Miksi työttömillä on velvollisuus hakea töitä mutta työnantajilla ei ole velvollisuutta palkata työttömiä?
Ajatellaan vaikka että yhtä työpaikkaa hakee sata työnhakijaa, yksi saa paikan. Jos paikkakunnalla on 99 työtöntä, miksi joku (vaikkapa valtio?) ei TEE paikkakunnalle 99 typaikkaa lisää? Kaikki saisivat niitä himoittuja töitä, kukaan ei olisi kateellinen, työttömyyttä ei olisi. Miksi tämä on niin vaikeaa?
Kommentit (138)
Onnistuuhan tuo, jos kaikki työttömän saamat tuet maksetaankin työnantajalle. Työtön saisi palkan tuloksen mukaan ja työnantaja saisi toimeentulotukea, työttömyysetuutta, asumistukea jne. vastaavan summan, josta palkan maksaisi. Eli jos tuet on 1500 e, maksaisi työnantaja palkkaa noin 1000 e, koska loput menisi sivukuluihin. Tässähän kaikki todella voittaisi eli työtön olisi töissä, eläkettä kertyisi jne. ja työnantaja voisi palkata työttömän ilman pelkoa siitä, että tämä ei olekaan tuottava. Ja jos vielä tekisi jotain, niin saisi vähän enemmän minimin päälle.
Kannatettava ehdotus, mutta miten se työtön suhtautuu siihen, että 1500 euron sijaan käteen jääkin 800 e eikä asumitukea makseta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömiä ei velvoiteta työnhakemisen sijaan ryhtymään työnantajiksi ja palkkaamaan tasan yhden ihmisen eli itsensä. Kas, ongelma hoidettu.
Tähän alle saa tulla nyt kertomaan miten yrittäminen on just mulle täysin mahdotonta, mutta muille niin helppoa, että loputtomalla riskillä voi pakolla palkata ketä vain ja kuinka paljon.
Tää on tuore ja kiva ehdotus! Siinähän työtön voisi neuvotella itselleen sen palkan, jonka haluaa.
Ei työttömällä ole mitään velvollisuutta hakea töitä. Ihan vapaasti saa olla työtön, jos elää omilla rahoillaan.
Sen sijaan sellaisella, joka haluaa saada muiden töitä tekevien palkoista kerättyä rahaa omaan elämiseensä, on vastikkeeksi velvollisuus pyrkiä sinne työtä tekevien joukkoon takaisin.
Yritys puolestaan ei sinällään liity työttömiin mitenkään, vaan haluaa saada kannattavan työntekijän kohtuuhintaan hoitamaan tehtävää, joka on tarpeellinen yrityksen toiminnalle. Jos ei ole tarvetta enemmille työntekijöille, niin miksi yrityksen pitäisi palkata joku?
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuhan tuo, jos kaikki työttömän saamat tuet maksetaankin työnantajalle. Työtön saisi palkan tuloksen mukaan ja työnantaja saisi toimeentulotukea, työttömyysetuutta, asumistukea jne. vastaavan summan, josta palkan maksaisi. Eli jos tuet on 1500 e, maksaisi työnantaja palkkaa noin 1000 e, koska loput menisi sivukuluihin. Tässähän kaikki todella voittaisi eli työtön olisi töissä, eläkettä kertyisi jne. ja työnantaja voisi palkata työttömän ilman pelkoa siitä, että tämä ei olekaan tuottava. Ja jos vielä tekisi jotain, niin saisi vähän enemmän minimin päälle.
Kannatettava ehdotus, mutta miten se työtön suhtautuu siihen, että 1500 euron sijaan käteen jääkin 800 e eikä asumitukea makseta?
Olihan se 100e enemmän kuin työmarkkinatuki. Asumistukea en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on ihan oikeassa tässä asiassa. Pitkäaikaistyöttömät sen sijaan...
Olen aina saanut töitä kuukauden hakemisen jälkeen. Haen aktiivisesti ja monenlaisia töitä jos olen työttömänä. Tällä palstalla olen monesti yrittäny ihan rakentavasti neuvoa pitkäaikaistyöttömille miten niitä paikkoja saa mutta aina ruvetaan argumentoimaan lopuksi että työ ei olekkaan tarpeeksi arvokasta, tai tehtaalla on jopa todennäköistä että raajat irtoilee, muuttolaatikot painaa, niin ei niitä haluta kantaa ym ym. Pitkäaikaistyöttömyys on laiskuutta. Moni tavan työtön on työttömänä vain muutamia viikkoja.No niin, sieltähän se ensimmäinen haukkuja tuli. Minä olen pitkäaikaistyötön ja on todella vaikea mennä väkisin töihin kun ei palkata.
