Muita, jotka hankkivat lihat suoraan pieniltä lähituottajilta? Onko lihan laatu parempaa kuin marketeissa ja millainen ero kauppakuitissa?
Ajattelin alkaa hankkia lihat ainoastaan kauppahallista, luomuna lähituottajilta.
Haluan panostaa ravinnon laatuun.
Ostaisin lihat valmiiksi pakkaseen. Jauhelihaa, kylkeä, kananmunia, broileria yms. Luita kenties myös, tehdäkseni lihalientä.
En enää kestä syödä niitä kaasupakattuja ja huonolaatuisia (laatuunsa nähden kalliita) lihoja mitä marketissa snellmanni, Atria yms myyvät.
Haluan kannustaa pientiloja myös.
Kommentit (13)
Unohdin mainita sen, että hinta voi tuntua suolaiselta, jos on tottunut lihaa syömään paljon ja ostaa halvinta.
Itse maksan ihan mielelläni pientuottajalle, enkä syö lihaa kun pari kertaa viikossa. Viimeksi ostin usean paketin jauhelihaa, pari pkt maksaa, makkaroita ja vielä koiralle rustoja ja hintaa tuli vajaa 70 euroa. Tuo kuitenkin riittää melkein kuukaudeksi ihan hyvin.
Kananmunat oli 11 e / 30 kpl, joten ihan ok sekin mielestäni.
Ostin myös marjatilalta kuivattua mustaherukkaa 150 g, joka oli 8,50 tai 9,50.
t: eka vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita sen, että hinta voi tuntua suolaiselta, jos on tottunut lihaa syömään paljon ja ostaa halvinta.
Itse maksan ihan mielelläni pientuottajalle, enkä syö lihaa kun pari kertaa viikossa. Viimeksi ostin usean paketin jauhelihaa, pari pkt maksaa, makkaroita ja vielä koiralle rustoja ja hintaa tuli vajaa 70 euroa. Tuo kuitenkin riittää melkein kuukaudeksi ihan hyvin.
Siis melkein pariksi kuukaudeksi riittää.
Anteeksi, olen nyt hiljaa :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Liityin heti rekoryhmään.
Minusta nuo hinnat on hyvin kohtuullisia.
Ajattelin ostaa 100€/kk lihaa.
Lähinnä juuri jauhelihaa ja edullisimpia tuotteita.
Kananmunatkin 30 kpl 11€, ei kuulosta pahalta hinnalta. :)
Ap
Kauppahallia en suosittele, myyvät enemmän mielikuvaa. Suoraan tuottajalta ostettuna on yleensä edullista, jos vertaa niihin erikoishintoihin mitä pyydetään, jos jossain näkee myytävänä.
Teurastamot ovat välistävetäjinä suoramyynnissäkin, mutta oman asuinpaikkani lähellä ei ole yhtäkään tilateurastamoa. Se olisi ihanne.
Vierailija kirjoitti:
Kauppahallia en suosittele, myyvät enemmän mielikuvaa. Suoraan tuottajalta ostettuna on yleensä edullista, jos vertaa niihin erikoishintoihin mitä pyydetään, jos jossain näkee myytävänä.
Teurastamot ovat välistävetäjinä suoramyynnissäkin, mutta oman asuinpaikkani lähellä ei ole yhtäkään tilateurastamoa. Se olisi ihanne.
Juu. Katselin juuri Ylämaan karjanlihaa tässä lähistöltä ja kyllä ainakin tähän melko lähelle voi tilata. Seuraavana palkkapäivänä otan yhteyttä ja sovin määristä. Mukavaa kun saa hyvälaatuista ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jotkin tuotteet ovat saatavilla ainoastaan kauppahalleissa. Kotimainen hevosenliha ainakin täällä Tampereella on sellainen, jota voi toki saada jos tuntee jonkun hevosihmisen joka tietää jonkin lihoiksi menevän hevosen, mutta kauppahallista saa. Ja viimeksi kun ostin, niin hevosen jauhelihan hinta oli 7,90/kg. Se oli tosin pari vuotta sitten, mutta joku juuri sanoi, ettei ollut kallista.
Riista on toinen. Saahan sitä ehkä jos tuntee metsästäviä ihmisiä ja rekon kautta toisinaan saatavilla, mutta kauppahallista yleensä saa aina.
Mitäs jos menisit Prisman tai Cittarin lihatiskille. Ostan aina karjalanpaistilihat (etuselkää ja lapaa) tiskiltä, en koskaan valmiiksipakattuja. Palapaistilihat (eli ulkofileen) ostan vakuumissa ja pilkon itse
Mistä broileria tai kanaa kannattaa hankkia?
Itsekin Tampereella asun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä broileria tai kanaa kannattaa hankkia?
Itsekin Tampereella asun.
Ap
Itse en valitettavasti ole oikein löytänyt. Toisaalta en ole kovin etsinytkään. Jos tilaat munia jostain, niin voithan kysyä munantuottajilta. Jos eivät he itse myy niin farmaripiirit on loppujen lopuksi Suomessa aika pienet, joten hekin voi hyvin tuntea jonkun kanayhdistyksen tyypin, jolta saisi :)
Äitini ostaa jauhelihaa ja kivasti sitä kehuu. Taudin olla 18.50 kilo tms. No itse en kyllä eroa huomaa vs market-tavara.
Kovasti siis kehuu, toki kivastikin 🙂Terveisin edellinen vastaaja 712
Laadusta en ole ihan varma, mutta tietenkin esim lehmien rotu vaikuttaa. Haen itse ylämaankarjan lihaa REKO:sta. Joskus hädässä kaupan tavallinen naudan jauheliha ja ihan hyvää ruokaa siitäkin tulee, mutta se nyt on todennäköisesti kuitenkin vanhaa lypsylehmää.
Kananmunia otetaan joskus myös. Niitä en kaupasta kelpuuta edes luomuna. Mistä tuli mieleen, että se luomu ei ole tie autuuteen. Tuo ylämaankarjatila josta lihat tilataan, ei ole luomusertifioitu, mutta silti taatusti parempi kun monet kaupan lihat.
Pidän siitä, että pääsen kasvotusten tuottajan kanssa kun hän autonperästään kaivaa tuotteet ja joskus pystyy muutaman sanankin vaihtamaan. Itse maatalousalan ihmisenä tiedän miten arvokasta tällainen lisämyynti on tuottajalle.