Kävin Tallinnassa nyt yli 2v tauon jälkeen. Palvelu aika järkkyä!
Täällä oli joku ketju samasta aiheesta jo aikaisemmin. Olin Tallinnassa tauon jälkeen ja tuntui siltä että palvelu oli heikentynyt entisestään?
Olimme miehen kanssa lounaalla ja tarjoilija sivuutti meidät täysin, palveli virolaista asiakasta joka tuli meidän jälkeen. Haettiin menu tiskiltä (!) kun ketään ei kiinnostanut odottelusta huolimatta. Tässä paikassa on aikaisemmin ollut ok palvelu. Maku meni...
Lähtiessä kävimme kahvilassa sataman lähellä, eipä näkynyt henkilökuntaa. Huhuilin heille että haluaisin tilata, niin nämä vain pyörittelivät silmiään ja ketään ei edelleenkään tullut tiskille. Sit tuli mitta täyteen ja lähdettiin pois...näin tarjoilijan tulevan kassalle kun olimme jo ulkona.
Eipä tee mieli varata uutta matkaa...
Kommentit (165)
Odotin, että meidät olis edes HUOMIOITU jotenkin. Ihan perus käytöstapoja kun mennään ravintolaan/kahvilaan. Kuten sanoin, olen itsekin aspa ja ymmärrän kiireen ym mutta välinpitämättömyyttä/töykeyttä en.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun Suomessa inistään asiakaspalvelusta (olen itsekin aspa) ja tuolla on pikkasen eri meininki.
Ap
Eli palvelu saa olla huonoa kun se on Virossa vielä huonompaa?
Kuka oikeasti jää ravintolaan, jossa pitää hakea menu tiskiltä? Ihan reippaasti voi kääntyä takaisin, jos ei heti kynnyksen yli astuessa joku tervehdi.
Olen itse parhaillani Tallinnassa ja olen saanut hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun Suomessa inistään asiakaspalvelusta (olen itsekin aspa) ja tuolla on pikkasen eri meininki.
Ap
Kontrasti on vaan kova, eipä muuta ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin 5 tähden hotellissa, eikä sekään kyllä ollut ihan sitä tasoa mitä vois odottaa. Vaikka kaikki muu olis ok, niin kyllä se palvelun taso vaikuttaa.
Ap
Näissä ex-neuvostomaissa on edelleen sellaista hälläväliä meininkiä, toisin kuin esim läntisen Euroopan maissa, ainakin paremmissa hotelleissa. En tiedä johtuuko se kommunismin perinnöstä vai onko kyse geeneistä, mutta erilaista se on. Esim Puolassa on ihan surkea palvelun taso ja monessa suhteessa aika epämääräinenkin.
Länsimaissa se palkka riippuu niistä tipeistä,siksi. Entisissä itäblokin maissa on aina ollut surkea palvelu
Virossa on nykyään merkittävän kallis hintataso. :O Hinnat ovat nousseet kymmeniä prosentteja lyhyessä ajassa ja olivat jo valmiiksi tosi kalliita. Osa hinnoista on jo kalliimpia kuin Suomessa.
Toisin oli ennen Viron euroaikaa. Silloin vielä oli halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti jää ravintolaan, jossa pitää hakea menu tiskiltä? Ihan reippaasti voi kääntyä takaisin, jos ei heti kynnyksen yli astuessa joku tervehdi.
Olen itse parhaillani Tallinnassa ja olen saanut hyvää palvelua.
Meillä oli nälkä, eikä jaksettu enää lähteä muualle. Olis kyllä pitänyt! Jos luit tarkemmin, niin tämä paikka on ollut meidän vakkari aikaisemmin.
Ap
Samaa se oli tänä kesänä Helsingissä, esim. suomenkielisten tarjoilijoiden puute on silmiinpistävää. Ehkä Virossakin on pulaa asiakaspalvelijoista? Otetaan ketä tahansa "suoraan kadulta"?
