Miksi työttömillä on velvollisuus hakea töitä mutta työnantajilla ei ole velvollisuutta palkata työttömiä?
Ajatellaan vaikka että yhtä työpaikkaa hakee sata työnhakijaa, yksi saa paikan. Jos paikkakunnalla on 99 työtöntä, miksi joku (vaikkapa valtio?) ei TEE paikkakunnalle 99 typaikkaa lisää? Kaikki saisivat niitä himoittuja töitä, kukaan ei olisi kateellinen, työttömyyttä ei olisi. Miksi tämä on niin vaikeaa?
Kommentit (138)
Neukkulassa tuota kokeiltiin. Toimino se ja toiko hyvinvointia ihmisille?
Ja vielä enemmän: Velvollisuutta palkkauksen jälkeen pitää huolta että työsuojelulliset seikat ovat reilassa.
Yllättävää kyllä, esim. terveydenhoito, kuten nyt vaikkapa Maskun Akseli, niin siellä ei ole mitään tajua siitä miten ihmistä kohdellaan. Kato, esimies ylihoitaja, työsuojelupäällikkö (!!!!!!!!!), henkilöstöpäällikkökin jopa - siis halvatusti kaikenlaista päällikkyyttä - soutaa ja huopaa miten sattuu... Ja hahahaaa, sitten on tämä "autetaan vasta hätätilassa", no, se hätätila on sitten kun oma nahka on jotenkin vaarassa... ja sitten kun ruvetaan auttamaan niin tehdään lisää sotkua.
Jos pidettäis huoli, että mennään niin kuin pitää, niin kaikki olis paremmin. Mutta pääasia on päällikkyys ja sen mukamaan tuoma arvoasema sekä palkka. Nytpä tahdon olla mä suuri ....johtaja...
Kaiken maailman kahjoja! Autetaan vasta hätätilassa, ja sitä itteään olis pitänyt jeesata, vaikka sillä oli aikaa istuskella kahvion pöydän ääressä räkäsesti naruaa räkättämässä... ryysk ryysk. räkää ryystää...
hassuinta tässä on se, että aloittajalla on kyl sinänsä pointtinsa...
Ainoa työttömyyden lopettava asia on kuitenkin työpaikat, niin miksi niitä ei voida tehdä? Jos taas työpaikkojen puuttelle ei tehdä mitään, miksi työttömyyttä ja työttömiä sitten kauhistellaan?
Suomi on niin saakelin roskainen maa nykyään että puhtaanapitoon pitäisi värvätä henkilöitä 9 euroa tunti vaikka neljä tuntia arkipäivä eikä vaikutusta työttömyysetuuteen tahi toimeentulotukeen. Tai vähintäänkin pitää JÄRKEVÄSTI sovitella.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa työttömyyden lopettava asia on kuitenkin työpaikat, niin miksi niitä ei voida tehdä? Jos taas työpaikkojen puuttelle ei tehdä mitään, miksi työttömyyttä ja työttömiä sitten kauhistellaan?
Niinpä. Työttömät haukutaan loisiksi joilta pitäisi ottaa kaikki tuet pois että työnteko maistuu. Vaikka vika on siinä ettei niitä työpaikkoja ole tai jos on työnantaja ei palkkaa työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
hassuinta tässä on se, että aloittajalla on kyl sinänsä pointtinsa...
Moraalisesti on oikeassa, mutta valitettavasti sille on syynsä miksi noin ei tehdä.
Lähtisi Suomesta ne vähätkin työpaikat, jos yrityksiä komenneltaisiin noin. Ja julkinen sektori ensin paisuisi ja sitten romahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on ihan oikeassa tässä asiassa. Pitkäaikaistyöttömät sen sijaan...
