Työpaikallani minua on alettu syyllistämään koska en osaa jutella ihmisten kanssa/olen introvertti
Firman työntekijä saattaa tulla tauolla pöytääni istumaan tiedottaen kaikille tulevansa tähän pöytään istumaan koska tässä pöydässä ei tarvitse jutella mitään.
Toinen työntekijä huutaa kovaan ääneen kuinka kivaa oli tehdä päivä töitä kun oli hyvää juttuseuraa ja tämän jälkeen hän kertoo kaikille etten minä puhunut koko päivänä mitään.
Kommentit (112)
Tehdastyössä tehdään töitä. Ei puhuta.
Kyllä sen pitäis riittää, että saa työhön liittyvät asiat keskusteltua, ehkä jotain kuulumisia vaihdettua :( jotkut vaan on hiljaisempia, ja ehkä tärkeämmät sosiaaliset kontaktit jossain muualla kuin töissä.
Mulla on kanssa sama ongelma. En vain saa suutani auki.
Puhun jos on pakko ja vastaan jos joku puhuu mulle. Mutta itse en osaa aloittaa keskustelua. Enkä osaa liittyä muiden keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua voin toki kohdella työpaikalla kuin ilmaa, mutta niin metsä vastaa kuin sille huudetaan. En puhu sitten mitään muutakaan tällaiselle tyypille. En edes työasioita. Totean vain, että en tiedä.
Tuolla tyylillä saat harvinaisen nopeasti potkut :-)
Minulla on kuule niin hyvä asema työpaikalla, että kyllä se intopertti lähtee ennen minua. Sori vaan xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos te "introvertit" opettelisitte käyttäytymään ja puhumaan kuin tavalliset ihmiset, niin ei tarvitsisi täällä palstalla marista "syrjinnästä"!!
Tämä.
Introverit naiset katsovat olevan kuin joitakin kuningattaria, että juuri heillä on oikeus käyttäytyä miten vaan ja millon vaan.
He kun ovat niitä introverttejä.
Ei introverttius ole mikään sairaus, elle siitä itse tee itselleen sairautta.
Ja sairaus asteelle se tosiaan menee, ellei kykene edes tavalliseen jutusteluun työpaikalla tai muuallakaan. Tuollainen jatkuva tuppisuuna oleminen on jo röyhkeää välinpitämätyämyyttä muita ihmisiä kohtaan
Tympeää käytöstä.Ei se nyt niin voi mennä, että introvertti saa sanaa suustaan työpäivän aikana, eikä missään tilaisuuksissa.
Et sä ole mikään ekstrovertti. Voisi olla parempi olla hiljaa, tai laittaa korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos te "introvertit" opettelisitte käyttäytymään ja puhumaan kuin tavalliset ihmiset, niin ei tarvitsisi täällä palstalla marista "syrjinnästä"!!
Entä jos ekstrovertit opettelisikin vaihteeksi olemaan hiljaa ja olemaan hiljaisuudessa normaalisti ettei tarvis jauhaa joka välissä.
Introvertti kun ei tarkoita henkilöä joka on kykenemätön kommunikoimaan muiden kanssa. Monet toki käyttävät tekosyynä kusipäisyydelle. Typerää on kuitenkin työkavereiden käyttäytyminen ja kusipäisyyttä sekin. Jokainen käyköön lounaalla kenen kanssa haluaa tai yksin.
Täällämonella ei ole haisuakaan siitä mitä introvertti tai ekstrovertti tarkoittaa. Mutta on se vaan niin hienoa päästä käyttämään edes joskus niitä sivistysanojakin, vaikka sitten väärin....
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on työpaikkakiusaamista. Ota yhteyttä esimieheen tai luottamusmieheen. Ei tarvii jutella ellei ole mitään sanottavaa. Hymy riittää
Minä mitään hymyilemään ala jos ei hymyilytä. Ei mulle sellasesta makseta
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä paikassa, jossa suurin osa on näitä "introvertteja". Todellakaan he eivät tee töitä enempää kuin muut, päinvastoin. Suurin osa heistä on sellaisia ujoja, perässä vedettäviä tylsimyksiä, jotka eivät innostu mistään. Mikä tahansa uusi projekti on, niin se kaatuu minun niskaan, kun muut eivät "uskalla" ottaa kontaktia asiakkaisiin tai saa yhden yhtä ideaa keksittyä. Olen niin kyllästynyt tähän introvertti-valitukseen, kyllä aikuinen ihminen voisi opetella keskustelutaitoja ja aktiivisuutta!
Kuulostat aivan yhdeltä tietämältäni kiusaajaämmältä.
