"lehtori oli nostanut esille ongelmana sen, että entistä heikompaa opiskelija-ainesta pääsee (ammattikorkea)kouluun" -> potkut
Totuuden sanoja saa lähteä.
"ammattikorkeakoulu-uudistuksen myötä rahoitus muuttui ja piti saada opiskelijoita. Rehtori myönsi aineksen olevan hänen kampuksellaan ehkä heikompaa kuin muualla"
Kommentit (242)
Aivan selvä laiton irtisanominen. Työnantajaosapuolelta järjetön tyriminen. Kuka siellä on voinut hölmöillä noin pahasti.
Tottahan tuo on. Nykyään puolet valmistuvista insinööreistä ei osaa paljon mitään. Olen itse teknikko 1989 ja insinööri 2011. Amk oli helpompi. Teknikkokoulutuksesta en meinannut päästä läpi, mutta insinöörikoulutuksessa sain hyvät arvosanat vähemmällä työllä.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Nykyään puolet valmistuvista insinööreistä ei osaa paljon mitään. Olen itse teknikko 1989 ja insinööri 2011. Amk oli helpompi. Teknikkokoulutuksesta en meinannut päästä läpi, mutta insinöörikoulutuksessa sain hyvät arvosanat vähemmällä työllä.
Insinööri- ja DI-aloituspaikkoja on yhteensä paljon enemmän kuin pitkän matikan kirjoittajia. Aika mahdoton yhtälö.
Miten tuo "heikompi aines" kuulostaa jotenkin ihan kokoomuslaiselta terminologialta?
Lähtökohdat ovat heikkoja insinöörikoulutukseen. Laajaa matikkaa ja fysiikkaa lukevat ovat niin vähissä, että kaikki edes auttavasti osaavat pääsevät yliopistoihin. AMK:uun jää sitten ne loput. Ei siinä opettajat hirveitä voi.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohdat ovat heikkoja insinöörikoulutukseen. Laajaa matikkaa ja fysiikkaa lukevat ovat niin vähissä, että kaikki edes auttavasti osaavat pääsevät yliopistoihin. AMK:uun jää sitten ne loput. Ei siinä opettajat hirveitä voi.
Itse menin amiksen kautta amkiin ja ensimmäisenä vuonna matikan kertaus kurssilla opeteltiin samoja asioita mitä hämärästi muistin vielä yläkoulusta. Mikä oli oikein hyvä koska amiksen aikana nämä oli kerennyt jo aika pitkälti unohtua kokonaan.
Taidot karisee heti kun ei käytä. Nytkään en osaisi todellakaan lähellekään kaikkia juttuja mistä sain vitosia amkissa, en juuri yhtään. Pitäisi perehtyä ensin kun töissä ei ole juuri näitä tarvittu.
Suomessa moni uskoo malliin, jossa korkeakoulutus johtaa korkeaan älykkyyteen ja varakkuuteen, vaikka todellisuudessa korkea älykkyys johtaa varakkuuteen ja korkeakoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko Xamk niin huono koulu.
Siltä vaikuttaa. Olen opiskellut Xamkissa joitain kursseja ja se kurssien taso on naurettavan alhainen. Eli pelkästään oppilaiden taso ei ole alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä vaikuttaa. Olen opiskellut Xamkissa joitain kursseja ja se kurssien taso on naurettavan alhainen. Eli pelkästään oppilaiden taso ei ole alhainen.
Eikös tuo rehtori sen ihan selvästi paljastanut että tärkeimpänä asiana on saada opiskelijoita ja niiden pitää myös valmistua että saadaan rahaa koulun kassaan.
Tasosta ei niin väliä, ei opiskelijoiden tai opetuksen. Jos opettaja ryhtyy liian vaikeaksi vaatimalla jopa jotain, heivataan se pellolle vaikka sitten laittomasti, muutenhan joku jäisi valmistumatta ja rahantulo vähenisi.
Meillä huomasi, että kaikki opiskelijat oli vain saatava valmiiksi ja ulos, että he oppilaitoksessa saivat rahat siitä. Ihan sama, mitä moskaa se lopputyö oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on taustaa muutamassa eri AMK:ssa ja eipä se taso ole aina (muuallakaan) kovin kummoinen ole ollut. Tottakai on hyviäkin kursseja, mutta sitten myös niitä joissa sisältö on aivan olematonta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan selvä laiton irtisanominen. Työnantajaosapuolelta järjetön tyriminen. Kuka siellä on voinut hölmöillä noin pahasti.
Entä jos hän olisi sanonut jotain muuta vastaavaa kuten homoseksuaalisuus on sairautta?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa moni uskoo malliin, jossa korkeakoulutus johtaa korkeaan älykkyyteen ja varakkuuteen, vaikka todellisuudessa korkea älykkyys johtaa varakkuuteen ja korkeakoulutukseen.
Suomessa saavuttaa korkeakoulututkinnot hyvällä lukemisen muistamisella ainoa keino päästä kunnon palkoille.
Poika pääsi lukemaan insinööritieteitä, oltiin aika yllättyneitä, miten alhaisilla suorituksilla sinne pääsi. Periaatteessa riitti, että hän ilmaantui ylioppilastutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo rehtori sen ihan selvästi paljastanut että tärkeimpänä asiana on saada opiskelijoita ja niiden pitää myös valmistua että saadaan rahaa koulun kassaan.
Tasosta ei niin väliä, ei opiskelijoiden tai opetuksen. Jos opettaja ryhtyy liian vaikeaksi vaatimalla jopa jotain, heivataan se pellolle vaikka sitten laittomasti, muutenhan joku jäisi valmistumatta ja rahantulo vähenisi.
Mites muilla aloilla jossa paljastaa asioita? tuleeko potkut?
Kun joku käyttää sanaa opiskelija-aines, se kertoo heti, että puhuja ei ole päivittänyt osaamistaan pätkääkään sitten 1990-luvun.
Yksi tuntemani lehtori tekee välillä illat ja viikonloput töitä, jotta saa oppilaat edes jotenkuten tungettua läpi myllystä. Vielä valittavat hänelle, jos ei ole hyväksytty, vaikka eivät ole tehneet juuri mitään pyydettyä.
Kaikilla töillä pitäisi olla kolme deadlinea.
Sama rahoitusmalli on käytössä ammatillisessa koulutuksessa ja sieltä tuutataan työmarkkinoille todella heikoilla taidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaankin uskoo tuohon ensimmäiseen malliin siksi, että se on saanut tukea tutkimuksista, kuten tästä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6088505/ . Mistä itse tiedät, miten asia todellisuudessa on?