HS: Suomalainen some-vaikuttaja tienaa 200 000 € vuodessa ja voisi nostaa tuloja siitäkin
Häntä harmittaa, että alaa ei yleisesti arvosteta, vaikka se on vakavaa yritystoimintaa, jolla tekee rahaa.
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008969800.html
Kommentit (131)
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Kannattais investoida silikonitisseihin niin voisi tehdä myös only fansia 😅
En ollut koskaan aiemmin kuullut nimeä, vaikka kuuluisaksi väitetään. No, ainakaan en nelikymppisenä miehenä ole kohderyhmää.
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Mitäpä luulet olevan perinteisen markkinoinnin? Se on sitä, että erilaiset nuorten idolit on palkattu tuotteiden mainoskasvoiksi. Tämä on keksitty kauan ennen mitään internetiä ja somea.
Vierailija kirjoitti:
Mammat maksaa nuo tienestit. Bloggaaja mainostaa ja saa siitä hyvät rahat, jotka rahat kerätään tuotteiden hinnoissa simppeleiltä mammoilta. Mitä enemmän klikkauksia blogiin, sitä enemmän rahaa blogistille ja sitä enemmän ilmaa tuotteiden hintoihin.
Et ole sitten ikinä tajunnut, että kaikkia tuotteita markkinoidaan, myös palstamiesten ostamia. Ja varsinkin niitä.
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Tämä! Se että joku kuuluisa influensseri kehuu jotain tuotetta, niin ei se välttämättä sen hyvyyttä tai laatua takaa, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää. Hän tuskin on kaikkien mainostamiensa alojen asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Tämä! Se että joku kuuluisa influensseri kehuu jotain tuotetta, niin ei se välttämättä sen hyvyyttä tai laatua takaa, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää. Hän tuskin on kaikkien mainostamiensa alojen asiantuntija.
Ajattelitko tosiaan, että mainokset ylipäätään perustuu johonkin asiantuntemukseen? Pitäisikö itkeä vai nauraa?
Vanninen kertoo haastattelussa:
Tällä hetkellä hän esimerkiksi näyttää vauvansa kasvot, mutta voi olla, että linja muuttuu, kun lapsi kasvaa.
Mutta nyt ajattelen, että vauvallekin on ihan hyvä, kun se saa tuloja. Sillä on jo nyt 20 000 euron tienesti sijoitettuna.
SILLÄ? SE?
Influlle lapsi on esine, lisätienestien mahdollisuus.
Kuka toi on? Ei oo ikinä missään tullut nimi ennen vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Mitäpä luulet olevan perinteisen markkinoinnin? Se on sitä, että erilaiset nuorten idolit on palkattu tuotteiden mainoskasvoiksi. Tämä on keksitty kauan ennen mitään internetiä ja somea.
Joo, mutta perinteisessä mainoksessa näet otsallasi, että nyt mulle mainostetaan jotain ja osaat olla kriittinen. Some-vaikuttajien touhu on sellaista, että et koskaan voi olla varma mikä osa sisällöstä on rehellistä totuutta ja mikä maksettua mainosta. Siihenhän koko homma perustuu, luodaan luottamukseen perustuva henkilösuhde kuluttajan ja some-vaikuttajan väillä. Sitten sitä kanavaa pitkin voi ujuttaa mitä vaan.
En pidä kovin hyvänä markkinointina nuorten naisten kannalta. Paljon vakuuttava tuotearvion saisi jostain vakuuttavasti tuotteiden arviointijulkaisusta - tyyliin TM testaa älytelkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Tämä! Se että joku kuuluisa influensseri kehuu jotain tuotetta, niin ei se välttämättä sen hyvyyttä tai laatua takaa, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää. Hän tuskin on kaikkien mainostamiensa alojen asiantuntija.
Ajattelitko tosiaan, että mainokset ylipäätään perustuu johonkin asiantuntemukseen? Pitäisikö itkeä vai nauraa?
Ei asiantuntemukseen, mutta henkilöbrändätyllä influlla edes oikeaan käyttöön tai pitämiseen. HS artikkelissa Vanninen kertoo, kuinka ei arvosta pikamuotiketjuja, mutta silti hänellä on kaksi sellaista asiakkaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Tämä! Se että joku kuuluisa influensseri kehuu jotain tuotetta, niin ei se välttämättä sen hyvyyttä tai laatua takaa, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää. Hän tuskin on kaikkien mainostamiensa alojen asiantuntija.
Ajattelitko tosiaan, että mainokset ylipäätään perustuu johonkin asiantuntemukseen? Pitäisikö itkeä vai nauraa?
No mutta sitähän se influensseri tekee perinteisen mainoksen lisäarvona. Hän kokeilee, käyttää ja kehuu.
Eihän siinä mitään, en itse osaisi enkä jaksaisi vaikka osaisinkin.
En tiedä kuka kyseinen tyyppi on, mutta siinä olen samaa mieltä että someala on työ siinä missä muutkin. Minulla se on vielä sivutyö, mutta useamman tuhat euroa olen jo tänä vuonna somen kautta tienannut, ja palkkiot nousevat sitä mukaa kun seuraajamäärä kasvaa. Kyllä siitä ihan mukavan lisän "normityön" ohelle on jo saanut.
