Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajaopiskelija ei osannut mitatat verenpainetta näyttökokeessa ja sai hylätyn. Opettaja irtisanottiin

Vierailija
05.08.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/233bebfa-4c53-48f4-8899-d0b928fd0103

Eikö verenpaineen mittaamisen pitäisi olla yksi hoitajan perustaidoista? Ihan aiheellinen oli tuo opiskelijan hylätty arvosana.

Vai onko oikeasti niin ettei nykyisiltä hoitajaopiskelijoilta voi vaatia osaamista?

Kommentit (463)

Vierailija
181/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas niin monia kotirouvia, peräkamarinpoikia, putkimiehiä ja siivoojia jotka tietää hoitoalasta kaiken, niin että eikun pojat ja tytöt persettä pyyhkimään. Voin itse luopua hoitajanhommista vaikka ihan heti. Hienoa, hoitajapula on ratkaistu.

Kannattaa varmaan huomioida, että ei ole kysymys mistään rakettittueteestä.

Kerronpa esimerkin sh-oppilaan aikaansaannosesta verikokeiden ottamisesta kyynärtaipeen laskimosta. Valitti, että suonta ei tahdo löytyä. Lopputuloksena oli valtavat verenpurkautumat kummassskin kyynärtaipeessa. Hoitajat, jotka tätä tekevät työkseen löytävät suonen helposti eikä ole mitään verenpurkautumia. Onko opetus ollut jotenkin vajavaista?

Verikokeen ottaminen voi olla oikeasti vaikeaa jos suonet ovat "piilossa". Se voi olla vaikeaa jopa kokeneelta hoitajalta, eikä sitä opi sillä että kerran kokeilee koulussa. Minulta on yritetty ottaa näytettä toisesta kädestä, jossa suoni on huonompi, ei saanut labrahoitaja otettua. Toisesta kädestä taas sai ihan helposti. Joskus potilaalla on niin hankalat suonet, että usea hoitaja joutuu yrittämään.

Ymmärrän, että vaatii harjaannusta eikä voida vaatia samaa kuin laboratoriohoitajalta, joka tekee näytteenottoja aamusta iltaan. Kysyin muuten joskus myöhemmin labrahoitajalta suonien löytymistä. Sanoi, että löytyvät minulta helposti. Muuten, käskee aina katsomaan sivuun, jos tekee pahaa veren näkeminen. Kuulemma miehet ja varsinkin isommat pyörtyvät useimmin.

Niin ja opiskelija on nimenomaan harjoittelemassa, hänellä ei ole vuosikymmenten kokemusta. Typeryksen länkytystä.

Oppilas ei saa tehdä ilman valvontaa hommia, joita ei hallitse. Tämäm pitäisi olla selvää ilman typerää länkytystäkin.

Ole jo hiljaa typerys. Älä nolaa itseäsi enempää.

Keskustelu onkin näköjään kaltaistesi trollien valtaama😄

Vierailija
182/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollit ne täällä riekkuu 😄 jokainen sairaanhoitaja osaa mitata verenpaineen aneroidimittarilla, se on ihan perustaito ja se opetetaan ensimmäisenä vuotena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen hoitajan täytyy tarvittaessa osata mitata manuaalisesti, sillä kaikissa tilanteissa tai kaikilla potilailla automaattimittari ei anna luotettavaa tulosta. Nykyään ammattikoulussa ja AMK:ssa ei saa vaatia enää mitään, kun opiskelijoita halutaan mahdollisimman nopeasti ulos ja uusia sisään.

Sama meillä yliopistossa. Eräs taideala.

Myös meillä yliopistossa, kaupallinen ala.

Nimim. Yliopisto-opettaja, joka on kuunnellut esihenkilön huutoa ja uhkailua vastaavassa tilanteessa

Vierailija
184/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni muuten oikeasti tietää, että mitä ne verenpainelukemat "imoittaa"?

Lukema tarkoittaa sitä, millä paineella veri kulkee aorttaan ja edelleen keuhkoverenkiertoon. Normaali verenpaine on aikuisella n. 140/85, vanhuksella voi olla hieman alhaisempi. Jos paine on esim. 200/35 tai 55/35, loppu on lähellä koska molemmissa tapauksissa sydän on aivan finaalissa eikä jaksa kierrättää verta enää elimistöön.

Väärin. Veri ei mene aortasta keuhkoverenkiertoon.

En ole lääkäri mutta ymmärtääkseni se kiertää lopulta sinnekin jos jossain ei ole tukoksia.

Tottakai se kiertää lopulta keuhkoverenkiertoon, kun verenkierto on verenKIERTO. Mutta jos veri menee suorinta/lyhintä reittiä aortasta keuhkoverenkiertoon, niin ihminen on vakavasti sairas.

