"lehtori oli nostanut esille ongelmana sen, että entistä heikompaa opiskelija-ainesta pääsee (ammattikorkea)kouluun" -> potkut
Totuuden sanoja saa lähteä.
"ammattikorkeakoulu-uudistuksen myötä rahoitus muuttui ja piti saada opiskelijoita. Rehtori myönsi aineksen olevan hänen kampuksellaan ehkä heikompaa kuin muualla"
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Nykyään puolet valmistuvista insinööreistä ei osaa paljon mitään. Olen itse teknikko 1989 ja insinööri 2011. Amk oli helpompi. Teknikkokoulutuksesta en meinannut päästä läpi, mutta insinöörikoulutuksessa sain hyvät arvosanat vähemmällä työllä.
Toki olet jotakin työelämässä 20 vuoden aikana oppinut ja motivaatiokin saattaa olla erilainen. Aika paljon painotetaan ja arvostetaan pelkästään, minkä koulun olet joskus pentuna käynyt, se ei korreloi tämän päivän ammattitaidon kanssa. Meidänkin firman koodaristarba on koneteknikko 80-luvulta, mutta on ollut innostunut työstään pysynyt menossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Nykyään puolet valmistuvista insinööreistä ei osaa paljon mitään. Olen itse teknikko 1989 ja insinööri 2011. Amk oli helpompi. Teknikkokoulutuksesta en meinannut päästä läpi, mutta insinöörikoulutuksessa sain hyvät arvosanat vähemmällä työllä.
Ja koskee ihan samalla lailla yliopistoja.
No ei koske yliopistoja.
Koko Amk uudistus on susi. Kuten on tuotu ilmi, opistot olivat oikeasti korkeatasoisia oppilaitoksia. Nyt amk koulutetut saavat raivarit, jos heitä verrataan opistolaisiin. Oikeasti pitäisi olla toisin päin.
Suomen kokoisessa maassa kaikki eivät voi olla korkeakoulutettuja.
Ei oo ihme jos koulutukselle ei kohta anneta mitään arvoa, jos tutkintojen suorittaminen ei enää vaadi mitään.
Vähän kun lössyköitä yrittää potkia perseelle, niin kauhea nyyh nyyh vali vali ja turvaton olo.
Väärät kannustimet kokonaan noilla oppilaitoksilla nykyisin? Eikö niitä palkitaan siitä, että tutkinnot läpäisee sellainenkin opiskelija, joka ei oikeasti osaa paljon mitään?
Vierailija kirjoitti:
Väärät kannustimet kokonaan noilla oppilaitoksilla nykyisin? Eikö niitä palkitaan siitä, että tutkinnot läpäisee sellainenkin opiskelija, joka ei oikeasti osaa paljon mitään?
Kyllä, oppilaitoksia palkitaan valmistuneista opiskelijoista ja tämähän on ihan väärä lähtökohta. Jotain muuta tapaa pitäisi harkita tuohon oppilaitosten rahoitusasiaan. Itse olen suorittanut kaksi AMK-insinööritutkintoa 10 vuoden aikavälillä ja jälkimmäinen tuli kyllä paljon helpommalla, eli se vaatimustaso on laskenut ihan tässä 2000-luvullakin huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan pitäisi mieltää korkeakouluopiskelijat asiakkaiksi. Kyllä ovat potkut lähellä myös esimerkiksi sillä tarjoilijalla, joka messuaa työpaikalla siitä, miten heikkoa ainesta ravintolaan tulee aina ruokailemaan.
Kahvista maksava asiakas saa heikompaa palvelua kuin koko menuun tilava asiakas. Se nyt vaan on yritysmaailman fakta. Ravintolaan ei tupsahda laumaa vapaamatkustajia vaatimaan gourmet-illallista vaan jokainen syö rahojensa mukaan ja saa tarjoilua siihen suhteutetun määrän. Tätä ei voi mitenkään verrata koulumaailmaan. En ole vielä nähnyt pizzaravintolaa, johon voi marssia ilman lompakkoa vaatimaan kobe-härkää tai pastaravintolaa, jossa voi vaatia sushia ihan ilman maksua. Kokit eivät myöskään ihan joka paikassa ja joka jannulle räätälöi omaa menuuta eivätkä tarjoilijat päivystä valmiina täyttämäön asiakkaan hulluimmatkin toiveet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa moni uskoo malliin, jossa korkeakoulutus johtaa korkeaan älykkyyteen ja varakkuuteen, vaikka todellisuudessa korkea älykkyys johtaa varakkuuteen ja korkeakoulutukseen.
Sinun logiikalla Putin on äärimmäisen älykäs yksilö ja arvomaailmasi vaikuttaa siltä, että sinun mielestäsi Putin on ihailtavan arvostettava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa moni uskoo malliin, jossa korkeakoulutus johtaa korkeaan älykkyyteen ja varakkuuteen, vaikka todellisuudessa korkea älykkyys johtaa varakkuuteen ja korkeakoulutukseen.
Sinun logiikalla Putin on äärimmäisen älykäs yksilö ja arvomaailmasi vaikuttaa siltä, että sinun mielestäsi Putin on ihailtavan arvostettava ihminen.
