Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että työttömän pitäisi mennä keräämään marjoja? Noh, mun perustoimeentulotuki leikkaantuu pois saman verran kuin marjoja myyn, eli aina 470 euroon asti (tuon verran saan tukea)

Vierailija
09.08.2022 |

Vasta siis 470e ylittävä osuus on mulle oikeasti tuloa, koska sitä ennen vain saan saman verran vähemmän tt-tukea.

500e jos kerään, niin käteen jää 30e...Seki menee polttoaineisiin, eikä edes riitä.

Lisää hyviä ideoita?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on sitten fiksaatio marjoista ja sienistä.

Ei kaikki tykkää eikä kaikki voi. Voi olla selkävaivaa tai muuta. Mutta tietenkin aina voi esittää ideoita, miten voi parantaa omaa taloudellista tilannettaan, muutoin kun tavallisella työllä. On niitä muitakin kun marjojen keruu.

Vierailija
62/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään marjanpoimintaa, ettekö te seuraa sitä ihmelaitetta josta tulee liikkuvaa kuvaa ja ääntä. Kunnon dillerinki pystyyn, parit miltsit paratiisiin, vähän virkavallan kanssa hippasta. Ja avot, voi laittaa tv-sarajaa, elämäkertaa ym tuuttiin + ne miltsit siellä sitten varalla. Aarniota, naccia ja Nikoa voi pyytää jeesimään alullelaitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan hankkimaan Marjukka marjanpoimija ja metsään.

Vierailija
64/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahhah

Vierailija
65/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä työssäkäyvät ei tajua. Jos menee töihin, niin lähtee tuet.

Vierailija
66/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ei mun kannata tienata ite, ku mulle maksetaan jo, vaikken teekään mitään.

Kyllä systeemi on mätä, todella.

Kaikki vastikkeettomat tuet pitäis lopettaa.

Vierailija
67/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on sitten fiksaatio marjoista ja sienistä.

Ei kaikki tykkää eikä kaikki voi. Voi olla selkävaivaa tai muuta. Mutta tietenkin aina voi esittää ideoita, miten voi parantaa omaa taloudellista tilannettaan, muutoin kun tavallisella työllä. On niitä muitakin kun marjojen keruu.

Sitä varmaan ehdotetaan, koska juuri nyt on paras kausi menoillaan ja esimerkiksi putsattuja mustikkaämpäreitä myydään 50 eurolla. Jos nyt pari ämpäriä jaksaisi viikossa kerätä ja putsata, niin onhan tuo monelle jo rahaa. En minäkään tykkäisi mennä töihin, välillä väsyttää ja koko ajan on niska-ja hartiakipuja päätetyöskentelystä. Silti se on vaan toimistolle raahauduttava 11 kuukautena vuodessa. Ja sen täyden työviikon lisäksi käyn syksyisin marjassa ja sienessä. Ei ole onneksi tarvetta myydä, vaan nämä tulevat omaan käyttöön. Toki siinä säästä pitkän pennin kun saa ainakin osan ruuasta suoraan metsästä. Ja voin sanoa, en edes tykkää sienestämisestä, mutta tykkään sienistä. En vain raaski ostaa niitä, joten pakko ne on itse käydä keräämässä.

Vierailija
68/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy pimeänä jos ahdistaa, mutta siis miksi sun pitäisikään saada toimeentulotukea, jos et tarvitse sitä?

Se on viimesijainen apu ihmiselle huonossa tilanteessa, ei mikään perustulo jonka päälle tienattavat työtulot olisi vaan extraa.

Kyllä ne käteisellä saadutkin pitää ilmoittaa, tai muuten syyllistyy petokseen...Sehän se vasta ahdistaisi.

No en tiedä mikä apu se on, mutta ei kannata perustoimeentulotukea saavan mennä marjoja keräämään.

