Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta
Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.
Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.
Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.
Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan ilmoittanut Kelalle itse tuntimäärät ja että kyseessä sivutoimisuus, eihän tuossa muu auta kuin valitus eteenpäin. Koska kyseessä viranomaisen päätös ja sosiaalitukiasia, valitus hallinto-oikeuteen voi olla maksuton vaikka jutun häviäisi, tarkasta tai kysy sieltä. Kunhan valituksen tekee itse tai myönnetyllä oikeusavulla, ei maksullisen juristin. Oikaisuvaatimuksen olet varmasti myös tehnyt? Ja Tt-tuki pitäisi kyllä saada käsiteltyä nopeammin? Jos olet tienannut vuodessa 3000€, on aika selkeää että kyseessä ei ole päätoiminen yrittäjyys joka estäisi vastaanottamasta muuta työtä. Tsemppiä! Koko kelan ym. toiminta pitäisi kyllä uusia, kun itse olin työtön niin aika rasittavalta laitokselta tuntui, kaikki palvelut oli muutenkin netissä. Toivottavasti ei tarvitse sen kanssa enää asioida.
Asiani on niin monisyinen, ettei TE-toimiston pikkupomo torstaina tiennyt missä kaikkialla se menee. Ei ollut varma onko se Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa (josta sain sen itse pois, jotta TE-toimisto voisi pikavauhtia tehdä uuden päätöksen).
Olen toimittanut jokaisen tunnin, palkkion, kuitin ja kaikki vaadittavat dokumentit niin Kelaan kuin TE-toimistoon. Mihin enää valitan, kun virkamies ei itsekään tiedä kuka asiaa tällä hetkellä hoitaa. Käsittelijä vaihtunut useaan kertaan.
Tuossa on vain se mahdollisuus, että eivät tee uutta päätöstä. Elleivät tee uutta päätöstä, niin se alkuperäinen päätös jää voimaan ja sen valitusaika ei tämän lupaillun uuden päätöksen tekemisen perusteella jatku.
Jos tuo mahdollisuus sinulle tarjottiin, miksi eivät tehneet uutta päätöstä tulevalle päivämäärälle ja sitten vasta vedetty oikaisuvaatimus pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen päätöiminen yrittäjä ja sain korona-aikana (2021) työmarkkinatukea täysimääräisesti.
Samalla tein töitä sen verran mitä sattui olemaan, eikä tämä ollut mikään ongelma Kelalle tai TE-toimistolle.
Tuo sinulle maksettu työmarkkinatuki perustui poikkeustilanteessa tehtyyn lakimuutokseen. Tuo ei ole mahdollista koronajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto noudattaa lakia ja jos ilmenee, että asiakas työllistää itsensä yrittäjänä, niin lain mukaan se on maksajalle kerrottava. Maksaja tekee asiasta päätöksen ja siitä voi valittaa.
Niin, mutta työssa on ollut kyse sivutoimisesta yrittäjyydestä, jonka ei pitäisi olla este työttömyysetuuden maksamiselle. Kokoaikainen yrittäjyys on.
Mutta tämä ap:n tapaus on hyvä osoitus siitä, miten riskaabelia työttömälle on yrittää työllistää itse itseään ellei ryhdy kertaheitolla kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Tälläkin palstalla on ehdotettu monesti kaikenlaista lisätienestin hankkimista työttömille, eivätkä kaikki ole halunneet uskoa, jos joku on kertonut, että siinä voi käydä huonosti.
Yrittäjyys työttömänä, olisi sitten vaan sivutoiminen on täydellinen no-no koska silloin juuri joutuu ongelmiin te/kelan kanssa ja pahimmassa tapauksessa mistään ei saa rahallista tukea. Miksi luulette että me fiksut työttömät ennemmin pyörittelemme peukaloitamme kotona kuin yrittäisimme työllistää itse itsemme yrittäjyyden kautta. No juuri tästä syystä. Kukaan täysjärkinen ei halua laittaa itseänsä ahdinkoon. Yrittäjäksi kannattaa ryhtyä silloin kun on vielä työelämässä ja silloinkin sivu-toimisena ja siitä sitten ponnistaa kokopäiväiseksi jos homma rupeaa pelittämään. Itsekin olen usein miettinyt yrittäjyyttä mutta palannut nopeastitodellisuuteen että työttömänä se on täynnä sudenkuoppia ja jos niihin joutuu niin mistään ei saa lakitukia ja kun rahaa asian riitauttamiseen ei ole niin auttamatta käteen jää huono kortti.
