Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystytkö peseytymään 5 min suihkussa?

Vierailija
03.08.2022 |

Otin aikaa. Vaikka olisin kuinka nopea, en pitäisi suihkua päällä kun saippuoin, niin shampoon ja sen jälkeen hoitoaineen huuhtominen pitkistä hiuksista ei onnistu 5 minuutissa.

Kommentit (1347)

Vierailija
561/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sut pitäis kyllä laittaa maksamaan toi lysti ihan henk. koht. Nyt se menee taloyhtiön - vuokrayhtiön piikkiin eli vuokriin/vastikkeisiin jos ei ole omaa mittaria.

Vierailija
562/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkät ja paksut hiukset. Kampaajan mukaan vielä sellainen hiuslaatu, joka imee vettä eli hiuksia saa suihkuttaa tovin ennen kuin shampoon pystyy levittämään. Ei tule mitään jostain 5 min suihkusta, jos hiukset pesee.

Mulla myös paljon hiuksia päässä. Vaikka on vain polkkapituinen tukka, niin joudun tekemään työtä, että kastuu märäksi. Ei siis riitä, että vain seison suihkun alla, vaan minun täytyy nostella hiuksia jotta kastuisivat alta ja juuresta. Sitten vasta voin laittaa shampoon. Eli ei onnistu viiden minuutin suihkut. Mutta tuosta en ota paineita. Elän muutenkin paljon ekologisemmin kuin moni itseään vihreäksi sanova. Käytän vain julkista liikennettä, en harrasta ostoksia, ei ole lapsia, ei (lihaa syövää) lemmikkiä, en matkustele. Elektroniikan käytän loppuun asti, esim. televisioni on ostettu neljätoista vuotta sitten ja samaa hiustenkuivaajaa käytin kaksikymmentä vuotta.

Eli minulla ei todellakaan ole huono omatunto siitä, että suihkuni kestää kymmenen minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, jos sheivaan kainalot, jalat ja alapään sitä mukaa kuin karvat kasvaa, eli sänki joka päivä ajettavana. En laske vettä koko ajan, vaan pakkohan sitä terää on huuhtoa välillä ja pestä mahdolliset irtokarvat kaiken maailman taipeista.

Hiukset ovat myös kuivat, eli joudun käyttämään usein hoitoainetta. Välillä on myös hyvä käyttää ihoon kuorinta-ainetta suihkussa. Näistä tulee vaan lisää huuhtomista.

Epäilen näitä supernopeita suihkuttelijoita. Eikö varmasti jää korvan taa tai varpaiden väliin juustoinen katku, kun on niin kiire pois sieltä suihkusta? Navasta ja persvaosta puhumattakaan.

Terää ei ole pakko huuhtoa jatkuvasti juoksevan veden alla, vaan otat kauhaan/mukiin pari desiä vettä ja huuhdot terän siinä kun ajelet jalat. Lopuksi voi huuhtoa jalat muun pesun yhteydessä (esim. kun huuhtelet shampoot pois päästä). Hyvin onnistuu ja kokeiltu on moneen kertaan.  Ennen kuin ei ollut pakko vähentää sähkönkulutusta, niin en mukavuuden halustani halunnut läträtä minkään mukin tai kauhan kanssa. Nyt alkaa olla pakko - varsinin ensi syksynä. Harvalla on varaa maksaa järkyttäviä sähkölaskuja. On eri aia maksaa sähköstä kuussa 200-500 euroa talvella kuin 1200 euroa jne. 

Vierailija
564/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika peseminen kuivattaa ihoa ja kuormittaa vesistöjä.

Vierailija
565/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkät ja paksut hiukset. Kampaajan mukaan vielä sellainen hiuslaatu, joka imee vettä eli hiuksia saa suihkuttaa tovin ennen kuin shampoon pystyy levittämään. Ei tule mitään jostain 5 min suihkusta, jos hiukset pesee.

Mulla myös paljon hiuksia päässä. Vaikka on vain polkkapituinen tukka, niin joudun tekemään työtä, että kastuu märäksi. Ei siis riitä, että vain seison suihkun alla, vaan minun täytyy nostella hiuksia jotta kastuisivat alta ja juuresta. Sitten vasta voin laittaa shampoon. Eli ei onnistu viiden minuutin suihkut. Mutta tuosta en ota paineita. Elän muutenkin paljon ekologisemmin kuin moni itseään vihreäksi sanova. Käytän vain julkista liikennettä, en harrasta ostoksia, ei ole lapsia, ei (lihaa syövää) lemmikkiä, en matkustele. Elektroniikan käytän loppuun asti, esim. televisioni on ostettu neljätoista vuotta sitten ja samaa hiustenkuivaajaa käytin kaksikymmentä vuotta.

Eli minulla ei todellakaan ole huono omatunto siitä, että suihkuni kestää kymmenen minuuttia.

Sama juttu. Suihkussa olen sen ajan kuin vaatii, että tulen puhtaaksi, myös ne hiukset.