Kannattaa jos tykkää tuosta marjojen poiminnasta ja tykkää marjoista. Mutta kehoituksena lisäansioiden hankkimiseen vähän ongelmallista, varsinkin jos useiden satasien tuotosta kyse, eli kehoitetaan tienaamaan pimeänä? Kyllä jotenkin moraalisempaa mielestäni sitten ihan vaikka tavara- ryoka-apu vanhemmilta tai pieni rahallinen apu kun systemaattinen pimeän tulojen kerääminen. Ei tuo marjojen keruu nyt sen ylevämpää ole, kun joku muu pimeä työ.

Luonnonmarjojen ja sienten kerääminen ja myyminen on verovapaata, kun sen tekee yksityishenkilö ja se ei ole pääasiallinen tulonlähde. Se on siis ihan lakiin kirjattu poikkeus. Eri asia on mennä esimerkiksi jonnekin tilalle mansikanpoimijaksi, se on sitten jo ihan työtä. 300 euroa saa tienata ennen kuin tulot vaikuttavat työttömyystukeen ja 150 euroa ennen kuin se vaikuttaa toimeentulotukeen. Jos siis näitä marjanmyyntituloja haluaisi ilmoittaa. Toimeentulotukeen 150 euroa kuukaudessa on jo oikeasti aika huomattava lisä eikä siinä ole mitään hämärää, ihan laillista, sallittua ja jopa suotavaa. Kausi on kuitenkin Suomessa aika lyhyt, joten jos joku työtön muutaman kuukauden ajan omalla (laillisella) työllään tienaa muutaman satasen enemmän, suotakoon se hänelle.

Vierailija
69/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman autollisia sukulaisia en edes pääsisi metsään. Marjojen perässä ajelua satoja kilometrejä kesässä eli kallöista bensaa palaa. Kimppakyydillä metsään ja siellä matkoineen 10 tuntia päivässä. Enempää sankoja ei kerralla henkilöautoon mahtuisikaan kuin mitä päivässä käsin saa pimituksi. Itselle ei viitsi poimurilla kerätä.. En todellakaan myy marjoja. Arvokkaampia ovat syödä itse kaupasta haalitun halvimman ruoan jatkeena.

Missä sinä asut, jos marjojen perässä pitää satoja kilometrejä ajaa, vai mesimarjojako sinä vain keräät? Kannattaa investoida karttaan tai ainakin opetella älypuhelimen näytölle tulevia karttoja sen verran, että löytää mahdolliset marjapaikat katsomalla karttaa eikä pitkin teitä ajelemalla.

Minä asun maalla metsän keskellä ja kyllä pitää ajaa autolla kymmeniä kilometrejä jos aikoo saada marjoja. Ei niitä joka metsässä ole.

Vierailija
70/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisellä vaan ja olet hiljaa. Ei ne Kokoomuslaisetkaan veroja maksa, kun tutun tuttu tulee pystyttämään hirsihuvilaa. Talkoohengessä tehdään ja toimitaan.

Kyllä joku narauttaa. Oli syytä tai ei.

Äkkiäkös tuollainen marjarumba selviäisi naapurustolle ja sukulaisille.

Vierailija
71/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, että te jotka jatkuvasti huutelette, että "työttömät menkää poimimaan marjoja ja tienatkaa itse rahanne"  ette ole tosissanne!

Itse olen noukkinut monta sangollista marjoja, vaan kun kukaan ei osta!

Ihmiset jostain kumman syystä ostavat niitä mielummin kaiken maailman "tsai ngyhyeniltä" kuin minulta!

Ilmaiseksi olen jakanut sukulaisille ja nytkin 4 sangollista pitää varmaan kaataa metsään, kun kenelläkään ei ole enää tarvetta ja itselle ei pakkaseen mahdu ja en niitä käytä!

Että alkakaa laittamaan nyt sitten osoitteitanne tänne, niin tiedän kenelle niitä alkaan toimittamaan ja kai teillä on sitten myös käteistä valmiina!

Vierailija
72/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt ne itse. Tai vaihdat kaverin kanssa sieniin. Ei kuulu Kelalle mitenkään.

Vierailija
73/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella, että te jotka jatkuvasti huutelette, että "työttömät menkää poimimaan marjoja ja tienatkaa itse rahanne"  ette ole tosissanne!