Nämä byrokratian loukut pitäisi saada purettua. Täysin järjenvastaista ja absurdia, miksi lamauttaa ihmisiä, jotka sentään yrittävät?
Itse muutin 20+vuotiaana uudelle paikkakunnalle. Onnistuin saamaan kivan, osa-aikaisen työn ja ajattelin että sen ohessa voin käydä aikanaan jääneen lukion loppuun ja hakeutua jatko-opintoihin.
Työkkärille opiskelu ei tietenkään sopinut, ei edes, vaikka opiskelisin vain sen ajan, kun en ole muuta työtä saanut.
Ja jos kyseessä olisikin se, että minun pitää olla 40 tuntia viikossa työmarkkinoiden käytettävissä, niin ok. Kuitenkin tein tuota osa-aikaista työtä lähes kolme vuotta, eikä kertaakaan tehty mitään edistämiseksi, että löytäisin kokoaikaisen työn. Osa-aikatyö passasi ilmeisen hyvin. Mutta anna olla jos yrität mitään (opiskella, tehdä keikkaa, yrittää) siinä rinnalla, niin johan ollaan kärppänä paikalla rankaisemassa.
Aikuislukion opon ohjeesta opiskelin salaa, enkä kuulemma ollut todellakaan ainoa. Ei heillä ole velvollisuutta ilmoitella opinnoistani mihinkään. Kirjoitin hyvät arvosanat ja pääsin opiskelemaan haluamaani alaa, jolle työllistyin heti valmistumisen jälkeen. Työkkärin mielestä olisi ilmeisesti ollut parempi, että olisin edelleen osa-aikatyötä tekevä, kouluttamaton kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto noudattaa lakia ja jos ilmenee, että asiakas työllistää itsensä yrittäjänä, niin lain mukaan se on maksajalle kerrottava. Maksaja tekee asiasta päätöksen ja siitä voi valittaa.
Niin, mutta työssa on ollut kyse sivutoimisesta yrittäjyydestä, jonka ei pitäisi olla este työttömyysetuuden maksamiselle. Kokoaikainen yrittäjyys on.
Mutta tämä ap:n tapaus on hyvä osoitus siitä, miten riskaabelia työttömälle on yrittää työllistää itse itseään ellei ryhdy kertaheitolla kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Tälläkin palstalla on ehdotettu monesti kaikenlaista lisätienestin hankkimista työttömille, eivätkä kaikki ole halunneet uskoa, jos joku on kertonut, että siinä voi käydä huonosti.
Työtönhän ei saa edes harrastaa, jos se katsotaan jotenkin menevän yhteen "yrittäjyyden" kanssa tai olevan este työllistymiselle. Olen itse valmistunut taiteilijaksi ja meille teroitettiin jo koulussa, että vaikka teillä ei olisi yritystä tai toiminimeä, te ette saa ikinä kertoa TE-toimistolle, että teillä on vuokrattuna työtila. Vaikka kävisitte maalamaassa siellä myrkkymaaleilla (joita kaikki vesivärejä ja guassia lukuunottamatta ovat) vain kerran kuussa ja maksatte vuokraa 20€ käyttökerta, koulutuksenne takia teidät katsotaan TE-toimistossa yrittäjäksi ja tadaa, teillä on yritys! Ette saa sentin senttiä tukea.
Itse opiskelen kansalaisopistossa, mutta en tosiaankaan ole kertonut työkkärille asiasta, enkä kerrokaan, koska sen voidaan katsoa haittaavan työn vastaanottamista, vaikka tunteja on 4 viikossa iltaisin. On silti, nekin 4h viikosta voisin olla töissä, mutta ai kamala, en ole, enkä varmaan pääsekään, joten karenssi.