Teen vain päivän reissuja viroon. Tallinnasta haen lavan kaljaa ja tulen seuraavalla laivalla pois.
Olen käynyt virossa ja palvelu oli surkeaa. Ravintolassa odotimme yli tunnin ruokaa. Tasokkaassa hotellissa huonetta ei ollut siivottu ja kaksi tuntia odottelimme ja päätimme lähteä ja vaadimme rahoja takas. Otimme kuvia ja videon todisteeksi sotkuisesta huoneesta joka maksoi 150 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Suomessa on niin kovat hinnat että itse en kyllä jää esim. ravintolaan jos en saa palvelua. Eri asia tietenkin jos on ruuhkaa, mutta mitään tylyilyä en siedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin 5 tähden hotellissa, eikä sekään kyllä ollut ihan sitä tasoa mitä vois odottaa. Vaikka kaikki muu olis ok, niin kyllä se palvelun taso vaikuttaa.
Ap
Näissä ex-neuvostomaissa on edelleen sellaista hälläväliä meininkiä, toisin kuin esim läntisen Euroopan maissa, ainakin paremmissa hotelleissa. En tiedä johtuuko se kommunismin perinnöstä vai onko kyse geeneistä, mutta erilaista se on. Esim Puolassa on ihan surkea palvelun taso ja monessa suhteessa aika epämääräinenkin.
Länsimaissa se palkka riippuu niistä tipeistä,siksi. Entisissä itäblokin maissa on aina ollut surkea palvelu
Kyseessä on YKSI länsimaa, USA. Älä nyt ole naurettava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Suomessa on niin kovat hinnat että itse en kyllä jää esim. ravintolaan jos en saa palvelua. Eri asia tietenkin jos on ruuhkaa, mutta mitään tylyilyä en siedä.
Suomessa saa aina ravintolassa palvelua, itselläni ei ole huonoja kokemuksia.
Ap
Mielestäni Virossa on aina ollut tökerömpää asiakaspalvelua kuin esim. Suomessa tai Ruotsissa. Eivät he tarkoituksella tökeröitä ole vaan se vain on heidän kulttuurinsa ja tapansa toimia. He saattavat sitten pitää suomalaista asiakaspalvelua teennäisenä tai ylipirteänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Saavuimme 3 min. varauksemme alkamisesta ravintolaan (varatessa luki että pidetään 15 min varattuna) ja ilmoitin että meillä on varaus tällä nimellä. Tarjoilija kovaan ääneen: "No lopultakin! Me on kuule käännytetty täältä ihmisiä ovelta vaikka pöytä tyhjänä!". S-ravintola Stockan vieressä.
Jäimme kuitenkin syömään vaikka ärsytti, oli nälkä. Alkupalat tuotiin pöytään. Lautasella oli jotain mustaa, piti ihan menusta tarkistaa mitä se voisi olla. Kyseessä oli täysin mustunut avokado. Huikkasin tarjoilijalle ja hän totesi että ohhoh, ja vei lautasen pois vain palatakseen kohta saman lautasen kanssa mistä oli otettu avokado pois eikä mitään tilalle. Ei tarjonnut edes hyvitystä.
Oliko sinusta huonoa palvelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Saavuimme 3 min. varauksemme alkamisesta ravintolaan (varatessa luki että pidetään 15 min varattuna) ja ilmoitin että meillä on varaus tällä nimellä. Tarjoilija kovaan ääneen: "No lopultakin! Me on kuule käännytetty täältä ihmisiä ovelta vaikka pöytä tyhjänä!". S-ravintola Stockan vieressä.
Jäimme kuitenkin syömään vaikka ärsytti, oli nälkä. Alkupalat tuotiin pöytään. Lautasella oli jotain mustaa, piti ihan menusta tarkistaa mitä se voisi olla. Kyseessä oli täysin mustunut avokado. Huikkasin tarjoilijalle ja hän totesi että ohhoh, ja vei lautasen pois vain palatakseen kohta saman lautasen kanssa mistä oli otettu avokado pois eikä mitään tilalle. Ei tarjonnut edes hyvitystä.