En jaksaisi käydä samaa keskustelua läpi aina vaan, joka päättyy siihen kun tarjoamani työehdotukset ei olekaan sulle hyviä kun palkka ei ole kohdillaan, liian fyysistä, ei haluta opetella uutta, ei vastaa arvomaailmaa jne. Töitä on jos haet sellaisiin töihin. Mene ravintolaan blokkaamaan, mene muuttofirmaan, mene purkutöihin
Minulle kyllä riittäisi 1500e palkka.
Millon muuten olet minulle ehdottanut työpaikkoja?
Mutta nyt kyllä pitää sanoa ettei täällä ole ravintolaa, muuttofirma tai purkutöitä.
Niin onhan niitä töitä mutta kun työnantajat ei palkkaa, sehän tässä ketjussa on aiheena.No jos asut paikkakunnalla jolla ei ole edes ensimmäistäkään ravintolaa niin uskon että töiden haku on varmaan hankalaa, oletko miettinyt muuttoa?
En varmaan juuri sulle oo aikaisemmin ehdottanut mutta näissä aloituksissa usein jäänyt jonkun kanssa keskustelemaan ja aina samalla tuloksella. Mikä tahansa työ ei tunnu kelpaavam ehkä itse siksi saan töitä nopeasti kun kelpuutan mitä tahansa hommia kun olen ollut työttömänä.
Minulla on 2 perus duunari ammattia ja jos en ole päässyt oman alan töihin, olen esimerkiksi tehnyt mainitsemiani muutto ja purkutöitä. Vaihtelevuus aloilla on kova ja töihin palkataan esimerkiksi entisiä vankeja, joten uskon, että kuka tahansa sinne hakeva kyllä pääsee.
Ei se palkka ainakaan aluksi päätä huimaa, mutta seuraavaan työhön on helpompi hakea, kun on todistus edellisestä paikasta joka näyttää toteen sen, että tämä henkilö on pystynyt esim 6kk olemaan muuttofirmassa ja ilmeisesti jaksaa siis nousta aamulla sängystä ylös.Et ymmärrä ollenkaan sitä että työnantajat ei palkkaa vaikka hakisi mitä tahansa työtä.
En aio muuttaa yhtään mihinkään, kaikki työttömät ei ole vuokralla asuvia perheettömiä sinkkuja.
Ja minulla on yli 20v työura takana että turhaan luulet etten ole ikinä ollut töissä.
Uudelleen kouluttaudu jollekin alalle jonka paikkoja on alueellasi, jos siellä ei ole mitään töitä, niin valitettavasti muutto on ainoa vaihtoehto töiden saamiseen.
En epäile että et olisi käynyt töissä, mutta pitkäaikaistyöttömän palkkaaminen yritykseen on riskialtista ja suurimpia syitä on se, että sitä on kokeiltu ja sitten soiteltu aamulla perään klo 9 kun kaveria ei näy ja nukkuu kotona.
Tuore Työtodistus miltä tahansa alalta kertoo, että tämä henkilö on valmis tekemään töitä ja heräämään aamulla.
Mutta jos et pysty mitään fyysistä tekemään, nii kannattaisiko hakea sairaseläkkeelle?
Ei kai kukaan palkkaa jos toinen on niin sairas.
Jos sinulla on 20v kokemusta jostain fyysisestä työstä, niin olisiko mahdollista saada kyseisen alan johtotehtäviä? Olettaisin että sinulla on hyvä osaaminen kyseiseltä alalta ja voisit siirtää ammattitaitoa nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömiä ei velvoiteta työnhakemisen sijaan ryhtymään työnantajiksi ja palkkaamaan tasan yhden ihmisen eli itsensä. Kas, ongelma hoidettu.
Tähän alle saa tulla nyt kertomaan miten yrittäminen on just mulle täysin mahdotonta, mutta muille niin helppoa, että loputtomalla riskillä voi pakolla palkata ketä vain ja kuinka paljon.
Tää on tuore ja kiva ehdotus! Siinähän työtön voisi neuvotella itselleen sen palkan, jonka haluaa.