Avoimen yliopiston opiskeluja kannattaa tehdä ulkomaalaisissa yliopistoissa verkossa, koska muutoin tästäkin rokotetaan työtöntä ja sanotaan, että "Ahaa, 3kk avoimen yliopiston kurssi kesällä heprean kielestä? Päätoiminen opiskelija! Et voi ottaa työtä vastaan, karenssi!"
Ja lakihan ei sano että tuollaisia yksittäisiä kursseja ei työttömänä voisi ottaa vaan tuo on työkkärin omia tulkintoja. Kela tulkitsee asiaa ihan toiselta kannalta eli on opiskelija vasta kun on suorittamassa jotain tutkintoa. Silti työttömän on pakko hyppiä työkkärin pillin mukaan koska nuo määrää sävelet.
Lisäksi tilanne on se, että huonoimmillaan työkkäri julistaa opiskelijaksi eli ei saa työttömyystukea ja kela toteaa ettei todellakaan ole opiskelija eikä saa opiskelijoiden tukea.
Ei tuo ole mikään työkkärin oma keksintö, ihan se on eduskunnan säätämässä laissa kirjoitettuna. Kela katsoo opiskelijaa etuuden kannalta eli täyttääkö tarvittavat ehdot, nekin tulevat laista.
Työ yllä oleva työvoimavirkailijan kommentti on osittain oikea. Laki antaa työvoimavirkailijoille oikeuden käyttää harkintaa. Työvoimavirkailijan käyttämä harkintavalta ei tarkoita, että päätökseen löytyisi lakiin kirjatut perusteet.
Laki antaa oikeuden käyttää harkintaa ja päätös perustuu puhtaasti työvoimavirkailijoiden harkintaan ei lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kela noin vaan lähteä perimään tukia takaisin tekemättä rikosilmoitusta petoksesta tai törkeästä petoksesta, kun kyseessä on sentään 17 000 euroa?
Onko kelalla nyt se tulkinta, että työttömyysetuuden saaja on tehnyt töitä työttömänä ollessaan, ja sitten laittanut parille kuukaudelle laskutusta aikaisempien kuukausien töistä, jonka jälkeen taas työttömyysetuuden piirin?
Ainakaan minun kohdallani ei epäilty petosta. Kyse oli huolimattomuudesta. Ja olen se, jolta lähdettiin perimään 24000 euroa, minkä vakuutusoikeus kohtuullisti 18000 euroon.
Taisin alkuun puhua hallinto-oikeudesta, mutta vakuutusoikeus se taisi tosiaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni 24000€ työttömyyskorvauksia takaisinperintään. Minulta oli opinnot jääneet kesken ja olin ollut vuosia työelämässä ennen työttömyyttäni. Mutta opiskeluajoilta oli jäänyt tavaksi ilmoittautua läsnäolevaksi kerran vuodessa.
Työttömyyteni alussa kerroin, etten opiskele enää. Tämä oli siis maallikkotulkintani tilanteessa, jossa viimeisestä opintosuorituksestani oli kuusi vuotta. Virkailija ei siitä sen enempää kysellyt eikä asiaan palattu ennen kuin 1,5 vuoden päästä toisen virkailijan toimesta, kun oli jotain puhetta näistä kesken jääneistä opinnoista. Siinä kohtaa selvisi, että olisi ollut joku muodollinen tapa keskeyttää opinnot, joka olisi kelvannut työkkärille.
Kauhea soppa ja selvitys siitä tuli ja hallinto-oikeuden käsittelyn odottelu kesti ikuisuuksia. Lopulta sieltä tuli päätös, että minun pitää maksaa saamani työttömyyskorvaukset, mutta kohtuullistivat sen summan 18000 euroon.
Sain sovittua työttömyyskassan kanssa maksuaikataulun. Maksoin 150€/kk alkuun ja sitten kun menin opiskelemaan ja jäin kokonaan ilman tuloja, sain sovittua että maksan 100€/kk. Varmaan kymmenisen vuotta niitä makselin, kunnes velka oli kuitattu.