Itse olen noukkinut monta sangollista marjoja, vaan kun kukaan ei osta!

Ihmiset jostain kumman syystä ostavat niitä mielummin kaiken maailman "tsai ngyhyeniltä" kuin minulta!

Ilmaiseksi olen jakanut sukulaisille ja nytkin 4 sangollista pitää varmaan kaataa metsään, kun kenelläkään ei ole enää tarvetta ja itselle ei pakkaseen mahdu ja en niitä käytä!

Että alkakaa laittamaan nyt sitten osoitteitanne tänne, niin tiedän kenelle niitä alkaan toimittamaan ja kai teillä on sitten myös käteistä valmiina!

sivusta: mua kiinnostaisi sun poimimat marjat! Mitä marjaa ja missä päin Suomea olet?

Vierailija
74/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeriö linjasi: Marjastus voi viedä työttömyystuen

https://www.ksml.fi/paikalliset/2582391

Viranomaisille ei pidä kertoa mitään ylimääräistä.

Vierailija
75/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on omaa hölmöyttä jos marjojen myynnistä ilmoittaa. 

Jos ei ilmoita, niin se on petos josta saa tuomion. Melko ankarankin.

Kannustatko rikolliseksi?

Tytti Yli-Viikariko se siellä muistuttaa lainkuuliaisuuden merkityksestä?

Vierailija
76/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käpyjen, marjojen, sienten myynti on verovapaata tuloa riippumatta siitä, mihin tarkoitukseen se on kerätty. Esim. myynti on siis verotonta tuloa. Jo joku maksaa tilille, pyydä suorituksen aiheeksi em. myynti.

Voithan ottaa tulot käteiselläkin.

Onhan se verovapaata, mutta vaikuttaa tt-tukeen! 

Ilman muuta kannattaa tehdä vain käteiskauppaa ja hys hys. Ei nimen kanssa fb:ssä ilmoitellen eikä mitään sellaista edes. 

Miksi sinun pitäisi saada tt-tukea, jos voit ansaita rahat muutenkin? Ei tt-tuki ole mikään perustulo, joka vaan tulee. Se on viimesijainen, jos ei mistään, millään muulla tavalla voi saada tuloja itselleen.

Eikö olisi kunnia-asia saada edes osa elannostaan vaikka marjojen poimimisesta, eikä vaan muiden maksamista veroista?

Vierailija
77/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

"Sinun ja kunkin perheenjäsenesi ansio- ja yrittäjätulosta vähennetään enintään 150 euroa kuukaudessa. Vähennys on henkilökohtainen. Tämä osa tuloista ei vaikuta toimeentulotuen määrään."

150 euroa voit tienata toimeentulotuen päälle.

Marjanpoimintatulo ei ole ansiotuloa eikä yrittäjätuloa. Vähennetäänkö se silti, ja millä perusteella? Toiseksi se on henkilökohtainen, eli eikö jokainen perheenjäsen voi tienata tuon verran?

Jos saat äidiltäsi 50€ synttärilahjarahaakin, niin sekin lasketaan tuloksia, vaikka ei ole ansiotuloa tai yrittäjätuloa. Kaikki tuleva raha lasketaan, ja tottakai pitääkin!

Vierailija
78/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on tuloja, työkkäri laskee joka kuukausi tulosi ja tukesi erikseen, joudut toimittamaan paljon papereita ja palkkatodistuksia, näiden toimituksessa usein viiveitä ja myös työkkärin laskemisessa tapahtuu viiveitä ja näin tuet tulevat kuukausia myöhässä ja tuo aika pitää elää vaikkapa pyhällä hengellä

Tämähän on muuttunut jo pari vuotta sitten tulorekisterin tulon myötä..

Vierailija
79/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites tuo pullojen kerääminen jos marjat ei natsaa.

Vierailija
80/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites tuo pullojen kerääminen jos marjat ei natsaa.

Joku kateellinen näkee aina niiden palauttamisen ja kavaltaa kelalle.