Ohis. Tämä on niiiiin linjassa sen yleisen totuuden kanssa, että yrittäjän pitää hinnoitella tuotteensa niin, että sillä pärjää. Asiakaskunnalla tai sen puuttumisella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina saanut töitä kuukauden hakemisen jälkeen. Haen aktiivisesti ja monenlaisia töitä jos olen työttömänä. Tällä palstalla olen monesti yrittäny ihan rakentavasti neuvoa pitkäaikaistyöttömille miten niitä paikkoja saa mutta aina ruvetaan argumentoimaan lopuksi että työ ei olekkaan tarpeeksi arvokasta, tai tehtaalla on jopa todennäköistä että raajat irtoilee, muuttolaatikot painaa, niin ei niitä haluta kantaa ym ym. Pitkäaikaistyöttömyys on laiskuutta. Moni tavan työtön on työttömänä vain muutamia viikkoja.No niin, sieltähän se ensimmäinen haukkuja tuli. Minä olen pitkäaikaistyötön ja on todella vaikea mennä väkisin töihin kun ei palkata.
En jaksaisi käydä samaa keskustelua läpi aina vaan, joka päättyy siihen kun tarjoamani työehdotukset ei olekaan sulle hyviä kun palkka ei ole kohdillaan, liian fyysistä, ei haluta opetella uutta, ei vastaa arvomaailmaa jne. Töitä on jos haet sellaisiin töihin. Mene ravintolaan blokkaamaan, mene muuttofirmaan, mene purkutöihin
Mutta nyt kyllä pitää sanoa ettei täällä ole ravintolaa, muuttofirma tai purkutöitä.
Niin onhan niitä töitä mutta kun työnantajat ei palkkaa, sehän tässä ketjussa on aiheena.No jos asut paikkakunnalla jolla ei ole edes ensimmäistäkään ravintolaa niin uskon että töiden haku on varmaan hankalaa, oletko miettinyt muuttoa?
En varmaan juuri sulle oo aikaisemmin ehdottanut mutta näissä aloituksissa usein jäänyt jonkun kanssa keskustelemaan ja aina samalla tuloksella. Mikä tahansa työ ei tunnu kelpaavam ehkä itse siksi saan töitä nopeasti kun kelpuutan mitä tahansa hommia kun olen ollut työttömänä.
Minulla on 2 perus duunari ammattia ja jos en ole päässyt oman alan töihin, olen esimerkiksi tehnyt mainitsemiani muutto ja purkutöitä. Vaihtelevuus aloilla on kova ja töihin palkataan esimerkiksi entisiä vankeja, joten uskon, että kuka tahansa sinne hakeva kyllä pääsee.
Ei se palkka ainakaan aluksi päätä huimaa, mutta seuraavaan työhön on helpompi hakea, kun on todistus edellisestä paikasta joka näyttää toteen sen, että tämä henkilö on pystynyt esim 6kk olemaan muuttofirmassa ja ilmeisesti jaksaa siis nousta aamulla sängystä ylös.Et ymmärrä ollenkaan sitä että työnantajat ei palkkaa vaikka hakisi mitä tahansa työtä.
En aio muuttaa yhtään mihinkään, kaikki työttömät ei ole vuokralla asuvia perheettömiä sinkkuja.
Ja minulla on yli 20v työura takana että turhaan luulet etten ole ikinä ollut töissä.Uudelleen kouluttaudu jollekin alalle jonka paikkoja on alueellasi, jos siellä ei ole mitään töitä, niin valitettavasti muutto on ainoa vaihtoehto töiden saamiseen.
En epäile että et olisi käynyt töissä, mutta pitkäaikaistyöttömän palkkaaminen yritykseen on riskialtista ja suurimpia syitä on se, että sitä on kokeiltu ja sitten soiteltu aamulla perään klo 9 kun kaveria ei näy ja nukkuu kotona.
Tuore Työtodistus miltä tahansa alalta kertoo, että tämä henkilö on valmis tekemään töitä ja heräämään aamulla.Mutta jos et pysty mitään fyysistä tekemään, nii kannattaisiko hakea sairaseläkkeelle?
Ei kai kukaan palkkaa jos toinen on niin sairas.Jos sinulla on 20v kokemusta jostain fyysisestä työstä, niin olisiko mahdollista saada kyseisen alan johtotehtäviä? Olettaisin että sinulla on hyvä osaaminen kyseiseltä alalta ja voisit siirtää ammattitaitoa nuoremmille.
