Pystytkö peseytymään 5 min suihkussa?
Otin aikaa. Vaikka olisin kuinka nopea, en pitäisi suihkua päällä kun saippuoin, niin shampoon ja sen jälkeen hoitoaineen huuhtominen pitkistä hiuksista ei onnistu 5 minuutissa.
Kommentit (1347)
Vierailija kirjoitti:
Hikilenkin jälkeenkin riittää useimmiten minuutin tai parin pikasuihku, ei tarvitse saippuoida koko kroppaa joka kerta. Iho kiittää! Kokeilkaa!
Minuutin pikasuihku lenkin jälkeen ... joo-o.
On taas sellaisia ecowarrioreja liikkeellä että oksat pois.
Tietty jos elää sossun rahoilla kommuunissa jossa kaikki haiasevat samalta niin OK mutta oikeassa työelämässä työpisteesi siirtettäisiin aika äkkiä pihanperälle tupakkapaikan viereen työyhteisön vaatimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikatkaa pitkät fledat pois ja jättäkää naiset miljoonat pesuaineet pois. Naiset on turhuuksien ja hemmottelun orjia.
Tämä on niiiin totta. Sitten kun vielä niitä kemikaaleja käytetään väärin. Ei nyt kuulu suihkutteluun mutta eräs entinen heilani turautti käsiinsä muotovaahtoa ja pyöritteli sen kämmenten välissä kuplattomaksi. Sen jälkeen uusi turautus ja sama juttu. Vasta sitten hän lääppi aineet hiuksiinsa. Miksiköhän se aine myydään vaahtomaisesti annosteltavana jos se pitää erikseen muuttaa nesteeksi?
Yhdellä mimmillä oli tapana lotrata suihkussa pitempäänkin. Tästä joskus huomauttelinkin. Sen jälkeen hän laittoi rutkasti parfyymiä. Huomautin tästäkin. Kommentti oli että pitääkö tässä sitten paskalle haista? Laskeskelin että suihkauksia meni lähemmäs 20 kappaletta. Suuri osa pikkareiden haarakappaleeseen. Suosittelin hänelle gynekologilla käyntiä jos haju on ongelmana. No, ei meillä muutenkaan hyvin mennyt...
Onko käsitystä, miten paljon hotelleissa valutetaan vettä? Äkkiseltään tulee mieleen että ihmiset kokevat saavansa huoneensa edullisemmin kun samalla rahalla pystyy seisoskelemaan suihkussa pitempään.
huuhdot pinta roiskeet pois pimsukasta seuraava innoissaan kun olet kostean limainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikilenkin jälkeenkin riittää useimmiten minuutin tai parin pikasuihku, ei tarvitse saippuoida koko kroppaa joka kerta. Iho kiittää! Kokeilkaa!
Tietty jos elää sossun rahoilla kommuunissa jossa kaikki haiasevat samalta niin OK mutta oikeassa työelämässä työpisteesi siirtettäisiin aika äkkiä pihanperälle tupakkapaikan viereen työyhteisön vaatimuksesta.
Lika lähtee hikoilevalta iholta nopeammin, siitähän saunomisessakin on kyse.
Tällaisten lutraamista puolustavien kommenttien perusteella voisin sanoa sähkön hinnannousun olevan hyvinkin perusteltua. Ei kestä kauaakaan kun tuo saadaan veloitettua kulutusperusteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkät ja paksut hiukset. Kampaajan mukaan vielä sellainen hiuslaatu, joka imee vettä eli hiuksia saa suihkuttaa tovin ennen kuin shampoon pystyy levittämään. Ei tule mitään jostain 5 min suihkusta, jos hiukset pesee.
Mulla myös paljon hiuksia päässä. Vaikka on vain polkkapituinen tukka, niin joudun tekemään työtä, että kastuu märäksi. Ei siis riitä, että vain seison suihkun alla, vaan minun täytyy nostella hiuksia jotta kastuisivat alta ja juuresta. Sitten vasta voin laittaa shampoon. Eli ei onnistu viiden minuutin suihkut. Mutta tuosta en ota paineita. Elän muutenkin paljon ekologisemmin kuin moni itseään vihreäksi sanova. Käytän vain julkista liikennettä, en harrasta ostoksia, ei ole lapsia, ei (lihaa syövää) lemmikkiä, en matkustele. Elektroniikan käytän loppuun asti, esim. televisioni on ostettu neljätoista vuotta sitten ja samaa hiustenkuivaajaa käytin kaksikymmentä vuotta.
