Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajaopiskelija ei osannut mitatat verenpainetta näyttökokeessa ja sai hylätyn. Opettaja irtisanottiin

Vierailija
05.08.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/233bebfa-4c53-48f4-8899-d0b928fd0103

Eikö verenpaineen mittaamisen pitäisi olla yksi hoitajan perustaidoista? Ihan aiheellinen oli tuo opiskelijan hylätty arvosana.

Vai onko oikeasti niin ettei nykyisiltä hoitajaopiskelijoilta voi vaatia osaamista?

Kommentit (463)

Vierailija
101/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin sh koulutuksessa verenpaineen mittaaminen videolta. Opettaja vielä sanoi, että asiaan ei enää palata. Tämä oli ensimmäisenä vuonna.

Harjoitteluissa kaikki mittarit oli patteri mittareita kunnes toisen vuoden lopulla eräässä harjoittelupaikassa sanoi ohjaaja suoraan heti, että tietää ettei osata mitata manuaalilla, mutta harjoittelun jälkeen osaatte. Opin samana päivänä, kun harjoittelu alkoi.

Tää on muuten ihan järkkyä nykypäivänä. Parturi-kampaajan opinnoissa lisäkkeen kiinnittämisen näytti opettaja kerran. Sen jälkeen se piti osata. Vaikka noin periaatteessa ei ole vaikea asia, olisi kiva saada hieman harjoitella ja ohjausta jos ei suju. Mutta nykyään melkein kaikki ammattiin opiskelu on juuri tällaista. Vaatimukset ovat kasvaneet, yhä enemmän pitää osata, mutta aikaa opiskeluun ei ole yhtään sen enempää. Moni asia käydään ihan pintaraapaisuina läpi kun muuhun ei vaan ole aikaa. Pahimmillaan jokin asia kerrotaan, että sellainenkin pitää osata, mutta sitä ei opeteta lainkaan.

Amiksessa pahimmillaan on enää 3 viikkoa koko 3 vuodessa opetusta luokassa, ja loppu on erilaista etäpäivää (pelataan kotona pleikkaria), ryhmätyötä (jauhetaan paskaa kavereiden kanssa koululla), töissäoppimista (tehdään firman hanttihommia, mitä jo osataan ennestään, ja jotka jokainen sisäsiisti ihminen osaa) yms..

Amis on nykyään 3 vuoden säilytys, josta saa todistuksen hengailusta siellä koululla. Osaamisesta se ei kerro yhtään mitään, edes siitä osaako lukea.

Mut hei, palkkaa pitää saada lisää vaikkei työtänsä osaakaan. Onhan se hoitajan työ tietysti raskasta kun koko ajan pitää jännittää, ettei joku kuole oman osaamattomuuden takia.

Vierailija
102/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se amk-opiskelu nykyään on. Valmistuin itse sairaanhoitajaksi jokunen vuosi takaperin, ja luokalla oli ihmisiä jotka eivät saaneet elvytysnäyttöä tai lääkelaskuja läpi. Silti valmistuivat.

Ei tuollaisten pitäisi valmistua ennen kuin osaavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa osaamisen tasossa ole mitään uutta. Jo 20v sitten oli opiskelijoita, joiden ei olisi jollain 5 keskiarvolla pitänyt olla ollenkaan opiskelemassa hoitajaksi. Aika moni ei päässyt lääkelaskuista läpi. Johdon mielestä nämä opiskelijat olisi kuitenkin pitänyt päästää eteenpäin siitä huolimatta että olisivat olleet vaarallisia kentällä. En päästänyt ja olin p*ska opettaja mutta ylpeä siitä.

Nykyään tuo on syy (koulun mielestä) erottaa opettajan virasta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008983683.html

Vierailija
104/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa osaamisen tasossa ole mitään uutta. Jo 20v sitten oli opiskelijoita, joiden ei olisi jollain 5 keskiarvolla pitänyt olla ollenkaan opiskelemassa hoitajaksi. Aika moni ei päässyt lääkelaskuista läpi. Johdon mielestä nämä opiskelijat olisi kuitenkin pitänyt päästää eteenpäin siitä huolimatta että olisivat olleet vaarallisia kentällä. En päästänyt ja olin p*ska opettaja mutta ylpeä siitä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten sinulle kävi, kun pysyit asiassa tiukkana. Tulitko lopulta irtisonotuksi vai irtisanouduitko itse. Vai oletko edelleen opiskelijoiden kiusana:)

Vierailija
105/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se amk-opiskelu nykyään on. Valmistuin itse sairaanhoitajaksi jokunen vuosi takaperin, ja luokalla oli ihmisiä jotka eivät saaneet elvytysnäyttöä tai lääkelaskuja läpi. Silti valmistuivat.