Siellä se työpaikalla vaivaannuttaa nuoria harjoittelijoitakin puhumaan vaikka koiranpaskasta, kun "aina pitää olla sOs1aal1Nen1!!"
Mä itseasiassa viihdyn ihmisten seurassa muttta olen vähän ujon puoleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se tenppu seisoo ja häntäänsä heiluttaa!
Ei mua kiinnosta ripsivärit, kampaamot, häät, ristiäiset, auton korjaamiset, avantouinti, höpöhnlöpön juttuja kaikki.
Ne asiat, jotka mua kiinnostaa, ei taas kiinnosta yhtään ketään! Siksi en puhu mitään!
Mitkä asiat ovat sellaisia, jotka kiinnostavat sinua mutta eivät ketään muuta?
Ihan ohiksena kommentoin, mutta itse olen kyllä ekstrovertti. Silti yhdessä työpaikassa kun olin nuorempi niin yksi vanhempi nainen ryhtyi kanssa syyttelemään minua, että olen introvertti ja sen takia huono työkaveri. Johtui ihan vain siitä, että se olisi halunnut puhua tuntikaudet joka päivä avioliitostaan, sen ongelmista, sen menneistä ongelmista, lapsestaan, asuntolainastaan. Käytännössä vain ja ainoastaan itsestään. Varmasti sille kiinnostava aihe mutta mulle ei todellakaan. Oli vain vaivaannuttavaa joutua tietämään siitä, miten sen mies oli joskus pettänyt ja harrastanut sivusuhdetta, yms.
Eli yleensä näiden muita "introverteiksi" haukkuminen kiinnostuksenaihe puhumiseen on oma itse ja muiden pitäisi olla niistä loputtoman kiinnostuneita. Ja kuka nyt oikeasti muka on niin kiinnostunut täysin vieraasta ihmisestä että viitsii kuunnella sen henkilökohtaisia juttuja joka päivä tuntikausia?
Asia selvä. Mutta miksi laitoit vuodatuksesi tuon minun kysymykseni perään, kun se ei millään tavalla siihen liittynyt?
Se on se tyypillinen versio ekstrovertista, joka öyhöttää ja paahtaa vaan niitä omia juttujaan eikä ollenkaan kuuntele mitä muut sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ekstrovertit opettelisikin vaihteeksi olemaan hiljaa ja olemaan hiljaisuudessa normaalisti ettei tarvis jauhaa joka välissä.
Introvertti kun ei tarkoita henkilöä joka on kykenemätön kommunikoimaan muiden kanssa. Monet toki käyttävät tekosyynä kusipäisyydelle. Typerää on kuitenkin työkavereiden käyttäytyminen ja kusipäisyyttä sekin. Jokainen käyköön lounaalla kenen kanssa haluaa tai yksin.
Ai että ujous tai hiljaisempi perusluonne on k#sipäisyyttä?
On sinulla(kin) kyllä arvot.
Enemmän olen törmännyt hirviömäisiin, sosiaalisiin kälättäjiin, kuin kuspäisiin ujoihin.
Ps. Introkin voi olla myös hiljainen tai ujo persoona.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kai introvertitkin osaa jotain puhua ja small talkia.
Kaikki pieneen jutusteluun kyhyesti kykynee.
Jos ei kykene, silloin on kyllä aspergerin kirjoilla ta aivan helvetin tyhmä, niin ettei kykene puhumaan mistään, kun ei tiedä mitään mistään.
Tavallinen lyhyt small talk kuluu jo jokaiseen perus työelämän etikettiin.
Jospa kyse onkin siitä, että tietää kyllä asioista ja olettaa muidenkin tietävän, joten ei koe pakottavaa tarvetta jauhaa kaikkia itsestäänselvyyksiä.
Yllättävän moni introvertti voisi yllättyä kuinka helppoa ja epä-älyllistä small talk on.
Vierailija kirjoitti:
Mä itseasiassa viihdyn ihmisten seurassa muttta olen vähän ujon puoleinen.
Varsiinkin lapsena mulla oli tosi paljon kavereiita. Ja nuorena taas futis ja lätkäpeleissä aloin selostamaan niitä otteluita kun pelattiin pihalla kun muutoin tuntui niiin tyllsältä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä paikassa, jossa suurin osa on näitä "introvertteja". Todellakaan he eivät tee töitä enempää kuin muut, päinvastoin. Suurin osa heistä on sellaisia ujoja, perässä vedettäviä tylsimyksiä, jotka eivät innostu mistään. Mikä tahansa uusi projekti on, niin se kaatuu minun niskaan, kun muut eivät "uskalla" ottaa kontaktia asiakkaisiin tai saa yhden yhtä ideaa keksittyä. Olen niin kyllästynyt tähän introvertti-valitukseen, kyllä aikuinen ihminen voisi opetella keskustelutaitoja ja aktiivisuutta!