Mun mielestäni vaikuttajien korvaukset eivät ole edes erityisen hyviä siihen nähden, kuinka paljon työ vie yksityisyydestä. Tietylle sukupolvelle ja lukijakunnalle olet loppuikäsi rätti- ja purnukajulkkis, vaikket enää siitä rahaa saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Tämä! Se että joku kuuluisa influensseri kehuu jotain tuotetta, niin ei se välttämättä sen hyvyyttä tai laatua takaa, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää. Hän tuskin on kaikkien mainostamiensa alojen asiantuntija.
Ajattelitko tosiaan, että mainokset ylipäätään perustuu johonkin asiantuntemukseen? Pitäisikö itkeä vai nauraa?
No mutta sitähän se influensseri tekee perinteisen mainoksen lisäarvona. Hän kokeilee, käyttää ja kehuu.
Se somerrajan markkinointi on mainos ihan kuten televisiossa, radiossa tai tienvarressa oleva mainos. Mainoksissa kehutaan tuotteita ja luodaan mielikuvia. Mitään poikkeavaa influensserin markkinoinnissa ei ole. Se on samaa jatkoa sille, kun yritykset ovat sponsoroineet urheilijoita, laulajia ja muita julkkiksia mainostamaan tuotteitaan.
Työtähän se tuokin on, nykyajan markkinointia. Mutta en pidä tästä vaikuttamisen ilmiöstä, se hämärtää nuorten ihmisten todellisuudentajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Mitäpä luulet olevan perinteisen markkinoinnin? Se on sitä, että erilaiset nuorten idolit on palkattu tuotteiden mainoskasvoiksi. Tämä on keksitty kauan ennen mitään internetiä ja somea.
Joo, mutta perinteisessä mainoksessa näet otsallasi, että nyt mulle mainostetaan jotain ja osaat olla kriittinen. Some-vaikuttajien touhu on sellaista, että et koskaan voi olla varma mikä osa sisällöstä on rehellistä totuutta ja mikä maksettua mainosta. Siihenhän koko homma perustuu, luodaan luottamukseen perustuva henkilösuhde kuluttajan ja some-vaikuttajan väillä. Sitten sitä kanavaa pitkin voi ujuttaa mitä vaan.
En pidä kovin hyvänä markkinointina nuorten naisten kannalta. Paljon vakuuttava tuotearvion saisi jostain vakuuttavasti tuotteiden arviointijulkaisusta - tyyliin TM testaa älytelkkarit.
Ei, jos kyseessä on mainos niin se pitää olla selkeästi merkitty. Mainos yrityksen X kanssa, kaupallisessa yhteistyössä yrityksen X kanssa, tai jos on tehty pelkällä tuotepalkkioilla niin tuote saatu-merkintä. Jos nämä puuttuvat, voi tehdä ilmoitusta kilpailuvirastolle. Ja nämä tekstit tulee lain mukaan olla ekassa lauseessa esimerkiksi instapostauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis markkinointiahan tuo on. Yksityinen pieni mainostoimisto, jonka kanava on some. Vanhaan maailmaan verrattuna tuossa on vähän ikävää se nimikkeenkin mukainen vaikuttaminen. Vaikutetaan ovelasti välikäden kautta nuoriin naisiin, että saadaan heidät kuluttamaan tiettyjä asioita.
Tämä! Se että joku kuuluisa influensseri kehuu jotain tuotetta, niin ei se välttämättä sen hyvyyttä tai laatua takaa, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää. Hän tuskin on kaikkien mainostamiensa alojen asiantuntija.
Ajattelitko tosiaan, että mainokset ylipäätään perustuu johonkin asiantuntemukseen? Pitäisikö itkeä vai nauraa?
No mutta sitähän se influensseri tekee perinteisen mainoksen lisäarvona. Hän kokeilee, käyttää ja kehuu.
Se somerrajan markkinointi on mainos ihan kuten televisiossa, radiossa tai tienvarressa oleva mainos. Mainoksissa kehutaan tuotteita ja luodaan mielikuvia. Mitään poikkeavaa influensserin markkinoinnissa ei ole. Se on samaa jatkoa sille, kun yritykset ovat sponsoroineet urheilijoita, laulajia ja muita julkkiksia mainostamaan tuotteitaan.
No joo, ehkä halkotaan hiuksia näkemyserossa, mutta mun mielestä se on selkeämpää mielikuvamarkkinointia. Ihmiset tietää, että se näyttelijä tai formulakuski on vain ostettu mainoskasvo. Mutta some-kanavissa tavis on aloittanut kehittänyt uran sitä kautta, että kirjoittaa, kuvaa ja kehuu tuotteita. Se on vähän sellasta tavisten välistä tuotteiden kehumista. Influensseri vaan tekee sitä kehumista rahasta. Pikkuhiljaa siitä influensserista sitten tulee toki myös julkkis ja siinä kohtaa ehkä vähän muuttuu sellaiseksi idoliksi, joka mainostaa.
Mammat maksaa nuo tienestit. Bloggaaja mainostaa ja saa siitä hyvät rahat, jotka rahat kerätään tuotteiden hinnoissa simppeleiltä mammoilta. Mitä enemmän klikkauksia blogiin, sitä enemmän rahaa blogistille ja sitä enemmän ilmaa tuotteiden hintoihin.