Paljonko on riittävä kuukausipalkka?
Suhteellista siis, tiedän sen.
Itse olen pienen tytön yksinhuoltaja ja tässä herkesin miettimään, paljonko pitäsi suunnilleen jäädä kuussa käteen, että pystyisi lapselleen edes jonkinmoisen " elämän" tarjoamaan, siis muutakin kuin vaatetta ja ruokaa (esim. huvipuistoreissu kesässä tai ulkomaanmatka). Ettei aina tarvitsisi pihistää..
Kommenteista kiitollisena
Niksu
Kommentit (3)
Kotirouvana minulle riitti 700 e/ netto (= kodinhoitotuki plus 2 x lapsilisä) ja miehen nettopalkka n. 2000 e / netto.
Nyt minä saan n. 2000 e netto ja mies 700 e/ netto- tekee lyhennettyä työaikaa...
----------
Tämä riittää meille. Ostimme juuri uuden asunnon (50% lainaa, 50% jo maksettua)- edellisen asuntomme maksoimme kaupungin palkoilla velattomaksi. Silti olemme päässet kerran vuodessa Kanarialle. Pienet tuloa ja pienet menot (vaihtovaatteet lapsille kirppikseltä, ykköset uutena- systeemi esim. toimii meillä). Ja terveyttä pitää vaalia.
----
Ammattikoulutukseen kannattaa satsata. Kun on ammatti, on tulevaisuus turvatumpi.
Keskimäärin ihmiset pärjää seuraavanmoisella varsin kivasti:
asumiskulut
+
aikuista kohti 500
+
lasta kohti 400
ja jos tarvitsee auton, niin sitten 400 vielä päälle.
Sanoisin siis, että jos asuminen maksaa vaikka 600, niin silloin 1900 nettotuloilla voi pitää jo autoakin. Mikäli ei tartte autoa, niin ehkä 1500. Tuosta nyt sitten vähintään 250 euroa on lapsilisää ja elatusmaksua joten periaatteessa kai 1250 nettopalkallakin pärjäisi hyvin, jos ei olisi sitä autoa.
En sitten osaa sanoa, että miten sitten, jos tulee jotain tulonsiirtoja.
Itse sain yhden lapsen yksinhuoltajana ollessani palkan päälle vain elatusmaksun ja lapsilisän, jossa oli se 36 euron yksinhuoltajakorotus ja hoitomaksu oli täydet.
Mutta kuten joku sanoikin, niin tulot määrittää kyllä aina menot ja koskaan ei tunnu olevan rahaa liikaa.
1100 nettona riittää ihan hyvin mukavaan elämään omnakotitaloineen ja kakkineen (lisään vielä että miehellä samat tulot) ja yksi lapsi.
ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot!