Miksi työttömillä on velvollisuus hakea töitä mutta työnantajilla ei ole velvollisuutta palkata työttömiä?
Ajatellaan vaikka että yhtä työpaikkaa hakee sata työnhakijaa, yksi saa paikan. Jos paikkakunnalla on 99 työtöntä, miksi joku (vaikkapa valtio?) ei TEE paikkakunnalle 99 typaikkaa lisää? Kaikki saisivat niitä himoittuja töitä, kukaan ei olisi kateellinen, työttömyyttä ei olisi. Miksi tämä on niin vaikeaa?
Kommentit (138)
Firman tehtävä on tuottaa voittoa eikä hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on ihan oikeassa tässä asiassa. Pitkäaikaistyöttömät sen sijaan...
Olen aina saanut töitä kuukauden hakemisen jälkeen. Haen aktiivisesti ja monenlaisia töitä jos olen työttömänä. Tällä palstalla olen monesti yrittäny ihan rakentavasti neuvoa pitkäaikaistyöttömille miten niitä paikkoja saa mutta aina ruvetaan argumentoimaan lopuksi että työ ei olekkaan tarpeeksi arvokasta, tai tehtaalla on jopa todennäköistä että raajat irtoilee, muuttolaatikot painaa, niin ei niitä haluta kantaa ym ym. Pitkäaikaistyöttömyys on laiskuutta. Moni tavan työtön on työttömänä vain muutamia viikkoja.No niin, sieltähän se ensimmäinen haukkuja tuli. Minä olen pitkäaikaistyötön ja on todella vaikea mennä väkisin töihin kun ei palkata.
En jaksaisi käydä samaa keskustelua läpi aina vaan, joka päättyy siihen kun tarjoamani työehdotukset ei olekaan sulle hyviä kun palkka ei ole kohdillaan, liian fyysistä, ei haluta opetella uutta, ei vastaa arvomaailmaa jne. Töitä on jos haet sellaisiin töihin. Mene ravintolaan blokkaamaan, mene muuttofirmaan, mene purkutöihin
Ohis. Jaksa nyt sen verran tällä kertaa, että kerrot minulle, millä tavalla työllistyn.
Olen tehnyt töitä 25 vuotta. Fyysisesti kuormittaviin töihin en enää pysty. Olen opiskellut työttömyysakana yhden tutkinnon ja käynyt yhden ammattikurssin, enkä enää saa opiskella. On kaikille selvää, että jos omalta alaltani tarjoutuu töitä, en vietä hanttihommissa hetkeäkään - tämän vuoksi minua ei hanttihommiin otetakaan. Mitä neuvot, oi sinä oraakkeli?
Vastasin ylemmäs viestiisi. Ja yritän tässä ihan olla rakentava ja kunnioittava sinuakin kohtaan, joten moiset oraakkeli ym kommentit ei varsinaisesti innosta keskusteluun.
Jos et pysty tekemään mitään fyysistä niin hankaloittaa huomattavasti, koska voit laskea hanttihommista heti 90% pois, mutta kävisikö esim siivousala sitten?
Miten sinä jaksat kuukaudesta toiseen kysellä keskustelupalstalla työttömiltä, ovatko nämä ajatelleet siivoustöitä? Kuinka monen työttömän luulet kuulevan tuon juuri sinulta ensimmäistä kertaa?
No kun kysyttiin niin vastasin.
Mutta kuten sanoin jo, niin joka kerta saan samat vastaukset. Mikään fyysinen ei ole mahdollista, muuttoa paikkakunnalta jolla ei ole töitä ei voi harkita, uudelleen kouluttautumista ei voi harkita, palkka on liian pieni, hanttihommat ei kiinnosta. Eli taas ollaan siinä pisteessä, että näen tämän laiskuutta tai katkeroitumisena siihen kun oman alan työt on loppu.