Voi kuule tyttö, olen anatomiankurssini käynyt. Mutta tämä on vauvapalsta ja minä töissä, joten en ala kirjoitella tähän romaania sydämen verenkierrosta. Älä sinä ala arvioimaaan sitäkään voinko minä olla hoitajana vai en. Käy sinä nyt edes se eka lähärikoulun vuosi ja jutellaan sitten lisää.

Sairaanhoitaja tietää että ensin verenkierto menee aortan juuresta keuhkovaltimoon keuhkoihin hapettumaan ja sitten jatkaa siitä ala-aorttaan sisäelimiin ja muualle. Olen tämän kandillekin kertonut ja kandi ei mitään sanonut. Eivät oikein lääkiksessäkään asiaa mahda käydä.

Vierailija
185/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin muutama vuosi sitten avoimessa yliopistossa tietotekniikkaa, eikä sekään ollut vaikeaa. Ennen kuin joku alkaa vertailla että avoimessa on helpompaa kuin päiväopinnoissa, niin huomautan, että joka ikisellä kurssilla oli nuorisopuolen päiväopiskelijoita, jotka tekivät samat tehtävät ja tentit ja saivat samat opintopisteet. 

Ammattikorkeassa kävin aikuispuolella tekniikan alan tutkinnon ja selvisin hyvin arvosanoin. Vain muutaman opettajan tunneilla sai tehdä töitä ja opetettiin kyllä perusteellisesti. Mutta esimerkkinä kaksi ääripäätä, 3 op taisi saada molemmista kursseista: Toinen antoi arvosanat rasti ruutuun tentin ja neljän hengen porukoissa tehdyn ryhmätyönperusteella. Tenttimateriaalia oli yksi ohut kirja. Toinen teetätti alan mitoituksia, tenttiin oli satoja sivuja, piti tehdä sekä ryhmätyö 2-3 hengen ryhmissä, parityö suositus mutta kun ei olisi mennyt parit tasan, hyväksyi kolmenkin hengen ryhmät, sekä yksilötyö. Molemmat olivat alan ammattiaineita.

Amk:ssa Matikan opettaja sanoi, että nuorisopuolella on pakko aloittaa murtoluvuista, kun niitä ei osata ja oli tyytyväinen kun meidän ryhmässä pystyi etenemään nopeasti. Hän joutui jopa vaikeuttamaan tenttiä vs nuorisopuolen tentti  kun muuten tuli liikaa täysiä pisteitä. Erikoista meidän ryhmässä oli vielä se, että lukion käyneitä oli vain muutama, lopuilla oli amis+työkokemus. Työkokemus oli kyllä vaatimus kaikilla, en muista paljonko sitä silloin piti olla. Nämä kun muuttuu jatkuvasti. Fysiikan opettajan mukaan taas hän laittoi tentteihin ja harjoituksiin sellaisia tehtäviä, joista tuli järkevä tulos. Silti nuorimmat laskivat laskuja niin että auton nopeudeksi saattoi tulla 100000 km/h ja antoivat näitä vastauksia ihan pokkana, vaikka hän oli sanonut, että vastaukset on sellaisia, mitä todellisuudessakin voi olla. 

Vierailija
186/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on liian vähän käytännön tunteja. Esim verikokeen ottoa opiskeltiin yhtenä päivänä, 3 tuntia (ja siihen sisältyi myös muita näytteenottoja). Pistoksia yhden kerran. Verenpaineen ottoa (manuaalilla) saimme opetella 2-3 kertaa sentään, koska sattui olemaan ope joka panosti käytännönharjoitteluun. Hänkin tosin totesi että hyvin harva meistä tulee kys. taitoa ikinä sairaanhoitajan työssä tarviimaan, mut hyvä opetella perusteet.

Harjoitteluja on opinnoissa PALJON, mutta kentän resurssien puutteen vuoksi niistä ei välttämättä saa juuri mitään irti. Henkilön joka opiskelijaa ohjaa pitäisi olla sellainen joka tuntee talon tavat, on tehnyt työtä jo vähän pitempään (ammattitaito), on paikalla (ei koko ajan saikulla tms) ja omaa tietynlaisen asenteen ja touchin opiskelijoiden ohjaukseen. Mutta käytännössä voi käydä niin että sun ohjaaja on paljon poissa, kokee opiskelijat rasitteena, ohjaajana voi olla joku joka vasta itse aloittelee uraa tms. Siihen päälle ainainen kiire, kiire, kiire, jossa opiskelija lähinnä roikkuu ohjaajan mukana, ilman järkevää ajatusta ja suunnitelmaa siitä mitä opiskelijalle a. näytetään ja opetetaan ja b. mitä hän saa ohjattuna ja valvottuna harjoitella itse jotta myös oppii asian itse tekemään.

