Kimppakyyti työkaverin kanssa, mikä on kohtuullinen hinta?
Minulla on matkaa töihin n. 90 km yhteen suuntaan eli edes takaisin 180 km päivässä. Työkaveri on muuttanut lähelleni ja toivoisi pääseväni kyydissäni. Hän on aikaisemmin kulkenut muiden kyydissä ilmaiseksi mutta itse en halua ilmaiseksi ryhtyä pysyvään kimppakyytijärjestelyyn. Satunnaiset matkat on tietysti ok. Olen itse ostanut auton juuri sen vuoksi, että voin ottaa töitä vastaan kauempaa. Bensaan on mennyt työmatkoihin n. 300 e/kk. Lisäksi on tietty auton vakuutukset, renkaiden vaihdot, huollot jne. Työkaveri ei kulkisi joka päivä kanssani, vaan 3 pv viikossa. Mikä olisi teidän mielestä kohtuullinen hinta? Puolet bensarahoista tuntuu aika paljolta, koska ajan muutenkin matkan. Toisaalta minun täytyy sopia hänen kanssaan lähtemiset eikä ole enää samaa joustavuutta. Mielipiteitä?
Kommentit (69)
10 euroa päivä ja silti säästät rengas ym kulut.
Vierailija kirjoitti:
Ota maksu käteisellä per reissu tai per viikko. Alkaa säätäminen jos sinä/hän on sairas ja matka on maksettu kuun ajaksi. Tyyppi voi olla rasittava (aina myöhässä tms) joten siksikään ei kannata sitoutua. Ottaisin vähintään kympin edestakaisesta matkasta
Pääsin ilmaisiksi 6km matkan töiden loputtua arki päivinä,en sännöllisesti: itse olen nainen. Samalta osastolta nainen ,pummasi kytin .Kun kuskina oli mies eri osasto.Nämä kaksi oilivat tahoilla namisissa,minä serustelu suhtessa. Selvisi hyvin pian miksi minua nuorempaa heistä, tarivittiin auton ,heillä oli suhde.Kieltäydyin kyydistä, Sanoin kuljen mieluiten pussilla.Naisen oma tunto kai alkoi painaa oma pää?Oli esimiehelleni mennyt sanomaan tai se kuski. Olin muka nimitelyt naista H. En koskaan. Lisäksi kenelekään ei kertonut miksi en heidän kanssa halunnut kulkea. Oletettavasti esimies uskoi minua? Kun asiasta ei koskaan puhuttu enempää.Koskan en edes yhtä kertaa ilmasiksi tai maskulla lähde työ matkoja teke kimpa kyyti. Vaikka olisi minä ja kuski. Jätti jäljen tuo tapaus syvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan voi laskuttaa mistään auton hankinnan tai ylläpidon kuluista. On täällä yksinkertaista sakkia.
Puolet bensoista niiltä päiviltä kun kulkee on reilu peli.
Miten niin ei voi? Kaikkea voi mistä sovitaan. Itse en luovu autoilijan vapaudesta, ellei kyytilainen tarjoa korvausta, jolla on jotain merkitystä minulle. Minulle on myös täysin OK että hän kulkee bussilla ja minä autolla, ja molemmat maksavat omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, autoon sijoitetun pääoman korko (vaihtoehtoisessa sijoituskohteessa tuotto), huollot, auton kuluminen jne pitää ottaa huomioon, joten puolet bensakuluista on aivan kohtuullinen korvaus. Minä maksaisin mielelläni, kun on noin valtava matka.
Ei kimppakyytiläinen maksa auton omistajuudesta. Jos maksaa puolet auton hinnasta, sama ottaa oma auto ja päästä kusipääkaverista eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan voi laskuttaa mistään auton hankinnan tai ylläpidon kuluista. On täällä yksinkertaista sakkia.
Puolet bensoista niiltä päiviltä kun kulkee on reilu peli.Miten niin ei voi? Kaikkea voi mistä sovitaan. Itse en luovu autoilijan vapaudesta, ellei kyytilainen tarjoa korvausta, jolla on jotain merkitystä minulle. Minulle on myös täysin OK että hän kulkee bussilla ja minä autolla, ja molemmat maksavat omansa.
No ehkä tämä on se oikea ratkaisu sitten. Jos näet matkaseuran lähtökohtaisesti kuluna ja negatiivisena asiana, ei todennäköisesti ole viisasta ottaa matkakumppania edes rahasta. Noin negatiivinen ja vihamielinen energia myrkyttää sen kivan matkustajankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, autoon sijoitetun pääoman korko (vaihtoehtoisessa sijoituskohteessa tuotto), huollot, auton kuluminen jne pitää ottaa huomioon, joten puolet bensakuluista on aivan kohtuullinen korvaus. Minä maksaisin mielelläni, kun on noin valtava matka.
Jos pitäisi maksaa huolloista ja vakuutuksista niin pitäsi olla se autokin sitten käytössä vapaallakin yhtä paljon kuin omistajalla, eli joku kimppa-auto.
Juuri näin. Aika moinen luonnevamma saa olla, että auto kilahtaa hattuun näin pahasti
Reilu peli kirjoitti:
Minä maksaisin bensoista 100 e ja muista kuluista 50 e eli 150 sinulle. Nuo ovat kulukorvauksia etkä kyllä rikastu tuosta vastuuhommasta itse mitään.
Kyllähän tuossa voi vähän rikastua, kun ottaa työmatkakulut verovähennyksinä, mutta ottaa kimppakyytiläisen maksamat rahat pimeänä.
Puolet linja-autotaksasta on meidän työpaikalla usein käytetty tapa.