Tuossa tilanteessa, kun alustava takaisinperintäpäätös tehtiin, maksettujen päivien laskuri myös nollattiin eli aloin sitten saada työttömyyspäivärahaa alusta. Takaisinperinnässä ei ollut korkoa, joten takaisinmaksettava summa ei onneksi ajan myötä kasvanut. Mutta olihan se silti inhottava tilanne siinä kohtaa, kun ei tiennyt pitääkö maksaa koko 24000€ vai selviääkö vähemmällä ja mikä mahtaa olla maksuaikataulu.
Niin kauan kun hallintaoikeuden päätöstä odoteltiin, ei tarvinnut maksaa mitään takaisin. Pari vuotta taisi tuossa koko prosessissa mennä, joten hengitä ap nyt syvään ja rauhallisesti ja keskity selvittämään mitä sinun pitää _nyt_ tehdä, jotta olisit oikeutettu saamaan työttömyyspäivärahaa. Millä tavoin pystyt osoittamaan, että yrittäjänä toimiminen on päättynyt ja olet työtön työnhakija?
oho. ENnen vanhaan taisi olla sääntö että piti esittää keskeyttämis-/poissaolotodistus (tai joku lappu että on peruuttanut läsnäolotodistuksen) yliopistolta kun meni työttömäksi. Nykyään on eri sääntö, pitää olla 1 vuosi tekemättä mitään opintoja todistettavasti (kai joku todistus/opintorekisteriote yliopistolta) mut periaatteessa voi olla läsnäoleva einakin sen vuoden loppuun saakka(?).
Mut oisin pistäny vastuun tuosta virheestä sen virkailijan päälle joka on ottanut työttömysilmoituksesi ekaa kertaa vastaan, senhän vastuulla se on ollu. Eihän sen oisi pitänyt sua ees päästää ilmottautumaan työttömäksi ilman sitä todistusta. Tässä nyt susta tehtiin syntipukki, virkailijan virhehän tuo oli! Haasta Kela oikeuteen kavalluksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.
TE-toimistoa ei kiinnostaa tulojen määrä vaan yritystoimintaan käytetty aika. Työttömyyskorvauksen saannin ehtona on, että voit ottaa kokoaikaista työtä vastaan, ja jos TE-toimisto katsoo, että yritystoiminta on sen verran aikaa vievää, että et voi enää ottaa kokopäivätyötä vastaan, oikeus työttömyysetuuteen menee.
Periaatteessa siis työttömyysrahan voi menettää, vaikka tulot yritystoiminnasta on 0 €. Päätökset myös tehdään tapauskohtaisesti eli et voi varmasti etukäteen tietää, miten käy.
Ja siksi tähän voi joutua harrastuksistakin. Kirjoittaminen, musiikki, käsityöt. Joltain evättiin tuki siksi, että oli kaverin työpaikalla kirpparilla keittämissä kahvia (ja samalla seurusteli kaverin kanssa).
Niinpä. Ihan sairas systeemi. Tiukan tulkinnan mukaanhan tuo tarkoittaisi, että esim. työtön toimittaja tai kirjailija ei saisi keksiä lapsilleen omasta päästä iltasatuja, työtön kösityön opettaja ei saisi korjata lastensa vaatteita tai ommella lapsilleen vaatteita, jne. Luojan kiitos oma alani on sisätyötä, niin ei voi tulla karenssia liikunnasta. Karua olisi, jos olisi vaikka työtön liikunnanope tai entinen ammattiurheilija - silloinhan ei saisi edes lenkkeillä ja aamuvenyttelykin saatettaisiin tulkita luvattomaksi ammatinharjoittamiseksi.
Herää vain kysymys, miksi työtön ilmoittaa työkkäriin kirjoittavansa lehtiin, myyvänsä villasukkia netissä tai vetävänsä jumppaa tiistaisin? Noilla sinun esimerkeilläsihän ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan jokainen saa niitä tehdä.
Kärjistin. Jos iltasatuja kertova äiti onkin vaikka lastenkirjailija ja päättää joskus julkaista satukokoelmana lapselle kertomansa sadut, eikö hän silloin ole tehnyt töitä työttömyysaikana? Tämä esimerkkini osoittaa kärjistäen, miten älyvapaasta systeemistä on kyse. On tiedossa tapauksia, joissa joku on tehnyt itse kotona musiikkia ja laittanut ne nettiin, ja hänet on tulkittu omassa työssä työllistyväksi. Tietenkään työkkäriin ei koskaan pidä ilmoittaa mitään, mutta järjestelmässä on jo paljon vikaa, jos sen kanssa toimiakseen pitää muistaa, että "vaikka virallinen pykälä on tällainen, muista ettet koskaan kerro sitä-etkä-tätä, ja tee kaikki salaa". Ja tuon iltasatuesimerkin kautta huomaa myös, miten todellisuudesta vieraantunut koko työkkärin käytäntö on.
Vierailija kirjoitti:
Henrika kirjoitti:
Aiot tehdä valituksen AVI:n ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Onko ne oikeat valitustahot? Itse tein ensin vaatimuksen Kelan päätöksestä Kelan oikaisuvaatimuskeskukseen, mikä on vain välivaihe, sitten hallinto-oikeuteen, sieltä kun tulee hylsy on vuorossa korkein hallinto-oikeus. Vähävaraiset saa valituksen tekemiseen oikeusapua, mitä suosittelen. Tavallinen ihminen ei pärjää ilman ammattilaisen antamaa oikeusapua.
Kuinka paljon aikaa kuluu tuohon prosessiin sen alusta loppuun?
hahhah. Hylsyt tulee ihan varmana. Korkein Hallinto-oikeus ei ota ratkaistavakseen muita kuin joitain harvinaisia poikkeustapauksia tyyliin maanpetos. Todella ison luokan asioita Siinne ei pikku tukiriidat mene.
Itse haastoin Kelan oikeuteen pari kertaa. Pikku summa oli ensin kyseessä,se meni läpi. Sit toimeentulotuen perusosan peruusteeton alennus, ei menny läpi vaikka oisi pitäny.Ei siellä oikeutta jaeta, eikä saa. Kela ja suomen hallitus ne on ne varkaat jotka varastaa kansalta EU:n määräämät toimeentulotet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.
Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.
Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.
Varaton on viime kädessä aina oikeutettu tt-tukeen. Työttömänä voi opiskella työmarkkinatuella kunhan työkkäri uskoo että koulutus auttaa työllistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.
TE-toimistoa ei kiinnostaa tulojen määrä vaan yritystoimintaan käytetty aika. Työttömyyskorvauksen saannin ehtona on, että voit ottaa kokoaikaista työtä vastaan, ja jos TE-toimisto katsoo, että yritystoiminta on sen verran aikaa vievää, että et voi enää ottaa kokopäivätyötä vastaan, oikeus työttömyysetuuteen menee.
Periaatteessa siis työttömyysrahan voi menettää, vaikka tulot yritystoiminnasta on 0 €. Päätökset myös tehdään tapauskohtaisesti eli et voi varmasti etukäteen tietää, miten käy.
Ja siksi tähän voi joutua harrastuksistakin. Kirjoittaminen, musiikki, käsityöt. Joltain evättiin tuki siksi, että oli kaverin työpaikalla kirpparilla keittämissä kahvia (ja samalla seurusteli kaverin kanssa).
Niinpä. Ihan sairas systeemi. Tiukan tulkinnan mukaanhan tuo tarkoittaisi, että esim. työtön toimittaja tai kirjailija ei saisi keksiä lapsilleen omasta päästä iltasatuja, työtön kösityön opettaja ei saisi korjata lastensa vaatteita tai ommella lapsilleen vaatteita, jne. Luojan kiitos oma alani on sisätyötä, niin ei voi tulla karenssia liikunnasta. Karua olisi, jos olisi vaikka työtön liikunnanope tai entinen ammattiurheilija - silloinhan ei saisi edes lenkkeillä ja aamuvenyttelykin saatettaisiin tulkita luvattomaksi ammatinharjoittamiseksi.
Herää vain kysymys, miksi työtön ilmoittaa työkkäriin kirjoittavansa lehtiin, myyvänsä villasukkia netissä tai vetävänsä jumppaa tiistaisin? Noilla sinun esimerkeilläsihän ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan jokainen saa niitä tehdä.
