Hoitajaopiskelija ei osannut mitatat verenpainetta näyttökokeessa ja sai hylätyn. Opettaja irtisanottiin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/233bebfa-4c53-48f4-8899-d0b928fd0103
Eikö verenpaineen mittaamisen pitäisi olla yksi hoitajan perustaidoista? Ihan aiheellinen oli tuo opiskelijan hylätty arvosana.
Vai onko oikeasti niin ettei nykyisiltä hoitajaopiskelijoilta voi vaatia osaamista?
Kommentit (463)
Nyt on vuosi 2022, manuaalimittarit voi heittää kaatopaikalle, ei niitä ole näkynyt sairaalassa koskaan minun aikana edes.
Aloitin siis 2001.
Mutta totta sekin että hoitsukouluihin otetaan vähä jokainen joka edes osaa nimensä kirjoittaa.
Varsinkin lähäriksi opiskeleen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta olen luokkani parhaimpia kiitettävin arvosanoin, mutta tuo manuaalinen mittaaminen on silti itselle tosi vaikeaa!
Vähän sivusta siis, mutta joku kuitenkin hymähtää että hoitajat ovat tyhmiä saappaita.
Täh? Me mitattiin itse itseltämme jo ala-asteella, ja ihan samoja tuloksia on tullut mulle myöhemmin labrassa ja lääkärissä (huomattavan matala verenpaine). Kuului koulutehtäviin.
En osannut itsekään aikanaan lähihoitajaopinnoissa. Mun oli vaikeaa erottaa ja kuulla sitä, varsinkin joillain heikoilla vanhuksilla oli tosi vaimea se ääni. No eipä ollut hoitoala mua varten muutenkaan ja siksi jatkoin kouluttautumista. Silti, tälläisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa (hoitajapula) ja kun teknologiset edellytykset on kehittyneet, tuntuu aikamoiselta nillittäniseltä vaatia tuota taitoa.
Olen saanut potkut ja vein asian myös oikeuteen. Sain reilut 45000 euroa korvauksia. Potkujen syytä ei tullut oikeudessa esille mutta työnantaja keksi valeita väitti minun myöhästelevän jatkuvasti. Minä sanoin etten koskaan myöhästynyt töistä ja olin työpaikalla jo puoli tuntia ennen työn alkamista. Epäilen että halusivat savustaa minut ulos koska olin aika tarkka ja vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Verenpaineenmittaus manuaalisesti on kyllä hyvin marginaali taito sairaanhoitajalle, ilmeisesti opintopisteet jäivät juuri tuon takia alle, että olisi voinut tehdä sairaanhoitajan sijaisuutta, kuinkahan monta opintopistettä on verenpaineen manuaalimittaus? Ennen oli opintoviikkoja, jotka suoraan muutettiin pisteiksi. Eli viikonkin harjoitus varmasti tämän opettajan mielestä tarvitaan?
Joudut olemaan hoitajana kolme kuukautta terästehtaan kellarissa ja rssät kylvää pommeja etkä pääse hakemaan parttereita mittariisi. Mitäs teet? Ei edes kaukaa haettu skenario.
No aika heppoisesti esimerkiksi työterveyshuollossa LÄÄKÄRITKÄÄN mittaa sen verenpaineen. Eka jutellaan potilaalle niin että se verenpaine varmasti nousee pelkästä v*tuksesta lääkäriä kohtaan ja sitten sen lääkärin pöytä on korkea ja potilaan tuoli matala, jolloin se mittausasento on ihan päin prinkkalaa. Kotona saa ihan normaaleja tuloksia mutta vastaanotolla "onpas sulla korkeat paineet, mitataan kohta uudestaan". Se uudelleenmittaus ei auta mitään kun se mittausasento on lähtökohtaisesti väärä. Eikä noilla yksityisillä terveysasemilla ole niitä vanhanaikaisia mittareita vuosikymmeneen ainakaan näkynyt. Jos loppuu patterit niin lainataan mittari naapurihuoneesta.
The_Purge kirjoitti:
Ei tässä ole kyse vain hoitoalasta...
Opettajien irtisanominen taitaa yleistyä, onneksi saavat korvauksia:
tässä ammattikorkeakoulun tapaus eilinen otsikko: OPPILAITOSTA yli 20 vuoden ajan palvelleen lehtorin irtisanominen opiskelijapalautteen vuoksi on käynyt kalliiksi Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:lle.