Eli minulla ei todellakaan ole huono omatunto siitä, että suihkuni kestää kymmenen minuuttia.Sama juttu. Suihkussa olen sen ajan kuin vaatii, että tulen puhtaaksi, myös ne hiukset.
Mutta esimerkiksi telkkarini on yli kymmenen vuotta vanha, tabletti on ainoa älylaite, pesen pyykkiä vain kun kone tulee täyteen, ei ole tiskikonetta eikä mitään ylimääräisiä sähkölaitteita tai kodinkoneita. En osta uusia vaatteita kuin pakosta, en uusi jatkuvasti, tuskin koskaan huonekaluja tms. Ostan käytettyjä tai saan hylättyjä muilta. Autoa tai muuta kuin omat jalat ei ole kulkuneuvoina. Ei ole sähkösaunaa. Ei edes sähköhammasharjaa eikä vedenkeitintä. Ei mitään smoothiekoneita, tai kahvicapsulojuttuja. Itseasiassa on perusjääkaappipakastin, sähköhella, mikro, peruskahvinkeitin, pieni pölynimuri ja tosi vanha sähkövatkain. Sitä käytän harvoin. En edes silitysrautaa käytä kuin pakosta. Eli en edes muista milloin. Elän hyvin vaatimattomasti.Kuinkahan moni näistä superhypernopeista suihkussa kävijöistä täällä ottaa huomioon mitä muita ympäristöä ja energiaa kuluttavia juttuja heillä on kodeissaan. Ja kuinka usein esimerkiksi vaihtavat älylaitteita, uusivat sisustusta ja kodinkoneita jne.
Surutta toisessa paikassa taas kulutetaan.Ei voi tuijottaa pelkkää nopeata tai hiukan pidempää suihkuaikaa ja kehua tai syyllistää siitä vaan katsoa kokonaisuutta miten joku ihminen elää.
Tiedätkö termin ominaislämpökapasiteetti? Vedellä se on verrattain korkea. Näin ollen asteen nousu vesilitrassa vaatii 4200 Joulea. Kaikki tuo valuu siis kertakäyttöisenä (jos sitäkään) viemäriin. Lisäksi on otettava huomioon että maailman juomaveden varannot ovat hupenemassa. Se tulee Suomessakin vastaan kun ulkomaiset yhtiöt pumppaavat vetensä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkät ja paksut hiukset. Kampaajan mukaan vielä sellainen hiuslaatu, joka imee vettä eli hiuksia saa suihkuttaa tovin ennen kuin shampoon pystyy levittämään. Ei tule mitään jostain 5 min suihkusta, jos hiukset pesee.
Mulla myös paljon hiuksia päässä. Vaikka on vain polkkapituinen tukka, niin joudun tekemään työtä, että kastuu märäksi. Ei siis riitä, että vain seison suihkun alla, vaan minun täytyy nostella hiuksia jotta kastuisivat alta ja juuresta. Sitten vasta voin laittaa shampoon. Eli ei onnistu viiden minuutin suihkut. Mutta tuosta en ota paineita. Elän muutenkin paljon ekologisemmin kuin moni itseään vihreäksi sanova. Käytän vain julkista liikennettä, en harrasta ostoksia, ei ole lapsia, ei (lihaa syövää) lemmikkiä, en matkustele. Elektroniikan käytän loppuun asti, esim. televisioni on ostettu neljätoista vuotta sitten ja samaa hiustenkuivaajaa käytin kaksikymmentä vuotta.
Eli minulla ei todellakaan ole huono omatunto siitä, että suihkuni kestää kymmenen minuuttia.Sama juttu. Suihkussa olen sen ajan kuin vaatii, että tulen puhtaaksi, myös ne hiukset.