Eiköhän nämä kiinnijäämiset ole aina seurausta siitä, että joku huolestunut kansalainen ilmoittaa asiasta työvoimatoimistoon. Kertoo nähneensä työttömän jossain ja tekemässä jotain.
Jos on ihan puhtaasti freelancer ts. ei ole mitään toiminimeä tai osakeyhtiötä tms. omissa nimissä, niin
koittaisin selvittää päteekö nämä lainkohdat (tai kysyä miksi eivät ole huomioineet)
Työttömyysturvalaki, 2. Luku, 5 pykälä
Yritystoiminta ja oma työ
...
Päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä työllistyneen henkilön katsotaan edelleen työllistyvän päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä siihen ajankohtaan asti, jona:
1) henkilön työskentely yrityksessä on päättynyt tai yritystoiminta tai oma työ on lopetettu 6–9 §:ssä tarkoitetulla tavalla; taikka
Työttömyysturvalaki, 2. Luku, 6 pykälä
Yrityksessä työskentelyn päättyminen
Ellei muuhun arvioon ole aihetta, henkilön työskentelyn yrityksessä katsotaan päättyneen, jos:
2) henkilö on palkansaajaan rinnastettava yrittäjä, jonka toimeksiantosuhde on päättynyt ja jonka ei katsota työllistyvän 5 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla päätoimisesti mahdollisten muiden toimeksiantojen tekemiseksi; tai (30.12.2014/1374)
Palkansaajaan rinnastettavalla yrittäjällä tarkoitetaan yrittäjää, joka itse osallistuu työsuoritukseen toimeksiantajan määräämällä tavalla, on toimeksiantosuhteessa samoihin harvalukuisiin toimeksiantajiin ja jolla ei ole kiinteää osto- tai myyntipaikkaa tai vastaavaa toimipaikkaa toiminnan harjoittamista varten. Lisäksi edellytetään, ettei hänellä ole viimeksi kuluneen vuoden aikana työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien ollut edellä tarkoitettujen työsuoritusten tekemiseksi palveluksessaan työsuhteessa olevia työntekijöitä muutoin kuin satunnaisesti.
Tiedä sitten miten tulkita tuota "osallistuu työsuoritukseen toimeksiantajan määräämällä tavalla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni 24000€ työttömyyskorvauksia takaisinperintään. Minulta oli opinnot jääneet kesken ja olin ollut vuosia työelämässä ennen työttömyyttäni. Mutta opiskeluajoilta oli jäänyt tavaksi ilmoittautua läsnäolevaksi kerran vuodessa.
Työttömyyteni alussa kerroin, etten opiskele enää. Tämä oli siis maallikkotulkintani tilanteessa, jossa viimeisestä opintosuorituksestani oli kuusi vuotta. Virkailija ei siitä sen enempää kysellyt eikä asiaan palattu ennen kuin 1,5 vuoden päästä toisen virkailijan toimesta, kun oli jotain puhetta näistä kesken jääneistä opinnoista. Siinä kohtaa selvisi, että olisi ollut joku muodollinen tapa keskeyttää opinnot, joka olisi kelvannut työkkärille.
Kauhea soppa ja selvitys siitä tuli ja hallinto-oikeuden käsittelyn odottelu kesti ikuisuuksia. Lopulta sieltä tuli päätös, että minun pitää maksaa saamani työttömyyskorvaukset, mutta kohtuullistivat sen summan 18000 euroon.
Sain sovittua työttömyyskassan kanssa maksuaikataulun. Maksoin 150€/kk alkuun ja sitten kun menin opiskelemaan ja jäin kokonaan ilman tuloja, sain sovittua että maksan 100€/kk. Varmaan kymmenisen vuotta niitä makselin, kunnes velka oli kuitattu.
Tuossa tilanteessa, kun alustava takaisinperintäpäätös tehtiin, maksettujen päivien laskuri myös nollattiin eli aloin sitten saada työttömyyspäivärahaa alusta. Takaisinperinnässä ei ollut korkoa, joten takaisinmaksettava summa ei onneksi ajan myötä kasvanut. Mutta olihan se silti inhottava tilanne siinä kohtaa, kun ei tiennyt pitääkö maksaa koko 24000€ vai selviääkö vähemmällä ja mikä mahtaa olla maksuaikataulu.