Amisten taso on ollut pakko laskea niin alas, että niistä pääsee lukutaidotonkin läpi. Nykyäänkin 15% ei opi peruskoulussa lukemaan niin, että sillä pärjäisi jatko-opinnoissa.

Ei voi olettaa, että perushoitaja osaa lukea.

Vierailija
106/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana hylännyt tuollaisten oppilaiden suoritukset ja rehtori on sitten ilmoittanut, että ne tulee hyväksyä. Minulla ei ammattietiikka ole joustanut niin paljoa, että olisin siihen pystynyt enkä suostunut omalla nimellä hyväksymään hylättyä suoritusta kuitenkin riittäväksi.

Oppilaat tietävät oikeutensa ja sen, että valmistuneista oppilaitos saa rahaa. Siksi sieltä tulee töihin väkeä, jolle ei ikinä saisi antaa tehtäväksi sen miettimistä, että jos asiakas tarvitsee 2xvrk 100 mg lääkettä ja löytyy vain 200 mg tabletteja, niin annetaanko sittenkin 1x200 mg vai puolitetaanko se lääke.

Vierailija
107/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä oikein että opettaja saa korvauksena. Mutta voidaan kysyä, onko nykyaikana tarpeen osata käyttää kivikautisia työvälineitä, joita opiskelija tuskin enää edes näkee työelämässä.

Mitä kivikautisia välineitä? Sinä oletat niin. Eiköhän tuossaole ollut ihan nykyaikaisesta verenpaineen mittauksesta nykyaikaisella välineellä kyse,mutta kun sekin pitää tehdä oikein,tai tulokset ovat vääriä.

Minusta on oikein,että tuollaisia opiskelijoita ei päästetä kursseista läpi.

Vierailija
108/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon jutun kun luki,niin tuli mieleen,että ko opettajasta on vaan haluttu päästä eroon. Totuudenpuhujista ei pidetä.

Ihan samanlainen johtamiskulttuuri on noissa th-oppilaitoksissa,kuin sairaaloissa. Yhtä pazka.

Vierailija
109/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin mittasin kotona sellaisella manuaalisella, jossa oli pyöreä painemittari, stetoskooppi ja käsipumppu. Käyttöohjetta noudattamalla oli helppo käyttää. Elohopeapatsaalla varustettu olisi ollut pajon kalliimpi. Toisaalta sellainen näyttää aina oikein periaatteensa takia, jos ei vuoda mistään. Ei ole monta vuotta, kun lääkäri vielä mittasi sellaisella.

Että ihan itse itseltäsi mittasit. Vau, varmaan luotettava tulos.

Siihen aikaan ei ollut vielä elektronisia. WAU

Jatketaan vielä sen verran, että olen tehnyt mittauksia erilaisilla verenpainemittareilla lähes 50 vuotta. Lähipiirinkin verenpaineita olen mitannut. Minulla on useita mittareita jolloin voin verrata tuloksia. Olen mitannut myös jaloistani verenpaineita.

Kun tunnut tietävän asiat, niin kerropa, mitä teet, kun mitattavalla ihmisellä on niin korkea verenpaine, että ei siedä millään tarpeeksi korkeaa painetta mansetissa, jotta verenpaineen arvot saisi selville? Miten silloin mittaat?

Vierailija
110/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manuaalimittarin käyttö on vaikeaa, en osannut itse eikä parinikaan osannut. Opettajalla ei ollut aikaa tai halua neuvoa kaikille erikseen. Olisin ihan hukassa jos nyt pitäisi manuaalisesti mitata. Olin niin helpottunut kun ei tarvinnut näytössä tätä tehdä :D opiskelin Xamkissa.

On se ihmeellistä, että edes Korotkovin ääniä ei opita tulkitsemaan.. :/

Niin, kyllä minä olisin halunnut sen oppia, mutta vähän hankalaa kun kerrotaan vain kerran luokan edessä eikä saa henkilökohtaista neuvoa kun ei osaa. Tai kyllähän se opettaja kerran kävi meidän luona ja jotain sanoi, mutta ei neuvonut kunnolla. Olisi vaan pitänyt osata.

Vierailija
111/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin mittasin kotona sellaisella manuaalisella, jossa oli pyöreä painemittari, stetoskooppi ja käsipumppu. Käyttöohjetta noudattamalla oli helppo käyttää. Elohopeapatsaalla varustettu olisi ollut pajon kalliimpi. Toisaalta sellainen näyttää aina oikein periaatteensa takia, jos ei vuoda mistään. Ei ole monta vuotta, kun lääkäri vielä mittasi sellaisella.

Että ihan itse itseltäsi mittasit. Vau, varmaan luotettava tulos.