Mutta esimerkiksi telkkarini on yli kymmenen vuotta vanha, tabletti on ainoa älylaite, pesen pyykkiä vain kun kone tulee täyteen, ei ole tiskikonetta eikä mitään ylimääräisiä sähkölaitteita tai kodinkoneita. En osta uusia vaatteita kuin pakosta, en uusi jatkuvasti, tuskin koskaan huonekaluja tms. Ostan käytettyjä tai saan hylättyjä muilta. Autoa tai muuta kuin omat jalat ei ole kulkuneuvoina. Ei ole sähkösaunaa. Ei edes sähköhammasharjaa eikä vedenkeitintä. Ei mitään smoothiekoneita, tai kahvicapsulojuttuja. Itseasiassa on perusjääkaappipakastin, sähköhella, mikro, peruskahvinkeitin, pieni pölynimuri ja tosi vanha sähkövatkain. Sitä käytän harvoin. En edes silitysrautaa käytä kuin pakosta. Eli en edes muista milloin. Elän hyvin vaatimattomasti.Kuinkahan moni näistä superhypernopeista suihkussa kävijöistä täällä ottaa huomioon mitä muita ympäristöä ja energiaa kuluttavia juttuja heillä on kodeissaan. Ja kuinka usein esimerkiksi vaihtavat älylaitteita, uusivat sisustusta ja kodinkoneita jne.
Surutta toisessa paikassa taas kulutetaan.Ei voi tuijottaa pelkkää nopeata tai hiukan pidempää suihkuaikaa ja kehua tai syyllistää siitä vaan katsoa kokonaisuutta miten joku ihminen elää.
Tiedätkö termin ominaislämpökapasiteetti? Vedellä se on verrattain korkea. Näin ollen asteen nousu vesilitrassa vaatii 4200 Joulea. Kaikki tuo valuu siis kertakäyttöisenä (jos sitäkään) viemäriin. Lisäksi on otettava huomioon että maailman juomaveden varannot ovat hupenemassa. Se tulee Suomessakin vastaan kun ulkomaiset yhtiöt pumppaavat vetensä täältä.
Se että säästät käyttövettä ei mitenkään paranna juomavesivarantojen tilaa muualla. Lisäksi Suomessa juomavetenä käytetään puhdistettua pintavettä (päijännetunneli!), joten se ei ole loppumassa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sossun" rahoilla ei tarvi vesilaskusta välittää.
Vierailija kirjoitti:
Leikatkaa pitkät fledat pois ja jättäkää naiset miljoonat pesuaineet pois. Naiset on turhuuksien ja hemmottelun orjia.
Hoitoaineet pitkissä hiuksissa ei valitettavasti ole turhuutta (hiuksiin tulee järkyttävät takut eikä kuivan karahkan kanssa voi tehdä töitäkään, missä tapaa muita ihmisiä - töissäkin vaaditaan siistiä ilmettä), mutta mieluummin pitäisi käyttää hiuksiin jätettäviä hoitoaineita eikä sellaisia, mitä pitää vedellä huuhdella pois. Sentään vielä kaikkien ei tarvitse siiliä leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kodinkoneet ovat yleensä ihan hirveitä energiasyöppöjä.
Meillä kuluu vettä keskimäärin 90 l/vrk/henkilö. Sillä määrällä kastelen myös kasvihuonetta koko kesän, eli vedenkulutuksemme on hyvin pieni. Talo ja se vesikin tietysti lämpiävät maalämmöllä. Katolla on aurinkopaneelit. Auto on sähköauto. Älylaitteita uusitaan sen mukaan kun leviävät käsiin, sama koskee kodinkoneita. Huonekalut on kaikki antiikkia.
Minulla on pitkä, paksu ja vaalennettu tukka, niin en ehdi.
Helposti. Norjassa leirintäalueiden suihkussa on 3 minuuttia lämmintä vettä 20 kruunun kolikolla, siinä oppi. Pitkien hiusten pesu + hoitoaine vaati 2x3min. Mutta päivittäisen perussuihkun saa helposti parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Norjassa leirintäalueiden suihkussa on 3 minuuttia lämmintä vettä 20 kruunun kolikolla, siinä oppi. Pitkien hiusten pesu + hoitoaine vaati 2x3min. Mutta päivittäisen perussuihkun saa helposti parissa minuutissa.
Olen myös ostanut käytettynä tietokoneeni, elän säästeliäästi ja olen lähes-vegaani. Sähkön säästäminen (sähkölämmitys + ILP) on tärkeää minulle. Kun joku tuolla keksi jo kääntää tämän niin, että vähän suihkussa vettä käyttävät sitten törsäävät muualla.
Väärä kysymys. Oikea kysymys on: "pystytkö saunomaan 5 minuutissa?" Tai oikeastaan, kannattaako sitä saunaa edes lämmittää viiden minuutin takia. Sieltä se oikea sähkönsäästö tulee. Puhutaan siis yksinomaan sähkölämmitteisistä.