Niin kauan kun hallintaoikeuden päätöstä odoteltiin, ei tarvinnut maksaa mitään takaisin. Pari vuotta taisi tuossa koko prosessissa mennä, joten hengitä ap nyt syvään ja rauhallisesti ja keskity selvittämään mitä sinun pitää _nyt_ tehdä, jotta olisit oikeutettu saamaan työttömyyspäivärahaa. Millä tavoin pystyt osoittamaan, että yrittäjänä toimiminen on päättynyt ja olet työtön työnhakija?
oho. ENnen vanhaan taisi olla sääntö että piti esittää keskeyttämis-/poissaolotodistus (tai joku lappu että on peruuttanut läsnäolotodistuksen) yliopistolta kun meni työttömäksi. Nykyään on eri sääntö, pitää olla 1 vuosi tekemättä mitään opintoja todistettavasti (kai joku todistus/opintorekisteriote yliopistolta) mut periaatteessa voi olla läsnäoleva einakin sen vuoden loppuun saakka(?).
Mut oisin pistäny vastuun tuosta virheestä sen virkailijan päälle joka on ottanut työttömysilmoituksesi ekaa kertaa vastaan, senhän vastuulla se on ollu. Eihän sen oisi pitänyt sua ees päästää ilmottautumaan työttömäksi ilman sitä todistusta. Tässä nyt susta tehtiin syntipukki, virkailijan virhehän tuo oli! Haasta Kela oikeuteen kavalluksesta.
Joo, yksi tuttu joutui virallisesti täyttämään jonkun lapun että sai yliopistolta todistuksen ettei opiskele tai ole edes teoriassa opiskelija. Tuo ei ollut ilmoittautunut noin 10 vuoteen läsnäolevaksi mutta kun se opiskelu oli yliopiston järjestelmässä teoreettisena olemassa niin piti sekin kuulemma poikkaista ennen kuin työkkäri suostui julistamaan työttömäksi.
Pienikin yritys työllistää itsensä tekee ihmisestä demarien silmissä vihollisen, joka pitää tuhota. En yhtään ihmettele, että 3000 euron vuositulot freelance-hommista saivat ne näkemään punaista.
Et ole voinut osoittaa että olet sivutoiminen. Hyvin yksinkertaista.
Tämä systeemi jos mikä on kannustinloukku. Ei kannata edes kävelyllä käydä ettei järjestelmä katso personal trainer yrittäjäksi ja vie vähäisiäkin tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kaikki nyt vain yrittäjiksi suoraan koulunpenkiltä, saa päättää oman tulotasonsa ja pitää lomaa silloin, kun haluaa.
Viranomaiset eivät päässeet yhteisymmärrykseen siitä, olinko yrittäjä vai työtön työnhakija, joten mitään tukia tai apua ei annettu. Kun oikaisu lopulta tehtiin, oli myöhäistä: monen vuoden kehityksen seurauksena on mennyttä koti, irtaimisto, työllistymismahdollisuudet ja suuri osa eläkettä. Ja terveys. Elän minimituilla loppuikäni. En siis pitkään, koska tämä ei ole ihmisarvoista olemista.
Yksi erikoinen yksityiskohta on se, että Verohallinto poisti yritykseni rekistereistä sen vuoksi, että tuloja ei ollut kertynyt lainkaan muistaakseni kolmeen vuoteen. Tästä huolimatta TE-toimisto ja sen myötä tietysti Kela piti minua yrittäjänä. Yksikään viranomainen ei halunnut antaa mitään neuvoja, koska yrittäjille ei niitä anneta. Kela oli kaikkein vaikein viranomainen, ja sen suoranaisen virheen vuoksi minulta meni alta koko elämä. Kun mitään ei enää ollut jäljellä, sosiaaliviranomaiset ilmestyivät paikalle. Liian myöhään.