Auts! Nailed it! 👍
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Oppilaitoksista on tehty tutkintotehtaita. Mitä enemmän suolletaan tutkintoja, sitä enemmän saadaan rahoitusta ministeriöltä. Amkissa myös paljon ryhmätöitä, joten jos edes yksi ryhmästä osaa edes jotain niin koko ryhmä läpäisee kurssin. Erilaisia helpotuksia ja vapautuksia myös runsaasti. Tutkintoja tulee.
AMK:t ovat täynnä ulkkareita, jotka eivät tajua edes englanninkielisestä opetuksesta hönkäsen pöläystä. Heitä pitää koko yhteisön kannatella ja hoitaa, ja hermot ovat kaikilla tiukilla.
Puolisoni kävi Xamkin. Jotkut opettajat olivat hyviä ja vaativia ja jotkut kurssit olivat ihan pelleilyä. Itse kauhistuin kun puoliso alkoi tekemään opparia. Ei ollut mitään ohjausta. Siis ei mitään. Itse väänsi sen jonkun netistä löytämänsä perusohjeen perusteella. Kuulemma yksi toinen opparin ohjaaja piti viikottaiset tai joka toinen viikko tapaamiset ja oikeasti ohjasi oppilaidensa töitä. Puolisoni ohjaaja ei tätä tehnyt. Kun oppari oli lähes tulkoon valmis niin sitten tuli kommenttia, että korjaas nää ja nää asiat. Asiat, jotka olisi voinut korjata melkein alussa, jos olisi ohjannut puolisoni työtä. Yliopistossa opiskelleena minulle oli täysin mahdotonta käsittää, että tällainen on mahdollista.
Ja sitten itkettään, kun AMK:ta ei arvosteta.
Oikeasti, joko nyt ollaan valmiita tunnustamaan ja tunnistamaan AMK-koulutuksen ongelmat. Ja näiden pitäisi tuottaa samat kelpoisuusehdot täyttävää ainesta yliopistojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan selvä laiton irtisanominen. Työnantajaosapuolelta järjetön tyriminen. Kuka siellä on voinut hölmöillä noin pahasti.
Entä jos hän olisi sanonut jotain muuta vastaavaa kuten homoseksuaalisuus on sairautta?
Eipä sanonut. Puhui asiaa. Totesi faktan minkä oli pääkallopaikaltaan havainnut, mutta joka oli liian kiusallista ääneen sanottavaksi koska tuli potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Xamk niin huono koulu.
Siltä vaikuttaa. Olen opiskellut Xamkissa joitain kursseja ja se kurssien taso on naurettavan alhainen. Eli pelkästään oppilaiden taso ei ole alhainen.
Minulla on taustaa muutamassa eri AMK:ssa ja eipä se taso ole aina (muuallakaan) kovin kummoinen ole ollut. Tottakai on hyviäkin kursseja, mutta sitten myös niitä joissa sisältö on aivan olematonta.
Kuulostaa tutulta. Eräässäkin AMK:ssa oppilaat käytännössä opettavat toisiaan. Siellä siis kirjaimellisesti laitettiin oppilas opettajan asemaan vetämään kurssi. Ei hänellä mitään pätevyyttä ollut, sattui nyt vain olemaan innokas. Samaisesta puljusta pusketaan jengiä ulos olemattomalla osaamisella, eikä ihme. Siellä kun ei opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Poika pääsi lukemaan insinööritieteitä, oltiin aika yllättyneitä, miten alhaisilla suorituksilla sinne pääsi. Periaatteessa riitti, että hän ilmaantui ylioppilastutkintoon.
Hyvä sanna
Vierailija kirjoitti:
AMK:t ovat täynnä ulkkareita, jotka eivät tajua edes englanninkielisestä opetuksesta hönkäsen pöläystä. Heitä pitää koko yhteisön kannatella ja hoitaa, ja hermot ovat kaikilla tiukilla.
Ulkomaanelävistä otetaan vaan rahat talteen. On aivan sama oppiko joku kiinalainen jotain vai ei - ei sitä itseäänkään kiinnosta. Sitten on näitä kotimaisia vässyköitä joista myös otetaan rahat talteen, annetaan arvosanoiksi 1, 1, 1... mutta tulee AMK:sta ihan hyviäkin tyyppejä, ne erottaa asenteesta ja arvosanoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika pääsi lukemaan insinööritieteitä, oltiin aika yllättyneitä, miten alhaisilla suorituksilla sinne pääsi. Periaatteessa riitti, että hän ilmaantui ylioppilastutkintoon.
Hyvä sanna
Ei johdu nykyhallituksesta vaan taisi olla muutosten aikaan opetusministerinä sanni
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei tuokaan pidä aina paikkaansa. Mun tuntema älykkäin ihminen on köyhä. On kyllä koulutettu, mutta huonopalkkaisessa työssä jota haluaa oikeasti tehdä. Pikemminkin voisin sanoa, että jotain fysiikkaa, matematiikkaa ja kemiaa yliopistolla opiskelevat ovat yleensä älykkäitä. Muista ei voida tehdä johtopäätöksiä.
Ja koskee ihan samalla lailla yliopistoja.