Hei te 50/60/70-vuotiaat!!! Miten ihmiset ovat muuttuneet siitä minkälaisia ihmiset olivat "ennen"???? Siis olivatko ihmiset ennen oikeasti ...
Kommentit (572)
Ottakaapas huomioon, että tämän päivä 50-60-vuotiaat arvioivat tämän ajan ihmisiä 50-60-vuotiaan näkökulmasta ja vertaavat näin saamaansa käsitystä siihen minkälaisen mielikuvan he saivat ihmisistä nuorempina.
Eli jos on ihmiset muuttuneet, niin on kyllä "mittaritkin" ikääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset oli ennen paremmassa kunnossa, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Elintaso on tuonut mukanaan hedonismin. Elämän pitää olla pelkästään kivaa ja tuloksena on ylipainoisia huonokuntoisia henkisesti rikkinäisiä ihmisiä, jotka eivät kestä hajuja, makuja, muita ihmisiä tai työntekoa. Huonoa oloa lääkitään päihteillä. Ruokaakaan ei enää jakseta itse tehdä, onneksi on Wolt.
Onneksi elin parhaat vuoteni 80-ja 90-luvuilla, kun musiikkikin oli vielä musiikkia.
Toisaalta ei ole helppouden tavoittelua lihottaa itselleen kannettavaksi jopa kymmenien kilojen tarpeeton kuorma. :D
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ihmiset ovat muuttuneet hyvin koviksi ja välinpitämättömiksi. Jopa aviopuolisot toisilleen. Elämää ikään kuin suoritetaan. Rasti ruutuun meiningillä.
Siitä ovat merkkinä mm mikä lie bucket, jonka tehtäviä, pitää saada koettua ennen kuolemaa.
En ymmärrä miten voi olla niin pienestä asiasta muka kiinni, mutta minusta tuntuu etten voi olla samalla aaltopituudella näiden ihmisten kanssa joilla on näitä bucket-listoja. Liian suorituskeskeistä tekemistä. Itsekin suosin sitä että elämä olisi mahdollisimman täynnä elämyksiä, mutta en tuosta näkökulmasta että elämyksillä rakennetaan jokin vapaa-ajan CV mitä kelpaa esitellä.
Tuntuu että nykyään nuoret ihmiset ovat itsekeskeisiä ja jotenkin hukassa.
Ei yhtään ajatella mitä suku ajattelee elämänvalinnoista. Vielä 30-vuotiaana ollaan aviottomia ja lapsettomia. Ja asutaan vuokralla.
Ei ikään kuin saada elämää aloitettua.
Ja sitten vielä tämä nykyajan sairaalloinen huomionhaku sosiaalisessa mediassa. Sairasta. Eikös se riitä että kansan johtaja eli presidentti on uutisissa?
Ihmekös mielenterveysongelmat leviävät kuin rutto.
Oma äitini oli ollut jo viisi vuotta eläkkeellä. Se painoi menemään joka päivä pitkiä hölkkälenkkejä, koska muutakaan tekemistä se ei keksinyt. Itse olen vielä työelämässä ja hiukan kateellinen äidilleni
Ikää 60 vuotta itselläni.
Miten ihmiset ovat muuttuneet? Nuorista on tullut tosikkoja
Ollaan hylätty Jumala. Henkistä tyhjiötä täytetään huumeilla ja lääkkeillä.
Naiset olivat iloisempia, herttaisempia ja paaljon hoikempia. Ei ollut masennusta, ahdistusta, adhd:tä ja mitä kaikkea näitä nykyään onkaan.
Kyllä ihmiset on huomattavasti herkkänahkaisempia nykyään. Loukkaannutaan helpommin. Ennen tietynlainen kovapintaisuus oli oletusarvo.
Vierailija kirjoitti:
Naiset olivat iloisempia, herttaisempia ja paaljon hoikempia. Ei ollut masennusta, ahdistusta, adhd:tä ja mitä kaikkea näitä nykyään onkaan.
Oli kyllä masennusta ja ahdistusta. Niistä vaan ei puhuttu. Piti pitää kulissit pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat samanlaisia kuin ennenkin, mutta käyttäytyminen ja tavat ovat muuttuneet.
Jos minun nuoruudessani joku olisi alvariinsa ottanut kuvia törröttävistä huulistaan ja pyllistävästä pepustaan ja ripustanut sitten kuvat kaikkien nähtäville vaikka koulun ilmoitustaululle, häntä olisi pidetty hieman omituisena.
t. Mummeli 71 vuotta
Hieman? Häntä olisi pidetty ihan seinähulluna ja olisi ollut yleinen naurun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oli ollut jo viisi vuotta eläkkeellä. Se painoi menemään joka päivä pitkiä hölkkälenkkejä, koska muutakaan tekemistä se ei keksinyt. Itse olen vielä työelämässä ja hiukan kateellinen äidilleni
Ikää 60 vuotta itselläni.
Miten ihmiset ovat muuttuneet? Nuorista on tullut tosikkoja
Nuoruuteen on kyllä aina kuulunut ehdottomuus ja hyvin tosissaan oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Jengi on tyhmentynyt kaikissa ikäluokissa...
No, tämä johtuu digistä. Odotapas kun tekoäly yhteiskunta tulee. Taannumme kaikki, eikä tekoäly ole sen fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset on huomattavasti herkkänahkaisempia nykyään. Loukkaannutaan helpommin. Ennen tietynlainen kovapintaisuus oli oletusarvo.
Tietyt ihmiset loukkaantuivat ennenkin kaikesta.
Tietyillä vuosikymmenillä oltiin juntimpia kuin nyt. Oli pienet piirit, ei koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä vuosikymmenillä oltiin juntimpia kuin nyt. Oli pienet piirit, ei koulutusta.
Ei täällä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat samanlaisia kuin ennenkin, mutta käyttäytyminen ja tavat ovat muuttuneet.
Jos minun nuoruudessani joku olisi alvariinsa ottanut kuvia törröttävistä huulistaan ja pyllistävästä pepustaan ja ripustanut sitten kuvat kaikkien nähtäville vaikka koulun ilmoitustaululle, häntä olisi pidetty hieman omituisena.
t. Mummeli 71 vuotta
Olisin kyllä laittanut mutta ei silloin ollut vielä nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kaupungissa.
Elät kuplassa. Tietenkin oltiin, turruttavissa lähiöissä esimerkiksi.
Ennen ei haukuttu vanhuksia, kuten nyt tehdään tälläkin palstalla. Joka päivä uusi aihe. Terv. 80 vuotiaan tytär
Vierailija kirjoitti:
Minustakin, 45v, suomalaiset ovat hiljalleen muuttuneet käytökseltään ja vaatetukseltaan/olemukseltaan parempaan suuntaan. Enkä ole mistään perätakahikiän metsistä lähtöisin.
Paitsi ihmiset on lihavampia. 1980-luvulla oli enemmän normaalipainoisia ihmisiä.
Jengi on tyhmentynyt kaikissa ikäluokissa...