Mutta esimerkiksi telkkarini on yli kymmenen vuotta vanha, tabletti on ainoa älylaite, pesen pyykkiä vain kun kone tulee täyteen, ei ole tiskikonetta eikä mitään ylimääräisiä sähkölaitteita tai kodinkoneita. En osta uusia vaatteita kuin pakosta, en uusi jatkuvasti, tuskin koskaan huonekaluja tms. Ostan käytettyjä tai saan hylättyjä muilta. Autoa tai muuta kuin omat jalat ei ole kulkuneuvoina. Ei ole sähkösaunaa. Ei edes sähköhammasharjaa eikä vedenkeitintä. Ei mitään smoothiekoneita, tai kahvicapsulojuttuja. Itseasiassa on perusjääkaappipakastin, sähköhella, mikro, peruskahvinkeitin, pieni pölynimuri ja tosi vanha sähkövatkain. Sitä käytän harvoin. En edes silitysrautaa käytä kuin pakosta. Eli en edes muista milloin. Elän hyvin vaatimattomasti.

Kuinkahan moni näistä superhypernopeista suihkussa kävijöistä täällä ottaa huomioon mitä muita ympäristöä ja energiaa kuluttavia juttuja heillä on kodeissaan. Ja kuinka usein esimerkiksi vaihtavat älylaitteita, uusivat sisustusta ja kodinkoneita jne.

Surutta toisessa paikassa taas kulutetaan.

Ei voi tuijottaa pelkkää nopeata tai hiukan pidempää suihkuaikaa ja kehua tai syyllistää siitä vaan katsoa kokonaisuutta miten joku ihminen elää.

Vierailija
566/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 min, pelkkä suihku. 2 min jos pesen hiukset, 3 min jos käytän vielä hoitoainetta. En ole vuosikymmeniin käyttänyt pesuainetta kuin kainaloihin ja tissinalusiin. Vesi aina seis saippuoinnin ja shamppoilun aikana.

Hiusvärjäys vaatii pidemmän suihkukerran parin kuukauden välein.

Vierailija
567/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn. Minulla on pitkät ja paksut hiukset. 

Tämä on ihan puhtaasti asennekysymys. 

Niin tietenkin on, mutta moni ei ole vaan halukas luopumaan mistään kivasta ja vetoaa kaikkeen epätoivoiseen.

Minä lotrasin ennen, mutta nykyään kyllä pesaisen 5 minuutissa itseni helposti, vaikka pesen hiukset ja käytän hoitoainetta. Ensin hiusten kastelu, shampoo, huuhtelu, hoitoaine vaikuttamaan ja sillä aikaa vartalon pesu.

Jos käytän joskus hiusnaamiota, niin silloin pesen hiukset ensin lavuaarissa ja menen suihkuun vasta kun on huuhtelun aika,

Tällä tavalla säästää vettä ja sähköä aika paljonkin. Nuorillekin olen opettanut laittamaan munakellon soimaan 5 min jälkeen. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

Itse en tykkää seisoskella suihkussa, mutta hiuksia pestessä varmasti menee aikaa. Pelkästään  hiuksien kasteleminen läpensä vie aikaa saati sitten shampoon kunnollinen pois huuhteleminen. 

Mutta näitä tekstejä lukiessa en enää ihmettele miksi ihmiset lemuavat. Se ei olekaan niiden huonosti pestyt vaatteet vaan paskanen kroppa.

No pakostakin on monella paskanen kroppa ja tukka jos nämä jutut pitää paikkaansa. En edes kehtaisi rehvastella näillä överimmillä jutuilla, hyh hyh. Kummallisuus oikein huipussaan taas. Ihmiset ovat vissiin monella tavalla sekaisin nykyään. Ennen pesemättömyys oli noloa tai merkki jostain vajavaisuudesta tai huonoista pesutiloista.

Ja sitten vielä pestään (ilmeisesti myös nämä nopeat peseytyjät) vaatteet hajuttomilla pesuaineilla, että sekin vielä lisää tunkkaista hajua.

Ja sitten hyhhytellään (ilmeisesti myös nämä nopeat peseytyjät) jotain tuoksuvia pyykinpesuaineita. Että voi kauheeta kun jotkut ihmiset lemuavat, ei voi sietää.

Sata kertaa haistelen mieluummin jotain suihkusaippuan tai pesuaineen tuoksua kuin likaisuuden ja tunkkaisuuden tuoksua ihmisessä.

Vierailija
568/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testasin tänään kauanko kattavampi suihkutteluni kestää (pitkien hiusten pesu, hoitoaine, kainalokarvojen ajelu), en kiirehtinyt mutta en hidastellutkaan: 7,5 min.

Hoitoaine en vaikuttaessa pesin kävit ja ajelin karvat, joten suihkua en sulkenut. Ainut hetki peseytymisessäni, jolloin suihkun olisi voinut sulkea, oli vaahdottaessani shampoota. Hoitoaine en huuhtelu vei selkeästi eniten aikaa.