Vierailija
187/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole uusi ongelma. Äitini ihmetteli jo 20 vuotta sitten, kun harjoitteluihin tulleet sh-opiskelijat eivät osanneet käyttää manuaalista mittaria. No, hän sitten opetti.

Vierailija
188/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin sh koulutuksessa verenpaineen mittaaminen videolta. Opettaja vielä sanoi, että asiaan ei enää palata. Tämä oli ensimmäisenä vuonna.

Harjoitteluissa kaikki mittarit oli patteri mittareita kunnes toisen vuoden lopulla eräässä harjoittelupaikassa sanoi ohjaaja suoraan heti, että tietää ettei osata mitata manuaalilla, mutta harjoittelun jälkeen osaatte. Opin samana päivänä, kun harjoittelu alkoi.

Minä osasin manuaalisella mitata jo tsupparina 80-luvulla. Kerrottiin, miten se kuunnellaan ja eka kerralla osasin. Kumma jos opiskelija ei osaa

No ei kai sitä osaa jos ei opeteta. Aina ei opeteta.

Eikä opi, jos ei opettele. Usein saa harjoittelujaksolla vastauksen:" mä oon tehny tän jo kerran". Niinpä, mutta joudut tekemään vielä seuraavat 40 vuotta, jos alalla on aikomustakaan pysyä.

Vierailija
189/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta olen luokkani parhaimpia kiitettävin arvosanoin, mutta tuo manuaalinen mittaaminen on silti itselle tosi vaikeaa!

Vähän sivusta siis, mutta joku kuitenkin hymähtää että hoitajat ovat tyhmiä saappaita.

Itse olen fysiologian harjoitustöissä vuonna miekka ja kivi oppinut muutamalla kokeilukerralla verenpaineen mittaamisen manometrillä. Ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
190/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tai mihin käytetään manuaalista verenpainemittaria? Voiko joku selittää.

Vierailija
191/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä oikein että opettaja saa korvauksena. Mutta voidaan kysyä, onko nykyaikana tarpeen osata käyttää kivikautisia työvälineitä, joita opiskelija tuskin enää edes näkee työelämässä.

Mitä kivikautisia välineitä? Sinä oletat niin. Eiköhän tuossaole ollut ihan nykyaikaisesta verenpaineen mittauksesta nykyaikaisella välineellä kyse,mutta kun sekin pitää tehdä oikein,tai tulokset ovat vääriä.

Minusta on oikein,että tuollaisia opiskelijoita ei päästetä kursseista läpi.

Nykyaikainen mittausväline toimii niin, että sitä osaa siviilikin käyttää, ei tarvita kummoistakaan koulutusta. Tuollainen epätarkka soheltaminen 1800-luvun välineillä pitäisi jo lopettaa.

Vierailija
192/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v toiminut sairaanhoitajana. Jäin oikein miettimään milloin olen viimeksi käyttänyt manuaalista verenpainemittaria? Ainakin 40 vuotta taitaa olla aikaa enkä ole erikoissairaanhoidossa mittareita nähnyt.

Vierailija
193/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osasin mitata vanhanaikaisella mittarilla verenpaineen oikein hyvin, mutta nyt on kulunut varmaan lähes 30 vuotta, etten ole mitannut verenpainetta muilla kuin näillä "automaattimittareilla." Vanhoja mittareita on näkynyt jossain lääkärikanslian kaapissa, ei hoitajien ulottuvilla ollenkaan.

Nykyisessä työpaikassa ei ole ikinä ollut muita kuin uusia mittareita. Olisi kyllä hauska kokeilla, onnistuisiko mittaus tosi vanhalla rutiinilla. Puhe, ympäristön meteli ja potilaan rauhattomuus haittasivat vanhalla mittarilla mittaamista. Voisi olla nyt haastavaa hommaa, kun asukkaat ovat levottomia muistisairaita ihmisiä.

Vierailija
194/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia niuhoja opettajia on Suomi pullollaan. Pilaavat monia mahdollisuuksia. Hatun nosto niille opettajille jotka eivät ole niuhoja ja kaavoihin kangistuneita.

Vierailija
195/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin. Manuaalisia verenpainemittareita myydään yhä, uutena. Miksi, jos niitä ei kerran käytetä missään? Ei niitä monta ollut, mutta löytyi kuitenkin.  

Vierailija
196/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma onko tuo riittävä hylkäysperuste, manuaalisia mittareita ei välttämättä edes joka paikassa enää ole...

Vaikeaa sillä mittaaminen toki on, mutta täysin opittavissa, jos saa riittävästi harjoitella.

Vierailija
197/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tämän jälkeen tuosta puljusta ulostuleviin hoitajiin uskaltaisi luottaa. Lehtori reputtaa henkilön joka ei selviä opetusohjelman mukaisesta asiasta ja pomo huutaa kuinka nyt varattu harjoittelupaikka jää saamatta. Just.