Muutto ei ole mahdollista.
Eläkkeelle en pääse, Kelan mielestä olen työkykyinen.
Olen muuten eri kun tuo toinen joka ei pysty fyysiseen työhön mutta minäkään en enää pysty fyysiseen työhön.
Alani johtotehtäviä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minulla on yli 20v työura takana että turhaan luulet etten ole ikinä ollut töissä.Uudelleen kouluttaudu jollekin alalle jonka paikkoja on alueellasi, jos siellä ei ole mitään töitä, niin valitettavasti muutto on ainoa vaihtoehto töiden saamiseen.
Tuore Työtodistus miltä tahansa alalta kertoo, että tämä henkilö on valmis tekemään töitä ja heräämään aamulla.Mutta jos et pysty mitään fyysistä tekemään, nii kannattaisiko hakea sairaseläkkeelle?
Ei kai kukaan palkkaa jos toinen on niin sairas.Jos sinulla on 20v kokemusta jostain fyysisestä työstä, niin olisiko mahdollista saada kyseisen alan johtotehtäviä? Olettaisin että sinulla on hyvä osaaminen kyseiseltä alalta ja voisit siirtää ammattitaitoa nuoremmille.
Onko sinulla mitään työkokemusta miltään alalta vai oletko aloittanut viikonloppunaukkailemisen näin varhain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieti, joudut menemään töihin klo 6 tai klo 14!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieti, joudut menemään töihin klo 6 tai klo 14!
No ei ole ongelma. Mulla soi muutenkin kello joka ikinen aamu klo 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Tämä on niiiiin linjassa sen yleisen totuuden kanssa, että yrittäjän pitää hinnoitella tuotteensa niin, että sillä pärjää. Asiakaskunnalla tai sen puuttumisella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Mutta työtönhän tietää, että työnantajan tulee maksaa palkkaa, vaikka hän ei tuota mitään, koska muuten se on o*r*ja*työtä.
Mistä näitä valopäitä sikiää, jotka aina ehdottaa vastikkeellista työttömyyskorvausta? Jos olet töissä työttömyyskorvaustasi vastaan, silloin et ole työtön.
Jos työttömät laitetaan tekemään työtä palkatta, kuinka kauan ajattelit, että työnantaja haluaa maksaa juuri sinun työpanoksestasi palkkaa? Eipä kovin kauaa, vaan kohta olet itse ilman työtä, ja tekemässä entisiä, tai jonkun muun hommia ilman palkkaa. Omaan ammattitaitoon ja korvaamattomuuteen on turva vedota, sillä työttöminä on kaikenlaisia ihmisiä kaikenlaisella koulutuksella ja työkokemuksella. Varmasti sinunkin työtäsi tekemään löytyy sopiva työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Jaksa nyt sen verran tällä kertaa, että kerrot minulle, millä tavalla työllistyn.
Olen tehnyt töitä 25 vuotta. Fyysisesti kuormittaviin töihin en enää pysty. Olen opiskellut työttömyysakana yhden tutkinnon ja käynyt yhden ammattikurssin, enkä enää saa opiskella. On kaikille selvää, että jos omalta alaltani tarjoutuu töitä, en vietä hanttihommissa hetkeäkään - tämän vuoksi minua ei hanttihommiin otetakaan. Mitä neuvot, oi sinä oraakkeli?
Vastasin ylemmäs viestiisi. Ja yritän tässä ihan olla rakentava ja kunnioittava sinuakin kohtaan, joten moiset oraakkeli ym kommentit ei varsinaisesti innosta keskusteluun.
Jos et pysty tekemään mitään fyysistä niin hankaloittaa huomattavasti, koska voit laskea hanttihommista heti 90% pois, mutta kävisikö esim siivousala sitten?
Miten sinä jaksat kuukaudesta toiseen kysellä keskustelupalstalla työttömiltä, ovatko nämä ajatelleet siivoustöitä? Kuinka monen työttömän luulet kuulevan tuon juuri sinulta ensimmäistä kertaa?
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt missä kohtaa tuossa yhteiskunta/valtio säästää?
