu_li
09.08.2022 |

Olen 23-vuotias nainen. Käyn masennuksen takia terapiassa. En koskaan saanut kotona minkäänlaisia kehuja tai kannustusta, oikeastaan ihan päin vastoin. Kaikki haaveet lytättiin ja pidettiin mahdottomina, elämästä maalattiin ankea ja pelottava kuva. Itsetuntoni on siis ollut melkoisen heikko ja yritän nyt etsiä itseäni ja elämälleni suuntaa. Ja ehkä myös selvittää sitä, kelpaanko. Kelpaanko maailmalle, kelpaanko ehkä jollekin miehelle?

Olen viime aikoina uskaltautunut jonkin verran treffailemaan sekä yhden ystäväni kanssa yöelämään. Olen pikku hiljaa löytänyt itsevarmuutta esim. tanssia (ennen aina vaan seisoskelin arkana jossain nurkassa, mahdollisimman näkymättömissä). Miehiltä on alkanut tulla huomiota ja kehuja, joita on jotenkin vaikea sisäistää. Ja joo, tiedän että miehet kehuu se yksi asia mielessä, mutta muutaman kerran kehuja on tullut myös sellaisilta, jotka eivät yritä "mitään".

Puhuin tästä terapeutille varovaisen innostuneena, terapeuttini on noin 55-60-v. nainen. En muista ihan tarkkaan miten keskustelu eteni, koska menin niin hämilleen hänen kommentista. Kerroin, kuinka olen saanut ihailua ja muutama mies kehunut ulkonäköäni. Sitten sanoin jotenkin näin: "Ehkä mä sit olenkin ihan hyvännäköinen, vaikka olen aina itse luullut muuta". Johon terapeutti: "Niin, ihan TAVALLISEN, hyvän näköinen."

Ja totta kai epävarma minäni tarttui tuohon sanaan 'tavallinen' ja jotenkin lannistuin. On mennyt pitkään rakentaa jonkinlaista itsevarmuuden tunnetta ja itsensä hyväksymistä sillä perhetaustalla, joka minulla on. Ja terapeuttini tietää kyllä kaiken tämän. Oliko tuo ihan asiallinen kommentti epävarmuudesta kärsivälle nuorelle naiselle?

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokommentti AP:lta:

En tosiaan ole mikään miss suomi ja tiedän sen, eli siinä mielessä tuo kommentti oli ihan totuudenmukainen. Mutta eikö terapeutin tehtävä ole juuri kannustaa ja auttaa siinä itsetunnon kohottamisessa, vaikka vähän kehumalla tai edes myötäilemällä omia positiivisia ajatuksia itsestäni? Miksi piti sanoa tavallisen näköiseksi...

Vierailija
2/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuosta lannistut, käy vielä 10 v terapiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terapeutti sanoi että olen söpö ja NAUROI kun kerroin huolestani etten löydä kumppania ja sivuutti koko asian. Kuulemma näytän söpöltä ja miehet pitää ujoutta söpöjä jne. Nyt 5v myöhemmin en ole vieläkään koskaan seurustellut enkä pääse edes toisille treffeille ujouden vuoksi.

Vierailija
4/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nyt valitettavasti siltä, että menet niin sanotusti ego edellä. Rakennat itsetuntoasi ulkoisten juttujen varaan, kun terapiassa olisi tarkoitus tehdä päinvastoin. Saada terve itsetunto, eikä egoon ja ihailuun liittyvää pinnallista, kestämätöntä itsetuntoa.

Jos saat jostakin käsiisi erään psykoanalyytikkonaisen kirjan Täydellinen nainen, lue se. Se kirja muutti omaa elämääni paljon. Kun annoin itselleni luvan olla tavallinen ja riittävä, hävisi huomattava osa paineista ja epävarmuudesta. Se ei kuitenkaan suoraan tarkoita, että olisin tavallisen näköinen. Mun ongelma on se, että olen aina ollut kaunis ja tosi suosittu, mutta en ole koskaan itse tajunnut kumpaakaan niistä. Siihen ei myöskään auttanut itsen ulkopuolelta "merkkien" etsiminen, vaan se, että käännyin niin sanotusti sisään päin ja hyväksyin itse itseni. Tutustuin itseeni ja peilikuvaani uusin silmin. Ehkä sinäkin hyötyisit siitä? Toki se ei poissulje sitä, että voit silti käydä ulkona jne. Mutta ei ole järkeä rakentaa itsetuntoa sen varaan.

Tsemppiä.

Vierailija
5/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun terapeutti sanoi että olen söpö ja NAUROI kun kerroin huolestani etten löydä kumppania ja sivuutti koko asian. Kuulemma näytän söpöltä ja miehet pitää ujoutta söpöjä jne. Nyt 5v myöhemmin en ole vieläkään koskaan seurustellut enkä pääse edes toisille treffeille ujouden vuoksi.

Eihän vika silloin ole ulkonäön puutteessa vaan ujoudessasi.

Vierailija
6/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on kasvanut perheessä, jossa molemmat vanhemmat teoillaan ja sanoillaan lyttää itsetunnon ja kaiken toiveikkuuden, niin sitä todellakin lannistuu hyvin pienestä. Osaksi juuri sen takia käyn terapiassa, toivottavasti en kuitenkaan ihan noin pitkään...

AP

Vierailija
7/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiu_li kirjoitti:

Jatkokommentti AP:lta:

En tosiaan ole mikään miss suomi ja tiedän sen, eli siinä mielessä tuo kommentti oli ihan totuudenmukainen. Mutta eikö terapeutin tehtävä ole juuri kannustaa ja auttaa siinä itsetunnon kohottamisessa, vaikka vähän kehumalla tai edes myötäilemällä omia positiivisia ajatuksia itsestäni? Miksi piti sanoa tavallisen näköiseksi...