Olen aina saanut töitä kuukauden hakemisen jälkeen. Haen aktiivisesti ja monenlaisia töitä jos olen työttömänä. Tällä palstalla olen monesti yrittäny ihan rakentavasti neuvoa pitkäaikaistyöttömille miten niitä paikkoja saa mutta aina ruvetaan argumentoimaan lopuksi että työ ei olekkaan tarpeeksi arvokasta, tai tehtaalla on jopa todennäköistä että raajat irtoilee, muuttolaatikot painaa, niin ei niitä haluta kantaa ym ym. Pitkäaikaistyöttömyys on laiskuutta. Moni tavan työtön on työttömänä vain muutamia viikkoja.
No niin, sieltähän se ensimmäinen haukkuja tuli. Minä olen pitkäaikaistyötön ja on todella vaikea mennä väkisin töihin kun ei palkata.
Työnantajilla pitäisi olla velvollisuus palkata työttömiä VAKITUISIIN työsuhteisiin. Itse jäin työttömäksi, kun en jaksa enää viidettä vuotta tehdä määräaikaista pätkää ilman lomia.
Koska yrittäjillä ei olisi sitten enää mitään syytä vaikertaa, että mistään ei saa työntekijöitä ja tuoda niitä ulkomailta tekemään suomalaisten duunit puoli-ilmaiseksi.
Ap on tosi pahasti ulalla. Ei töihin voi palkata ketä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei työtönkään voi mennä mihin tahansa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla pitäisi olla velvollisuus palkata työttömiä VAKITUISIIN työsuhteisiin. Itse jäin työttömäksi, kun en jaksa enää viidettä vuotta tehdä määräaikaista pätkää ilman lomia.
No ei todellakaan pitäisi olla sellaista velvollisuutta.
. Sä itse otit vastaan ne pätkähommat ja luovuit lomista. Ois myös mahdollisuus pitää vaikka viikon loma pätkien välissä. Samoin voi lomaa pitää työsuhteen kuluessakin kunhan sitä on kertynyt käytettäväksi.
näin kirjoitti:
Valtio tuskin keksii niin paljon kannattavia työpaikkoja, että olisi mahdollista tehdä ns. tuottavaa työtä, jossa palkka ei tulisi veronmaksajien pussista.
Miten olisi maatalous? Tiloja lopetetaan nopealla vauhdilla. Valtio pistää tiloja pystyyn ja minibussi hakee työntekijät joka aamu torin laidalta maalle töihin.
Sen sijaan että maksetaan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea, valtio maksaisi palkan. Tästä työstä olisi hyötyäkin kun tuotetaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtönkään voi mennä mihin tahansa töihin.
Työtön voi parantaa mahdollisuuksiaanja nostaa markkina-arvoaan parantamalla osaamistaan.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan pitäisi olla sellaista velvollisuutta.
. Sä itse otit vastaan ne pätkähommat ja luovuit lomista. Ois myös mahdollisuus pitää vaikka viikon loma pätkien välissä. Samoin voi lomaa pitää työsuhteen kuluessakin kunhan sitä on kertynyt käytettäväksi.
Onko mielestäsi viikko työttömyyttä esim. tammikuussa mielestäsi sama asia kuin täydet lomat? Voin sanoa, että ei ole. Ja käytännössä ei voi pitää lomia vaikka niitä kertyykin, koska aina joku vakkari on kesä-, syys-, joulu-, talvi- tai pääsiäislomalla ja häntä pitää tuurata.
Mutta ihan totta, olisin voinut jättää kokonaan menemättä töihin ja olla työttömänä.
Tätä on yritetty esim. siinä, että vuorotteluvapaan sijaiseksi saa palkata ainoastaan työttömän työnhakijan.
Muuten työnantajana ihmettelisin, jos minun pitäisi hakijoista valita työtön, enkä saisi valita esim. pätevintä tai sopivinta hakijaa.
Valtio tuskin keksii niin paljon kannattavia työpaikkoja, että olisi mahdollista tehdä ns. tuottavaa työtä, jossa palkka ei tulisi veronmaksajien pussista.