Yrittäjä voi hankkia itselleen tukevat suojaverkot isolla rahalla. Suomen yrittäjistä yli 60 % on kuitenkin yksinyrittäjiä, joista suurin osa ei ryve rahassa edes pitkän yrittäjyyden jälkeen. Lehdissä ylistetään kaikenlaisia somehenkilöitä ja kesäyrittäjinä toimivia alaikäisiä kertomatta sitä, että yrittäjä on aivan omillaan yhteiskunnan hämärillä laitamailla. Ja kun yrittäjyys ei jostain syystä riitäkään elannon hankkimiseen, yhteiskunnan reaktio on aina sama riemuitseva: "Mitäs läksit!"
Kai sinä olet itse päättänyt tuolloin yritystoiminnan ja ilmoittanut lopetuksesta Kelalle? Kyllähän se byrokratiaviidakko on rasittavan loputon suo, mutta mistä et ole saanut neuvoja joita olet hakenut?
Verotoimistokin osaa olla aika mielivaltainen jos niillä ei ole ennakkotapausta ja vähän harvinaisempi tapaus, niin vastaus voi sieltä ylemmältä taholta olla tyyliin "tulkitaan sitten joko näin tai näin", kun olisi oleellista joskus tietää ennakkoon mitenkä tulkitaan eikä jäädä odottamaan kruunaa vai klaavaa.
En ollut lopettanut yritystoimintaa itse, koska Verohallinto teki sen minulta kyselemättä. Tapaus oli kieltämättä mutkikas. Asioita mutkisti sekin, että minulle osoitettua TE-virkailijaa ei kiinnostanut mikään. Hän kertoi selvittelevänsä tapausta ja palaavansa asiaan, mutta lähtikin - tai sai lähtöpassit - muualle töihin ja jätti kaiken levälleen. Ja taas aloitettin kaikki alusta.
Olin tehnyt töitä 25 vuotta palkollisena ja yrittäjänä, enkä tuntenut työkkärin asioita ja sosiaalitukijärjestelmää ollenkaan, kun en ollut ollut niiden kanssa missään tekemisissä. Niistä lähtökohdista oli mahdotonta tapella viranomaisrintamaa vastaan.
Miten verottaja on lopettanut yritystoimintasi?
Tiedäthän, että sinun pitää itse tehdä ilmoitus PRH:lle tai johonkin muulle taholle yrityksen lopettamisesta. Sieltä saat dokumentin, jonka päivämäärällä olet lopettanut yritystoiminnan ja siitä päivämäärästä lähtien sinulle voidaan myöntää työttömyyskorvaus.
Yleensä tuota tietoa ei kerrota, koska jokainen maksamaton työttömyyspäiväraha on heille positiiviseksi katsottavaa työtulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.
Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.
Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.
Varaton on viime kädessä aina oikeutettu tt-tukeen. Työttömänä voi opiskella työmarkkinatuella kunhan työkkäri uskoo että koulutus auttaa työllistymisessä.
"Työttömänä voi opiskella työmarkkinatuella kunhan työkkäri uskoo että koulutus auttaa työllistymisessä." Tämäkin on ristiriitainen ehto. Opiskelun pitää auttaa työllistymisessä, mutta opiskelu ei saa olla ammattitutkintoon johtavaa, joka olisi sitä työllistymistä edistävää opiskelua. Toki, työllisyyskurssilla saa osallistua höpö-tasoiseen- ammattikoulutukseen.
Opiskelija voi saada toimeentulotukea ja sen saa Kelasta, kunhan jättää hakemuksen ja on oikeutettu siihen. Mikäli opintotukea tai -lainaa ei saa, niin voi saada toimeentulotukea opintojen ajaksi, mutta tuollon perusosaa voidaan alentaa. Katsotaan, että yrittäjä ja opiskelija ovat velvollisia hakeutumaan ensisijaisen tuen piiriin eli kokopäivätyötä hakevaksi työttömäksi, joka saa työttömyyskorvausta.
Ihan sama summa ja maksajakin voi olla Kela, mutta tärkeintä on ettei köyhä yritä tunkeutua hyväosaisten apajille.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta kannattaa muuttaa vekka. Ulkomailla on eri alojen töitä.
Helpommin sanottu kuin tehty. Jos haluat samalle viivalle paikallisten kanssa, sinun on puhuttava sujuvasti paikallista kieltä.