Mistä ne rahat sille työnantajalle tulevat? Eikö ongelma ole se että yhteiskunnalle tulee kalliiksi maksaa tukia suurelle määrälle työttömiä, eihän tuo poista sitä ongelmaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa työttömyyden lopettava asia on kuitenkin työpaikat, niin miksi niitä ei voida tehdä? Jos taas työpaikkojen puuttelle ei tehdä mitään, miksi työttömyyttä ja työttömiä sitten kauhistellaan?
Onhan niitä työpaikkoja auki vaikka kuinka. Ne eivät vaan kelpaa.
On matematiikka, jota en yrityksistäni huolimatta ymmärrä:
- Automatisoidaan ja tehostetaan, jotta työpaikoilla työt hoituu entistä vähemmällä määrällä työntekijöitä.
- Sanotaan työttömille, että hanki töitä / mene töihin.
Kuinka moni on ajatellut sellaistakaan, että jos tavallisessa marketissa käyttää itsepalvelukassaa, käytännössä osallistuu toiminnallaan kassatyöpaikkojen vähentämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Jaksa nyt sen verran tällä kertaa, että kerrot minulle, millä tavalla työllistyn.
Olen tehnyt töitä 25 vuotta. Fyysisesti kuormittaviin töihin en enää pysty. Olen opiskellut työttömyysakana yhden tutkinnon ja käynyt yhden ammattikurssin, enkä enää saa opiskella. On kaikille selvää, että jos omalta alaltani tarjoutuu töitä, en vietä hanttihommissa hetkeäkään - tämän vuoksi minua ei hanttihommiin otetakaan. Mitä neuvot, oi sinä oraakkeli?
Vastasin ylemmäs viestiisi. Ja yritän tässä ihan olla rakentava ja kunnioittava sinuakin kohtaan, joten moiset oraakkeli ym kommentit ei varsinaisesti innosta keskusteluun.
Jos et pysty tekemään mitään fyysistä niin hankaloittaa huomattavasti, koska voit laskea hanttihommista heti 90% pois, mutta kävisikö esim siivousala sitten?
Miten sinä jaksat kuukaudesta toiseen kysellä keskustelupalstalla työttömiltä, ovatko nämä ajatelleet siivoustöitä? Kuinka monen työttömän luulet kuulevan tuon juuri sinulta ensimmäistä kertaa?
No kun kysyttiin niin vastasin.
Mutta kuten sanoin jo, niin joka kerta saan samat vastaukset. Mikään fyysinen ei ole mahdollista, muuttoa paikkakunnalta jolla ei ole töitä ei voi harkita, uudelleen kouluttautumista ei voi harkita, palkka on liian pieni, hanttihommat ei kiinnosta. Eli taas ollaan siinä pisteessä, että näen tämän laiskuutta tai katkeroitumisena siihen kun oman alan työt on loppu.
On se vaan kumma juttu että itse saan aina töitä nopeasti vaikka olen useamman kerran irtisanoutunut mutta muille se näyttää olevan mahdotonta. Osaan auttaa vain kertomalla miten töitä saa, en siihen millainen asenne ja työhalu ihmisellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa työttömyyden lopettava asia on kuitenkin työpaikat, niin miksi niitä ei voida tehdä? Jos taas työpaikkojen puuttelle ei tehdä mitään, miksi työttömyyttä ja työttömiä sitten kauhistellaan?
Onhan niitä työpaikkoja auki vaikka kuinka. Ne eivät vaan kelpaa.
Miten sinne mennään väkisin? Tässä keskustelussa on aiheena se ettei työnantajat palkkaa työttömiä.
Miksi tämä aina käännetään niin että työtön ei halua töihin?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos et pysty mitään fyysistä tekemään, nii kannattaisiko hakea sairaseläkkeelle?
Ei kai kukaan palkkaa jos toinen on niin sairas.
Hakeminen on helppoa, myöntäminen sitten ihan eri asia. Kuntoutusselvityksessä ohjaaja sanoi, että neliraajahalvaantunutkin on katsottu työkykyiseksi, koska pystyisi puhumaan puhelimeen, jota avustaja pitäisi korvalla. Sääliksi kävi niitä 50+ vaivaisia, joilta kaikki elämänilo kadonnut kasvoilta ja varmaan jo -halukin koetuksella. Heitä roikotetaan noissa selvityksissä ja "kuntoutuksissa" vuodesta toiseen samalla kun yhteiskunta syyllistää ja pitää pohjasakkana. Alkoi pelottaa itseänikin, että joskus niin pahasti sairastuisin, että samaan putkeen joutuisin.