Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kimppakyyti työkaverin kanssa, mikä on kohtuullinen hinta?

Vierailija
08.08.2022 |

Minulla on matkaa töihin n. 90 km yhteen suuntaan eli edes takaisin 180 km päivässä. Työkaveri on muuttanut lähelleni ja toivoisi pääseväni kyydissäni. Hän on aikaisemmin kulkenut muiden kyydissä ilmaiseksi mutta itse en halua ilmaiseksi ryhtyä pysyvään kimppakyytijärjestelyyn. Satunnaiset matkat on tietysti ok. Olen itse ostanut auton juuri sen vuoksi, että voin ottaa töitä vastaan kauempaa. Bensaan on mennyt työmatkoihin n. 300 e/kk. Lisäksi on tietty auton vakuutukset, renkaiden vaihdot, huollot jne. Työkaveri ei kulkisi joka päivä kanssani, vaan 3 pv viikossa. Mikä olisi teidän mielestä kohtuullinen hinta? Puolet bensarahoista tuntuu aika paljolta, koska ajan muutenkin matkan. Toisaalta minun täytyy sopia hänen kanssaan lähtemiset eikä ole enää samaa joustavuutta. Mielipiteitä?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske autosi keskikulutus/100km ja kerro se kolmella niin saat litramäärän paljonko polttoainetta kuluu niiden kolmen päivän aikana kun hän olisi kyydissäsi. Kerro litramäärä litrahinnalla niin saat hinnan kolmen päivän polttoaineelle. Siitä puolet (ja ehkä hiukan ekstraa päälle muiden kulujen kattamiseksi) olisi se todellinen summa/kustannus kolmen päivän kyydeille. Voit tietysti laskea hinnan myös virallisten kilometrikorvausten mukaisesti.

Vierailija
22/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat matkan jokatapauksessa oli työkaveri kyydissä tai ei, niin en laskisi mitään muuta mukaan kuin bensakulut. Eli puolet bensakuluista niiltä päiviltä, kuin työkaveri kyydissä, jos työkaverisi suostuu tähän.

Kannattaa huomata, että sinähän saat kuitenkin verotuksessa takaisin rahaa, kun pystyt tekemään työmatkavähennykset. Työkaverillasi ei ole noilta päiviltä tällaista mahdollisuutta, jos et ala kuitteja kirjoittelemaan hänelle ja silloin taitaa mennä hankalaksi homma sinunkin puolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta autokuluja vaikea sisällyttää koska kysyjällä olisi auto joka tapauksessa omassa käytössä, siksi bensakulut puoliksi ok

Mitä vaikeaa siinä on? Tuosta on auton omistajalle joka tapauksessa myös vaivaa, eli on hyvinkin kohtuullista ottaa jotain lisää bensojen päälle. Tässä tapauksessa se kyydissä kulkija kuitenkin hyötyy merkittävästi siitä, että kuskilla on auto käytettävissä, silloin matkustajalla ei tarvitse olla.

Vierailija
24/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet bensarahoista niiltä päiviltä, kun kulkee mukana.

Tämä. Lisäksi pyöristäisin summan ylöspäin lähimpään sopivaan tasalukuun muiden auton käytöstä koituvien kulujen kattamiseksi.

Muuta autokuluja vaikea sisällyttää koska kysyjällä olisi auto joka tapauksessa omassa käytössä, siksi bensakulut puoliksi ok

Lähinna tarkoitin pyöristämistä esim. lähimpää tasalukuun (esim. 58e -> 60e) ja siksi että auton omistaja joutuu kuitenkin joustamaan omista aikatauluistaan ja mahdollisesti työmatkan yhteydessä normaalisti tapahtuvista menoistaan kun onkin toinen kyydissä.

Vierailija
25/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan kimppakyydistä puolet bensoista niinä päivinä, kun olen kyydissä.

Maksan joka pe, kun olen kotona, mobilepayllä.

Jouluna ja keväällä annan kuohuvaa.

Mitä tahansa teet, sovi ennen ensimmäistä kyytiä

Vierailija
26/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet matkan polttoainekustannuksista. Sinähän saat verotuksessa sitten takaisin km-korvaukset, että saat kyllä autosi kulumisesta maksun kerran vuoteen.

Vierailija
27/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, mikset vaihda dieseliin??! Itse just vaihdoin, kun laskin että säästän viikossa 30€ vaikka dieselveron laskisi mukaan... Ja mulla vain puolet sun työmatkasta!

Mutta siis joo, itse kysymykseen. Tekisin niin, että ajatte vuototellen vaikka viikon sykleissä. Ei tarvitse säätää maksujen kanssa.

Vierailija
28/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet bensoista niiltä päiviltä kun kulkee mukana on kohtuullinen. Jos ei kelpaa niin sano että menee taksilla.

