Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että työttömän pitäisi mennä keräämään marjoja? Noh, mun perustoimeentulotuki leikkaantuu pois saman verran kuin marjoja myyn, eli aina 470 euroon asti (tuon verran saan tukea)

Vierailija
09.08.2022 |

Vasta siis 470e ylittävä osuus on mulle oikeasti tuloa, koska sitä ennen vain saan saman verran vähemmän tt-tukea.

500e jos kerään, niin käteen jää 30e...Seki menee polttoaineisiin, eikä edes riitä.

Lisää hyviä ideoita?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät marjoja ja myyt. Maksu käteisenä niin ei vaikuta. Itse en tukia saa mutta jos saisin nin ehkä tekisin noin.

Vierailija
22/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulle on voinut olla tuloja 500€, jos tuloista vähennetään polttoaine 470€ ja käteen jää 30€.

Sinun tulot ovat olleet 30€. Marjojen myynti 500€, josta vähennetään aiheutuneet kulut ja loput ovat tuloa. Olisit voinut laittaa ämpärin ja poimurin kuluksi eli tulos olisi nolla euroa.

Tyhmyydestä sakotetaan, jos et ole edes osannut laskea tuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina luullut, että nuo hullut käskevät menemään sinne poimimaan omaksi ruuaksi. Eikä siis myytäväksi. Toki jos marjoa löytyy, voit kokeilla vaihtotaloutta. Vaihdat marjoja tuttujen kanssa muihin hyödykkeisiin tai palveluksiin. Minä kävin poimimassa marjoja, ihan huviksi ja vein niitä naapurille, josta sain muutaman päivän ruuat mukaan. Tuli mukava säästö.

Vaihtaminen on  veronalaista. 

Vierailija
24/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä mitään! Kannattaakohan edes hengittää? Voi niitä marjoja kerätä myös itselleen syötäväksi, kuntoilun vuoksi tai lahjottaa pois. Jos joku antaa pari kahvipakettia vastalahjaksi, niin ei ole mitään ilmoittamista mihinkään.

Vierailija
25/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne käteisellä

Miten se muuttaa asiaa?

Tuloja ne ovat käteistulotkin

Ei kerro kelalle niin ne ei tiedä.

Vierailija
26/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulle on voinut olla tuloja 500€, jos tuloista vähennetään polttoaine 470€ ja käteen jää 30€.

Sinun tulot ovat olleet 30€. Marjojen myynti 500€, josta vähennetään aiheutuneet kulut ja loput ovat tuloa. Olisit voinut laittaa ämpärin ja poimurin kuluksi eli tulos olisi nolla euroa.

Tyhmyydestä sakotetaan, jos et ole edes osannut laskea tuloa.

Huoh, luepas uudestaan

Vierailija
27/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne käteisellä

joo ja kateellinen naapuri sitten kusauttaa veronkierrosta

Ei kerro naapurille eikä kenellekkään joka voisi kusauttaa.

Vierailija
28/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap. vastaus

https://yle.fi/uutiset/3-8215717

Vierailija
29/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis totta kai ne voi myydä pimeästi ja moni myykin. Mutta se ihmisryhmä joka tätä työttömien marjastusta peräänkuuluttaa ei varmasti arvostaisi sitä, että myydään pimeästi.

Vierailija
30/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne käteisellä

Miten se muuttaa asiaa?

Se taas on petos josta on ankara rangaistus.

Oletuksena luultavasti on, että lakia pitäisi noudattaa kun kerran työttömiä kehoitetaan marjametsään ihan virallisessa mediassa

Vierailija
31/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä välitä nuo marjaan mielipiteet on henkilöiltä jotka kyl käy töiss tai on eläkkeellä mutta heitä yhdistää yksi asia ovat saaneet perintöjä niin ruhtinaallisesti ettei ole koskaan joutuneet ahtaalle. Jos on tullu hiukan tiukkaa nii myyäänpä hiukan metsää ni taas mennään.

On muuten tunturi lapissa normi.