Sama tapaus.
lähihoitajien entisenä opettajana voin vain todeta, että nykyään ihan kaikki sisään päässeet valmistuvat, ellei itse keskeytä opintoja jostain syystä. Läsnäoloa ei vaadita. Tehtäviä ei saa teettää, poissaoloista ei korvaavia tehtäviä. Mikäli et ole muistanut käydä koululla, tulee opiskelija silti päästää työssäoppimisen jaksolle. Esteitä opintojen etenemiseen ei saa laittaa. Omat arvot eivät enää antaneet periksi siinä, että valmistan opiskelijoita puutteellisin tiedon. Mikäli työssäoppimisesta tulee palautetta, ettei muista tulla paikalle tai ei osaa työelämätaitoja, niin silti valmistetaan. Soralainsäädäntöä ei toteuteta, vaikka opiskelija olisi varastanut lääkkeitä työpaikalta. Etsitään toinen työpaikka.
Omat arvoni ja etiikka ei enää antaneet periksi valmistaa näitä opiskelijoita työelämään. Jätin työni.
Nykypäivänä on sairaanhoitajia, jotka eivät osaa vaihtaa haavasidoksia tai kiristää kipsilastan ympärillä olevaa kipsisidosta.
Molemmat toiminpiteet sanottiin onnistuvan ihan kotona tee se itse tyylillä 🙄
Eli kotona oletettiin tehtävän toimenpiteitä, joita osa hoitajista ei edes hallitse.
Osaaminen ja työmoraali on nuorilla hoitajilla tämä mutta lisää palkkaa pitäisi vaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vuosi 2022, manuaalimittarit voi heittää kaatopaikalle, ei niitä ole näkynyt sairaalassa koskaan minun aikana edes.
Aloitin siis 2001.
Mutta totta sekin että hoitsukouluihin otetaan vähä jokainen joka edes osaa nimensä kirjoittaa.
Varsinkin lähäriksi opiskeleen.
Patterimittarit ei toimi jos verenpaine romahtaa kunnolla tai on vaikea rytmihäiriö. Pitäisi sinunkin hoitajana tietää. Ei ole pitkä aika kun mittasin manuaalisesti kun ei enää muuten saatu verenpaineita mitattua shokki potilaalta. Todella kiire tilanne. Ja se voi tapahtua missä vaan ja kenelle vaan. Manuaalimittarit pitäisi löytyä edelleen joka hoitopaikasta, mielellään myös palvelutaloista ym. Tuo taito pitää osata!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta olen luokkani parhaimpia kiitettävin arvosanoin, mutta tuo manuaalinen mittaaminen on silti itselle tosi vaikeaa!
Vähän sivusta siis, mutta joku kuitenkin hymähtää että hoitajat ovat tyhmiä saappaita.Täh? Me mitattiin itse itseltämme jo ala-asteella, ja ihan samoja tuloksia on tullut mulle myöhemmin labrassa ja lääkärissä (huomattavan matala verenpaine). Kuului koulutehtäviin.
Siis oikeasti mittasitte manuaalisesti verenpainettanne ala-asteella, kuuntelemalla stetoskoopilla verisuonia? Ei kyllä ole mikään yleinen asia jos on totta. Meillä ei ala-asteella mitattu verenpaineita luokkakavereiden kesken edes sillä yleisellä verenpainemittarilla, saati sitten manuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei stna!! Osaan mitata kotonakin verenpaineen enkä ole mikään hoitsu ja edes tuota ei osannut!!! Ihmisten älykkyys on laskenut 1970- luvun jälkeen ja se näkyy!! VM 1968
Kotimittarit ovat digitaalisia. Niillä nyt osaa mitata vaikka apina. Manuaalinen vanhanajan mittari on ihan eri.