"sossun" rahoilla ei tarvi vesilaskusta välittää.
Ei tässä olekaan kysymys rahasta, logiikasta tai edes terveestä maalaisjärjestä kuten ei yhdessäkään viherpiioeröiden touhussa.
Takoitus on pääatä pätemään ja syyllistää normaaleja, täysjärkisiä ihmisiä kaikesta mitä tavalliseen elämään liittyy.
Kun MINÄ kykenen "pesemään" itseni 30 sekunnissa hikilenkin jälkeen niin sähkön hinta pitäisi nousta miljoonaan euroon ettei kenelläkään olisi enää varaa elää millään muulla tavalla kuin minun määräämälläni.
Nämä parin minuutin "peseytymiset" ovat samaa sarjaa kuin ex-tyttöystävällä jonka nopea muuttuminen exäksi johtui etenkin kammottavasta hygieniasta.
Alapesukin oli kirjaimellisesti yhden sormen käyttäminen suihkussa haarovälissä kuin olisi kiehuvaan veteen dipannut. Hajut juuri sitä luokkaa kuin voi kuvitella. Jakelee varmaan tässäkin ketjussa neuvoja siitä miten vähällä vedellä tulee "ihan puhdasta ja ihokin kiittää"
Ei ole motivaatiota. Kuuma suihku on stressaavassa elämässä helppokäyttöinen rentoutuskeino. Heti kun te suljette ne uimahallit sun muut kylpylät, lopetatte lentämisen ja typerien instojenne ynnä muiden sähköä syövien somejoutavuuksienne käyttämisen, voisin ehkä harkita luopumista 20 min kuumasta päivittäisestä suihkustani. Mutta oikeasti, ei kyl kiinnosta. Jatkan kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kodinkoneet ovat yleensä ihan hirveitä energiasyöppöjä.
Meillä kuluu vettä keskimäärin 90 l/vrk/henkilö. Sillä määrällä kastelen myös kasvihuonetta koko kesän, eli vedenkulutuksemme on hyvin pieni. Talo ja se vesikin tietysti lämpiävät maalämmöllä. Katolla on aurinkopaneelit. Auto on sähköauto. Älylaitteita uusitaan sen mukaan kun leviävät käsiin, sama koskee kodinkoneita. Huonekalut on kaikki antiikkia.
Vanhoista kodinkoneistani huolimatta luulen, että talossasi ja taloudessasi kulutetaan energiaa yms. Enemmän kuin minun taloudessani. Elämme aivan eri elämää ja esimerkiksi maininta
Antiikkihuonekaluistasi ja sähköautostasi huolimatta.
Esimerkiksi maininta "Älylaitteita uusitaan sen mukaan kun leviävät käsiin, sama koskee kodinkoneita" on aika venyvä ja voi tarkoittaa ihan mitä tahansa väliltä 1 pv - xx-vuoteen.
Olen huomannut, että aika monet, jotka siihen pystyvät, uusivat melko uudehkojakin laitteita uudempiin.
Myös luulen, että minun keittiöni, vanhoine koneineen, on aivan eri luokkaa kuin talonne keittiö koneineen ja laitteineen.
Näin saa olla ja tämän saa toki tehdä. Mutta itse ei välttämättä sitä niin mieti, luulee, että näinhän jokainen tekee nykyään.
Mutta jos suihkussa käynnistä ja sen huippunopeudesta nyt tehdään joku mittapuu ihmisten säästäväisyydelle ja pidetään hyveenä ja "hyvänä" ihmisenä niin se ei kuvaa mitään todellisuudessa.
Otetaanko aika suihkuhuoneen ovella vai onko 5min aika jonka suihku on päällä?
Kyllähän viidessä minuutissa ehtisi saippuoida kainalot, vehkeet ja jalkaterät sekä pestä tukankin jollain 2-in-1 shampoolla.
Mikäli käyttää nopeasti huuhtoutuvaa saippuaa/shampoota niin ehtisihän siinä ajassa huuhdellakin niin ettei saippuoita tarvitse kokonaan kuivata pyyhkeeseen.
Ei tuolla 10km lenkin jälkeen puhtaaksi tulisi mutta jos nukkuu aamulla pommiin ja meinaa myöhästyä asiakaspalaverista niin kyllähän viisi minuuttia paniikissa riittää.