Vierailija
32/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina luullut, että nuo hullut käskevät menemään sinne poimimaan omaksi ruuaksi. Eikä siis myytäväksi. Toki jos marjoa löytyy, voit kokeilla vaihtotaloutta. Vaihdat marjoja tuttujen kanssa muihin hyödykkeisiin tai palveluksiin. Minä kävin poimimassa marjoja, ihan huviksi ja vein niitä naapurille, josta sain muutaman päivän ruuat mukaan. Tuli mukava säästö.

Vähäinen naapuriapu tai talkooapu ei ole. Ammattimainen toiminta sitten erikseen.

Vierailija
33/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy ne käteisellä

Tai säästä ruokalaskussa syömällä niitä itse.

Vierailija
34/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeriö linjasi: Marjastus voi viedä työttömyystuen

https://www.ksml.fi/paikalliset/2582391

Kuten tosta jutusta hyvin selviää, niin melkein mikä tahansa aktiivisuus voi viedä tuet kokonaan. Systeemi oikein ajaa ihmisiä syrjäytymiskierteeseen..

Vierailija
35/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- mutta ei vaikuta toimeentulotukiin, jos ei käytetä rahaa.

Vierailija
36/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne käteisellä

Miten se muuttaa asiaa?

Se taas on petos josta on ankara rangaistus.

Oletuksena luultavasti on, että lakia pitäisi noudattaa kun kerran työttömiä kehoitetaan marjametsään ihan virallisessa mediassa

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä media kehottaa. Vain kokoaikatyötä pitää hakea. Ei ole paljoa näkynyt firmoja jotka palkkaa marjastamaan kokoaikaiseen työsuhteeseen.

Vierailija
37/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman autollisia sukulaisia en edes pääsisi metsään. Marjojen perässä ajelua satoja kilometrejä kesässä eli kallöista bensaa palaa. Kimppakyydillä metsään ja siellä matkoineen 10 tuntia päivässä. Enempää sankoja ei kerralla henkilöautoon mahtuisikaan kuin mitä päivässä käsin saa pimituksi. Itselle ei viitsi poimurilla kerätä.. En todellakaan myy marjoja. Arvokkaampia ovat syödä itse kaupasta haalitun halvimman ruoan jatkeena.

Vierailija
38/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy pimeänä jos ahdistaa, mutta siis miksi sun pitäisikään saada toimeentulotukea, jos et tarvitse sitä?

Se on viimesijainen apu ihmiselle huonossa tilanteessa, ei mikään perustulo jonka päälle tienattavat työtulot olisi vaan extraa.

Kyllä ne käteisellä saadutkin pitää ilmoittaa, tai muuten syyllistyy petokseen...Sehän se vasta ahdistaisi.

No en tiedä mikä apu se on, mutta ei kannata perustoimeentulotukea saavan mennä marjoja keräämään.

Niin että parempi olla vain kotona, kun rahaa tulee ilmankin?

Vierailija
39/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ministeriö linjasi: Marjastus voi viedä työttömyystuen

https://www.ksml.fi/paikalliset/2582391

Kuten tosta jutusta hyvin selviää, niin melkein mikä tahansa aktiivisuus voi viedä tuet kokonaan. Systeemi oikein ajaa ihmisiä syrjäytymiskierteeseen..

Sitähän tällä aloituksella haetaan, että uskoisimme tuota. Fakta on se, että ei marjastus ei koskaan estä työttömyyskorvauksen saamista, jos TYÖTÖN ON TYÖMARKKINOITTEN KÄYTETTÄVISSÄ, eli säntää suoraan marjametsästä töihin, jos kutsu kuuluu.

Marjatulot tai niiden poiminta omaan käyttöön ei vaikuta toimeentulotukeen, jos niitä ei makseta pankkitilille vaan käytetään käteisenä tai syödään marjat itse.

Vierailija
40/86 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tuloja, työkkäri laskee joka kuukausi tulosi ja tukesi erikseen, joudut toimittamaan paljon papereita ja palkkatodistuksia, näiden toimituksessa usein viiveitä ja myös työkkärin laskemisessa tapahtuu viiveitä ja näin tuet tulevat kuukausia myöhässä ja tuo aika pitää elää vaikkapa pyhällä hengellä