Onhan se outoa ellei ole mitään tukea saatavilla. Pieni asia oppia, jos tahtoa on. Turhaa kyykytystä se, ettei päästetä sovitulle harjoittelulle.

Niin, on se niin mieltä ylentävää 20-30 oppilaan ryhmässä opetella, vaikka tuota manuaaliverenpainemittarin käyttöä, kun niitä on peräti 2 kpl. Sitten yksi vaivainen oppituntia, josta kulutetaan alustukseen tovi. Per oppilas ehtii just ja just kokeilla sen yhden kerran ja siinä se opetus sitten olikin. Täysin ala-arvoista opetusta monessa suhteessa. Joo ja opettajissa on tunnollisia, niille monet naureskelee niin työkavereissa kuin opiskelijoissa. Sitten opettajissa on niitä turhan naurattajia, hirveitä kälättäjiä, jotka kälätyksellään hakevat suosiota oppilailta, mutta opetus on vähän sitä ja tätä, myöhästellään tunneilta alvariinsa ja lopetellaan tunnit aina etuajassa, kun on niin kiire kahvihuoneeseen juoruilemaan.

Vierailija
198/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni muuten oikeasti tietää, että mitä ne verenpainelukemat "imoittaa"?

Lukema tarkoittaa sitä, millä paineella veri kulkee aorttaan ja edelleen keuhkoverenkiertoon. Normaali verenpaine on aikuisella n. 140/85, vanhuksella voi olla hieman alhaisempi. Jos paine on esim. 200/35 tai 55/35, loppu on lähellä koska molemmissa tapauksissa sydän on aivan finaalissa eikä jaksa kierrättää verta enää elimistöön.

Väärin. Veri ei mene aortasta keuhkoverenkiertoon.

En ole lääkäri mutta ymmärtääkseni se kiertää lopulta sinnekin jos jossain ei ole tukoksia.

Tottakai se kiertää lopulta keuhkoverenkiertoon, kun verenkierto on verenKIERTO. Mutta jos veri menee suorinta/lyhintä reittiä aortasta keuhkoverenkiertoon, niin ihminen on vakavasti sairas.

Voi kuule tyttö, olen anatomiankurssini käynyt. Mutta tämä on vauvapalsta ja minä töissä, joten en ala kirjoitella tähän romaania sydämen verenkierrosta. Älä sinä ala arvioimaaan sitäkään voinko minä olla hoitajana vai en. Käy sinä nyt edes se eka lähärikoulun vuosi ja jutellaan sitten lisää.

Sairaanhoitaja tietää että ensin verenkierto menee aortan juuresta keuhkovaltimoon keuhkoihin hapettumaan ja sitten jatkaa siitä ala-aorttaan sisäelimiin ja muualle. Olen tämän kandillekin kertonut ja kandi ei mitään sanonut. Eivät oikein lääkiksessäkään asiaa mahda käydä.

Hyvä. Hoitotyössä yleensä riittää viitearvojen tunteminen jotta tietää koska kannattaa soittaa lanssi paikalle. Kyllä ne lääkärit ehti sitten sairaalassa arpoa kistä mihin se veri menee. Ja ihan näillä eväillä olen hienosti pärjännyt hoitotyössä. Mutta sehän on niin tyhmien hommaa että kuka tahansa sen osaa. Niinhän se meni. Räkälän Keke ja parturin Pirjo osaa paljon paremmin kun tyhmä hoitaja. Tervetuloa kaikki tännepäin, varma helppo työ ja iso liksa. Tännepäin pojat ja tytöt, tännepäin!

Vierailija
199/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tai mihin käytetään manuaalista verenpainemittaria? Voiko joku selittää.

Ketjussa on jo varmaan tusina kertaa selitetty, että automaattimittarilla ei aina saa lukemaa, esimerkiksi kun potilaalla on rytmihäiriöitä tai hyvin korkea verenpaine. Kerroin sivulla 3, että automaattinen mittari näytti pelkkää erroria, kun verenpaineeni oli 225/160.

Vierailija
200/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manuaalinen mittari kuunnellaan stetareilla. Tuskin kukaan himassaan niillä mittaa?

Tuo ei liity ketjun avaukseen, vaan kysymys on ammatti-ihmisestä, tai siis ammattiin opiskelevasta. Eikö heiltä saa mielestäsi vaatia?

Ei hoitajilla tärkeintä ole ammattitaito ja työnteko. Tärkeämpiä ovat tauot ja vielä tärkeämpää saada tonnin palkankorotus 3800 €/kk palkan päälle.

Ja itku jatkuu, vaikka saisivat sen tonnin, koska eihän ne työt vähene sillä.