Vierailija
29/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työkaverilla ole omaa autoa eli kulkisiko hän vain julkisilla, jos ei pääsisi sinun kyydissä? 

Me tehtiin lähellä asuvat työkaverin kanssa niin, että ajettiin vuoropäivinä (tai siten, että pidettiin huolta, että viikossa tai kuukaudessa oltiin menty yhtä monta kertaa kummankin autolla). Joskus kun aikataulut eivät osuneet yksiin, mentiin kumpikin omilla autoilla. 

Vierailija
30/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, mikset vaihda dieseliin??! Itse just vaihdoin, kun laskin että säästän viikossa 30€ vaikka dieselveron laskisi mukaan... Ja mulla vain puolet sun työmatkasta!

Mutta siis joo, itse kysymykseen. Tekisin niin, että ajatte vuototellen vaikka viikon sykleissä. Ei tarvitse säätää maksujen kanssa.

Jotenkin aloituksesta tulee kuva ettei aloittajan työkaverilla olisi omaa autoa.

Vierailija
31/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko muuten vähentää kodin ja työpaikan väliset matkakulut verotuksessa?

Saahan kaikki ne vähentää, siis matkakulunsa työmatkoista, mikäli ne ylittää omavastuu rajan.

Ehkä henkilö, joka ap:n kyytiin pyytelee, saa myös vähentää.

Ehkä hlö kysyy kyytiä siksi, ettei hänen kannata ostaa kolmen päivän takia kuukauden bussilippua, jos lipulla on vain vähän käyttöä.

Kuukausilippu bussiin on aina halvempi, kuin kertamaksu bussissa.

Ap voisi miettiä sitä, minkä verran kysyjä joutuis maksamaan bussilipuistaan ja suhteuttaa perimänsä maksun siihen.

Vierailija
32/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin aloituksesta tulee kuva ettei aloittajan työkaverilla olisi omaa autoa.

No jos noin, kyytiin pyytäjän kannattaa ostaa sitten lippu bussiin siis sellainen pitkäaikainen lippu.

Jos hänellä ei ole autoa, hän joutuu joka tapauksessa hoitamaan kaikki asiansa, kulkemalla bussilla.

Vierailija
33/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin auton, ennen kuin vaihdoin työpaikkaan joka olikin näin kaukana. Työkaverilla ei ole autoa.

Ap

Vierailija
34/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

180 kilsaa matkoihin niin 9 litraa satasella kuluttaa auto. Se on noin 40 euroa  bensan hinnassa 180 kilsan ajomatka. Pyydä kuule vaan puolet bensasta se on reilua.

Vierailija
35/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin lopettaa työt koksa bensa kallistui. Minulla meni bensoihin 300 euroa kk ja bensa kun kallistui niin olisi mennyt yli 400 euroa. Pyysin työnantajalta palkkaa 150 euroa lisää joka kompensoi bensa kuluja. Ei työnantaja halunnut maksaa joten lopetin työt. 1500 oli mun palkka muutenkin eli aika huono raksatöistä ja töihin piti ajaa aina autolla. Muutenkin työnantaja valitti että on työntekijäpulaa. Sitten ei halunnut avittaa bensan hinnassa.

Vierailija
36/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet bensakuluista yhteisiltä matkapäiviltä olisi minulle ihan ehdoton minimi.

Vierailija
37/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajat matkan jokatapauksessa oli työkaveri kyydissä tai ei, niin en laskisi mitään muuta mukaan kuin bensakulut. Eli puolet bensakuluista niiltä päiviltä, kuin työkaveri kyydissä, jos työkaverisi suostuu tähän.

Kannattaa huomata, että sinähän saat kuitenkin verotuksessa takaisin rahaa, kun pystyt tekemään työmatkavähennykset. Työkaverillasi ei ole noilta päiviltä tällaista mahdollisuutta, jos et ala kuitteja kirjoittelemaan hänelle ja silloin taitaa mennä hankalaksi homma sinunkin puolelta.

Hah. Ihan kuin se työkaveri ei laittaisi itselleenkin työmatkavähennystä.

Vierailija
38/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakiva silloin tällöin.

Vierailija
39/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin 10 Euroa/pv. Jos ei maksa, ei tarvi tulla. Kyytiläisestä on aina vaivaa,joten halvemmalla en oman auton mukavuutta myisi. Kimppakyyti on aina sitova ja rasittava.

Ylipäätään en mieluusti ota kyytiin ketään. Siksi pidän autoa, että voin mennä ja tulla mieleni mukaan, poiketen jossain tai suoraan tai hölöttä puhelimessa koko matkan tai kuunnella lempimusiikkia lauaen mukana.

Vierailija
40/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verovähennys ei liity mitenkään siihen että tarvitsisi lokkeja kuljettaa taksilla ilmaiseksi. Sen saa omassa rauhassa ajaessaankin.