Voitaisiinko keskustella miehen vastuusta raskauden ehkäisemisessä?
Niin siis mitä mieltä olette siitä, että mies ei halua käyttää esimerkiksi kumia? itselleni ei veritulppariskin vuoksi pillerit käy ja nyt olemassa oleva kierukka aiheuttaa kystia munasarjoihin sekä rintoihin. Oli puhetta myös piuhojen poikki pistämisestä, mutta mies ei edes suostu sitä harkitsemaan. Olemme olleet yhdessä jo 15 vuotta.
Tuntuu todella kohtuuttomalta, että joudun yksinäni hoitamaan vuosikymmenet tämän ehkäisyn.
Kommentit (757)
Ei mulla muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos asiaa katsotaan vastuden ja oikeuksien näkökulmasta, niin nainen päättää synnyttääkö lapsia, joten myös naisen tulee huolehtia ehkäisystä omalta osaltaan, mikäli ei halua raskautua. Jos mies ei huolehdi ehkäisystä silloin hän hyväksyy mahdollisen lapsen. N42
Vastuu koskee ehkäisyssä myös sukupuolitauteja. Kumit päälle, riippumatta siitä olisiko lapsi painajaisten täyttymä vai ei.
Kertauksena ketjun aihe: Voitaisiinko keskustella miehen vastuusta raskauden ehkäisemisessä?
Joo. Vastuu kuuluu miehelle yhtä paljon kuin naiselle. Asiasta täytyy pystyä käymään parisuhteessa keskustelua. Ehkäisy ei voi jäädä vain toisen harteille vuosikymmeniksi, erityisesti kos se aiheuttaa terveysriskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos asiaa katsotaan vastuden ja oikeuksien näkökulmasta, niin nainen päättää synnyttääkö lapsia, joten myös naisen tulee huolehtia ehkäisystä omalta osaltaan, mikäli ei halua raskautua. Jos mies ei huolehdi ehkäisystä silloin hän hyväksyy mahdollisen lapsen. N42
Vastuu koskee ehkäisyssä myös sukupuolitauteja. Kumit päälle, riippumatta siitä olisiko lapsi painajaisten täyttymä vai ei.
En tykkää kumista ja en käytä sitä ikinä. Mun mielestä ehkäisy on naisen asia tai sitten tulee raskaaksi. On sekin koettu jokuseen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sisällytät kaiken vastuun miehelle myös parisuhteessa. Vaikka olen hetero nainen, niin osaan arvioida ettet taida olla mikään unelmakumppani.
Minä tarjoan miehille kondomit. Ilman niitä ei tipu.
Jos miehelle on tehty vasektomia, siltikin tuputat parisuhteessa kumia? En ihan ymmärrä ajatteluasi, onko siinä kyse jostain vakaumuksellisuudesta vai vaivaako luottamuspula?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei keskusteltu alusta lähtien koskaan lapsimääristä tai lapsien teosta. Halusin vaimolleni parasta ja hän päätti ehkäisyt. Toki hoidin alussa kaiken kumien kanssa, ennen kuin hänelle löyty sopivat pillerit. Eka lapsi tehtiin, kun kumi petti. Siitä jatkettiin vaimon halusta ilman kumeja, joten lapsi oli varma. Aina kun vaimo halusi uuden ja jätti pillerit tuli lapsi. 3-jälkeen hänelle laitettiin kierukka. Vaihdevuodet alkoi lähellä 40v ja lekuri sanoi, ettei ole enää mitään riskiä saada lapsia. Kierukkakin jäin pois ja vaimo synnytti 40v lahjaksi vielä ilta tähden. Jaa, että miksikö suostuin, siksi, että itsehän halusin vaimon pillu jatkuvasti parin päivän välein. Otin tietoisen riskin siitä, että kuin tuhansia kertoja panee niin ihan varmasti tulee lapsia. Minulle oli ihan se ja sama montako tuli. Kivoja ne on kaikki. Sen sijaan pillua oli pakko saada, siinä ei ollut vaihtoehtoja. Onneksi vaimo halusi seksiä siitä eteenpäinkin seuraavat 20v ja jnee yhä vielä.