Oijestas, osaan kuvitella millainen "työkaveri" voisit olla missä vaan. Ainoo joka osaa ja pystyy ja tekee ja on paras.
"Kontaktia ottavat" suulaat asiakaspalvelijat ei ole asiakkaasta aina niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Introverit naiset katsovat olevan kuin joitakin kuningattaria, että juuri heillä on oikeus käyttäytyä miten vaan ja millon vaan.
He kun ovat niitä introverttejä.
Ei introverttius ole mikään sairaus, elle siitä itse tee itselleen sairautta.
Ja sairaus asteelle se tosiaan menee, ellei kykene edes tavalliseen jutusteluun työpaikalla tai muuallakaan. Tuollainen jatkuva tuppisuuna oleminen on jo röyhkeää välinpitämätyämyyttä muita ihmisiä kohtaan
Tympeää käytöstä.Ei se nyt niin voi mennä, että introvertti saa sanaa suustaan työpäivän aikana, eikä missään tilaisuuksissa.
Voin sanoa, että tunnistan itseni introvertiksi. Olen myös nainen. Kyse ei ole siitä, ettenkö pystyisi normaaliin jutusteluun. Yleensä on vain kyse siitä, että kaltaisesi henkilön kanssa ei saa mitään järkevää keskustelua aikaiseksi. Ei edes pinnallisella tasolla. Miksi siis vaivautua, kun ei vaan kiinnosta. Kyllä me introvertit ne työt kuitenkin hoidetaan, ihan yhtä hyvin kuin sinä, tai tekstisi älyllisen köyhyyden perustella todennäköisesti vielä paremmin.
Töihin tullaan tekemään töitä, ei seurustelemaan niin kuin harrastuksissa. Jos aloituksen introvertti osaa tervehtiä toisia asiallisesti ja vaihtaa muutaman sanan tavallista smalltalkia, hän ei ole ongelma. Työpaikallakaan ei tarvitse olla kaikkien kaveri tai sydänystävä, kun vain kohtelee toisia perusasiallisesti eikä odota muilta enempää. T. Koko ikänsä introverttina asiakaspalvelua tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovetiaaliisuus johdattelee ihmisen ajattelua ja introvertiaalisuuus antaa aikaa harkita ajatuksia.
Sekä ektro- että introverteissä on fiksuja ja tyhmiä ihmisiä. Introverttikin saattaa olla varsinkin kahden kesken puhelias, ja ekstrovertti uppoutua työhönsä ja olla hiljaa. Kumpikin kykenee ymmärtämään että joskus on parasta jättää toiset rauhaan eikä ainakaan kiusata, ellei ole muuten ääliö.
T: ambivertti, joka kaipaa vahvasti sekä seuraa että omaa aikaa
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kai introvertitkin osaa jotain puhua ja small talkia.
Kaikki pieneen jutusteluun kyhyesti kykynee.
Jos ei kykene, silloin on kyllä aspergerin kirjoilla ta aivan helvetin tyhmä, niin ettei kykene puhumaan mistään, kun ei tiedä mitään mistään.
Tavallinen lyhyt small talk kuluu jo jokaiseen perus työelämän etikettiin.
Olet täysin kujalla (ja näppäimistösi on vissiin rikki).
Aspergerin kirjoilla olevat muuten osaavat keskustella aivan hyvin, mutta heitä ei ehkä kiinnosta keskustella, jos he pitävät sinua yksinkertaisena.
Juu, kyllä oppii hiljaa olemaan, kun tarpeeksi kiusataan, pahoinpidellään(vähintäänkin henkisesti), vaiennetaan...Yleensä moottoriturvilta edes suunvuoroa saa ja kälättävät itse jopa toisen puheen päälle, huutavat, ja tosiaan. Ja jos "haluavatkin" introvertin tai muuten vain hiljaisemman puhuvan muka, tavoitteena tuntuu olevan joko kuulustella vain yksityisasiota tungettelevasti, että saadaan matskua kiusaamiseen ja lyttäämiseen ja juoru- mustamaalaamis-rinkeihinsä.
Lottovoitto olisi saatava, että ei tarvitsisi ikinä olla suomalaisissa työ -tai oikeastaan missään muissakaan yhteisöissä enää ikinä mukana, tuntuvat perustuvan poikkeuksetta vähintään sen yhden syntipukiksi valitun vihaamiseen ja kiusaamiseen, vain se on se porukan liima ja "yhteis"henki! Surullista, mutta niin monesti koettua:( Erakoittaa kyllä aika mukavasti!
Sama ongelma. Työaikana haluaisin puhua työasioita, mutta ketään ei kiinnosta.