Ei terapeutti voi rakentaa terapiasuhdetta sellaiseksi, että tulisit riippuvaiseksi hänen kehuistaan. Kehuminen on muutenkin huono juttu. Se on päälleliimattua ulkoista kultaa ja mitään todellista sisäistä hyvää sillä ei saavuta.

Vierailija
8/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole terapeutilta asiallista kommentoida ulkonäköä.

Vierailija
9/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olet vain tavallisen näköinen niin kuin suurin osa ihmisistä? Onko se kamalaa.

Vierailija
10/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun terapeutti kutsui tavallisen näköiseksi, hän varmaan halusi olla kohtelias.

Vierailija
11/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen= kehu. Tavallinenhan on sitä mitä 99 pros. tavoittelee. Olis ihan tavallinen työ, tavallinen puoliso, tavallinen koti. Sellainen kun muillakin, jotta kuuluu joukkoon. 

Luota terapiaprosessiin. Keskustelette seuraavalla kerralla siitä miten takerruit ja masennut tuosta tavallinen" -sanasta. Ja mitä sinulle tavallinen merkitsee, onko tavallinen ollut sinulle/ vanhemmillesi riittävä ja mikä on tehnyt perheestäsi itseasiassa epätavallisen jne. 

Tsemppiä jatkoon.

Vierailija
12/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa nyt valitettavasti siltä, että menet niin sanotusti ego edellä. Rakennat itsetuntoasi ulkoisten juttujen varaan, kun terapiassa olisi tarkoitus tehdä päinvastoin. Saada terve itsetunto, eikä egoon ja ihailuun liittyvää pinnallista, kestämätöntä itsetuntoa.

Jos saat jostakin käsiisi erään psykoanalyytikkonaisen kirjan Täydellinen nainen, lue se. Se kirja muutti omaa elämääni paljon. Kun annoin itselleni luvan olla tavallinen ja riittävä, hävisi huomattava osa paineista ja epävarmuudesta. Se ei kuitenkaan suoraan tarkoita, että olisin tavallisen näköinen. Mun ongelma on se, että olen aina ollut kaunis ja tosi suosittu, mutta en ole koskaan itse tajunnut kumpaakaan niistä. Siihen ei myöskään auttanut itsen ulkopuolelta "merkkien" etsiminen, vaan se, että käännyin niin sanotusti sisään päin ja hyväksyin itse itseni. Tutustuin itseeni ja peilikuvaani uusin silmin. Ehkä sinäkin hyötyisit siitä? Toki se ei poissulje sitä, että voit silti käydä ulkona jne. Mutta ei ole järkeä rakentaa itsetuntoa sen varaan.

Tsemppiä.

Varmasti totta ja kiitos kirjavinkistä.

Luulen, että jokainen meistä tarvitsee kuitenkin myös sitä ulkoapäin tulevaa positiivista palautetta ja jopa ihailua. Minä en ole koskaan saanut sitä vanhemmilta, edes silloin pikkulapsiaikana. Nyt kun olen aikuisena seurannut vierestä muutaman lapsen kasvua, niin kyllähän heitä kovasti kehutaan ja varsinkin tyttöjä sanotaan nätiksi/kauniiksi/prinsessaksi. Minä olen jäänyt täysin vaille sellaista kotona.

AP

Vierailija
13/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vika silloin ole ulkonäön puutteessa vaan ujoudessasi.

En usko, on minua "rumemmillakin" parisuhteet. Vastailen treffeillä lähinnä joo tai ei ja en uskalla katsoa silmiin. Kouluiässä oli valikoiva mutismi...

Vierailija
14/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmisistä muutenkin on tavallisen, mutta hyvännäköisiä. Persoonallisuus ratkaisee parinvalinnassa lopulta!

Vierailija
15/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on silleen että en oo tavallisen näköinen ja kuullut aina olevani persoonallinen. Nykyään moni vanhempi nainen korostaa mulle kuinka tavallinen olen, on sekin hyvin kummallista kun kuitenkaan en ole kovin tavallinen oikeastikkaan.😁 En korosta erikoisuutta, mutta on se hauskaa kun vanhemmilla naisilla on tarve erikseen korostaa että olen tavis vaikka en niinkään ole monelta kaan osin.

Vierailija
16/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä terapeutti ajatteli, että kuvittelet olevasi jotenkin epätavallisen ruma. Terapeutin tehtävä ei tosin ole kommentoida ulkonäköä tai vahvistaa ulkopuolelta, vaan saada sinut kannustamaan itseäsi. Ehkä siksikin yritti vähätellä omaa kommenttiaan. Jos tämä on ainut vastaava tapaus, yritä unohtaa. Tuskin tarkoitti mitään pahaa

Vierailija
17/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut asiallista terapeutiltasi kommentoida ulkonäköäsi. Hänen olisi pitänyt käsitellä asiaa muuten.

Vierailija
18/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen näköinen 23-vuotias nainen on luomakunnan huippua parinvalinnassa. Muista se.

Vierailija
19/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko ja varsinkin ymmärsitkö aloituksen?

Ihminen, jota on aina lähinnä moitittu kuulee vain lisää arvostelua.

Vika ei ole hänessä, vaan niissä arvostelijoissa.

Lienet sitä sukupolvea, joka ei empatiaa osaa osoittaa ja kaikki kuitataan töksäyttelyllä.

Säälittävää.

Vierailija
20/140 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komenntilla tarkoitettiin varmasti vain sitä, että olet ihan normaali nuori nainen, jonka ulkonäössä ei ole mitään sellaista "poikkevuutta" , josta kannattaisi murehtia.