Siihen aikaan ei ollut vielä elektronisia. WAU

Jatketaan vielä sen verran, että olen tehnyt mittauksia erilaisilla verenpainemittareilla lähes 50 vuotta. Lähipiirinkin verenpaineita olen mitannut. Minulla on useita mittareita jolloin voin verrata tuloksia. Olen mitannut myös jaloistani verenpaineita.

Kun tunnut tietävän asiat, niin kerropa, mitä teet, kun mitattavalla ihmisellä on niin korkea verenpaine, että ei siedä millään tarpeeksi korkeaa painetta mansetissa, jotta verenpaineen arvot saisi selville? Miten silloin mittaat?

Vierailija
112/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas niin monia kotirouvia, peräkamarinpoikia, putkimiehiä ja siivoojia jotka tietää hoitoalasta kaiken, niin että eikun pojat ja tytöt persettä pyyhkimään. Voin itse luopua hoitajanhommista vaikka ihan heti. Hienoa, hoitajapula on ratkaistu.

Vierailija
113/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amisten taso on ollut pakko laskea niin alas, että niistä pääsee lukutaidotonkin läpi. Nykyäänkin 15% ei opi peruskoulussa lukemaan niin, että sillä pärjäisi jatko-opinnoissa.

Höpö höpö tuollaista valetta ja ilkeyttä. Mutta populistista toki.

Vierailija
114/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne pääsivät läpi läpäisemättä lääkelaskuja? Itse opiskelin tuolla parjatussa Xamkissa, eikä sieltä voinut valmistua jos lääkelaskuja ei suorittanut.

Vierailija
115/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas niin monia kotirouvia, peräkamarinpoikia, putkimiehiä ja siivoojia jotka tietää hoitoalasta kaiken, niin että eikun pojat ja tytöt persettä pyyhkimään. Voin itse luopua hoitajanhommista vaikka ihan heti. Hienoa, hoitajapula on ratkaistu.

Kyllä minua alalla toimivana ainakin huolestuttaa se, jos opiskelijoilta ei vaadita perusasioiden osaamista. Niiden virheitä saa sitten kiireen keskellä korjailla ja opettaa.

Vierailija
116/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei stna!! Osaan mitata kotonakin verenpaineen enkä ole mikään hoitsu ja edes tuota ei osannut!!! Ihmisten älykkyys on laskenut 1970- luvun jälkeen ja se näkyy!! VM 1968

Tuskin kuitenkaan mittaat manuaalimittarilla ja kuuntelet korotkoffin ääniä.

Ei niin, että sekään vaikeaa olisi.

T. Labrahoitsu

Vierailija
117/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana hylännyt tuollaisten oppilaiden suoritukset ja rehtori on sitten ilmoittanut, että ne tulee hyväksyä. Minulla ei ammattietiikka ole joustanut niin paljoa, että olisin siihen pystynyt enkä suostunut omalla nimellä hyväksymään hylättyä suoritusta kuitenkin riittäväksi.

Oppilaat tietävät oikeutensa ja sen, että valmistuneista oppilaitos saa rahaa. Siksi sieltä tulee töihin väkeä, jolle ei ikinä saisi antaa tehtäväksi sen miettimistä, että jos asiakas tarvitsee 2xvrk 100 mg lääkettä ja löytyy vain 200 mg tabletteja, niin annetaanko sittenkin 1x200 mg vai puolitetaanko se lääke.

Oletat, että henkilö osaa edes lukea. Optimistinen olettamus nykyään. Peruskoulun päättävistä 15% ei osaa lukea, ja kyllä hekin ammattiin valmistuvat jokainen. :)

Vierailija
118/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kehittävät laitteet valmiiksi ja naiset eivät niitä osaa edes hyödyntää.

Vierailija
119/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä oikein että opettaja saa korvauksensa. Mutta voidaan kysyä, onko nykyaikana tarpeen osata käyttää kivikautisia työvälineitä, joita opiskelija tuskin enää edes näkee työelämässä.

Mutta mitäs sitten jos eteen tulee se kivikautinen työväline jota pitäisi osata käyttää..? Hoitaja nostaa kädet pystyyn että en osaa käyttää?

Nykyään on kaikkialla patteritoimiset käytettävissä.

Veljeni on sairaanhoitajana tuossa läntisessä naapurimaassa. Hän ei koskaan luota patteritoimisiin mittareihin vaan haluaa aina tarkistaa verenpaineen "vanhanaikaisesti".

Vierailija
120/463 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhutaan amkista, ei amiksesta, eikä perushoitajia enää ole. Toki ymmärrän että tarkoituksesi oli vain morkata amkia ja hoitajia.