Oliko sinusta huonoa palvelua?
Tottakai näitä tapauksia voi täälläkin olla. Kyllä täällä silti YLEENSÄ huomioidaan asiakas, tervehditään ym.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Virossa on aina ollut tökerömpää asiakaspalvelua kuin esim. Suomessa tai Ruotsissa. Eivät he tarkoituksella tökeröitä ole vaan se vain on heidän kulttuurinsa ja tapansa toimia. He saattavat sitten pitää suomalaista asiakaspalvelua teennäisenä tai ylipirteänä.
Joo. Mutta kyllä se on törkeää, että virolainen sai heti palvelua tullessaan ja meiltä ei tultu kysymään mitään? Se on mielestäni jo tökeröä.
Ap
Mutta myös toisinpäin eikä asiakas aina ole oikeassa ja jos asiakas käyttäytyy huonosti niin ei muuta kuin pihalle vaan saman tien kenenkään ei tarvitse katsella huonosti käyttäytyvää asiakasta joka esim. haukkuu henkilökuntaa tai käyttäytyy uhkaavasti tai on todella ylimielinen henkilökuntaa kohtaan... asiakas on aina oikeassa on todella kulunut lause koska usein asiakas ei todellakaan ole oikeassa....
Suomessa käyn vain yhdessä ja samassa ravintolassa aina koska tiedän että palvelu on ystävällistä. 15 vuotta olen käyny samassa. Sieltä saa kotiruokaa ja pihvejä ja hyviä salaatteja. Virossa on muutama ravintola jossa olen käynyt ja palvelu ollut ainakin kohtuu hyvää aina. Minun tyttöystävä on virolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mutta kyllä se on törkeää, että virolainen sai heti palvelua tullessaan ja meiltä ei tultu kysymään mitään? Se on mielestäni jo tökeröä.
Ap
Osaatte tietenkin itse paikalla olleina arvioida tilanteen kuten kiire, työntekijöiden määrä ym. parhaiten. Se on sitten eri asia, palvellaanko ensin kotimaiset vaiko ulkomaiset (asiakkaat, ihmiset). Eri paikoissa on ehkä eri standardit. Jos Suomessa on koronan myötä lähtenyt mara-alalta tuhansia ihmisiä kävelemään ja on työvoimapula, ehkä Virossa on sama juttu ja tuolla oli kokemattomat tai ihan vaan ammattitaidottomat asiakaspalvelijat. Vaikka teille paikka olisi ollut tuttu ajalta ennen 2020, työntekijät saattoivat kaikki olla uusia ja ehkä jopa täysin vailla koulutusta. En itse lähtisi syyllistämään koko "Tallinnaa" tästä asiasta, jos/kun kokemusta on vain yhdestä lounaspaikasta ja yhdestä kahvilasta. Lisäksi komppaan aiempaa kommentoijaa siitä, että joihinkin muihin asioihin voisi olla matkalla hyvä keskittyä kuin huonoon asiakaspalveluun. Vai onko se ok, että Suomessa ajatellaan, että virolaisten ensisijainen tehtävä asiassa kuin asiassa olisi palvella suomalaisia ja vielä mahdollisimman hyvin?
Kaksi tapausta, vaikka kuinka yhden päivän aikana, ei ole vielä kovinkaan kummoinen otos.
Mitä muuta teitte Tallinnassa? Josko niistä olisi hyvää kerrottavaa myös asiakaspalvelun kannalta? Ihan myös itseäni matkaa suunnittelevana kiinnostaisi tietää, missä hyvissä museoissa, näyttelyissä ja kulttuurikohteissa kävitte?
Tää on muuten parasta asiakaspalvelutyössä. Kun venäläinen alkaa puhumaan sinulle venäjää, ja kerrot englanniksi, että puhut suomea tai englantia, niin silti asiakas jatkaa venäjäksi. "Aah..Nyt, kun uudestaan puhut venäjää, niin ymmärrän täysin"