Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kimppakyyti työkaverin kanssa, mikä on kohtuullinen hinta?

Vierailija
08.08.2022 |

Minulla on matkaa töihin n. 90 km yhteen suuntaan eli edes takaisin 180 km päivässä. Työkaveri on muuttanut lähelleni ja toivoisi pääseväni kyydissäni. Hän on aikaisemmin kulkenut muiden kyydissä ilmaiseksi mutta itse en halua ilmaiseksi ryhtyä pysyvään kimppakyytijärjestelyyn. Satunnaiset matkat on tietysti ok. Olen itse ostanut auton juuri sen vuoksi, että voin ottaa töitä vastaan kauempaa. Bensaan on mennyt työmatkoihin n. 300 e/kk. Lisäksi on tietty auton vakuutukset, renkaiden vaihdot, huollot jne. Työkaveri ei kulkisi joka päivä kanssani, vaan 3 pv viikossa. Mikä olisi teidän mielestä kohtuullinen hinta? Puolet bensarahoista tuntuu aika paljolta, koska ajan muutenkin matkan. Toisaalta minun täytyy sopia hänen kanssaan lähtemiset eikä ole enää samaa joustavuutta. Mielipiteitä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava tilanne ja sanoin,etten voi toimia työkaverin kyytinä, vaikka olisi maksanut jne. Minua ajatus sitoutumisesta yhteisiin aikatauluihin ja siihen, että joudun esimerkiksi sairaspäivinä ilmoittelemaan hänelle oli liian ahdistavaa.

Vierailija
42/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa, että ajetaan vuorotellen. Tai sitten puolet bensoista ja vähän lisää. Tuo ajaminen on työtä, ja kaveri hyötyy työstäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin raivostuttavaa kun joutua selittelemään omia menojaan huithapeli kyytiläiselle joka on itse aina myöhässä. Siis nukkumassa kun odotat pihalla. Autoon menee paljon rahaa kuukaudessa ja se on vapauden takia. En myy vapauttani muutamalla kympillä.

Vierailija
44/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! Puolet bensakuluista niiltä päiviltä kun hän on kyydissä olisi lähes 100 e. Kuulostaa tosi paljolta enkä tiedä kehtaanko pyytää noin paljoa.

Työkaveri on hyvä ja hommaa oman auton tai kulkee julkisilla, jollei hinta kelpaa. Pääsee kyydissäsi enemmänkuin halvalla.

Vierailija
45/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajat matkan jokatapauksessa oli työkaveri kyydissä tai ei, niin en laskisi mitään muuta mukaan kuin bensakulut. Eli puolet bensakuluista niiltä päiviltä, kuin työkaveri kyydissä, jos työkaverisi suostuu tähän.

Kannattaa huomata, että sinähän saat kuitenkin verotuksessa takaisin rahaa, kun pystyt tekemään työmatkavähennykset. Työkaverillasi ei ole noilta päiviltä tällaista mahdollisuutta, jos et ala kuitteja kirjoittelemaan hänelle ja silloin taitaa mennä hankalaksi homma sinunkin puolelta.

Verovähennys ei liity mitenkään siihen että tarvitsisi lokkeja kuljettaa taksilla ilmaiseksi. Sen saa omassa rauhassa ajaessaankin. 

Lisäksi työkaveri tietysti myös itse hakee ja saa verovähennykset työmatkoista.

Vierailija
46/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajat matkan jokatapauksessa oli työkaveri kyydissä tai ei, niin en laskisi mitään muuta mukaan kuin bensakulut. Eli puolet bensakuluista niiltä päiviltä, kuin työkaveri kyydissä, jos työkaverisi suostuu tähän.

Kannattaa huomata, että sinähän saat kuitenkin verotuksessa takaisin rahaa, kun pystyt tekemään työmatkavähennykset. Työkaverillasi ei ole noilta päiviltä tällaista mahdollisuutta, jos et ala kuitteja kirjoittelemaan hänelle ja silloin taitaa mennä hankalaksi homma sinunkin puolelta.

Hah. Ihan kuin se työkaveri ei laittaisi itselleenkin työmatkavähennystä.

Tämä.

Vierailija
47/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan se mukana kulkeva matkustajakin hakea verotuksessa työmatkakuluja. Todennäköisesti myös hakee ja laittaa siihen julkisen ja sen mukaan sitten tulee vähennykset.

Vierailija
48/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko muuten vähentää kodin ja työpaikan väliset matkakulut verotuksessa?

Monikaan ei ymmärrä mitä tämä todellisuudessa tarkoittaa. Siinä on ensinnäkin se 750 euron omavastuuosuus. Vasta omavastuuosuuden ylittävältä osalta saa verovähennyksen. Ja se verovähennys tehdään verotettavasta tulosta

Työmatkakulut on vaikkapa 1750€ vuoden aikana ja veroprosentti vaikkapa 30, niin se tarkoittaa että verotettava ansiotulo pienenee 1000 eurolla, jolloin veroja jää maksettavaksi 300€ vähemmän. 1750 euron työmatkakuluista maksat siis 1450€ itse ja verottaja maksaa 300€ verovähennyksen kautta.