On se vaan kumma juttu että itse saan aina töitä nopeasti vaikka olen useamman kerran irtisanoutunut mutta muille se näyttää olevan mahdotonta. Osaan auttaa vain kertomalla miten töitä saa, en siihen millainen asenne ja työhalu ihmisellä on.
Turha yleistää, että jos sinä yksi ihminen koko maailmassa olet saanut uuden työn, niin sen perusteella kaikki muutkin voivat saada.
Tälläkin palstalla on montaa kertaa kerrottu, miksi työtön ei voi opiskella tai muuttaa. Ihan päteviä syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos et pysty mitään fyysistä tekemään, nii kannattaisiko hakea sairaseläkkeelle?
Ei kai kukaan palkkaa jos toinen on niin sairas.Hakeminen on helppoa, myöntäminen sitten ihan eri asia. Kuntoutusselvityksessä ohjaaja sanoi, että neliraajahalvaantunutkin on katsottu työkykyiseksi, koska pystyisi puhumaan puhelimeen, jota avustaja pitäisi korvalla. Sääliksi kävi niitä 50+ vaivaisia, joilta kaikki elämänilo kadonnut kasvoilta ja varmaan jo -halukin koetuksella. Heitä roikotetaan noissa selvityksissä ja "kuntoutuksissa" vuodesta toiseen samalla kun yhteiskunta syyllistää ja pitää pohjasakkana. Alkoi pelottaa itseänikin, että joskus niin pahasti sairastuisin, että samaan putkeen joutuisin.
Miksei sitten tee puhelinmyyntiä jos töitä haluaa kuitenkin tehdä? Voisiko sittenkin olla kyse haluttomuudesta kuten epäilin.
Harva puhelinmyyjä saa palkkaa,provisioilla se on toivoton tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina saanut töitä kuukauden hakemisen jälkeen. Haen aktiivisesti ja monenlaisia töitä jos olen työttömänä. Tällä palstalla olen monesti yrittäny ihan rakentavasti neuvoa pitkäaikaistyöttömille miten niitä paikkoja saa mutta aina ruvetaan argumentoimaan lopuksi että työ ei olekkaan tarpeeksi arvokasta, tai tehtaalla on jopa todennäköistä että raajat irtoilee, muuttolaatikot painaa, niin ei niitä haluta kantaa ym ym. Pitkäaikaistyöttömyys on laiskuutta. Moni tavan työtön on työttömänä vain muutamia viikkoja.No niin, sieltähän se ensimmäinen haukkuja tuli. Minä olen pitkäaikaistyötön ja on todella vaikea mennä väkisin töihin kun ei palkata.
En jaksaisi käydä samaa keskustelua läpi aina vaan, joka päättyy siihen kun tarjoamani työehdotukset ei olekaan sulle hyviä kun palkka ei ole kohdillaan, liian fyysistä, ei haluta opetella uutta, ei vastaa arvomaailmaa jne. Töitä on jos haet sellaisiin töihin. Mene ravintolaan blokkaamaan, mene muuttofirmaan, mene purkutöihin
Ohis. Jaksa nyt sen verran tällä kertaa, että kerrot minulle, millä tavalla työllistyn.
Olen tehnyt töitä 25 vuotta. Fyysisesti kuormittaviin töihin en enää pysty. Olen opiskellut työttömyysakana yhden tutkinnon ja käynyt yhden ammattikurssin, enkä enää saa opiskella. On kaikille selvää, että jos omalta alaltani tarjoutuu töitä, en vietä hanttihommissa hetkeäkään - tämän vuoksi minua ei hanttihommiin otetakaan. Mitä neuvot, oi sinä oraakkeli?
Vastasin ylemmäs viestiisi. Ja yritän tässä ihan olla rakentava ja kunnioittava sinuakin kohtaan, joten moiset oraakkeli ym kommentit ei varsinaisesti innosta keskusteluun.
Jos et pysty tekemään mitään fyysistä niin hankaloittaa huomattavasti, koska voit laskea hanttihommista heti 90% pois, mutta kävisikö esim siivousala sitten?
Miten sinä jaksat kuukaudesta toiseen kysellä keskustelupalstalla työttömiltä, ovatko nämä ajatelleet siivoustöitä? Kuinka monen työttömän luulet kuulevan tuon juuri sinulta ensimmäistä kertaa?
Mutta kuten sanoin jo, niin joka kerta saan samat vastaukset. Mikään fyysinen ei ole mahdollista, muuttoa paikkakunnalta jolla ei ole töitä ei voi harkita, uudelleen kouluttautumista ei voi harkita, palkka on liian pieni, hanttihommat ei kiinnosta. Eli taas ollaan siinä pisteessä, että näen tämän laiskuutta tai katkeroitumisena siihen kun oman alan työt on loppu.
On se vaan kumma juttu että itse saan aina töitä nopeasti vaikka olen useamman kerran irtisanoutunut mutta muille se näyttää olevan mahdotonta. Osaan auttaa vain kertomalla miten töitä saa, en siihen millainen asenne ja työhalu ihmisellä on.
Miten se sairas ihminen tekee fyysisesti raskasta työtä? Tai miten perheellinen voi muuttaa omasta talosta? Kyllä pitäisi olla suuri palkka että pystyisi kahta taloa pitämään ja hankkimaan lastenhoitaja.
Miten mennään noin vain kouluun, mistä rahat elämiseen?
Et tajua millään ettei nämä ole mitenkään helppoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja sitten niputat ne koskemaan joka ikistä työtöntä.
Mitäs töitä sinä muuten olet onnistunut tekemään noilla älynlahjoilla?
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla pitäisi olla velvollisuus palkata työttömiä VAKITUISIIN työsuhteisiin. Itse jäin työttömäksi, kun en jaksa enää viidettä vuotta tehdä määräaikaista pätkää ilman lomia.
Kai tiedät, että määräaikaisissakin työsuhteissa kertyy lomaa, joka maksetaan pois työsuhteen päättyessä, jollei sitä ehdi pitämään. Niillä rahoilla sitten pidät sen loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuhan tuo, jos kaikki työttömän saamat tuet maksetaankin työnantajalle. Työtön saisi palkan tuloksen mukaan ja työnantaja saisi toimeentulotukea, työttömyysetuutta, asumistukea jne. vastaavan summan, josta palkan maksaisi. Eli jos tuet on 1500 e, maksaisi työnantaja palkkaa noin 1000 e, koska loput menisi sivukuluihin. Tässähän kaikki todella voittaisi eli työtön olisi töissä, eläkettä kertyisi jne. ja työnantaja voisi palkata työttömän ilman pelkoa siitä, että tämä ei olekaan tuottava. Ja jos vielä tekisi jotain, niin saisi vähän enemmän minimin päälle.
Kannatettava ehdotus, mutta miten se työtön suhtautuu siihen, että 1500 euron sijaan käteen jääkin 800 e eikä asumitukea makseta?
Olihan se 100e enemmän kuin työmarkkinatuki. Asumistukea en saa.
Mutta mieti, joudut menemään töihin klo 6 tai klo 14!
No ei ole ongelma. Mulla soi muutenkin kello joka ikinen aamu klo 6.
Ohis. Minä olen ollut työtön viitisen vuotta ja herään silti joka aamu viimeistään kello 6 - ilman herätyskelloa.
Minkähän vuoksi minun pitäisi palkata työhaluton loinen saikuttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina saanut töitä kuukauden hakemisen jälkeen. Haen aktiivisesti ja monenlaisia töitä jos olen työttömänä. Tällä palstalla olen monesti yrittäny ihan rakentavasti neuvoa pitkäaikaistyöttömille miten niitä paikkoja saa mutta aina ruvetaan argumentoimaan lopuksi että työ ei olekkaan tarpeeksi arvokasta, tai tehtaalla on jopa todennäköistä että raajat irtoilee, muuttolaatikot painaa, niin ei niitä haluta kantaa ym ym. Pitkäaikaistyöttömyys on laiskuutta. Moni tavan työtön on työttömänä vain muutamia viikkoja.