Ei hullumpi tulos. Jos haluaisin päästä alle 5 min. pitäisi jättää hoitoaine käyttämättä ja tällä takkutukalla en sitä mielelläni tee

Siis levität hoitoaineen suihku valuen, miksi ihmeessä? Karvojen ajamista vartenkaan suihkun ei tarvitse valua koko ajan, pieni liru hanasta riittää. Minä olen kai oppinut säästäväiseksi kun ei ole ikinä tullut mieleenkään valuttaa vettä shampoon, hoitoaineen ja saippuan levityksen ajan. Ei ihme että kerrostalojen kiinteät vesimaksut on niin korkeat, jos tuo on tavallistakin.

Mä ainakin laitan sheivausta varten vettä pieneen kippoon, niin ei tarvitse valuttaa ollenkaan. Kuvittelin, että kaikki muutkin tekee niin :D

Minä en sheivaa lainkaan. Se on vielä isompi säästö kuin sinun tapasi ;)

Vierailija
569/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion ottaa tuon tavoitteeksi, mutta kyllä se vaatii vähän tekniikan hiomista. Hiuksiin pitää valuttaa vettä hyvän aikaa että ovat kokonaan märät, eikä vain päällimmäinen kerros. Samoin saippuan huuhteleminen lopuksi joka taipeesta ja rakosesta (esim. varpaanvälit) vie aikaa, vaikka saippuoinkin vain kriittiset alueet, niin herkästi tuntuu että sitä saippuaa jää - varsinkin jos säästää veden lämpötilassa.

Lyhyt tukka nopeuttaa pesua.

Vierailija
570/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikilenkin jälkeenkin riittää useimmiten minuutin tai parin pikasuihku, ei tarvitse saippuoida koko kroppaa joka kerta. Iho kiittää! Kokeilkaa!

Vierailija
571/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn.

Vierailija
572/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 minuuttia riitti armeijassa ja on riittänyt koko elämän.

Vierailija
573/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikatkaa pitkät fledat pois ja jättäkää naiset miljoonat pesuaineet pois. Naiset on turhuuksien ja hemmottelun orjia.

Vierailija
574/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itsensä pystyy pesemään helposti viidessä minuutissa, oli hiukset millaiset hyvänsä. Kunhan ei nautiskele ja haaveile juoksevan veden alla. Ihmiset jotka eivät tähän pysty, eivät pärjää muussakaan elämässä.

Lisäksi kun on näitä tuotehifistelijöitä jotka tarvitsevat jokaiselle ruumiinosalle omat aineensa (enkä tarkoita tässä sitä munashampoota), joita sitten valkataan suihku täysillä useaan kertaan vaikka tiedetäänkin tasan tarkkaan mitä halutaan (ja on totuttu käyttämään). Se jatkuva veden valutus on jouduttu lämmittämään sähköllä!

Tarkkailkaa ympäristöänne. Ihmiset ovat rutiiniensa uhreja. Niitä pystyy ja kannattaa muuttaa.

Vierailija
575/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaat on syytä pestä saippuan kanssa joka varvasväli. Haju ja hiki ei lähde huuhtasemalla. Samoin kaikki hikiset paikat.

Vierailija
576/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tyydytänkö itseäni vesisuihkulla vai en.

Vierailija
577/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikatkaa pitkät fledat pois ja jättäkää naiset miljoonat pesuaineet pois. Naiset on turhuuksien ja hemmottelun orjia.

Tämä on niiiin totta. Sitten kun vielä niitä kemikaaleja käytetään väärin. Ei nyt kuulu suihkutteluun mutta eräs entinen heilani turautti käsiinsä muotovaahtoa ja pyöritteli sen kämmenten välissä kuplattomaksi. Sen jälkeen uusi turautus ja sama juttu. Vasta sitten hän lääppi aineet hiuksiinsa. Miksiköhän se aine myydään vaahtomaisesti annosteltavana jos se pitää erikseen muuttaa nesteeksi?

Vierailija
578/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin niin nopeasti kuin mahdollista ja aikaa meni aikalailla tasan 9 minuuttia. Eli en pysty.

Vierailija
579/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikilenkin jälkeenkin riittää useimmiten minuutin tai parin pikasuihku, ei tarvitse saippuoida koko kroppaa joka kerta. Iho kiittää! Kokeilkaa!

Hikilenkin jälkeen on ihana seisoa suihkussa vähän pitempääkin, aah. En pysty peseytymään viidessä minuutissa, enkä yritäkään.

Vierailija
580/1347 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistavaa luokkaa kirjoitti:

sut pitäis kyllä laittaa maksamaan toi lysti ihan henk. koht. Nyt se menee taloyhtiön - vuokrayhtiön piikkiin eli vuokriin/vastikkeisiin jos ei ole omaa mittaria.

Tämä ongelma myös vähenisi jos suihkuajat olisi teknisesti rajoitettu (hankaloitettu). Esim. aseteltuna 2-3 min suihkua jonka jälkeen vastaava tauko. Harva viitsisi seisoskella odottamassa seuraavaa annosta.