Vierailija
49/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suostunut kuskailemaan työkavereita kun satunnaisesti. En halua sitoutua aikataluun, enkä reittiin. Jos esim joudun kesken päivän lähtemään kotiin sairaan lapsen luo, niin en tarvitse lisävaivaa siinä, että muista ilmoitella että ei pääsekään kyydilläni kotiin. Minulla on sitä paitsi enemmän kun kerran valitettu kyydistä.

On valitettu, että kestää liian kauan, kun hain lapsen päiväkodista, ennen kun työkaveri pääsi kotiin. Noh, en ala ajamaan ensin sitä kyytipummia kotiin ja sitten takaisinpäin hakemaan lapsi. On myös valitettu, että en halunnut kuskaa kaupan kautta kotiin. Olisi niin näppärästi saanut viikko-ostokset kotiin... kiva juttu, mene taksilla tai osta oma auto.

Vierailija
50/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat saa tehdä verotukeessa työmatkavähennyksen henkilöauton mukaan. 0.23 senttiä per kilometri ottaisin.

Vierailija
51/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat saa tehdä verotukeessa työmatkavähennyksen henkilöauton mukaan. 0.23 senttiä per kilometri ottaisin.

Tänä vuonna se on 0,30, viime vuonna 0,25. Mutta se on kyllä niin pieni summa, etten ikimaailmassa myisi vapauttani sillä hinnalla.

Vierailija
52/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullinen korvaus on 0,23€/km

Jep, puolet auton kaiiksta kuluista,verottaja laskee sen summan vuosittain valmiiksi.

Mä en alkais edes kuskata, parasta omaa aikaa istua yksinään autossa.

Vierailija
53/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mitä summaa kyytiläinen itse ehdottaa. Jos vastaus on joku naurettava, aja tankkaamaan ja pyydä hänen käyttämään korttiaan. On kulkenut muiden kyydissä ilman,  miksiköhän kyydit loppuneet...

Vierailija
54/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan voi laskuttaa mistään auton hankinnan tai ylläpidon kuluista. On täällä yksinkertaista sakkia.

Puolet bensoista niiltä päiviltä kun kulkee on reilu peli.

Vierailija
55/69 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan voi laskuttaa mistään auton hankinnan tai ylläpidon kuluista. On täällä yksinkertaista sakkia.

Puolet bensoista niiltä päiviltä kun kulkee on reilu peli.

t. kyydissä istuva loinen?

Vierailija
56/69 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole suostunut kuskailemaan työkavereita kun satunnaisesti. En halua sitoutua aikataluun, enkä reittiin. Jos esim joudun kesken päivän lähtemään kotiin sairaan lapsen luo, niin en tarvitse lisävaivaa siinä, että muista ilmoitella että ei pääsekään kyydilläni kotiin. Minulla on sitä paitsi enemmän kun kerran valitettu kyydistä.

On valitettu, että kestää liian kauan, kun hain lapsen päiväkodista, ennen kun työkaveri pääsi kotiin. Noh, en ala ajamaan ensin sitä kyytipummia kotiin ja sitten takaisinpäin hakemaan lapsi. On myös valitettu, että en halunnut kuskaa kaupan kautta kotiin. Olisi niin näppärästi saanut viikko-ostokset kotiin... kiva juttu, mene taksilla tai osta oma auto.

MinullE on valitettu

En halunnut kuskaTA kaupan kautta

Vierailija
57/69 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin raivostuttavaa kun joutua selittelemään omia menojaan huithapeli kyytiläiselle joka on itse aina myöhässä. Siis nukkumassa kun odotat pihalla. Autoon menee paljon rahaa kuukaudessa ja se on vapauden takia. En myy vapauttani muutamalla kympillä.

Täällä kävi juuri noin eli kaveri halusi tulla naapuritalosta kyydissäni samaan työpaikkaan.

Ensimmäinen aamu ja kävin herättämässä kaverin joka tuli kalsareissa avaamaan oven.

Oli ensimmäinen ja viimeinen kimppakyyti jota kaveri vielä myöhemmin ihmetteli:

"Miksei kimppakyyti onnistukaan"

Vierailija
58/69 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet bensoista ei korvaa vaivaa joka kyyditsemisestä tulee.

Kaikki kulut jotka kyydistä tulevat eli polttoaineet ja siihen päälle huolto ym. auton maksut.

Polttoaineet ja siihen päälle 50%.

Vierailija
59/69 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukset, autoon sijoitetun pääoman korko (vaihtoehtoisessa sijoituskohteessa tuotto), huollot, auton kuluminen jne pitää ottaa huomioon, joten puolet bensakuluista on aivan kohtuullinen korvaus. Minä maksaisin mielelläni, kun on noin valtava matka.

Jos pitäisi maksaa huolloista ja vakuutuksista niin pitäsi olla se autokin sitten käytössä vapaallakin yhtä paljon kuin omistajalla, eli joku kimppa-auto.

Vierailija
60/69 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyytelee liikaa niin voi jäädä tulematta kyytini ja kuljet ja maksat yksin kaiken, joten tässä ehkä järki mukana.

Tai jos kyytiläisellä ei ole muita vaihtoehtoja niin sittenhän voi kiristystyypisesti vaatia vaikka mitä, jos on oikein sellainen audikuski kyseessä.