Arvoristiriita kirjoitti:
lähihoitajien entisenä opettajana voin vain todeta, että nykyään ihan kaikki sisään päässeet valmistuvat, ellei itse keskeytä opintoja jostain syystä. Läsnäoloa ei vaadita. Tehtäviä ei saa teettää, poissaoloista ei korvaavia tehtäviä. Mikäli et ole muistanut käydä koululla, tulee opiskelija silti päästää työssäoppimisen jaksolle. Esteitä opintojen etenemiseen ei saa laittaa. Omat arvot eivät enää antaneet periksi siinä, että valmistan opiskelijoita puutteellisin tiedon. Mikäli työssäoppimisesta tulee palautetta, ettei muista tulla paikalle tai ei osaa työelämätaitoja, niin silti valmistetaan. Soralainsäädäntöä ei toteuteta, vaikka opiskelija olisi varastanut lääkkeitä työpaikalta. Etsitään toinen työpaikka.
Omat arvoni ja etiikka ei enää antaneet periksi valmistaa näitä opiskelijoita työelämään. Jätin työni.
-Oppilaitoksethan on tuotantolaitoksia joiden tehtävä on tuottaa omistajilleen maksimaalinen voitto. Näissä tuotetaan valmistumisia, joiden kappalemäärän perusteella saadaan valtionavut ja muut korvaukset. Valmistuneiden laadulla ei ole merkitystä, määrällä on.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että sairaanhoitajilta ei edellytä tuota taitoa, joka edellytetään tai ainakin edellytettiin ennen lähihoitajilta?
Juurikin sen vuoksi, että digitaalinen ei ole niin tarkka/luotettava kuin analoginen. Varsinkaan tietyissä tapauksissa, joita ketjussakin on mainittu. Vaikka onhan digitaalisetkin kehittyneet, mutta silti.
Kotihoidossa töissä ollessaniedellytettiin analogisen käyttöä.
Ja näillä eväillä sitten herjaatte lähihoitajia?
Terve.
En kyllä ikinä väittäisi ihmisen suorittamaa mittausta tarkemmaksi kuin koneen tekemää. Siinä ei tarvitse kuin seota laskuissa ja tuloksesta tulee ihan mitä sattuun.
Kiitos tästä ketjusta. Luin mielenkiinnolla kaikki kommentit läpi. Minusta ei olisi koskaan ollut sairaanhoitoalalle. Käytännön ihminen tosin olen ja ehkä olisin oppinut monet toimenpiteet tuskatta, koska uskon että siinä on enemmän kätevyydestä kysymys kuin älystä. Mutta olen aina tiedostanut että hoitotyössä vaaditaan jotakin sellaista osaamista ja asennetta, että ei siihen ihan joka iikasta ole. Lämmin kiitos teille, jotka hoidatte meitä hyvin ja ammattitaidolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä oikein että opettaja saa korvauksensa. Mutta voidaan kysyä, onko nykyaikana tarpeen osata käyttää kivikautisia työvälineitä, joita opiskelija tuskin enää edes näkee työelämässä.
Mutta mitäs sitten jos eteen tulee se kivikautinen työväline jota pitäisi osata käyttää..? Hoitaja nostaa kädet pystyyn että en osaa käyttää?
Nykyään on kaikkialla patteritoimiset käytettävissä.
Miksi lääkärit mittaavat vuodeosastoilla olevilta manuaalisesti? Niiltäkin, jotka eivät ole verenpaineen tai sen kanssa sidotun vaivan vuoksi sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä käymässä niin, että opiskelijoiden ei tarvitse enää oppia tai osata.
Suhteilla kenkää opettajalle sitten. Oppilaitos on Oy, pitää tuottaa liukuhihnalta myös huonosta ja demotivoituneesta materiaalista. Kuultu usealta opettajalta
Opiskelijapalaute voi ja saa olla mitä yleistä vain.
Opettaja teki oikein, kun ei hyväksynyt näyttökoetta, jossa opiskelija ei osannut kurssilla opetettua olennaista asiaa.
En tajua, miten opiskelija on voinut valittaa arvostelusta ja miten opettaja on voitu tuosta syystä erottaa.
Olisi ollut väärin päästää läpi opiskelija, joka ei osaa.
Voi jestas mitä jankkaamista verenpaineen mittaamisen ympärillä. Siitähän tässä ei ole kyse vaan siitä että pitääkö osaamattomia oppilaita päästää läpi ja antaa valmistua ammattiin jos ei selviydy opetussuunnitelman mukaisista vaatimuksista. Ja jos näin tapahtuu, onko oikein silloin antaa opettajalle potkut siitä että yrittää toimia ammattieettiisesti oikein.
Ei voi.