En ymmärrä näitä ehdottomia miehiä, koska jos seksiä haluavat, niin mikään ei ole täysin varma keino. Joko on seksiä naisen kanssa ja ottaa riskin lapsen saannista tai sitten vetää tyytyväisenä käteen ja lopettaa valituksen. En olisi naisena sellaisen miehen kanssa, jolle yllätyslapsi naisen kanssa olisi kammotus. Silloin mies ei oikeasti rakasta naista ja ole valmis mihin vaan naisen vuoksi. Tästä tulikin mieleeni, että ilmankos olen aina saanut paljon pillua vaimoltani.
Voi, olisitpa mieheni. Tällaisen haluaisin. Omani sanoo, että ei lapsia enää vaikka sydän huutaa vielä yhtä. Enää en lisää vaatisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sisällytät kaiken vastuun miehelle myös parisuhteessa. Vaikka olen hetero nainen, niin osaan arvioida ettet taida olla mikään unelmakumppani.
Minä tarjoan miehille kondomit. Ilman niitä ei tipu.
Jos miehelle on tehty vasektomia, siltikin tuputat parisuhteessa kumia? En ihan ymmärrä ajatteluasi, onko siinä kyse jostain vakaumuksellisuudesta vai vaivaako luottamuspula?
Riippuu parisuhteesta. Ennen kuin luottamus on syntynyt, niin en totisesti harrasta seksiä ilman kumia. Kelpaahan tuo kuminkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kumista ja en käytä sitä ikinä. Mun mielestä ehkäisy on naisen asia tai sitten tulee raskaaksi. On sekin koettu jokuseen kertaan.
. Kyllä se on sun vastuulla myös.
Vierailija kirjoitti:
Voi, olisitpa mieheni. Tällaisen haluaisin. Omani sanoo, että ei lapsia enää vaikka sydän huutaa vielä yhtä. Enää en lisää vaatisi
Erään sukulaispoikan vaimo halusi 3 lasta, mutta mies sai puhuttua, että ostivat toisen koiran. Ei mennyt kauaan kun tuli kumminkin 3 lapsi. Naureskeli itsekin, että minkäs teet, kun ei ilman naista (pillua) voi elää.
En ole itse koskaan laskenut taloudellisia kustannuksia tai omia harrastuksia tai töitä perheen ja vaimon edelle. Henkinen hyvinvointi ja vaimon tyytyväisyys on ratkaisseet kaiken, koska tämä on taannut omankin henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ja tyytyväisen parisuhteen.
Ihmiset on ehkäisyn suhteen niin hölmöjä. Suomessa vuosittain uusia diagnosoituja klamydiatapauksia reippaasti yli 13 000. Kuppaa ja hiviä parisataa, tippuria muutama sata. Käyrät nousussa. Leikkikää toki terveydellänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi? Naiset täysin tietoisesti panevat mun kanssa ja saavat spermaa sisäänsä. Kyllähän heidän pitää ymmärtää ehkäisyn hoitaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
On siinä kuitenkin tapahtunut edistystä, että nykyään taidetaan miesten vasektomioita tehdä yhtä paljon kuin naisten sterilisaatioita.
Mun mielstä, jos mies on jo reilusti yli nelikymppinen ja on sitä mieltä, ettei halua lisää lapsia, niin sen kun vaan menee sterilisaatioon, niin hänen ei enää tarvitse huolehtia ehkäisystä.
Ap taisi puhua ensin kolmekymppisestä mutta myöhemmässä kommentissa mies olikin yli nelikymppinen. Kumpi sit lienee lähempänä totuutta. Veikkaan että kolmekymppinen, kerta miehellä on noin negatiivinen kanta asiaan.
Siis olen itse vähän päälle 30 ja mies kohta 40v
Ap
Olit siis n. 15 kun se alkoi nussimaan sua?
Taidat olla hieman yksinkertainen? Voit pohtia asiaa ihan itse. En sanonut tarkkaa ikää joten siinäpä mietit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi? Naiset täysin tietoisesti panevat mun kanssa ja saavat spermaa sisäänsä. Kyllähän heidän pitää ymmärtää ehkäisyn hoitaminen.
Ja sun pitää ymmärtää elarit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on maksettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne elarit eivät tule automaattisesti miehelle maksettavaksi. Mikä homma se on kun puhutaan rahasta, niin monen naisen oikeustaju katoaa? Eri
Vierailija kirjoitti:
Miehille on kova paikka jos sukukalleuksia ronkitaan, naisillehan se on arkipäivää. Voitaisiinko puhua jopa tabusta, miehen vehkeisiin ei koske kukaan muu paitsi hän itse ja seksikaverit. Joten ei mihinkään lääkäriin kirveelläkään piuhoja katkaisemaan.