Työpaikat menee työnvaihtajille ja juuri työttömäksi jääneille. Jos sitä työtä ei heti löydä, työttömyys pitkittyy. Sitten työhakemus meneekin pinon alimmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään velvollisuus hakea töitä. Jos haluat ilmaista rahaa niin sen eteen kyllä tarttis tehdä jotain.
Jos pitää jotain tehdä, niin siitä tekemisestä pitää myöskin saada palkkaa, eläkekertymät, vakuutukset ja vuosilomat.
Miksi kukaan maksaisi sinulle palkkaa siitä, että haet työtä?
Työttömyyskorvaus on se, mitä saat työttömänä työnhakijana, ja se edellyttää aktiivista työnhakua. Muuten voit sitten elää säästöilläsi ja viime kädessä toimeentulotuella, jos se ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Valtio tuskin keksii niin paljon kannattavia työpaikkoja, että olisi mahdollista tehdä ns. tuottavaa työtä, jossa palkka ei tulisi veronmaksajien pussista.
Miten olisi maatalous? Tiloja lopetetaan nopealla vauhdilla. Valtio pistää tiloja pystyyn ja minibussi hakee työntekijät joka aamu torin laidalta maalle töihin.
Sen sijaan että maksetaan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea, valtio maksaisi palkan. Tästä työstä olisi hyötyäkin kun tuotetaan ruokaa.
Yksi sadasta työttömästä pystyisi niihin töihin ja loput olisivat vain tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki työttömät on työhaluttomia saikuttajia?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta kuitenkin tukee ainakin osaa firmoista.
Pitäisköhän näihin tukiin liittää työllistämisvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
No sinähän juuri annoit. vastauksen ihmettelyyn miksi työttömät eivät mene töihin.
Koska eivät pääse. Koska sinunkaltaisesi ovat päättäneet että he -ihan kaikki tai ainakin lähes kaikki- ovat työhaluttomia loisia jotka haluavat vain sairaslomaa.
Kyllähän tuossa on syytä halveksua työttömiä jotka eivät mene (mene, voi hyvänen aika!) töihin.
Eihän työttömillä ole velvollisuutta hakea töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki työttömät on työhaluttomia saikuttajia?
Ja työssäkäyvissä ei näitä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Valtio tuskin keksii niin paljon kannattavia työpaikkoja, että olisi mahdollista tehdä ns. tuottavaa työtä, jossa palkka ei tulisi veronmaksajien pussista.
Miten olisi maatalous? Tiloja lopetetaan nopealla vauhdilla. Valtio pistää tiloja pystyyn ja minibussi hakee työntekijät joka aamu torin laidalta maalle töihin.
Sen sijaan että maksetaan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea, valtio maksaisi palkan. Tästä työstä olisi hyötyäkin kun tuotetaan ruokaa.Yksi sadasta työttömästä pystyisi niihin töihin ja loput olisivat vain tiellä.
Johannes Virolainen yritti aikoinaan saada työntekijöitä Vironperän maatilalleen,ei löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kuin tilanne on tämä, varsin iso joukko työttömiä on hyväksyttävä osaksi yhteiskuntaa. Heille tulee maksaa kunnon korvaus, jolla tulee toimeen ja heille ei tule asettaa työnhakuvelvoitteita myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän ei myöskään tarvitse harjoittaa hyväntekeväisyyttä yhdessäkään firmassa. Työntekijällä on oikeus saada palkkaa tekemästään työstä. Miten tämä tahtoo niin monilta yrittäjiltä unohtua?
Miksei sitten tee puhelinmyyntiä jos töitä haluaa kuitenkin tehdä? Voisiko sittenkin olla kyse haluttomuudesta kuten epäilin.