4500 miehen mielestä vuosittain ei ole niin kova paikka ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Sulla sitten on varmaan ollut kaikki mahdolliset sukupuolitaudit, jos kerta ikinä et ole käyttänyt kortsua. Eipä kauhesti huvittaisi harrastaa seksiä kaltaisesi miehen kanssa.
Mä en halunnut ehkäisyä. Mies halusi, joten käytti kumeja. Muutaman kerran alkoi leikkiä paljaalla hetken aikaa ja vahinko sai alkunsa
Aika mielikuvituksetonta seksiä, jos se jää kumin käytöstä kiinni. Nautintoa voi tuottaa ja orgasmin saada monella muullakin tavalla kuin suojaamattomalla yhdynnällä. Kumin käyttö on huomaavaisuutta itseä ja partneria kohtaan, jos partneri niin toivoo. Vakiintuneissa parisuhteissa voidaan toki sopia muustakin, yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Aika mielikuvituksetonta seksiä, jos se jää kumin käytöstä kiinni. Nautintoa voi tuottaa ja orgasmin saada monella muullakin tavalla kuin suojaamattomalla yhdynnällä. Kumin käyttö on huomaavaisuutta itseä ja partneria kohtaan, jos partneri niin toivoo. Vakiintuneissa parisuhteissa voidaan toki sopia muustakin, yhdessä.
Näin juuri. Jätin eksäni, kun aina ruinasi, että ala syömään pillereitä. Ei ymmärtänyt terveyttäni. Kyllästyin siihen, että kumi oli ongelma hänelle. Nykyinen ymmärtää, vaikka hänen eksä söi pillereitä. Hän laittaa kumin mielellään ja seksi luistaa
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Sulla sitten on varmaan ollut kaikki mahdolliset sukupuolitaudit, jos kerta ikinä et ole käyttänyt kortsua. Eipä kauhesti huvittaisi harrastaa seksiä kaltaisesi miehen kanssa.
Ei oo ikinä mitään ollut. Ei haittaa vaikka suo ei kiinnosta, kun naisia on paljon tarjolla muutenkin.
Meillä ei keskusteltu alusta lähtien koskaan lapsimääristä tai lapsien teosta. Halusin vaimolleni parasta ja hän päätti ehkäisyt. Toki hoidin alussa kaiken kumien kanssa, ennen kuin hänelle löyty sopivat pillerit. Eka lapsi tehtiin, kun kumi petti. Siitä jatkettiin vaimon halusta ilman kumeja, joten lapsi oli varma. Aina kun vaimo halusi uuden ja jätti pillerit tuli lapsi. 3-jälkeen hänelle laitettiin kierukka. Vaihdevuodet alkoi lähellä 40v ja lekuri sanoi, ettei ole enää mitään riskiä saada lapsia. Kierukkakin jäin pois ja vaimo synnytti 40v lahjaksi vielä ilta tähden. Jaa, että miksikö suostuin, siksi, että itsehän halusin vaimon pillu jatkuvasti parin päivän välein. Otin tietoisen riskin siitä, että kuin tuhansia kertoja panee niin ihan varmasti tulee lapsia. Minulle oli ihan se ja sama montako tuli. Kivoja ne on kaikki. Sen sijaan pillua oli pakko saada, siinä ei ollut vaihtoehtoja. Onneksi vaimo halusi seksiä siitä eteenpäinkin seuraavat 20v ja jnee yhä vielä.
En ymmärrä näitä ehdottomia miehiä, koska jos seksiä haluavat, niin mikään ei ole täysin varma keino. Joko on seksiä naisen kanssa ja ottaa riskin lapsen saannista tai sitten vetää tyytyväisenä käteen ja lopettaa valituksen. En olisi naisena sellaisen miehen kanssa, jolle yllätyslapsi naisen kanssa olisi kammotus. Silloin mies ei oikeasti rakasta naista ja ole valmis mihin vaan naisen vuoksi. Tästä tulikin mieleeni, että ilmankos olen aina saanut paljon pillua vaimoltani.